Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 forfangen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2012 22:02

Hej står med en pony der er begyndene forfangen. hvad skal jeg være obs på? nogle gode råd?


Horsemosens Salsa.
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  15-05-2012 22:16

Ring til dyrlægen lige nu


Hilsen Joy

0
0
Svar på denne tråd
 
 kontakt dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2012 22:19

Du skal kontakte dyrlægen.

 

Så skal den tages af græsset!

 

Jeg ville heller ikke give krybbefoder udover vitaminerne. OG så hø.

 

Du kan stille forbenene i vand. Og så skal den have et blødt underlag.

 

Men meget vigtigt en dyrlæge der evtkan give smertestillende og vurdere alvorligeheden.


Sorte søger part :)

Lille rytter eller voksen til Tricks mv.


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2012 22:21

Jo det har je så fået at vide der kan vente til i morgen. Hun er 11 år og har aldrig været det før. Alt foder er taget væk undtaget hø. Hun er frisk, men har puls i det ene forben.

 


Horsemosens Salsa.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vente??
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 02:17

Vente til i morgen?? Har dyrlægen sagt det eller??? Situationen kan blive forværet uden behandling.

 

Godt, du har taget foderet fra hende!

 

Som svensen skriver, så skal benene i koldt vand(så koldt som muligt) - i den akutte face.

Hesten(ponyen) bør stilles på blødt underlag i boks(sand eller lignende) + evt. have styrofoam klodser på.

 

Læs mere her eller her

 

Jeg har selv stået med en forfangen hest og min dyrlæge stod der indenfor 45 min. I mellemtiden beordrede hun futterne i koldt vand.

Han kom på smertestillende, fik klodser på, blev sat i boks og blev taget helt fra foderet det første døgn.

 

Heldigvis reagerede han lynhurtigt på behandlingen og vi slap for drejet hovben.

Men siden den "omgang" har det heddet begrænset græs og OBS foder.

 

God bedring med ponyen!

 

 

 

 


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

 

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 05:17

det er vigtigt at du kontakter din dyrlæge, de kan guide dig.

 

du skal tage alt foder fra din hest, den må kun få hø og vand, hvis du har mulighed skal du sætte den i en sandboks.

 

nu skriver du godt nok at den kun har puls i det ene ben, det behøver jo ikke at være forfangenhed, men kan være andet også - men for en sikkerheds skyld her i denne tid ville jeg også behandle den som en mulig forfangeheds hest.

 

kontakt dyrlægen hurtigt, så du er sikker på hvad der er galt og kan behandle derefter

 

 

jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puls...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 07:07

Min havde også kun øget puls i det ene forben til at starte med - han var forfangen på alle 4 ben


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

 

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangen.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 14:34

Tusind tak for svar.

Dyrlægen var her i morges og hun er i medicinsk behandling for mild grad af forfangen i begge forben. Hun går nu på sandfold og står allerede på hør i boksen.


Horsemosens Salsa.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 18:22

Godt at høre, at hun er kommet i behandling

 

Pas godt på hende


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

 

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider