Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bid til hest med seriøst overbid?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 08:28

Hej folkens.

Nu vil jeg lige høre jer, hvad i tænker omkring bid til sådan en mund:

Billede

Billede

Jeg ved godt at billederne ikke er de bedste.

Hvis jeg sådan skal forklare det lidt, så har han kæmpe papagøje-bid. Fordi undermunden er "så højt oppe", har han meget nemt ved at få tungen over bidet, uden at der er noget "galt" med ham. Men ved at han lige tygger et par gange, ryger tungen over bidet.

Han har faktisk forbavsende meget plads i munden, men kan selvfølgelig ikke gå med et mega tykt bid.

Biddet må gerne være noget der kan give lidt "liv" i munden på ham.

Han har altid gået med et tyndt tre-delt, da det var det jeg fik anbefalet af min dyrlæge. Problemet med det bid er, at tungen meget nemt smutter over bidet.

Jeg har det sidste ½ år redet med et waterford-bid. Det går han rigtig godt på, og jeg mærker ikke til, at han tager tungen over bidet, og det giver lidt liv. :) Det må jeg jo bare ikke starte dressur med...

Hvad tænker i?

Hesten er en 7 års trakehner på 172, som går LA dressur og LB spring...

Mvh. Marie.

Det er sjovt at tage hesten alvorligt.

Din hest, DIT ansvar!

Skøn pinto-plag sælges - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Overbid
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 10:42

Jeg red en kåret avlshingst for mange år siden, mens jeg arbejdede i en dressurstald i Tyskland, som også havde et kæmpe overbid.

Det blev først opdaget efter at hesten var redet i flere år, og man ikke kunne forstå, hvorfor hesten gik så mærkeligt på biddet.

Efter at have forsøgt mange forskellige bid, så blev hesten redet bidløst og solgt som skovturshest efter en kastration.

Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 09:44

Tak for svaret. :)

Håber stadig på at der er nogle der vil komme med flere inputs. :)

Mvh. Marie.

Din hest, DIT ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 15:53

sådan en hest selv...

Og det kan sagtens lade sig gøre.

Min red jeg selv til som 3 års og allerede der smed han tungen over.

Jeg købte en sut

Altså sådan en sort gumme ting man kan sætte på biddet.

Den er lavet til at sætte så den peger ned ad mod jorden eller næsen om man vil.

Jeg vendte den den anden vej.

Altså op mod ganen.

Først troede jeg han ville få bræk fornemmelser og den ville irritere osv men han vænnede sig meget hurtigt til den og efter få måneder tog jeg den af og han har aldrig kastet tungen over siden...

Der ud over havde jeg tandlæge ude hver 6 mdr da han jo ikke kunne slide sine tænder rigtigt.. få evt tjekket det. min tandlæge sagde det kunne også være skyld i han smed tungen over.

Held og lykke med det

Tina

Attlantiz Firfod

Zinfandel Firfod

Lykke´s Eminemt

Østrupgårds Mirage

Fairly´S Wonder-Worker - den smukkeste stjerne på himlem

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 16:38

Måske du skulle få Christina fra www.hestemund.dk ud?

Hun har netop skrevet en bog; bag om bidet, det handler om hvilke bid der passer til hvilke munde.

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2012 10:53

Tak for svarene, jeg har en veninde, som har et udelt bid med tungefrihed, det prøver jeg inden jeg går videre...

Mht. sutten, så har jeg et bid, som har sådan en tungeplade. Det gør selvf. at tungen ikke kommer over biddet, til gengæld begyndte den at stikke ud i siden af munden, så det stoppede jeg hurtigt med. :)

Mht. hestemund.dk, så er det også noget jeg virkelig har overvejet, så det kan blive næste skridt. :)

Mvh. Marie.

Din hest, DIT ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

Hestemund
Forfatter: 
Dato:  20-06-2012 15:33

Enig med MMMs. Synes helt klart du skal kontakte Christina fra hestemund. Hun har lige lavet en workshop jeg var med på og hun er fantastisk dygtig. Og bogen hun har skrevet kan klart anbefales.

Jeg synes det virker fjollet at eksperimentere med alle mulige bid om ikke andet så kan det blive en rigtig dyr omgang :)

Men der er da masser af tungefrihedsbid der måske kunne være noget hvis han har plads i ganen til det. El et bid med ophæng der løfter biddet fra tungen.

Håber du finder noget godt til ham :)

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 13:36

Hej,

Jeg har ikke direkte erfaring med heste med overbid, men jeg tænker på, hvordan kindtænderne passer sammen - altså om underkæbens kindtænder også er tilbagetrukket i forhold til overkæbens kindtænder?

HVIS de er, så skal man jo passe på, at biddet ikke kommer i karambolage med overkæbens kindtænder. I så tilfælde ville jeg bestemt gå efter et bid, der ikke trækkes opad i munden på hesten, d.v.s. bid uden løse bidringe o.s.v. Et forslag kunne være et bid med ophæng. Denne type bid - især i den todelte udgave - holder biddet rigtig godt på plads oppe i munden, så hesten ikke så nemt provokeres til at tage tungen over biddet, men samtidig trækkes det ikke op i munden mod kindtænderne, som mange andre bidtyper.

Hvis de IKKE er, så er der vel ingen grund til at skifte bid, hvis det du har fungerer godt?

Og i øvrigt, så prøv at læse Christinas bog "Bag om biddet", der kan man læse sig til meget og selv tænke sig til en masse mere, når man først har sat sig ind i teorierne bag.

Noget af det vigtigste er at erkende, at hvis hesten har problemer med biddet (såsom at tage tungen over biddet, tygge for meget på biddet o.s.v.), så er det et tegn på, at noget ikke er i orden. Her er det ikke en løsning bare at stramme næsebånd eller lægge tungerækkerbid på hesten - det handler om at finde ud af, hvad problemet er (for stort bid el. lign) og så ændre på det. Derfor kunne det jo være en ide for dig, hvis du er i tvivl, at deltage i en workshop med Christina eller finde en anden ekspert indenfor området.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 14:37

Tak for de ekstra inputs. Kan man låne bogen på bibioteket?

Mht. tungerækkerbid og stramt næsebånd, så har jeg også fundet ud af at det ikke duer, han går faktisk bedst med helt løst næsebånd.

Du har ret i at kindtænderne i overmunden "starter" før end dem i undermunden. Derfor er jeg også meget OBS på bidets placering, da det jo hverken skal ramme kindtænderne i overmunden eller fortænderne i undermunden. :)

Jeg prøver at finde ud af noget med Christina, hvis ikke dette bid virker. :)

Mvh. Marie.

Din hest, DIT ansvar!

Skøn pinto-plag sælges BILLIGT - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Bibliotek
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 11:18

Hej,

Jeg ved ikke, om bogen allerede kan lånes på biblioteket, men den koster heldigvis heller ikke nogen formue.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider