Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For altid lammeskindssadel
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 19:00

Jeg har gået og tænkt lidt på noget.

Jeg er en pige på snart 17. jeg vejer 52-53 kg. Jeg rider i en lammeskindssadel på min islænder, men er begyndt at overveje om jeg skal købe en "rigtig" sadel, da jeg er i tvivl om det egentligt er "forsvarligt" KUN at ride i en lammefætter. Jeg rider ikke med bøjler, har et trykfordelende underlag under og vejer som sagt ikke det store. Jeg rider ca 2 gange om ugen (max) og altid kun 1 gang seriøst på banen, ellers er det ture. så træner jeg akademisk fra jorden, hvilket jeg snart får undervisning i, og jeg ved jo ikke om jeg pludselig skal ride mere af den grund..

Bør jeg købe en rigtig sadel, eller er der mange som kun rider i deres lammefætter? Jeg har redet i den i snart et år, og hun går super fint i den. Har desværre ikke et billede :(

Hvad mener I?

Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 21:24

Hvorfor skulle du dog købe en sadel, når den du har nu fungerer for jer begge?

Hvis du følte du manglede støtte eller lign, kunne jeg forstå dig, men så længe du trives med lammeskindssadel, er der da ingen grund til at ændre på det nu :)

Easyboot Trail str 8 sælges, brugt ca 15 gange, send pb for pris! :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..

0
0
Svar på denne tråd

djdjjj
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 21:40

nej det forstår jeg heller ikke :) jeg bliver bare nemt bange for, at der er for lidt "støtte" til hestens ryg. det er jo ikke decideret en sadel så :)

men tak!

Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 21:59

Hvis du er bange for at den går for meget i ryggen på din hest kan jeg anbefale dig at ligge 4-5 alm. dressurunderlag indunder :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

underlag
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 22:05

hehe sikke smart!

men det er nu ikke det, det er mest bare om hesten kan "tåle" at blive redet måske op til 3-4 gange i ugen i blot en lammefætter.

Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

Hesterygge
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:11

Hej,

Jeg ville nok bare holde øje med, om hesten viser ømhed i ryggen, hvis du masserer den hen over rygmusklerne, og om hesten udvikler sine rygmuskler i takt med træningen. Hvis derimod rygmusklerne svinder ind eller hesten begynder at blive svær at bøje eller måske modvillig i øvelserne, så ville jeg overveje en sadel.

Jeg red i lang tid dressur uden sadel men stablet op på trykfordelende ditten og datten og dobbeltfoldede tykke underlag o.s.v., da jeg vidste, at min sadel ikke var perfekt (for lang) til hesten, netop for at skåne den p.g.a. nogle problemer i ryggen. Da jeg holdt op med det (da den blev for livlig til at jeg kunne stole på at blive siddende i alle hjørnerne, he he he) og igen red med min sadel hver gang jeg trænede, fik den flere rygmuskler på og større bevægelighed i ryggen.

Så jeg tror det mest af alt handler om, hvad der fungerer for netop dig og din hest, og at du holder øje med, hvordan det går med dens ryg.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

svar ...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:27

ja det tror jeg også. Jeg synes hun har fået rigtig fine rygmuskler her på det sidste, siden vi er begyndt at arbejde mere med samling og akademisk jordtræning :)

Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

<3 Lammefætter <3
Forfatter: 
Dato:  13-05-2012 22:01

Jeg skiftede fra bomsadel til lammefætter og fik en tydeligt mere tilfreds hest. Jeg har lagt et trykfordelende underlag ind i sadlen og så har jeg et dressurunderlag i lammeskind under sadlen. Det fungerer supergodt, jeg har redet meget og længe også letridning i stigebøjler uden problemer. Det fungerer fint til runde heste der ikke har markeret rygrad.

Anne jeg kan slet ikke se hvad du skulle med en anden sadel, hvis du er glad for lammefætteren....

0
0
Svar på denne tråd

lammefætter
Forfatter: 
Dato:  13-05-2012 22:41

hvor er jeg glad for jeres svar! :) dejligt dejligt, så kan jeg trygt ride videre i min dejlige fætter ;)

Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

lammefætter
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 09:40

Jeg har redet i min lammefætter stort set hver gang de sidste 3 år, det hænder da jeg tager den anden, men lammefætteren er bare bedst, min pony virker ikke til at have gener af den, ikke øm i ryggen eller noget, og jeg vejer altså lidt mere end dig

Tror ikke de skader hvis hesten er vandt til dem :)

Desværre er mine gjordstropper slidt op, og aner ikke hvem jeg skal få til at sy nye på øvs, det vrimler ikke ligefrem med sadelmagere her i nordjylland

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider