Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

seneskade
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 19:16
Jeg har en hoppe der har en seneskade på støttebåndet og ved vedhæftningen af den overfladiske dybe bøjesene.
Det er 4 uger siden og er en foldskade.
Hun var lidt hævet og halt dengang, men det gik væk.
Der var ved scanning det blev opdaget.
Hun er blevet scannet igen i dag, og der kunne ses forbedring, faktisk var der en lille forskel.
Hun har skulle været redet 1 time dagligt med 5 intervaller a 2 min tra.
Måtte desværre stoppe grundet kulden og vejret.
Hun skulle gå 4 uger mere, inden den.fulde genoptræning kunne starte.

Er der andre har prøvet samme skade?

0
0
Svar på denne tråd

Seneskade
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 13:37

Ja, det har jeg desværre....

Hesten fik skaden som 5 års, men på trods af gentagne genoptræningsforsøg, så blev den halt hver gang den begyndte at gå dressur på bane.

Jeg forsøgte utallige specialbeslag som f.eks. mercedessko, skrå såler mv. i samarbejde med dyrlægen og Bergers Smedie.

Den ville sandsynligvis kunne have holdt til at være let skovturshest, men da temperamentet ikke holdt til skovture, så var der ingen anden udvej end at aflive den som 8 års.

Mine erfaringer med seneskader er desværre, at lige så snart det har det mindste med den dybe bøjesene at gøre, så er prognoserne minimale for at få en ridehest ud af den igen.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 15:28

Min gamle pruhest har også haft gentagne problemer med en skade på vedhæftningen af bøjesenen på et forben + en stor skygge (sandsynligvis væskeansamling) på senen (konstateret ved scanning)

Dyrlægens vurdering var at skaden kunne skyldtes et slag, der lå flere år tilbage. Da han har et overben samme sted er det meget sandsynligt (han havde det overben da jeg købte ham, men dengang blev det vurderet til ikke at have betydning)

Han fik pause i 2 måneder, blev genoptrænet og vi red dressur 1-2 måneder, så sprang skaden op igen.

I løbet af 2,5 år var han halt 5-6 gange, til sidst syntes dyrlægen ikke det var holdbart og vi talte aflivning og forsikring.

Men jeg havde ikke råd til en hulens masse undersøgelser, som var nødvendige for at forsikringen ville godtage skaden.

Derfor fik han 1 sidste chance. Han skulle være foldbums i et helt år uden sko osv. Efterfølgende blev han genoptrænet meget langsomt, og de første 3 måneder var det kun i skridt, efterfølgende 3 måneder med skridt/trav-intervaller.

Efter 1 års genoptræning begyndte jeg at ride mere dressur, og i dag er han gående igen :-)

Dog får han aldrig lov til at springe, og jeg er meget påpasselig med ikke at lave for mange af de "hårde" øvelser som f.eks. schenkelvigning. Og så er jeg helt hysterisk obs på at han bruger sig korrekt og ikke lægger for meget vægt på forparten.

I dag går han LA4-LA5 :-) Faktisk er der ofte nogle der er overrasket over at se ham til stævnerne igen - de troede han var væk for flere år siden :-)

0
0
Svar på denne tråd

kontrolscanning.
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 06:24

Hun var i kontrolscanning i fredags i sidste uge, og der kunne min dyrlæge næsten ikke ane at der var forskel.

Han ville gerne at hun fik 4 uger mere, og så skulle hun kontrolscannes og rides på nede ved klinikken.

Han sagde at, ud af 80% heler skaden op på støttebåndet. Der kan selv være 20% der går knap så godt på, men efter det han så i fredags var han positiv.

Så jeg håber at det går i orden igen.

0
0
Svar på denne tråd

hov jeg har
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 06:27

da vist gentaget mig selv....er også ved at være lidt træt...skriver fra mit job, er på nattevagt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider