Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sadeljagt
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 15:40

Da jeg købte min fjordhest, kunne min Wintec med sort kopjern stort set ligge på ham. Med en karklud under forsvidslen blev han gjort styrbar i skridt.

Jeg købte en lammesadel og fik den bygget om, så der er en form for paneler i den og stigremsophæng og gjordstropper er flyttet over på en læderbom med gummi under.

Det fungerer ok, men jeg må jo ikke starte stævner i den, og jeg savner sadelfornemmelsen.

Efterhånden som hesten er vokset færdig voksede han til det hvide kopjern i wintec, men desværre begyndte sadlen at slippe både for og bag - sadlens underside er altså for buet til ham. Og nu er han et godt stykke bredere end det hvide jern, og sadlen er solgt.

Jeg prøvede en Balounsadel, og den var super når kopjernet blev pillet ud og et løst stigremsophæng sat i bag det originale. Så sådan en bestilte jeg og ventede i et par måneder. Da den kom, var den skæv og gik retur.

Så gik jeg på brugt-markedet. Jeg tør ikke købe noget, jeg ikke kan prøve, så jeg har folk til at kommme forbi med deres sadler :-) Dejligt at så mange gerne vil det.

Så har jeg prøvet den bredeste JC de laver - den er for smal.

Ekstra bred Trainer - den er for smal.

Sommer diplomat eksklusiv - lå bare ikke godt, ved ikke helt hvorfor, som om puderne havde den helt forkerte facon fortil.

Passier Optimum - lå godt, men jeg sad ikke godt (+ den var dyr og skulle omstoppes)

Kieffer Wien - bred nok men gled lidt frem, vist lidt for buet i panelerne. Men det bedste bud so far.

Jeg har købt en billig springsadel der lå fint, men den er ved at være for smal !!#%&/%¤#!

Jeg har talt med yderligere 6-7 personer med brede sadler, men kasseret dem af den ene eller anden grund.

Lige nu overvejer jeg at købe kieffer wien'en og drømmer om at der ringer en med en brugt passier, der lige passer os begge.

Hvis du har en ligerygget bred hest, og har fundet sadlen - så fortæl:-)Gerne med billeder.

0
0
Svar på denne tråd

dejavu
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 18:35

Ja brugte ca. et år på at finde en dressur sadel til min fede fjord :)

Havde heldigvis tilpasset springsadel til ham så kunne bruge tiden.

Efter at have prøvet 7 sadler og ofret mange mange penge i post, fandt jeg en super sadel. Han var også for bred til wintecs hvide kopjern. Jeg har købt en jeremy rudge, brugt til 5000 kr. Specielt lavet til brede, korte og ligerygget heste. Mener der står natives ponies på deres hjemmeside. Super fin kvalitetssadel, nupris ca. 15000 kr. Men virkelig en god investering.

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

meget bred sportspony
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 20:12

Vi har en sportsponydreng der nu er knap så sporty han er bredere over ryggen en underviserens varmblod. Han har en lige og kort ryg , totalt umarkeret manke, ikke meget skulderparti og ikke eksisterende gjordleje grundet dette - for at sige det ligeus totalt sadelumulig :-(

Vi har desværre startet ud med at prøve at købe noget på anbefaling fra andre, dette x 2 og dette penge lige ud af vinduet da vi måtte sælge igen med stort tab :-(

Eneste rigtige at gøre uanset dit ridemæssige niveau, stævnerytter eller ej så skal du have fat i en dygtig uddannet sadelmager der kan hjælpe dig med at finde lige netop det der kan ligge på din hest og få den tilpasset som den skal være - rigtig gode penge givet ud frem for dyrlæge og kiropraktor når hesten pludselig får ondt i ryggen.

Vi endte i den rigtig dyre ende af skalaen med en sadel der er tilpasset hans korte, lige ryg. Tager godt hensyn til hans ikke så markerede skuldre da den er skåret for ekstra skulderfrihed og så er den også skøn at ride i:-)

En OS Dynamic T

0
0
Svar på denne tråd

skljfoes
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 21:08

Tusind tak for svar :-)

Jeg har ikke 15.000 til en sadel Men jeg vil holde øje på brugt-markedet. Og ja man kan blive meget fattig i porto, hvis man skal sende frem og tilbage.

Heldigvis kan jeg jo klare mig, mens jeg leder, jeg har jo mit opbyggede lam. Men jeg vil rigtig gerne finde noget inden december, jeg har kig på et stævne...

Mht sadelmager har jeg haft en ude - tak for ingenting siger jeg bare. Hun er uddannet og har et godt ry. Men hun tog mine penge, og da hesten ikke kunne passe de to sadler hun havde i bilen kørte hun, og jeg hørte ikke mere, trods lovning på at hun ville finde en sadel. Jeg fik dog udleveret målene under trusler om ikke at ville betale. Min veninde fik nul og niks for sine penge, da hun betalte før hun fik målene.

Så min strategi er selv at finde en der ligger ok, og så få den tilpasset af en ANDEN sadelmager. Jeg er ret skrap til at vurdere sadler efterhånden

I morgen skal jeg prøve en Hubertus Kosak og uh hvor er det spændende, måske er det sadlen for os (hæ hæ det tror jeg hver gang).

0
0
Svar på denne tråd

søg i forum
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 21:48

Har du googlet alle de forum der er omkring sadler til brede heste med lige ryg? for der er rigtig meget at finde. Vil helt sikket påstå at når det er en fjord der er lige i ryggen så er den nok både lige og kort - det er jo ikke verdens længste hyp i race :-)

Tror du kan skyde en lang hvid pil efter at en Hubertus kan ligge på den, synes det er verdens stiveste og mest ufleksible sadler, samme mening har jeg også om Kieffer. Jeg ville aldrig købe noget der ikke kunne ændres og tilpasses ved en sadelmager. men synd den oplevelse du har haft med sadelmager, hun lyder ikke til at være pengene værd :-(

Et lille tip kunne måske være det her: Vores staldmutter har en smuk ung fjordvallak, bred men sporty og hun har lige købt en af de nye springsadler fra Kentaur - mener modeller hennder noget lignende charon og den har faktisk ret store udvendige knæstøtter, så man nok også kunne ride en ok dressur i den :-) en del store rideudstyrsbutikker har demosadler fra Kentaur som man kan låne og prøve mod et par 100 kr, det var måske en mulighed for dig at prøve. Her taler vi sadler til omkring de 7-8 stykker fra ny af :-)

www.riderbyhorse.dk/DK/Produkter/ Sadler/Charon.aspx

www.heste-nettet.dk/forum/6/167682/ 167682/

0
0
Svar på denne tråd

jsfosej
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 07:14

Ja, jeg har læst og læst. Men stort set alt bliver anbefalet i de tråde, og en del af dem jeg tror på er special-lavede og/eller meget dyre sadler. Og så mange penge har jeg desværre ikke til sadel. Desuden mener jeg, at man er nød til at prøve, sadlen skal jo også passe til rytteren.

Jeg er så heldig, at min hest har et ret godt sadelleje. Han er ikke helt umarkeret og han er ikke kort. Han er lidt lang til sin højde på 148.

Her er jo masser af plads, sagde hende jeg havde ude med Balounen overrasket

Han gik faktisk rigtig godt med den kieffer wien og jeg sad rigtig godt. Der er jo stor frihed for rytteren i den - dejligt. Men den gled lidt frem og lå ikke så stabilt sideverts som passieren. Men jeg overvejer den stadig, da det er det bedste jeg har prøvet.

Så min hest er altså meget bred 1½ tak bredere end det hvide kopjern i wintec og meget lige i ryggen, men er ellers udstyret med et ok sadelleje. Så det burde jo være nemt at finde noget

0
0
Svar på denne tråd

Sadler
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 08:24

Mener jeg på et tidspunkt har hørt, at Wintec laver en haflingermodel til de lidt brede ponytyper....

JO-PO Rideudstyr har også et OK udvalg i de brede haflingermodeller fra forskellige mærker og i forskellige prisniveauer.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

sfldld
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 09:55

Wintec kan han som sagt ikke gå med. De buer for meget i panelerne.

Så vidt jeg har læst mig frem til, er haflingersadler ikke ret tit gode på fjordheste. Mange haflinger er relativt smalskuldrede og mange fjord er ret brede over skulderen. Men de deler selvfølgelig den korte lige brede ryg. Men hvis jeg kan finde et sted tæt på, hvor de låner ud sker der jo ikke noget ved at prøve.

Bortset fra at min fjord så ikke har en kort ryg.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 10:24

Hejsa

Hvilken sadelmager havde du ude? (evt. pb)

Jeg er jo blevet helt hooked på, at fat pownie skal have en sadel og havde regnet med at bestille sadelmageren, når hendes lille skade er klar. Men jeg gider da ikke hvis det er spild af penge, det er lidt lavvande på barsel.

Jeg har en gammel kieffer wien str. 1 du godt må låne, men den er nok for smal.

mvh

Helle

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd

sklfjoesw
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 11:04

Næ, halløj Helle

Jeg sender dig en pb.

str. 1 i Kieffer Wien betyder vist, at det er en 17"? Ved du hvor bred den er? Det ville jo være en helt perfekt løsning.

0
0
Svar på denne tråd

Min sadelmager....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 11:05

... siger at mange Kieffermodeller faktisk ligger god på rigtig mange Fjordheste, netop fordi de er forholdsvis lige i ryggen :)

Jeg er ikke så pjattet med Kieffer, så jeg har ikke selv testet det - men det er et faktum at der går mange Fjordheste rundt med Kieffersadler.

"Min" sadelmager bor lige midt i Fjordhesteland, og har stor erfaring med de bredskuldrede heste. Måske skulle du tage en snak med ham? www.skals-sadelmageri.dk. Han har rigtig mange brugte sadler på lager, og han er uvildig, dvs. helt uafhængig af sadelproducenter og -mærker. Desuden er han så tilpas gammeldaws, at han ikke falder for hvad som helst, blot fordi det er nyt ;)

Det kunne jo også være, at det var muligt at tilpasse den Kieffer du sad godt i, så den kan blive liggende hvor den skal? En dygtig sadelmager kan lave mange ting med en sadel :)

En Hubertus Kosak har den ulempe, at der overhovedet ingen muligheder er i bommen - det er en formstøbt glasfiberbom. Kan du finde en Flexline derimod, så kan bommen ændres lidt ud og ind, og så er der lidt flere muligheder. Fordelen ved Hubertus er det bløøøøøøde lækre sæde, og hvis man holder sig fra de nye comfort-modeller (der har vanger som en gyngehest), så ligger de faktisk godt på Fjordhestene, og er nærmest uopslidelige. Min gamle kombinerede Flexline er over 30 år gammel, og den er bare så lækker at være i.

Jeg mener at kunne huske, at min sadelmager også anbefaler Sommer Magnus til de korte brede heste - men jeg har ikke prøvet.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

sjfoes
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 11:12

Tak for det Sif. Det lyder som en god plan. Jeg vil prøve og ringe og høre hvad han har på lager og høre om han kører ud.

0
0
Svar på denne tråd

Det gør han....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 11:14

... han kører som regel ude 3 aftener om ugen.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 12:59

Tak for pb... det var self den jeg havde tænkt at prøve.

Som jeg har forstået det, svarer en str. 1 til smal/medium bom. Det er en 17'.

Men det er bare at komme og hente den, så kan du prøve om den passer. Den kan ihvertfald på ingen måde, mases nedover Fat Pownie, så jeg har ikke noget at bruge den til nu.

Nogen gode ideer til hvad passer temlig overvægtig pony, med jeg tror jeg vil kalde det "dybt" sadelleje men brede skuldre.

alt jeg har prøvet at ligge på hende tipper i bagvægt.

Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd

dfkjose
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 13:07

Det kan jo være den pågældende sadelmager er lykken for dig, hun får meget blandede anmeldelser. Ellers skal vi måske få skals-manden ud, så kan han besøge to kunder på en køretur?

Det ser ud til, at vi kan dele sadelmarkedet for brede sadler. Du får de buede og jeg får de lige:-)

Har du prøvet en wintec?

Hvad med en slankekur ;-) Altså til hesten naturligvis:-)

0
0
Svar på denne tråd

fdghdfghdfgfg
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:23

Jeg har en meget bred, lige og kort Fjordhest.

Har netop taget chancen og købt en Thorowgood T4 dressursadel til ham...den kommer i denne eller næste uge - så skal jeg fortælle dig om det er noget der kan bruges.

Det er et billigt mærke på linie med Wintec.

Nyprisen er 4500, men jeg har købt den brugt.

Den har en bomvidde på 35 og har et cliksystem, så den kan gøres mindre.

En 17" har en anlægsflade på 44 cm.

De nye modeller har kopfjern man selv kan skifte.

Ellers skulle Globus clik også være egnede...ved ham af min har haft sådan en tidligere.

Og ellers kan jeg kun anbefale en sensation G4 (bomløs) - men de koster væsentlig mere.

Min erfaring med wintec er også, at de ikke er designet til heste med en lige ryg!

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

dxfjos
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:33

Jeg har haft fat i en Thorowgood. De er jo virkelig brede.

Men det er altså en billig sadel, også at se og mærke på. Den var helt utrolig hård og ufleksibel, jeg havde slet ikke lyst til at lægge den på en hest.

Men der er jo meget smag og behag her også, så jeg håber den bliver god for jer. Og du er jo mere begrænset end jeg er, idet din hest er kort.

Jeg vil hellere ud i en brugt kieffer eller passier.

Jeg købte en sensation G4 til min gamle hest, da jeg heller ikke kunne finde en sadel til den Men jeg trives ikke med den der bløde fornemmelse, og jeg synes ikke hesten bevægede sig særlig godt med den. Så de helt bomløse går jeg uden om. Til den hest var Wintec helt perfekt, men den går jo ikke nu.

0
0
Svar på denne tråd

slanke kur
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:34

Pownie er skam på kur.. nænsom slankning hvis i spørger mig. Grusom pownie pining hvis man spørger hende ;-)

Hvilke wintec modeller har i, i tankerne?

Jeg kan på ikke ride i isabell modellen. Den skubber mig opad lige bagi, så jeg knækker mærkeligt i kroppen i forsøget på at komme ned og sidde.

Hvordan med de helt gamle wintec modeller, nogen der til den meget brede model?

Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd

sdfose
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:38

Stakkels Pownie

Jeg kender kun Wintec Isabell Werth og foreslog Wintec udelukkende fordi de buer i undersiden...

Det gør Bates i øvrigt også.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:44

Der er nu kæmpe forskel på de gamle Thorowgood-modeller, der cirkulerer på brugt markedet, og så den nye.

De laver sadler efter hestetyper, ikke ryttere eller mode, jeg købte en sidste år, da jeg stod med det modsatte problem, en fuldblodstype på 175, med en manke som kølen på Titanic. Det var der heller ingen sadelfiduser, der kunne greje, medmindre der kom mange penge på bordet.

Thorowgood har så en model-linie til gamle væddeløbere, og vupti, den passer sådan en..

Det er en T4 kombi, der har udskiftelig kobjern, og er absolut ikke hård, eller ufleksibel..

Prøv at tjekke deres hjemmeside..

Den er iøvrigt dyrere end Wintec i England, hvor du får de nyeste modeller.

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

jdfkgfjdgfg
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:49

Ja det er jo smag og behag.

Når der står 12-13000 på kontoen til sadel igen, så ryger der klart en G4 i stalden ;-)

Men kunne den Thorowgood du prøvede ligge på din Fjord?

Jeg har prøvet en Thorowgood på en anden hest og syntes faktisk det var en ganske god sadel til prisen.

Men ønsker man lidt mere luksus, så ville jeg klart også gå efter en Kieffer.

En Garmish har jeg haft engang - den lå relativ godt.

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

fgkjdfgkjdfg
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 20:54

Nimbus: Er jeg nu ret glad for at høre. Det er dog ikke den helt nye model der kommer med posten til mig, men dog stadig en T4 som skulle være egnet til netop en dreng som ham af min.

Den har så det dersens Fish-system.

Meeen jeg kræver heller ikke såå meget, bare den ligger godt på ham, så kan jeg smide mit lammeskind på sadlen, hvis den er for hård til mig .

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

sjfoekd
Forfatter: 
Dato:  11-10-2011 21:04

Jeg vil meget gerne høre, hvad du synes om den, når du får prøvet den

Jeg var ude og hente en sommer-sadel, og hun foreslog den thorowgood hun havde også med fish system. Jeg prøvede begge sadler på hendes pony, og var ikke i tvivl om, at jeg ikke ville have thorowgood'en. Så den har aldrig været på min egen pony, og jeg kender ikke til de forskellige modeller.

Er i øvrigt rigtig glad for min nye strategi med at få folk til at køre ud med deres sadler. Ejeren til Hubertus-sadlen kørte forbi en sadelmager for at få tjekket bommen, så hun ikke skulle køre forgæves, og det var en mellembom ikke en bred Godt den ikke skulle sendes frem og tilbage Så Hubertus er ude af legen pt.

Til gengæld kommer der en Kieffer Inzell eller hvad den nu hedder i weekenden.

Jeg er også blevet tilbudt en Winsor, men de kan jo ikke ændres i bommen, selvom de er dyre nok.

0
0
Svar på denne tråd

Hubertus
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 14:35

Lebech: hvor i landet bor du? Jeg har nemlig en Hubertus med bred bum du gerne må prøve, den er dog for buet til min nordsvensker, så som en anden er inde på er jeg ikke sikker på den kan ligge på din heller, men den er dælme fantastisk at sidde i.

Jeg har af 2 sadelmagere fået at vide at de nye Isawell Werth fra enten Wintec eller Bates vil kunne ligge fint på min, som også har rimelig lige ryg, men de nye modeller er umulige at finde brugte så det er endnu ikke efterprøvet.

Med skovhestene Bellotino og Donatello og kattene Albert og Amalie

Bokse ledige i 8330

0
0
Svar på denne tråd

til....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 15:44

Til lige ryg - hubertus :)

0
0
Svar på denne tråd

jdoers
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 16:33

Hej Jette

Jeg bor ikke så langt fra Hobro. Dvs langt væk fra stort set alting

0
0
Svar på denne tråd

Hubertus
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 22:26

Jeg bor i Århus, ifølge Krak ca. 50 min. med bil, hvis du gider køre så langt er du velkommen til at låne den med hjem at prøve

Med skovhestene Bellotino og Donatello og kattene Albert og Amalie

Bokse ledige i 8330

0
0
Svar på denne tråd

Randers
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 09:45

Alternativt kan du læsse hesten i en trailer og køre til Tebbestrup Rideudstyr - så kan du og hesten prøve en masse sadler samme sted.

Både i stalden men også på ridebanen.

Mette har helt styr på tilpasning m.v.

tjek evt. www.tebbestruprideudstyr.dk

Ligger forholdsvis tæt på motorvejen

VH Heidi

Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

www.gravsnuderne.dk

0
0
Svar på denne tråd

Asferg
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 10:05

Blot til din info, så har en str. 1 i Kieffersadlen ikke noget at gøre med bomstørrelse, men det betyder derimod at det er en 17" sadel.

Str. 0 = 16"

Str. 1 = 17"

Str. 2 = 18"

Alle Kieffer sadler har fleksible bomme, som kan tilpasses den enkelte hest, og når man køber en ny Kieffer sadel er bommen medium, hvorefter man får en sadelmager til at tilpasse sadlen.

Jeg har selv en Kieffer Lusitano, som jeg har fået ændret bomvidden på flere gange, når jeg har fået en ny hest.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 11:45

hmm jeg må have været heldig... havde en ældre landbrugsfjordhest for halvandet år siden, som gik med en gammel stübben sadel, som jeg havde købt for 1500 kr på en nærliggende svinefarm... den er utrolig lækker, gammel som sagt, men læderet fejler intet... som en tungere fjordhest burde han gå med bred og han var ikke særlig lang men det var en 17" og den lå godt... jeg ved ikke lige hvor bred den er, men min nye unge fjordhest, der er lidt mere sporty, men stadig meget muskuløs på ryggen (pga kørsel tror jeg mest) passer ligeledes stübben sadlen perfekt.. hun er meget mere lige en den gamle fjordhest var, da han jo pga alderen var ret svagrygget.... men det er da heldigt, for den nyere wintecsadlen kan hun ikke passe... godt med en gammel stübben lædersadel... så det er da et mærke jeg kan foreslå... :D

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 00:44

Jeg købte Hubertus'en og den lå perfekt.

Indtil min hest pludselig gik i vækst igen og fik en kæmpe manke. Jeg havde ikke forestillet mig, at en fjordhest kunne være markeret på den måde.

Så nu er den sadel solgt videre, og jeg har købt en Kentaur Ithaka, der ligger super på ham. Jeg har købt den et fit for stor, og rider med et korrektionsunderlag. Så er der plads, når han får sat flere muskler bag manken.

Kentauren ligger rigtig godt, og jeg sidder tilpas støttet og tilpas frit. Herligt.

Den store manke ;-)

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Sadler
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 22:42

Sikke et bøvl, men godt du har fundet ud af, og sikke flot han er i sit vintertøj

Med skovhestene Bellotino og Donatello

og kattene Albert og Amalie

0
0
Svar på denne tråd

lsfddjf
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 13:51

ha ha ja, han skal jo gerne kunne holde til at bestille noget :-)

Men jeg glæder mig nu til at skifter til sin smarte sommerpels.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider