Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hingst, egentlig ikke et problem
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 21:41

min smukke hingst som er udlånt til en sød og dygtig pige startede sit første stævne idag, og var i den grad på mærkerne og meget oppe og kører, hvilket jo er forståligt han er kun 4 år det var han første stævne, men syntes han var lige voldsom nok og ret så hingstet, han skal starte igen lørdag d. 12.

og tænkte om der er noget man kan give ham så han bliver knap så hingstet og oppe at kører, han var ikke stresset men mere lidt for "smart" og på mærkerne..

nogle gode råd og forslag? han er meget vel trænet, men tilsydladene "glemmer" han det lidt på udebane.

og nej han bliver ikke kasteret lige i denne uge..

alt tages i mod med kyshånd :)

Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd

123............
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:11

Enten Zylkene til hest (søg på det) eller et tilskud med magnesium og L-tryptophan fx Equistro Equilizer

0
0
Svar på denne tråd

Zylkene
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 23:13

Hvis du bruger Zylkene, skal du nok undersøge om det regnes for doping.

Nu kender jeg slet ikke dopingreglerne udenfor væddeløbssporten, men jeg ved, at der er 96 timers karenstid på det inden for travsport i DK.

Med venlig hilsen

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 08:50

okay tak for svar :)

vil lige undersøge det næmmere :)

Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville være...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 10:40

meget utryg, hvis jeg red på en hoppe i brust, og mødte en kun 4 års hingst allerede med den beskrevne adfærd. Hvis han tager magten fra Jer, kan det gå forfærdelig galt Det kan ligesåvel være et barn på en pony, som han forelsker sig i,og springer på, hvis han skulle smutte for Jer. Selvom han er sød, er han først ved "at vågne" nu. I må virkelig tænke mulige ricisi igennem.

Jeg kan ikke læse af dit indlæg, om han skal kastreres eller ej..

0
0
Svar på denne tråd

takker igen
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 11:08

jeg igen for de brugbare råd :)

og er igang med at undersøge om de er på listen over doping :)

0
0
Svar på denne tråd

Silentium
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 18:01

Du kan give en kur med Silentium på 10 dage og se om du får effekt af det, det skulle virke beroligende og modvirke stress men ikke tage fra ydeevnen. Vores hingste har fået det vinteren over for, at de/vi kom godt i gang, og for at minimere stressadfærd iforb. med nyt miljø da de er importeret fra Portugal.

Derudover vil jeg anbefale dig at miljøtræne ham, sådan at I ikke står ude på stævnepladsen og "opdager" denne adfærd. Nu ved jeg ikke om I allerede har miljøtrænet, og hvis dette er tilfældet skal du bare se bort fra dette .

Med miljøtræning mener jeg, at han komme med ud forskellige steder hvor der ikke er et egentligt mål for hans præstation, men hvor I har tiden og muligheden for at træne ham i sikre og kontrollede omgivelser. Rigtig meget stævne træning kan laves inden selve stævnet.

Min 4års hingst kører jeg pt. to forskellige steder hen og får uv. på, dvs. 2 gange ugentligt rides han på 'udebane', og han har i dag lige været til undervisning endnu et nyt sted. Det er super god træning og det kan klart betale sig, fordi man ikke selv er stresset/presset og samtidig betyder det ikke så meget om man ikke kommer på ryggen fordi man bruger tiden på at få signalerne igennem. Ligeledes betyder ikke så meget om selve ridningen ikke er optimal når man "bare" skal ud at lære verden at kende og få byturserfaring .

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

...

0
0
Svar på denne tråd

carizma
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 18:25

miljø træning, har vi lavet i mindre grad, desværre har vi ikke fast en trailer men overvejer lidt at købe ridehus kort til den rideklub der ligger i nærheden så vi kan træne med flere forskellige heste :)

rigtig god ide du kommer med, dejlig brugbart han var heller ikke til farer for nogen eller ustyrlig men bare meget fremme og dansede en del, men tak for de brugbare svar og rart at hører fra en anden hingste ejer.. han går på fold med andre men har self ikke den store omgang med fremmede heste, og jo så er det self erfaring han mangler, han er van til at gå på bane med 1-2 andre, men ikke 6-8 stykker som der var på opvarmningen

0
0
Svar på denne tråd

det ser farligt ud
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 18:42

Men jeg vil klart anbefale at I tager ud og træner MANGE forskellige steder. og så er det vigtigt at tage det i opløbet, så ikke han når at spæne rundt på 5 ben og blive vild førend man får irettesat ham.

ugheste og i særdeleshed unghingste er bare ikke sådan lige til at regne med når de sådan kommer ud. De kan være top søde og lige til at styre rundt i vandte omgivelser for så at gå fuldstændigt i baglås over alle de nye indtryk de får når de kommer ud.

Jeg har pt gang i to 5-års. den ene er redet fra den var 3 og har gået sadelkåring. Den anden har været redet siden august som 4-års. den der havde gået sadelkåring som 3-års er verdens letteste hest hjemme. min gamle mor tør ride rundt på den. Den springer ALT hvad vi styrer på, trasker alene i skoven etc. Første gang vi havde den med til stævne var den top sej på opvarmningen. Reagerede ikke på højtalere, heste eller hurlumhej. Da den kom ind på banen sank den ½ m i bagparten og kunne hverken gå frem eller tilbage. Den blev simpelthen så overvældet at den gik helt i baglås, på trods af at dens ven hjemmefra var med inde på banen.

Den anden vi har haft med ude et par gange nu har hele vinteren gjort mange forsøg på at slippe af med mig. Ikke af ond vilje, men fordi at det så lige blev for meget med lyspletter på jorden eller tilsvarende og den eneste løsning på det var en tur hallen rundt i bukkespring. Jeg havde virkelig forestillet mig at det skulle blive en opvisning af den anden verden første gang jeg skulle afsted med den. Men utroligt nok var den simpelt hen så sød og nem. Kiggede naturligvis lidt, men der var slet ingen bukkespring eller snurreture i den. Den har vi netop miljøtrænet meget fordi den jo er som den er. hvor den første ikke er blevet miljøtrænet noget videre fordi den altid har været så sød og top rolig.

Heldigvis er der jo mange steder lige i området. Man kan da så vidt jeg husker både komme til HGR og Stuttsborg uden at skulle på rigtig stor og grim vej. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med slangerup.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 18:52

helt ærligt, er faktisk rigtig vred og sur over du vælger at poste det billed herinde! det gør man altså ikke, man tager ikke andre menneskers billeder kopirer dem og putter dem i en tråd,

spørg lige om lov inde du bruger vores billeder en anden gang, jeg har forklaret det billed 10.000 gange nu, og ville ærlig talt gerne have været fri for det herinde, det billed er taget i et ret så uheldigt moment, og vi er klar over det skal tages i opløbet, men det var ikke det spørgmsålet gik på..

0
0
Svar på denne tråd

det må du undskylde
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:15

jeg tænkte bare at når man nu havde valgt at lægge det som 'profil' billede for hesten så var det fordi det sagde noget om hvordan den havde opført sig og at man ikke var ked af lige det billede. Jeg har hverken læst kommentarer eller noget som helst til det billede, kunne bare konstatere at han her så rigeligt stor ud til at jeg ville finde det sjovt.

Det fremgår ikke ret tydeligt af dit indlæg at du godt ved at man skal tage det i opløbet. Det er ment som et godt råd og som en hjælp.

Jeg forstår så ikke hvorfor man kan blive så sur over at et billede, man selv har valgt at offentliggøre, bliver hevet frem når det netop er den situation man søger råd til. Hvis ikke du synes det billede siger noget om situationen, hvorfor er det så overhovedet lagt online?

Jeg håber da at det kun var den ene gang han var oppe at stå på den måde. Men jeg tror nu at jeg som trækker fremover ville vælge at have en hjelm på også.

Med venstre hånd
Line

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:23

jeg har det ikke så profil billed, og jeg skrevet til hn, da jeg ønsker det billed slettet øjeblikkeligt, jeg er blevet stalket rent lige ud sagt over det pokkers billed..

og jeg har ikke offentlig gjort det, men rytter skal være velkommen da hun som sagt er låner og er rytter. det var 1 gang han var det.. og han er dælme hurig til at rulle slamberten ud, men det var første stævne og vi havde forventet at han ville komme op og kører, han nåede at rejse sig sådan fordi jeg var uopmærksom i et øjeblik.. det er da et flot billed, som er midt i en masse andre billeder derfor kom det også med.. det er ikke taget bevidst..

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror du misforstod
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:26

da jeg skrev 'profil' billede. det er det første billede der ligger når man åbner hans præsentation på hestegalleri. Det var derfor profil var i citationstegn.

men du må da meget undskylde endnu en gang. Det var virkelig ikke for at genere dig.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 22:09

der er ikke noget at gøre ved det, og det er okay nu, det er bare rigtig trist at så mange har taget det billed og lavet en hel historie ud fra det, og bestemt han var meget farlig at omgåes.. det har aldrig været hensigten med billedet, og det underlige ved det, er at det ikke er hopperne han reageret på, men alle hestene, han var hverken agressiv eller meget brunstig, det eneste han gjorde tegn til at hoppe op af, var en vallak

men tror det bare er et spørgsmål om træning :)

flere har også skrevet kasteration, hvilket han skal, men ikke i maj måned der alt for mange indsikter allerede..

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 09:08

Vores ene hingst flippede skråt i nogle dage, da vi begyndte at tage de to andre heste ind, og der gav vi ham Relax Amino, og det virker bare - Det kan I evt. bruge, før I tager hesten i byen for træning, for det er vist på dopinglisten. Men det er virkelig godt og kan gives to dage før og så et kvarter før I kører.

Udover det har vi haft god effekt med en zink og magnesium-kur på begge vores varmhovedede lusitanoer. :)

Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 09:21

han fik relax amino, men tror vi gav ham for lidt :)

zink er et god bud også tak for det

0
0
Svar på denne tråd

rid frem :)
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 12:34

Hej :)

jeg var på banen lige inden din smukke hingst, og jeg synes han opførte sig ok fint, udover lidt spiritness under opvarmningen. Jeg har ingen ideer til tilskud, men lidt til adfærd.

Det virkede som om at rytteren blev lidt paralyseret af hans opførsel, og glemte at ride frem og bede ham koncentrere sig. Jeg kender det alt for godt - min hest kan ca hver halve år komme bukkehumør, og så er det edermanme svært at ride fremad, når man bare sidder og venter på et udbrud, men det er eneste vej frem :)

Så jeg har 2 råd:

1 - varm op et sted alene, hvor der ikke er så meget input, som på opvarmingsbanen.

2 - rytteren skal ride sig ud af det, rid frem rid frem rid frem og forlang noget af ham, så han koncentrerer sig om sit arbejde og ikke alt det andet.

Jeg red som sagt lige før jer og stod parkeret ca 3 trailere fra jer, og ja på opvarmningsbanen var han lidt fræk, men resten af tiden virkede han ok. Det skal han nok lære :)

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 13:39

hej mette :)

tak for det, rart at hører fra nogen der var der, ja hun blev lidt usikker og glemte at ride ham frem, dette har vi snakket om skal ske til næste gang, han var nemlig heller ikke ustyrlig men mere sådan lidt for meget i hopla, efter en tur i longe var det meget bedre, så det tror jeg vi gør næste gang og så må vi opvarme lidt væk fra resten :)

tak for input, hvilken red du på?

0
0
Svar på denne tråd

Baldrian :)
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 16:28

Baldrian :)

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 16:53

iih er så dårlige til navne

lagde så heller ikke så meget mærke til de andre rytter, men stor ros til de (jer) andre ryttere for at vise så stor hensyn, det kom virkelig bag på mig, men det var bare rart og der kom så mange positive kommentare og opmuntrende beskeder om det kendte de fleste til, de lidt sprælske 4 års :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:40

også afsted til det pågældende stævne med vores hingst, som dog er noget mere garvet - her var det kun vandet på opvisningenbanen som var hesteædende ;-)

Jeg har haft rigtig mange hingste, som har gået stævner og været med i byen og det vigtigste for mig har været, at få dem trænet, trænet, trænet til at færdes udenbys.
Når de har været vant til at rides andre steder med andre heste, inde- og udendørs, så har de kunne komme med til stævner. Ikke før da.

Så som en længere oppe skriver, så ville jeg starte ud med basic - træne at ride sammen med andre på fremmede steder - men hvor der ikke er et eventuelt tidspres, rytteren stresset fordi hun skal på banen og præstere mv.

Held og lykke med ham. Hvad er han for en ? Er han kåret ?

Mange hilsner,

Juliette

Bedækning tilbydes ved Shulay Gold Fever, EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.
Desuden bedækning v/ Shaklan Ibn Saskatoon & Perseus.
Kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:48

tak for input :)

det er også vores "næste plan"

han er trakehner med fuldblod på mor siden, far er gribaldi og morfar er Richard off York.

han er desværre ikke kåret, da han slet ikke var færdig ved forbistiglses tidspunktet

tilføjer lige et par lidt pænere billeder en den hoppende 5 ben højere oppe

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan lige se
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:53

at vi ikke var til samme stævne - vi ville vist have foretrukket Jeres i stedet, der var tør bane ;-)

Held og lykke med ham :-)

Mvh Juliette

Bedækning tilbydes ved Shulay Gold Fever, EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.
Kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:59

når okay :) jeg kunne heller ikke huske andre hingste

ja vi var ret heldige med vejret mm.

tusind tak skal du have :)

0
0
Svar på denne tråd

Vores....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:13

ligger man heller ikke nødvendigvis mærke til er hingst - han ligner en hingst og kan også brumme, men skal opføre sig ordentligt.

Har én gang været rigtig træls i et slitsekund, hvilket bare ikke duer !

Har på fornemmelsen at du står oppe hvor min hingst var udlånt - en kåret shagya-araber, Perseus. Står du ikke oppe ved Slangerup-Lynge - kan ikke huske navnet på stedet nu selvfølgelig :-)

Mvh Juliette

Kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:22

har sendt dig en besked :)

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 22:39

Jeg har selv en 6 års hingst. Og det hele handler om miljø træning og opdragelse.

Min får simpelthen ikke lov til at brumme eller være ukoncentreret under rytter eller for hånd.

Hvis han mister fokus så er det med på et splitsekund at få fokus igen.

En ung hingst vil prøve grænser af og det er vigtigt at sætte dem fra starten.

Min egen er meget hingstet - men han kan sagtens rides med andre på banen. Men det har klart krævet MEGET træning.

En hingst er bestemt ikke som en hoppe eller vallak til et stævne. Det kræver en god rytter som forstår de små tegn der kommer inden hingsten kommer i "hopla" så man kan undgå det.

Meget kan tages i opløbet.

Mig og min dejlige hingst har et super godt bånd, men han ved udemærket når han går over stregen. Jeg starter med at kigge ham i øjene, derefter løfter pegefingeren så løfter jeg hånden og virker det ikke.... så får han en hård tone med stemmen.

Virker det ikke så bliver han bakket baglæns. Det virker hver gang. Men han får muligheden får at vælge. Han ved hvordan "straffen" kommer. Og den kommer HVER gang. Jo ældre de bliver jo klogere bliver de også og de ved hvad de skal. Men det er vigtigt at opdrage dem ordenligt:-)

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

missjazzi
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 22:51

du kom ikke med noget jeg kunne bruge?

alle de ting du nævner er han jo trænet i, nu spurgte jeg hvad vi kunne give ham på udebane ikke hvordan jeg skal træne ham..

jeg ved skam udemærket en hingst ikke er som en hoppe og vallak, og jeg må ærlig indrømme jeg stadig er rigtig vred og ked af de ting du skrev sidst vi komunikerede så jeg kan ikke tage nogle råd du giver til mig..

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 23:08

Hvis han er trænet i det, så ville han jo ikke være et problem.

Jeg synes ikke at man skal give tilskud for at få ham mere "rolig". Det handler jo om opdragelse og tilvænning til et miljø han ikke er vant til at færdes i.

Fair nok at du bare er sur... men når du sætter et spørgsmål op i et åbent forum, så må du regne med at du får råd. om du vil bruge dem eller ej det er op til dig. Det er da for mig ligegyldigt.

Jeg deler bare af det jeg har erfaret med min egen hingst.

Brug det eller lad vær.

Hvis du hver gang skal give ham et tilskud så lærer han jo aldrig at være ude og opføre sig pæn. Så kommer du ikke ind til sagens kerne.

Og jeg havde ihvertfald ikke taget min med ud hvis han ikke kunne opføre sig ordenligt. Så havde jeg taget ham med i et ridehus et andet sted. Og først taget ham med når han var "klar".

0
0
Svar på denne tråd

to stk. ..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 23:19

Hejsa ...

Nu har jeg læst hele din tråd igennem, og hmmm .. ja .. Jeg vil sige selvom han er miljøtrænet ... så skal der mere til ...

Jeg har pt selv to hingste der går stævner ..

Den store er intet problem. Den ved folk som regel ikke engang er hingst, så ham træner jeg ikke som sådan "hingst" med.

Jeg kalder det træne "hingst" .. Dette gør jeg nu også ved andre, der ikke vil "svare" mig .. Havde en hoppe, der blev opdraget på samme måde ude til stævner.

Den lille er mere fremme i skoene og var til sit første ridestævne her i weekenden.

Jeg har trænet ham meget i at han skal være fuldt koncenteret på mig (faktisk lidt som jazzi siger)

Jeg er meget i mod at give hingste noget for at være hingste. Det er jo deres natur at reagere som de gør.

Du skal også passe på at baldrin, baldrianblade etc. kan spores i doping, så det er ikke en god ide at tilvænne den til dette pga hingste attitude.

Maj er egentlig en rigtig dårlig måned at begynde at tage hingstene med ud for det er jo der de "samler" hopper.

Jeg har brugt meget med min lille at tage ned på den lokale rideskole og træne sammen med mange forskellige (store, små mange og lidt) og både indenfor og udenfor.

Og først når han er 100% opmærksom på mig slutter vi igen.

Det er ikke sådan jeg pinerider ham, men hvis han er "uartig" så får han lige et par mins mere indtil han reagerer som jeg gerne vil have det.

Nu ved ikke hvordan jeres reagerer år I er derhjemme .. men min er meget forskellig derhjemme og ude i byen .. Men han hører efter min stemme.

Min laban kan du se her:

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 23:33

stelmach:

Lige min mening:-)

Meget godt skrevet

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 09:12

miss jazzi

hvis du nu læste hvad jeg skrev, så er jeg stadig rigtig ked af det over dit angreb sidst, hvor du både beskyldte mig for ikke at fodre ham og han havde det meget bedre hos låner mm. så derfor kan jeg ikke tage dine råd til mig.

stemach

vi er igang med miljø træning, men han skal jo ud ellers lærer han det ikke, det er ikke han hingsted adfærd der er problemet, det var egentlig heller ikke et problem, det var første gang han var ude, jeg er nød til at tage ham ud til forskellige steder ellers bliver det jo aldrig bedre, jeg vil skam heller ikke slukke ham eller ændrer ham, ville bare hører om der var noget man kunne give så han ikke blev for "kørt" op. han er meget nem på hjemmebane ingen problemer, og så var vild var han altså heller ikke til stævnet, i for det til lyde meget værre end det virkelig var..

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 10:48

Men når du starter en tråd hvor du spørger om hjælp og SELV skriver :

min smukke hingst som er udlånt til en sød og dygtig pige startede sit første stævne idag, og var i den grad på mærkerne og meget oppe og kører, hvilket jo er forståligt han er kun 4 år det var han første stævne, men syntes han var lige voldsom nok og ret så hingstet, han skal starte igen lørdag d. 12.

og tænkte om der er noget man kan give ham så han bliver knap så hingstet og oppe at kører, han var ikke stresset men mere lidt for "smart" og på mærkerne..

nogle gode råd og forslag? han er meget vel trænet, men tilsydladene "glemmer" han det lidt på udebane.

og nej han bliver ikke kasteret lige i denne uge..

Når du selv skriver det må du jo regne med at folk oplever det som et problem. Du får det jo selv til at lyde som et problem.

Så det er ikke folk der gør det værre end det er. Det er jo dig selv der skriver det.

Efter MIN mening skal en hingst ikke rejse sig på den måde når den er ude - så er den ikke klar. Heller ikke bare én gang. Det er én gang for meget.

Mht til mit "angreb" som du kalder det - så har det intet med denne tråd at gøre. Du mente ikke at det var noget problem at hesten i den tråd var meget tynd. Det var der også andre der kommenterede på. Og nu er det altså nemt at finde folks heste på andre sites.

Og det er da klart at man tjekker din profil når du kommer med sådan en udmelding. Og din egen var bestemt ikke til den tykke side.

Men jeg kunne se at han så bedre ud hos den nye rytter. Og det skrev jeg til dig. Mere var der ikke i det. Men så tænder du FULDSTÆNDIGT af. Som du gør i så mange tråde herinde når folk kommer med kritik til dig. Så skal man sørme lade være med at spørge folk til råde eller kommentere på tråde, hvis man ikke kan tåle kritikken.

Mit trd i denne tråd var egentlig bare til orientering. Jeg kan da være ligeglad med hvordan du behandler din hest eller om du vil give den en masse medikamenter for at få den til ro.

Men det hjælper ikke med dens egentlige problem.

- EFTER MIN MENING!

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 10:55

missjazzie

jeg gider ikke bruge tid på dig, jeg forklarede dig 20 gange i den tråd hvorfor tingene var som de var, jeg fortalte dig en da hesten ikke har flyttet sig siden låner overtog, han har bare en rytter, men det ville du jo ikke acceptere, så helt ærligt kan du ikke finde en anden og hakke på nu? for det er spild af tid og diskutere med dig, du går altid til person angreb og mener din mening er den enegyldige sanhed! så drop det nu, det bliver trættende.. jeg sagde på intet tidspunkt i den tråd hesten var i fin stand jeg sagde der kunne være flere grunde end oplyst til den så ud som den gjorde..

0
0
Svar på denne tråd

Ud ja .. det skal de
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 12:08

Ja de skal ud og opleve noget ..

Men det bedste er ikke at lære dem det til stævnerne.

Så vil jeg hellere køre rundt til de forskellige steder i området og træne det, og selvfølgelig fortælle at det er en hingstebasse der kommer på besøg.

Jeg skriver heller ikke om det er voldsomt eller ej ..

jeg skrev bare hvordan jeg gjorde.

Men hvis min bare en gang havde vist den opførsel på det omtalte billede så havde jeg den ikke med til stævne før jeg var helt sikker på at han lod være.

Jeg ved godt det kan ske med alle heste, men efter min mening skal heste ikke gøre sådan til stævne med mindre de bliver forskrækkede.

Hvis du skal give ham noget så vil jeg give ham fast magnesium tilskud. Men jeg tror ikke det vil ændre hans adfærd. Magnesium tager som regel kun toppen af nerverne.

Og i min verden skal det 5. ben kun være udenfor når det skal bruges (bedækning) ellers skal den have det af vide ..

Mette Stelmach

med de skønne pletter

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 12:09

det er kun 1 gang han hoppede sådan, han blev noget overstmuleret, vi har ikke mulighed for at kører rundt en masse steder og træne, dette var et prøve stævne..

0
0
Svar på denne tråd

Hvis i ikke har ...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 12:31

Hvis I ikke har mulighed for at køre ud så skal i få "stimuleret" anderledes derhjemme .. for hingste er nogle labaner.

Uanset hvor søde de er derhjemme, så kan de altså ændre adfærd når de kommer ud .. Det er deres natur ..

Nå men jeg melder mig ud af denne tråd igen ...

Et eller andet sted lyder det ikke som om du er interesseret i mine råd.

Mette Stelmach

med de skønne pletter

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 12:43

stelmach:

Sådan er det hver gang hun poster noget. Hun vil ikke tage imod de råd hun får hvis der på nogen måde er en smule kritik indblandet. Har diskuteret med hende før.

Nu så jeg det album der er lagt ud af hans stævne på HG. Og min hingst var blevet pakket i bilen igen hvis han opførte sig sådan! Det er jo ikke kun én gang han stejler og "sjoveren" kommer frem.

Jo måske én gang med rytter. Udfra billederne.

Det er en hest som ikke er trænet ordenligt og kender sin plads. Bare vent til han finder ud af at han kan stejle og løbe sig ud af problemerne så får I virkelig noget at se til!

Der er andre i denne tråd som har stået med samme slags problemer som kommer med super gode råd til TS

Men det vil hun åbenbart ikke høre på.

Hun mener at hestens adfærd ikke er noget problem.

Havde jeg været afsted med min hoppe og hun var blevet distraheret af din hingst så havde jeg klaget over det.

Der skal jo være plads til de andre på opvarmningsbanen som gør sig klar til deres klasse. De skal ikke tage hensyn til en hingst som ikke er vant til at komme med i byen.

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 13:15

stelmach

vi skal ud nogle af de steder der ligger i rideafstand og træne :) det har jeg også skrevet et par gange tidligere :)

misjazzi

du kender slet ikke situationen om det ene billed og du kender slet ikke mig!! så du kan slet ikke fortælle hvilket slags menneske jeg er, vil du ikke godt være sød at lade mig være nu? jeg bryder mig bestemt ikke om din tone, og du sårer og træder på mig gang på gang, jeg bliver sgu skide ked af det!! han er trænet ordentligt og kender sin plads!! der første stævne for fanden.. men jeg ber dig virkelig af hele mit hjerte, vil du ikke godt lade mig være i fred nu? jeg har ikke overskud til dig og dit hakkeri.. alle kunne opvarme der var ingen problemer! de billeder han hopper er ikke engang taget på banen, og fordi fornemme hoppe bliver distraheret kan du da bede andre om ikke at ride stævne..

0
0
Svar på denne tråd

jeg blander mig lige igen
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 20:07

denne gang dog ikke omkring hesten. Men omkring at dope sin hest til stævne. Man kan jo diskutere om det er doping hvis ikke det står på listen. Men at give noget der står på listen er efter min bedste overbevisning et no go. Det synes jeg simpelt hen ikke er i orden.

Derfor synes jeg ikke det er ok at konkurrere på baldrian. Så kan du ligeså godt give plegasil eller sedalin. Det virker sikkert iøvrigt bedre hvis man endelig skal sige noget om det.

Relax amino er ikke på listerne by the way, så det er ikke ment som et angreb på hvad der allerede er gjort, mere som en reaktion på et svar der direkte opfordrer til doping.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 21:03

tak for det Line :)

jeg var faktisk ikke klar over baldrian stod på så det er jeg da glad for du fortæller

0
0
Svar på denne tråd

adfærd til stævner
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 17:44

Hejsa

Jeg har selv hingst og har selv været igennem turen med at skulle miljø træne ham til at være ude blandt andre, og det er noget som tager lang tid og megen tålmodighed.

I min verden tager man ikke en ung hingst med ud medmindre man er sikker på at den reagere 110 % på samtlige signaler den får og den på ingen måde vil skabe sig med stejlen, det "femte" ben ude etc. en hingst der opfører sig sådan skaber uro og forstyrrelser på stævnepladsen, og kan skabe ulykker selvom det ikke er meningen og selvom man mener at der er styr på den.

Miljøtræningen her er foregået ved at vi har aftalt tider på den lokale rideskole hvor vi har fået lov til at deltage i undervisningen, hvor samtlige elever er spurgt om det er ok, samt hesten har lært banen og området at kende før stævnet, og så har vi et par gange været deroppe og blot ride 10 minutter på opvarmningen uden at skulle starte så hesten kunne vænne sig til atmosfæren uden at rytteren og personen på jorden stresser over tiden mm., og her har rytterne været opmærksomme på at det har været en hingst der skulle lære, og har nogle følt sig utrygge har vi ikke redet på banen. Herudover har vi en nabo med ridehal hvor vi har aftalt hvornår vi har været der og kunne træne sammen med både deres vallakker og deres hopper, og også når hopperne har været i brunst.

vores hingst har lært at det eneste tidspunkt han må reagere på hopper i brunst er ved bedækningsbommen, reagere han hingstet på andre heste, både under rytter eller når han håndteres for hånd, sker korrektionen med det samme, der må ikke være nogen form for tøven i forhold til det.

men jeg vil foreslå miljøtræning uden et tidspres, hvor alle er opmærksomme på at det er en hest der skal lære at være ude, og hvor alle på banen sammen med ham er erfarne rolige ryttere, det allerbedste ville være at lære ham at gå undervisningstimer sammen med andre, det vil lære ham at ignorere de andre heste uden den stress der er på stævnepladsen og dermed skal han ikke forholde sig til alt for meget nyt til stævnerne.

Mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox

0
0
Svar på denne tråd

Kastration
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 19:49

TS:

Du kan sagtens få din hest kastreret nu uden at insekterne bliver en plage. Han skal alligevel ned at ligge, når han er så gammel som han er, og ved en liggende kastration syr man operationssåret = intet åbent sår, som insekterne kan gnave i.

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 23:24

igen jeg takker for alle de brubare råd jeg har fået ang det jeg spurgte om :) resten ser jeg bort fra, jeres personlige holdninger kan jeg ikke brugt til noget, og har jeg brug for hjælp til træning af ham, så havde jeg oprettet en tråd hvor jeg spurgte om det..

kan i have en god aften :)

0
0
Svar på denne tråd

Magnesium
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 08:04

Jeg fodrede min gamle hoppe Day-Light på coolmix da hun ellers var helt på månen, hun var en meget vågen hest, og kiggede altid, men med en kombination af Coolmix fra Spillers, og tilskud af Magnesium, tog det toppen så jeg kunne ride rundt unden hun stejlede og snurrede rundt som hun havde for vane at gøre når hun blev bange.

Med denne kombination sprang hun lidt til siden, men jeg kunne ligesom overtale hende til det, hvorimod tidligere kunne jeg glemme alt om at komme derhen hvor det farlige var.

Derudover ville jeg foreslå dig at kontakte vores daglige leder på Ballerup Rideklub, da det jo var her du var at starte, vi har nemlig stadig stævnehegn og dommertårn op, da vi har internt stævne igen i næste weekdend, derefter går der 3 uger så har vi ditriktsstævne.

Så måske du kunne få lov til at komme en eftermiddag inden der er vildt mange mennesker og træne? Så kunne i måske selv tage noget afspiller med så i kan ha musik på? Så er det en træningssituation i stævne, uden egentlig at være det (der er jo også en der kan hoppe i dommertårnene).

Ved ikke om du kunne bruge det

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 12:45

*****************opdat...**********

så var vi til gangarts bdeømmelse idag, og der var ingen problemer, og han skulle en da på på bane med en hoppe men han reagere ikke og gjorde lige præcis hvad han skal skulle, han fik "5 ben" en enkelt gang og det var i skridten men han ændrede ikke adfærd og der gik en halv runde så var den inde igen :) så vi er super glade og meget stolte af ham, vi havde ham løs i ridehuset inden vi tog afsted, så blev han longeret på en bane uden andre heste og varmet op på den bane hvor der var flest "farlige" ting så rytter virkelig kunne øve koncentration og fremdrift og det gik bare

0
0
Svar på denne tråd

bomli bom
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 12:47

maria

tak for indput :)

men det var en engang forseelse det på ballerup :) så nu er vi kørende, og det var enda uden noget beroligende :)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 15:34

Du vælger at dope din hingst frem for at tage hånd om problemet????

Nåå nej det er ikke et problem, skriver du!!

Din rytter bliver mere eller mindre bange, men det er ikke et problem??

Det er ikke et problem at den danser rundt på 5 ben??

Hvordan tror du de andre ryttere opfatter det??

Det du beretter om her, er en potentiel MEGET farlig situation, for din rytter, for hesten og ALLE de andre ryttere og heste på stævne pladsen!!!!!!!!

Det er med til at stadfæste det dårlige ry, som ALLE hingste har, grundet fordomme, fordomme du bekræfter folk i, er berettiget.

Min ærlige mening?

Du er en uansvarlig heste (hingste) ejer, som ikke selv ser hvor farlig dens opførelse kan være og udvilke sig til.

Men ok vi doper dyret og symtom behandler, frem for at "helbrede" Igennem opdragelse og træning.

Se at få den hingst kastereret NU, INDEN det for alvor udvikler sig til en rigtig farlig situation. Det er DIT ANSVAR!!

~*Who? Me? No Way*~

0
0
Svar på denne tråd

Talisker
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 15:42

læs den sidste besked og den til maria fra mig :)

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 22:29

gøre mig klog på din hingst... Jeg har selv haft en trakehner hoppe engang og der var også knald på hendes temperament!! Og det har de jo også ry for.. Jeg elskede det dog for det meste...

Nå men bare et forslag.. og jeg aner ikke om det er lovligt eller ikke.... men "Bachs blomstermedicin" som købes i Helse butikker og vist nogle Matas butikker... Det skulle berolige lidt uden at hesten dopes... Min hestetandlæge bruger det altid med et par dråber før hun går i gang for som hun siger... det får dem lige til at tænke sig om en ekstra gang...

Bare et forslag...

En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd

duftahest
Forfatter: 
Dato:  16-05-2012 22:53

tusind tak :) ja de er lidt tændte de kære trakehnere det elsker vi også ved ham, det er skønt med lidt temprament..

problemet er dog kommet helt til livs, læs evt min opdatering og besked til maria :) men er glad for du ikke dømmer på den måde der desværre er sket i denne tråd :(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider