Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kæbeled
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 20:46

Hvordan ser I, om en hest har problemer med kæbeleddet?

Stod og kiggede på hesten i dag, når hun tygger, kommer der en bule, ca. som en golfbold ud over øjet. I den anden side kommer der næsten ingen bule.

Tjekkede også min anden hest, det er meget sparsomt, hvad der bevæger sig hos den. De andre i stalden er heller ikke så markerede??

Need I be worried? Jeg har selv store problemer med kæbeleddet, og burde egentlig opereres, men har ikke meget forstand på heste-kæbeled?

0
0
Svar på denne tråd

Kæbeled
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 15:28

Ikke at jeg har forstand ppå kæbeled, men bor du på Sjælland vil jeg varmt anbefale dig at kontakte Charlotte Frigast. Mit føl har/havde en knæklyd når hun spiser og den er næsten væk nu,e fter et besøg fra Charlotte. Hun er dyrlæge og har taget kiropraktoruddannelsen oveni, hun er yderst kompetent

0
0
Svar på denne tråd

Bule i den ene side
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 19:23

Det er meget normalt at der kommer en bule over hestens øje når den tygger.

Grunden til at den kun kommer i den ene side, har en helt logisk forklaring.

Lige som du selv foretrækker at lave nogle ting til den ene side frem for den anden, så har hesten også sine foretrukne ting.

Bulen kommer af at hesten "gnider" tænderne mod hinanden for at "male" kornet. Den tygger ikke ligesom vi gør - lodret ned. Den kører faktisk underkæben rundt i cirkler når den spiser. Når der kommer pres på underkæbens muskler, når den kører undertænderne mod overtænderne opstår bulen i den side, hvor der er belastning på underkæbens muskler.

Jeg håber,du forstår, hvad jeg mener - det er sgu itte så let at beskrive

Hvis du endelig vil have noget undersøgt, så skal det være tænder(spidser/ulvetænder/ krogtænder), da de kan være årsag til, at hesten vælger kun at bevæge kæben en vej rundt, når den spiser.

Men jeg ville nu ikke ringe efter en dyrlæge til det, men måske lige nævne det for ham/hende en dag, hvor han/hun alligevel var på besøg i stalden.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

Vrøvllllll
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 19:29

Ihh hvor kan man få skrevet noget skrammel ind i mellem.

Der skulle naturligvis have stået.

Når der kommer pres på underkæbens muskler, ved at den kører undertænderne mod overtænderne, opstår bulen. Bulen opstår naturligvis i den side hvor der er belastning på underkæbens muskler.

I stedet for:

Når der kommer pres på underkæbens muskler, når den kører undertænderne mod overtænderne opstår bulen i den side, hvor der er belastning på underkæbens muskler.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

mange...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 21:09

Mange tak for fag-info. :)

Jeg får både dyrlæge, tandlæge, og fys inden længe. Host. Stakkels hest, hehe.

Ja, jeg har godt set, de kører rundt med kæben , når de tygger, men tror ikke, jeg skal kigge for meget på det, får det bare dårligt. :)

Hun fik 3 ulvetænder ud for ½ år siden. Har svært ved at tygge store gulerødder, og ind imellem også hø - er begyndt at holde pauser, hvor hun går til krybbefoderet, som plejer at blive spist sidst.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider