Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Transport af rå hest - råd søges
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 10:40

Hej allesammen..

Jeg er kun et handelstjek fra at købe en dejlig hoppe, men hun har ikke været meget i hænder, har altid bare gået i samme flok, derfor er hun jo noget ked af at blive fjernet fra dem ( seperationsangst )men ellers rar og fornuftig for en rå hest.

Sælger og jeg har aftalt at hoppen skal have noget bedøvelse inden transporten, så det ikke bliver en grim oplevelse for hende at blive flyttet..

Jeg har altid fået flyttet hest af transportfirma, da JEG lider af skræk for trailerkørsel ( jeg kan se absolut alt hvad der kan gå galt under kørslen )

Og til det/de faktiske spørgsmål..

Hvis hesten er bedøvet til transporten :

Hvor længe holder bedøvelsen ? - transporten vil i direkte rute tage ca. 1½ time.

Vil det være bedst i trailer eller i lastbil ? herunder : i trailer kan man jo køre direkte, men den er også mindre stabil.

Ved lastbil kan man jo risikere at turen bliver "indirekte" og at der skal flyttes på hestene undervejs samt at det måske bliver svært at passe transport og dyrlæge sammen.

Det var lige mine egne tanker - vil meget gerne høre råd og ideer, da jeg aldrig før har flyttet en rå hest...

0
0
Svar på denne tråd

kjdfajdfg
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 11:27

Du kan da sagtens ringe til en lille lastbil der kører direkte, sådan fik jeg min hjem, vil bestemt ikke byde en rå hest en kæmpe omvej og af og pålæsning af div andre heste.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 11:28

Nu er det et par år siden jeg fik bedøvet hest til transport, den gang virkede det ca. ½ time efter læsning, vi skulle også køre længere tid end det, kunne godt mærke hesten blev mere og mere urolig i traileren som bedøvelsen holdte op med at virke, men vi kom da helskinnede frem dog med sved på panden.- ikke specielt rar tur.

Jeg ville klart vælge lastbil, næsten alle firmaer vil køre direkte hvis de får ekstra betaling, de penge er godt givet ud så hesten får så positiv en oplvelse som mulig og du kan så forhåbentlig efterfølgende træne den med trailer uden den allerede har en grim oplevelse der.

forklar lastbil chaufføren hesten skal bedøves og at du derfor er meget afhængig af han er der til aftalt tid, de snapse virker ikke så længe for hesten kan ikke bedøves dybere end den kan stå sikkert på benene.

0
0
Svar på denne tråd

Direkte i lastbil...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 16:12

Jeg vil som lædermor klart anbefale at du får kørt hesten i lastbil (og helst i en stor en og ikke de der små 2 hestes biler), de står altså bare bedre i en stor lastbil og det giver dem klart en bedre køretur også med henblik på hvis du har planer om at hesten skal ud og køre igen på et senere tidspunkt.

Og det er noget vrøvl at du med en lastbil risikerer at turen ikke bliver direkte. Hvis du bestiller en direkte tur så får du en direkte tur, men det er jo selvfølgelig også dyrere end på en lejlighedstransport (hvor der netop er flere heste med på turen), pengene er dog godt givet ud hvis du gerne vil give hesten en god første gangs transport oplevelse.

En hest må aldrig sederes mere end at den kan stå ordentligt på benene og reagere på opbremsninger m.v., umiddelbart mener jeg at sådan en "snaps" alt afhængig af hvilke midler dyrlægen bruger til bedøvelse holder i ca. 1 time, men hestene har på dette tidspunkt nået at vænne sig til at køre og de fleste accepterer herefter transporten uden bøvl selvom sedationen er aftaget. Når hesten er bedøvet skal du dog være opmærksom på at de oftest kommer til at svede en del grundet bedøvelsen, dette har altså ikke noget med stress at gøre.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg kender en del vognmænd så send mig en privat besked hvis du vil have et tip om hvem der kan anbefales til denne type opgaver.

Pia

www.dyretaxi.dk

0
0
Svar på denne tråd

vognmand
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 18:24

Tak for jeres svar...

Jeg fik en vognmand anbefalet, så jeg ringede og snakkede med ham og satte ham ind i hvad det er for en hest...

Han ville ikke anbefale at bedøve hende, han ville hellere tage en transportvant hest med ( hans egen ) som støttepædagog for hende..

Så hun ved hvad der foregår - sammen med en rolig hest...

Da han er erfaren og godt anbefalet, så tror jeg vi gør det på hans måde, det var da også noget af en service at han tilbyder at tage egen hest med :)

igen tak for svar...

0
0
Svar på denne tråd

god idé
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 09:30

.. med den erfarne hest, super service af vognmanden!

Nu er det ikke alle heste som bliver urolige af at blive transporteret - jeg har hentet begge mine som 2 og 3 års fra avler, taget dem fra deres kendte flok og transporteret dem hjem i hhv en 2 hestes lastbil og en trailer (som jeg selv kørte, er lidt sart.. det er kun mig der kører med mine heste...) og ingen af dem gjorde reagerede synderligt på det (dog tror jeg at de ville have foretrukket en transportmakker, som din nu får...)

Tillykke med hesten - jeg er sikker på at du vil få den sikkert hjem i egen stald

Kristina

Her får du blikfang og udstråling - ponyføl af 1. pony sælges! se annoncen..www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307130/

0
0
Svar på denne tråd

da....
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 12:44

Da min plag skulle flyttes 1. gang valgte jeg også en kæmpe lastbil. Og her er hvad jeg syntes om der valg. :

Det er slet ikke det samme som en trailer, og det gør, at hesten netop ikke får en dårlig oplevelse 1. gang.

Min plag vil MEGET gerne op i diverse hestetrailere, hun går forbi i dag. En dag jeg var uopmærksom var hun ved at kravle op i en tilfældig. Så det er jo kun gode tegn.

0
0
Svar på denne tråd

Hest...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 17:26
Jeg hentede min Primula sidste år og kørte hende fra Sønderjylland til Holbæk i alm. trailer. Købte hende ubeset (billeder og video havde jeg dog set her på HN) og i sagens natur kendte jeg ikke hesten.

Ejer og jeg brugte 40 min på stille og roligt at læsse, for Primula havde kun kørt i trailer en gang som føl sammen med sin mor.

Primula var udstyret med hø-net, som hun tømte, og fik gulerødder mens vi ventede på vores McD-mad på en tank på Fyn.

Hun tog turen i stiv-arm, ja faktisk stod hun bom-stille og både tissede og gødede under turen.

Jeg havde taget noget beroligende med i fald at det skulle blive nødvendigt, men dyret var så artigt at man ikke skulle tro at den var en ung DV-hoppe på svimlende 170 cm.

Hun går nu lige i trailer og har været væsentligt nemmere at læsse og køre med end min ældre hoppe der først lærte det som 10-års.

Morale: Tag dine forholdsregler, men unge heste kan overraske utrolig positivt!

Hilsen fra Lise, Umarla & Primula

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 15:43

Sikke dejligt, at du har fundet en supergod vognmand - det lyder til at han ved hvad han snakker om.

Mht. at det er en rå hest - min erfaring er at det ikke er første gang de skal ud og køre, som volder det største besvær, hvis nogen af mine de unge/rå heste har sagt fra har det altid været på den anden køretur, når de ved hvad det indebærer. Derfor er jeg overbevist om, at det nok skal gå, en lastbil er meget behagelig for hesten, så måske de slet ikke får bøvl overhovedet.

Lad os endelig høre, hvordan det er gået.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider