Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Krybbebidning - hvorfor nu?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:13

Hej alle.

Jeg købte for 5 måneder siden en fantastisk skøn vallak på 6 år, som jeg er helt ufatteligt glad for. Da jeg købte ham, fik jeg at vide, at han bed i inventaret, men at sælger ikke havde hørt ham sluge luft. Det var selvfølgelig noget af at sats stadig at købe ham, men jeg vidste, at det her bare var drømmehesten.

Jeg fik ham hjem, og han bed i inventaret den første aften jeg havde ham, hvorefter han ikke gjorde det siden i de fem måneder.

Nu er sagen så den, at han i går aftes pludselig gjorde det igen + slugte luft ind en enkelt gang, efter jeg havde givet ham gulerødder i krybben. Jeg er selvfølgelig meget frustreret, for hvorfor begynder han på det nu, når der ikke har været noget i 5 måneder?

Jeg snakkede med en af pigerne på ridecentret, som havde været derude under fodring, og der havde han ikke gjort noget, hvilket jo plejer at være normalt for en krybbebider.

Kan det være fordi, at han kan mærke, at jeg er stresset pt. og så smitter det af på ham? Som sagt har der intet været i de 5 måneder jeg har haft ham, før nu. Han står på halm og får masser af hø, så det burde ikke være pga. af det (tænker jeg).

Hvad kan det skyldes, bliver han stresset fordi jeg er, eller hvad? Der er ingen andre forandringer i stalden, som kunne have forårsaget det.

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 14:52

krybbebider tålte ikke gulerødder. Hun begyndte helt sikkert at krybbebide, hvis hun fik gulerødder.

Jeg brugte lucerne som godbider både på staldgang og i krybbe.

Hvis hun krybbebed mens jeg var i stalden gav jeg hende noget wrap og så holdte hun omgående op.

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Krybbebidere..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 16:37

tåler ikke ret godt sukker i maven og sukker er der faktisk en del af i gulerødder.. Hvis han så samtidig går på græs, får han sikkert rigtig meget sukker.. Da sukkerindholdet er ret højt i græs lige nu..

0
0
Svar på denne tråd

Okay, tak!
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 17:55

Tak for jeres svar!

Jeg tror måske problemet ligger i, at de gange han har gjort det, har været hvor han er blevet græsset med og derefter har han fået et stort læs gulerødder. Så forhåbentlig er det bare derfor, og jeg kan måske afhjælpe det ved at lade være med at give ham for mange gulerødder samtidigt med, at han er på græs.

0
0
Svar på denne tråd

latent krybbesætter
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 18:14

Min vallak har været latent krybbesætter i næsten 1 år nu.

Nu er jeg så begyndt at indgræsse ham, hvilket resulterede i at han startede op igen

Så nu står jeg med overvejelsen om, han ik skal på græs i år... Ikke med mine gode vilje, men der skal bare så lidt til at "smadre" hans mave. . .

Alt, hvad der hedder gulerødder, æbler, korn og sukker er fjernet i hans foder.

Han får kun roepiller, lucerne og vitaminblanding. Men hans primære foder er wrap, hvilket han kører rigtig godt på...

Han bliver brugt en del, men jeg har ikke problemer med energi eller huld...

Håber du kan gemme vanen væk igen....

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 18:21

Øv, hvor ærgerligt. Det er virkelig ikke en sjov ting.

Men det lyder dejligt, at du har fundet en god løsning til din. Jeg overvejer også at lade være med at putte min på græs, hvis der skal så lidt til, at de begynder på det.

0
0
Svar på denne tråd

krybbesætter....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 21:55

Ja, det bliver nok også konsekvensen her desværre...

Som manden så siger - så må du købe en hest mere, så han ikke skal stå alene på fold, når de andre kommer på græs! Så lidt positivt, kom der da ud af det

Jeg har næsten altid fodret ham i en spand på gulvet og han krybbesætter ikke længere i krybben. Hvis han har adgang til det, så er det i vandkoppen og lågen ( som han gør pt )

Jeg har valgt ikke at benytte bidstop på lågen, da jeg vil have han til at stoppe af sig selv.

Håber du kan afhælpe det hos dig også

0
0
Svar på denne tråd

'mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 11:11

Jeg har haft to krybbebider...

Den ene - en 5 års trakehner vallak - der krybbebed på èt sted. Fjernede man denne mulighed, fandt hesten et andet. Når den kom ind fra fold, var den nærmest urolig og længtes efter sit "fix"...fik den så lov at bide 5-10 gange, var den rolig og tilpas igen. Den blev tjekket med gastroskopi for mavesår, hvilket den absolut ikke havde, og den blev fodret efter alle "regler" om ingen stivelse, sukker osv. Den fik roepiller (uden tilsat sukker), lucerne, salvimin og lidt olie...samt alt det hø, den overhovedet ku æde. Selv på døgnfold/frihed med hø ad libitum, fandt han et sted, hvor han krybbebed. Trods stor og ihærdig indsats stoppede det aldrig. Hesten blev desværre aflivet som 6 års af helt andre årsager.

Den anden - en 20 årig blandingspony på 140 cm - som i 15 år har stået på rideskole og krybbebidt ekstremt meget. Den blev fodret med halm, havre/tilskud og en del hø. Jeg fik den hjem som selskab til min gamle dressurhest i foråret. Jeg fortsatte med at fodret den med hø, halm, havre og vitaminer. Den blev pensioneret og kom på fold 8-10 timer hver dag med èn flink makker. Efter et halvt år, holdt den op...lige pludselig.....Jeg fodrer stadig med stivelse i form af havre og sikker i form af gulerødder og æbler....men ingen har set/hørt den krybbebide siden efteråret sidste år, trods rig mulighed med både krybbe og vandkop i boksen.

Jeg tror ikke fodring alene gør den store forskel. Min erfaringer viser, at der er andre faktorer, der er mindst lige så afgørende.

0
0
Svar på denne tråd

Han er heldigvis..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 18:30

Han er heldigvis stoppet igen (7, 9, 13) så vidt jeg har set, efter jeg er skåret ned på gulerødder og græs :-) så må han bare få lidt mere hø i stedet den lille hest!

0
0
Svar på denne tråd

Glæd dig over din hyp
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 00:26

Jeg har også en kryppebider. Jeg oplever at han bliver stresset, hvis han ikke få sit "fix". Han gør det lige meget, om han får totalt stivelsesfri foder, eller foder med lidt stivelse i. Han går på fold 10 - 18 timer dgl, året rundt. Ude har han en pæl han bruger og inde er det kryppen. Jeg har valgt at sætte en pæl til ham, i den højde, der passer til hans halsmuskulatur, for at undgå nakkeproblemer. Og så glæder mig over hvilken fantastisk hyp jeg har, istedet for at fokucere på hans skavank. Jeg ville ikke have kvaler med at købe en kryppebidder igen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 19:55

Jeg låner lige tråden.

Hvad med tørrede gulerødder, er sukkerindholdet det samme som i friske?

Jeg tænkte om dette kunne være noget for vores krybbebidere:

www.wildseeds.eu/olewo-produkter/ olewo-til-heste/olewo-hesteguf- gulerodschips-til-heste.html

Eller er det skidt?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider