Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skøn hest der har ændret adfærd, stress?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 20:28

Håber der er nogle venlige sjæle, der vil hjælpe med en kommentar ;)

Vi står i dilemma om min søsters dejlige hest, som vi fik hjem i oktober 11. Alt gik fint de første par uger, så begyndte han at sparke ruderne ud i hans boks + halvt i sidemandens og han er heldigvis ikke kommet til skade (7-9-13!). Han står overhovedet ikke stille på staldgangen, og hos forrige ejer stod han bomstile. Så begyndte han at bukke ret voldsomt i galloppen, så min søster er faldet af flere gange. & jeg har måtte hoppe op og ride ham. Der efter fandt vi ud af den sadel vi havde fået med, der skulle passe perfekt. Ikke passede, øv bøv. Derfor har min søster de sidste 2 uger reddet uden sadel, hvor han egentlig har opført sig fint og gået rigtig godt. Gården har så fået geder og de er lige mellem stalden og vallak folden, dem er han ekstrem bange for, og vi har et par gange måttet opgi at gå ham op på hans fold igen efter at have haft ham inde.

Da hun for et par dage siden var ude og ride, fik hopperne flip og spurtede rundt.(Banen er ved siden af hoppefolden). Det gjorde selfølgelig min søsters hest helt op i det røde så han bukkede og opførte sig dumt. Og fordi hun ikke havde nogen sadel var hun nød til at hoppe ind. Idag tager vi ham så på banen for at longere og løsspringe (er en ægte springnarkoman). Vi når dårlig nok at lukke lågen til ridebanen til han hopper rundt i kæmpe bukspring og stejler i hovedhøjde mens min søster har ham i longe. Hun må overgive torvet til mig mens vi får kæmpet skridttæppe af ham, og slipper ham. Han spurter frem og tilbage i 5 min, i fuld galop, buk og mærkelige hoplaer. Vi får snakket ham til ro og trækker ham ind.

Vi står i kæmpe dilemma, da han er en dejlig hest men vi frygter at han er blevet en for stor mundfuld, og ønsker jo ikke at sælge vores gode ven. Han var så rolig og sød da vi var ude og prøve ham, og prøvede ham endda 2 gange. Vi er blevet enige om at lade ham stå december ud, uden ridning, kun med strigling. Og give den en chance efter jul, når vi har fundet sadel. Vi har snakket med flere i stalden, hvor nogle mener han har ondt, og nogle mener det kunne være lidt stress. Men vi er stadig itvivl. Skal vi ofre penge på massør eller kiopraktør eller prøve en hestevisker. Vi ofte gerne lidt penge på at "redde" vores ven.

JOSEFINE MADSEN
http://www.josefinemadsen.dk - Billeder på sjælland.

Med dejlig frieser

0
0
Svar på denne tråd

Hvor meget....
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 20:40

foldtid har hesten, og hvad fodrer I med - og hvad var han vant til hos tidligere ejer...?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

foder og fold
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 20:42

Hvad fodrer i med og hvor meget er den på fold?

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

~

Ledige bokse (og søde mennesker) på: http://www.notholmgaard.dk (3660)

0
0
Svar på denne tråd

foder og fold
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 20:46

Han er ude fra 8-det bliver mørkt. omkring 5 nu. Og bliver fodret med musli, lucerne og olie og wrap, og frøgræs selfølgelig.

Kan ikke huske det præcise mærke men fodder fra tidligere ejer var også musli og lucerne. Og ca. samme foldtid.

JOSEFINE MADSEN

Med dejlig frieser

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 21:13

Vil gerne have mærket på den musli og mængde.. Hvorfor får den både olie og lucerne? :)

Hvordan er han på fold med de andre? Hvor gammel er han?

Henry søger en sød part, kig her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307756/ :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 21:33

Han får lesiuremix fra brogaarden.

Det er hvidløjsolie, mod forkølelse, holder fluer væk osv.

Meget sød! Følger fint med flokken og tilpassede sig rigtig hurtigt. Han er 7.

JOSEFINE MADSEN

Med dejlig frieser

0
0
Svar på denne tråd

Rækkefølge
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 21:55

Jeg ville tage tingene i denne rækkefølge

-dyrlæge

-kiropraktor

-sende den et par måneder i ridning hos en proff der er god til at takle problem adfærd.

det lyder jo som om i er ved at have en rimelig farlig hest så pas nu på jer selv.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

Stress ....
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 22:51

Jeg ville give ham ro til at falde til hvor han står nu.

Så jeg syntes også I skal lade ham stå i December og bare bruge tiden med ham med positive ting. Hygge, nus, strigling og evt. gå lidt småture med ham hvis I tør. MEN bruge rigtig meget tid på at 'fortælle' ham at I holder af ham og kun vil ham det bedste.

For han lyder som om han er gået helt amok efter I fik ham.

Nogen heste er frygtelig længe om at falde til og få tillid til 'sit nye sted og mennesker'.

Da jeg fik min reagerede han ikke liiiige så slemt som du beskriver din søster's gør, men det tangerede. Og det tog næsten 1½ år inden han havde 100% tillid til mig. Han bukkede så aldrig med mig, men vendte lige pludselig om og drønede af sted.

I øvrigt var min, og alle andre heste på mit sted, også ved at DØ af skræk over geder, så det er måske også en årsag til hans voldsomme adfærd.

Giv ham tid, og jeg håber det lykkes for jer.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 22:58

Mange tak Karen :-) Nu er der lidt håb forude. Han er en rigtig hyggegøj, så han vil helt sikkert sætte pris på det. Det falder lige i hans smag.

Glad for at han ikke er den eneste der er bange for geder, for det er helt sikkert blevet værre efter gederne er kommet.

JOSEFINE MADSEN

Med dejlig frieser

0
0
Svar på denne tråd

Ikke ukendt
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 08:53

Det er bestemt ikke ukendt at heste kan ændre adfærd når de kommer et nyt sted hen. De bliver taget fra deres kendte omgivelser og venner, og måske knytter de sig meget hurtigt og for meget til de nye kammerater, hvilket kan føre til seperationsproblemer, som godt kan være årsagen til de ting, I beskriver.

Jeg ville give hesten fuldstændig fred og ro noget tid, indtil den har vænnet sig til de daglige rutiner. Hvis I nogen gange må opgive at sætte den på fold, så har den virkelig brug for tid til at falde til.

En anden mulighed er, at hesten var beroliget da I så ham. Jeg kender desværre til flere, som har købt en meget "rolig" hest, og ligeså snart hesten træder ud af traileren, så er den fuldstændig anderledes. Derfor er der mange der tager blodprøve på hesten ved ankomst, så man kan undersøge prøven hvis man har mistanke om, at hesten har været bedøvet. En beroliget hest kan sagtens rides, hvis bare man giver den det helt rette medicin..... En mulighed for jer kunne måske være, at opsnuse noget info om hesten, hvis det er muligt? Altså ikke fra ejeren, men måske søge noget info her på HN eller på en måde få noget andet info, end fra ejeren. Blot det, at en perfekt tilpasset sadel slet ikke passer hesten, siger for mig at noget er galt. Så måske har ejer ikke haft særlig rent mel i posen?

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

de skal lære hinanden at kende
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 09:11

Jeg siger også tid og ro. Min hoppe var næsten ½ år om at falde til hos mig, vi skulle igennem mange "faser", hun var meget forvirret over mine signaler, kunne slet ikke klare at undvære foldkammeraterne, det var meget farligt at skridte tur eller ride udenfor i blæst.

Heldigvis har jeg hele tiden kunne se det gode i hende , og har gjort mindst muligt for at stresse hende i starten. Jeg tog hende fx slet ikke ud af flokken i starten, red når alle hestene var inde. Det gav meget ro. Det er ellers en hest, som har prøvet lidt af hvert, forandring er bare ikke hendes bedste side.

Nu efter et år er hun bare super dejlig og cool med mange ting, men stadig en dame med et godt ekstra gear.

Og pt er vejret jo også lidt "sjovt" mine heste de er da ihvertfald meget aktive og friske for tiden.

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

hjælp til ham
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 17:49

Modsat andre tror jeg at han tager gas på jer... er der ikke en underviser der kan hjælpe jer med at sætte ham lidt på plads.... Hvis han stegler når i trækker med ham, må der være nogle som kan sætte ham på plads. Træk ham i et hovedtøj og giv han et med hurtigt træk når ham skal til det samt sige nej. Det virker som pom at han slet ikke respektere jer...

0
0
Svar på denne tråd

straf..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 18:29

..Må sige at straffe en hest i dens følsomme mund er omtrent noget af det mest usympatiske jeg kan forestille mig..

~

0
0
Svar på denne tråd

sorry to say
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 20:08

Men jeg straffer ikke min hest ved at ødelægge dens mund :-)

JOSEFINE MADSEN

Med dejlig frieser

0
0
Svar på denne tråd

kajetræk
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 21:32

Bare for at gøre det helt klart, så er min kommentar tilegnet jjj ;-)

~

0
0
Svar på denne tråd

besværlig hest
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:32

jeg tænker lidt på om den bare er frisk i forhold til årstiden og om der er nogle ting som falder uheldigt sammen. Jeg har en hoppe som også er panisk bange for køer geder og meget andet. Det kan faktisk være et problem at ride tur hvis jeg skal forbi en ko fold. hvis vi fik geder her i stalden tør jeg slet ikke tænke på hvordan den ville være. Det lyder nemlig som om hun minder en smule om jeres hest i opførsel. Den er egentlig mild og tillidsfuld og om sommeren kan jeg gøre alt med den. Lige så snart det bliver koldt og vinter tænder hun på en helt anden måde. Hun kan også finde på at bukke og stejle når jeg trækker hende ud på vores udendørs bane, men hun er bare glad. Hvis jeg så til gengæld tager i ridehus er der ingen broblemer. Så jeg ser det lidt som at hun bare er frisk og fuld af energi. Måske du kan bruge noget af det jeg har skrevet til noget. Hvis i skulle være i tvivl om den fejler noget så kontakt en hestekiropraktor. De kan meget mere end man lige tror. Jeg har set veninder som har haft deres heste til røngten og været rene i røngten men alligevel var der noget galt med hesten. Endte hos en kiropraktor som løste problemet ved 3 behandlinger. Jeg kan varmt anbefale Tove Due.

0
0
Svar på denne tråd

Ny hest
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 21:14

Da jeg købte min nye hyp var han også meget rolig det første stykke tid, jeg var helt benovret over hvor godt han tog alting. Men så begyndte han at blive mere og mere nervøs. Han blev bange for nærmest alt og reagerede MEGET voldsomt over nærmest ingenting. Det viste sig, at han havde fået et stress-induceret mavesår. Jeg har nu fundet ud af mere om hans fortid, og kan forstå, at selvom han er blevet redet, har han ikke oplevet særlig meget. Så jeg har faktisk introduceret ham til en hel ny verden, som han synes er enormt spændende, men også enormt farlig. Han har vist sig at være en meget sensitiv hest, og selvom han hele tiden virkede glad og nysgerrig, er jeg nok gået for hurtigt frem, i forhold til hvor lidt han tidligere har oplevet. Eneste andet symptom hos ham var vægttab.

Jeg er helt enig med de andre i, at nogle heste kan tage lang tid om at falde til. Mere og mere forskning tyder på at mange heste går rundt med mavesår, så når I får dyrlægen ud, så prøv at nævne om det kan være en mulighed, at han er blevet så stresset over flytningen og alt det nye, at det har givet ham mavesår?

Held og lykke med ham.

Med skovhestene Bellotino og Donatello og kattene Albert og Amalie

Bokse ledige i 8330

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider