Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til miniatureplag
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 10:06

Min veninde og jeg er ved at købe en lækker miniature hingste plag på snart 2 år.

Vi spurgte ejeren om hvad han fik nu, og det var vitaminer fra Blue Hors, og wrap ad libitum.

Han ser rigtig fin ud i pels og huld.

Men er det godt nok at fodre en plag med det?

Vi har mulighed for wrap ad libitum, evt. i en slowfeeder hvis han bliver tyk. Men vi kan kun fodre en gang om dagen, så det skal ikke være en stor mængde. Jeg tænkte selv på Trave Performans, og evt. en håndfuld lucerne, eller lidt roepiller/speedi beet.

Hvad ville I vælge at fodre med, og hvor meget?

Laura&Safir

"Ret dig selv før du retter hesten"

0
0
Svar på denne tråd

Okay foderplan.
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 10:40

En sådan plag ville jeg fodre på nøjagtigt samme måde. Grovfoder ad libitum (bliver han får tyk af det, skæres der selvfølgelig i rationen) og et godt vitamin/mineral-tilskud. Evt. lidt soyaskrå, for at sikre at den får protein nok, men en sådan lille fyr, burde få protein nok igennem grovfoderet.

Ang. fodring, så er en gang dagligt ikke optimalt. Hvis han ikke kan tåle ad libitum grovfoder, så risikere du at han spiser hele sin ration inden halvdelen af dagen er gået, og så sulter han resten af dagen. Husk at en hest/pony ikke må gå mere end 4 timer uden foder.

Roepiller kunne være en mulighed at give som tilskud, så han bliver mættet.

Men igen, en gang fodering om dagen er på ingen måde optimalt.

** Trine M. Heide **

Foderplaner laves. Kig forbi min hjemmeside.

Mangler du billeder af gamle varmblodshingste?

Kig forbi min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke optimalt
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 10:49

Ved godt det ikke er helt optimalt. De andre heste på gården i løsdriften, får også kun en gang dagligt. Har fået af vide at det er ok så længe der er fri wrap, og den ene portion ikke er ret stor. vi ville sætte wrappen i en slowfeeder, så den har hele tiden, hvis den bliver tyk. Lige nu får den adlibitum hele tiden, og er ikke blevet tyk.

Ellers må vi jo se om vi kan give den to gange, men så kan det være to gange med kun få timers mellemrum, og så er det vel lige meget..

Laura&Safir

0
0
Svar på denne tråd

1 gang er fint
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 11:17

1 gang om dagen er altså helt fint - især hvis det ikke er en ret stor mængde, og det er det jo ikke, hvis det blot er vitaminer.

Reglen med de 4 timer er for strå - ikke foder som sådan.

Hvis I sørger for, den har adgang til noget at tygge i hele tiden - enten wrap ad lib/i slowfeeder eller; hvis det ikke strækker længe nok og den bliver for tyk, suppleret af frøgræs el halm - så er I altså RIGTIG godt på vej.

En løsdrift med fri adgang til noget at tygge i lyder simpelthen optimalt - godt for plagen!

kh

I

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 11:23

Vi ville se om vi kunne suplere med halm eller frøgræs hvis det var. Evt. ville vi stille en minibig halm i skuret, lukket af på en måde så de ikke bare kan spise den hele, men en form for net om. Der er nemlig ikke mulighed for at opbevare halm tørt et andet sted.

Laura&Safir

0
0
Svar på denne tråd

miniature
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 14:43

hej kan en miniature plag virkelig klare sig på så lidt?? har altid fået at vide at de ikke er nøjsomme , men ret svære at fodre på ??

det var bare lige en tanke??

ellers husk ekstra protein enten ved lucerne , eller soyaakrå;)

Mvh Louise

mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan anbefale
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 16:49

Hafer Ergänzer fra Eggersmann - på brochuren står der 0,2 kg daglig + grovfoder og så er en miniature dækket helt ind - også når den skal begynde at træne til show osv.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nøjsom
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 20:09

Nej det er ikke alle minier der er nøjsomme. Men en del heste kan ofte klare sig med en masse wrap og vitaminer ved siden af. Jeg er bare ikke sikker på om det fungere når det er sådan en ung en, de skal have en anden fordeling af vitaminer og mineraler, så vidt jeg har læst.

Victoria:

Kan det også virke til en 2 års?

Overvejer at sende en besked til Brogården for en foderplan, det er nemlig det der er lettest at få fat i uden at skulle en kæmpe omvej.

Laura&Safir

0
0
Svar på denne tråd

Ja det kan det
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 08:35

Jeg har skrevet en besked til dig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider