Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knæskalsfastlåsning - findes der fakta?
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 16:44

Som overskriften siger, findes der så fakta om knæskalsfastlåsninger??

F.eks. skrives der i en tråd, at en persons dyrlæge eller underviser siger at knæskalsfastlåsninger altid vil udvikle sig til slidgigt hvad enten hesten/ponyen opereres eller ej.

Dette er som jeg har forstået dyrlægen eller underviserens egne erfaringer.

Nogle siger arveligt??

Men ligger der noget sted konkrete fakta omkring disse låsninger??

Vi har selv en plag med dette problem, og i starten sagde dyrlægen blot at det var vokseværk.

Da problemet fortsatte rådspurgte dyrlægen sig med en kirurg fra større dyrehospital, som sagde at plagen skulle opereres hurtigst muligt da det ellers med sikkerhed ville udvikle sig til slidgigt.

Andre dyrlæger har sagt vent med operation det er kun sidste udvej, prøv i stedet kilesko først.

Nu læser jeg så i en anden tråd herinde at det kan komme pga. spændinger andet sted i kroppen, hvor pågældenes hest fik afhjulpet problemet via kiropraktik.

Dette spørger jeg så min nye dyrlæge om som også er kiropraktor, hvilket hun bekræfter at kiropraktik nogle gange godt kan hjælpe.

Min plags forløb har været således - købt i oktober 2010 6 mdr. gammel.

Opstaldet i boks.

Knælåsninger set 1. gang omkring jul, hvor det stod på i ca. 3 dage.

Knælåsninger startede igen omkring april, hvor plagen netop var sat på døgnfold pga. den svedte ekstremt meget.

Låsningerne stod på 1 måneds tid, indtil jeg satte den på stald om natten nogle dage pga. dårligt vejr, hvor låsningerne ophørte igen.

Har gået på døgnfold lige siden med enkelte overnatninger i boks pga vejret, og vi har intet set til låsninger lige indtil her til morgen, hvor jeg igen så et let låsning af ene bagben, samt han er småt gående på bagparten.

Inden han begyndte at låse igen her til morgen, da mente dyrlægen at det var pga. han stod i boks, hvorved muskulaturen forsvandt lidt.

Og årsagen til det opstod 2. gang var at han var blevet overanstrengt ved at komme på døgnfold, og roen i boks om natten havde stoppet det.

Disse ting kan jeg snildt forstå, men det giver ingen mening at det så opstår igen nu, hvor plagen har gået hele sommeren på døgnfold i yderst kuperet terræn??

I forbindelse med arvelighed, så ved jeg at to eller tre andre tinkere, hvor den samme hingst går igen i stamtavlen, også har haft problemer med knæskalsfastlåsninger.

Arvelighed eller tilfælde??

Når man læser omkring knæskalsfastlåsninger, så synes jeg kun der er enkelte historier hvor problemet aldrig dukker op igen.

De fleste døjer med det i større eller mindre grad resten af livet.

Jeg synes det er enormt frustrerende med så forskellige udmeldinger fra dyrlægerne af, og man aner jo ikke hvad det bedste er at gøre for sin hest??

Jeg skal ærligt indrømme at går plagen en fremtid i møde med fortsatte låsninger og slidgigt til følge, jamen så bliver han aflivet nu.

Omvendt har man jo heller ikke lyst til at aflive den, hvis den kan vokse sig fra det... men kan den nu også det når man ser på tendensen hos andre knæskals heste??

Hvordan har i andre med knæskals heste navigeret igennem junglen af dyrlæger osv??

Mvh
Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd

vent vent
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 16:57

min tinker har også haft det, men ikk i særlig svær grad. Første gang som 2-års i ca 2-3 dage og så igen for en uges tid siden, men der varede det kun en dag. Han er lige blevet 4 år, og er blevet redet jævnligt hele sommeren. Da han så fik pause, låste hans knæ sig-men altså kun en dag.

Min islænder har også haft det som 2-års, også i 2-3 dage.

De går ude altid, sommer og vinter.

Min dyrlæge sagde det var pga de voksede, hvilket jo passer meget godt.

Jeg ville bestemt ikk aflive min unge hest. Medmindre den har det i så svær grad, at den har smerter døgnet rundt og over en længere periode.

Men det nok en god ide at kontakte lidt forskellige dyrlæger, evt over telefonen og hører om deres mening.

Mine fik metacam for at tage smerten, og sku ellers bare være på folden. Altså ikk motioneres, kun det de selv ville på folden.

Held og lykke med din pruu, og vil følge med på sidelinjen

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 17:04

Min havde det i svær grad 2. gang, dvs. det stod på i en hel måned, og dyrlægen sagde dér at operation var påkrævet da han ellers med sikkerhed ville udvikle slidgigt.

Vi sagde dog nej til operation da der dyrlægerne imellem var uenighed om resultaterne af operation, og samtidig ophørte hans låsninger der.

Var der kun tale om enkelte låsninger ind imellem, så fik han nok også lov til bare at gå, men det er desværre ikke tilfældet.

Hans generelle bevægelighed er påvirket af det også desværre.

Jeg har netop talt med flere dyrlæger omkring emnet, bla. Kasernens hesteklinik i Næstved, Højgård dyrehospital og to lokale dyrlæger i området.

Alle med hver deres mening

Han er kun 1½ år, og burde jo være en glad og frisk plag der løber ubesværet rundt på folden, hvilket ikke just er tilfældet med ham

Dejligt at høre én indtil videre positiv historie, hvor det ser ud til at skyldes vokseværk, og hesten er velfungerende i dag :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg kan heller ikke
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 17:20

finde hoved og hale i det. Min egen lusitano på 4 har det også, og han har ligesom frisere og tinkere, et ret hældende kryds, ret lavt ansat hale og rette haser. Jeg tror desværre det er noget som kommer i forbindelse med deres eksteriør og sikkert under vækst. Jeg løber og går med ham i bakker og håber på at det kan trænes væk. jeg har kun set ham låse to gange, men han er lidt stram bagi når jeg skal løfte hans bagben bagud. Han går i løsdrift, så han har masser adgang til motion. jeg synes dog at det er blevet bedre, hvilket jeg kan mærke på smidigheden ved bagbensløft og på at han har sat flere muskler på overlinien, selvom der mangler noget endnu.

Jeg har besluttet at lade ham undersøge for om der skulle ligge en mus eller slidforandringer. Han har endvidere karpelænd og det var det der først henledte min opmærksomhed på at det kunne skyldes bagknæ eller haser. Og en dyrlæge gættede på at det skyldtes knæskals problemer. Jeg har også fået for og imod kiler af de to dyrlæger jeg har konsulteret, og har valgt at jeg ikke tror på kilerne.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 17:25

Keppie - vil du ikke skrive herinde, når han har været igennem undersøgelserne og hvad der evt. er fundet??

Mht. kiler så har vores plag ikke kiler på, men i stedet beskåret lidt anderledes således at kile effekten opnåes bare i mindre grad.

Min har normalt ingen problemer med bagbensløft, men sidst han havde smed bemærkede jeg dog han var lidt uvillig med at holde ene bagben løftet i længere tid, hvilket han normalt ikke siger noget til.

Så måske der er en sammenhæng?? Det er dog det modsatte knæ han låser i pt.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

skråt kryds
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 17:43

Min har også MEGET skråt kryds og ja meget hypermobil, total leddedukke :-(

0
0
Svar på denne tråd

Tja......
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 18:49

Det er dødsygt, at det skal være så svært at finde hoved og hale i!

Min plag har iøvrigt også sådan et hældende kryds - og hun har en helbror, der også har haft lidt låsninger - så måske spiller flere faktorer sammen ind? Måske havde hun fået låsninger også uden sin skade - men så måske mindre låsninger? Hun præsterede iøvrigt låsninger både efter stilstand på boks om natten og igen efter længere tids døgnfold...!

Men - hun er stadig fin og frisk her 11 dage efter osteopati - og løs i bevægelsen også i bagparten - og løfter og strækker fint bagben hos smeden :-) Så - holder vejret og krydser fortsat alt hvad krydses kan!

Tag ikke alt hvad øjet ser som givet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 19:16

MBN - Herligt, fingrene er krydsede herfra også :)

Det var din tråd der inspirerede mig til at give kiropraktik en chance på min, hvilket min nye dyrlæge syntes var en god idé :)

Der er dog noget "uldent" ved det ene bagben på min - han aflaster det mere end det andet, og nogle gange er han urentgående dog ej halt. Om det hænger sammen med knælåsningerne er jo så spørgsmålet, men det er samme ben som er værst ramt af låsninger - ved ikke om der allerede kan være sket forandringer i leddet pga. låsningerne, men frygter jo nærmest det værste efterhånden :(

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Janni (Fleur)
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 19:53

Hej igen.

Samme historik har der været med Björks bagben - og det er typisk ved låsninger der stammer andetsteds fra.

Håber virkeligt det vil løse sig for dig og din plag - det føles så ondt, at de skal have det så skidt, allerede inden de overhovedet er voksne.

0
0
Svar på denne tråd

132456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 20:18

MBN - det du skriver til sidst "det føles så ondt, at de skal have det så skidt, inden de overhovedet er voksne", er lige nøjagtig sådan jeg har det også.

Har din plag også været lidt "underligt" gående på bagparten i perioder? Ikke halt, men lidt uren på ene ben.

Er enormt spændt på hvad dyrlægen/kiropraktoren finder og om det hjælper.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

kryds...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 20:29

Min har ikke specielt hældende kryds.. mærkeligt. Jeg tror jeg vil lave lidt research på emnet. Åsager og behandlinger.

Sadler sælges: Bred springsadel 17" og Hubertus dressur 15"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 20:36

Ane - ja det kunne være interessant at have lidt statistik på området.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Janni (Fleur)
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 20:52

Ja præcis! Hvilken kiropraktor har du henvendt dig til?

0
0
Svar på denne tråd

angående knæskalslåsning
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 21:05

min smed, siger at det har noget med hovstilling at gøre. Hvis en hest er meget lav-dragtet, har den større chance for at få det. Fordi hesten ingen støtte har, altså den belaster mere i knæskallen, end hvis dens dragter i hoven, er som den skal være.

0
0
Svar på denne tråd

artikler
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 21:07

Lige nu gennemsøger jeg google scholar (videnskabelige artikler) om emnet..

fandt blandt andet denne: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ j.2042-3292.2003.tb00534.x/abstract (kun første side - men jeg kan nok skaffe den)

Lidelsen hedder så vidt jeg kan læse mig frem til Upward fixation of the patella (UFP).

~

0
0
Svar på denne tråd

Synes også det...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 21:24
Jeg synes også det var svært at finde nogen konkrete fakta om. Min 4års varmblodshoppe der ellers ingen ting har været noget med (og desuden er ren i røngen), begyndte at gå småt på bagbene hun havde kiropraktor nogen gang og det hjalp da lidt men hun begyndte så og være halt on and off på alle 4 ben, den ene dag kunne hun knap gå og næste dag ingen ting. Hun begyndte og låse lidt i det ene knæ i overgange og hvis hun skulle dreje skarpt rundt. Hun fik lavet en ledbehandling og bagsko (alm med god vide og brede), og så dagligt skridt for hånd. 3 uger efter fik hun lavet endnu en ledbehandling da hun stadig låste lodt og så genoptræning igen 3 uger med skridt 2 uger med meget lidt trav, og der efter har der intet været, hun er nu gående på snart 3 mdr uden låsninger, dog er hun stadig under genoptræning men er faktsisk ved at være på fuld ridning og stadig igen låsninger. Jeg har brugt en dyrlæge fra næstveds egnensdyrlæger under hele dette forløb. Jeg har fra en smed fået fortalt det ikke hjælpe med kilesko, jo her og nu men så snart de tages af vil problemet være der igen, og er derfor ikke er holdbare løsning.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for arbejdet
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 21:25

Ane (Y) (Y) (Y)

0
0
Svar på denne tråd

ledbehandling
Forfatter: 
Dato:  19-09-2011 21:28

Men Annika hvordan hjælper det på senerne at der er lavet ledbehandling??

Forklarede din dyrlæge det?

Jeg forstår det ikke rigtig.

~

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 05:28
Det tør jeg ikke at svar på, men ja det har virket og det lød som om det var sadån de plejet og gør.
0
0
Svar på denne tråd

svar og
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 08:47

Annika - ja det bliver man jo ikke klogere af :-p

Nå men hvis nogen vil have artiklen som jeg tidligere har linket til (oversigt over behandlingsmulighed - meget dyrlægeagtige og uden sådan noget pjat som kiropraktik og osteopati) så sig til så kan jeg sende :)

~

0
0
Svar på denne tråd

Hm.......
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 09:52

"

Nå men hvis nogen vil have artiklen som jeg tidligere har linket til (oversigt over behandlingsmulighed - meget dyrlægeagtige og uden sådan noget pjat som kiropraktik og osteopati) så sig til så kan jeg sende "

Gerne tak :-)

Og er så lige pt blevet ringet op at benet har sat sig igen.... suk.... så denne ene behandling var alligevel ikke nok...suk!

0
0
Svar på denne tråd

mail..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 10:03

MBN - jeg tror ikke jeg har din mailadresse, men hvis du sender den på besked så sender jeg artiklen

Æv med benet!

~

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 12:10

Lotte Miller - Det læste jeg også på et tidspunkt og talte derfor med min smed om det.

Han kunne ikke afvise teorien, eneste problem var bare at min plag står ganske normalt i hovstillingen og dermed dragterne.

Han prøvede og at tage lidt af tåen i stedet for, for at at opnå kile effekten uden sko.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 12:14

MBN - Jeg har bestilt Maria Mannfalk fra Hestedoktoren.

Skal i forvejen derned den 5. oktober med vores anden plag for røntgen, og der kommer tinkeren med og får evt. taget billeder såfremt hun mener det nødvendigt

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Ok....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 13:28

Tak Ane... lidaju2@gmail.com

Spændende Janni - glæder mig til at høre mere.

Ja det er godt nok trist, at det lorteben har sat sig fast igen - her lige tiltusket mig et øjebliks pause på jobbet - men er alene, har super travlt og kan ikke drøne op til hestene før jeg har fri kl 14. Men jvfr min staldvært var det anderledes end sidst - så mine heste er blevet inde - og jeg må så se på det når jeg kommer susende direkte fra job.

Må indrømme at det er ved at være mere belastende end en fornøjelse at have hest - bestiller ikke andet end at drøne til dyrlæger i rutefart indtil de alligevel aflives - sådan føler jeg det og sådan har det været de sidste 3 år... synes jeg snart ikke orker mere. Det er nedern, stressende, ultradyrt og ultrabesværligt

0
0
Svar på denne tråd

Låser.....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:05

Jeg har en frieser på 5 år, der af og til låser i bagbenene - det ene ofte mere end det andet - og i forskellige grader. Han har haft det nogle år.

Her oplever jeg det primært er forår og sommer, typisk når de begynder at få græs igen efter vinteren. F.eks. har de hele sommeren gået på den samme mark. En anden mark jeg har fået lagt om i foråret, begyndte han at komme på nogle timer af gangen i august ca. Når vi gik derover var der ingenting, men når han skulle af den nye mark nogle timer senere, kunne jeg tydeligt se det på hans knæ. Mærkeligt!

Jeg synes, det hjælper meget, når han bliver redet regelmæssigt, og om vinteren ser jeg ikke ret meget til det.

Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 14:28

Det er lige før vi skulle lave et spørgeskema, for til sidst at kunne sammenholde resultaterne... var det en idé??

Jeg har det PRÆCIS som dig MBN - Orker bare ikke mere nu, men alligevel kæmper jeg lidt videre. Dog har jeg på fornemmelsen at det er en stakket frist, men håber alligevel på et positivt slut resultat.

Det virker næsten til, at der er flere former for låsninger, ihvertfald hvad de kommer af, men at få kortlagt det vil være noget af et arbejde, men igen, kunne være ret interessant.

Jeg synes snart at have hørt flere som siger det er vokseværk, det havde deres hest også som plag, og nu gør den det kun en gang imellem.

Er det godt nok?? Og hvorfor gør den det stadig??

Det at vores plags ben låser ind imellem, gør det møgbesværligt mht. flokken. Der skal være ro, og ingen stride bananer imellem der jagter ham, for låser benet kan han ikke komme væk.

Overvejer at flytte til anden opstaldning, men ved ikke om jeg tør pga. hans ben.

I øvrigt er han ALTID nederst i hierakiet, hvilket plage selvfølgelig normalt er, men i forhold til andre plage er han også nederst.

Han har aldrig stukket af fra en konflik hvad enten det var en voksen hest eller en plag der konfronterede ham, han vender bare måsen til og lukker øjnene nærmest, samtidig med han underkaster sig.

Måden han gør det på er markant anderledes end vores anden plag og dens ageren overfor andre plage eller voksne heste.

Om det så skyldes hans låsninger eller det stikker dybere og vedrører andre skavanker er jo så spørgsmålet.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Låsninger
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 16:34

Min hest fik det afhjulpet ved hjælp af kiropraktik.

Låsningerne var dog ikke så slemme, og det skete kun ved løft af bagben (rense hove), har aldrig oplevet at den har været låst af sig selv fx. på folden eller i boksen.

Men det gjorde ondt på ham, og det har også foresaget at han slet ikke er glad for at løfte højre bagben.

Efter kiropraktik (han var låst i højre side af bækkenet/lænden), har der ikke været noget, og han begynder ligeså stille at få tillid til at det ikke gør ondt at få løftet bagbenet.

Håber på at det bare var det, og at det ikke viser sig igen.

*Winnie & Falcon*

Sensation Harmony sadel købes

se her

0
0
Svar på denne tråd

som jeg forstår det..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:11

Som jeg forstår det låster jeres fast og sider fast i længer tid eller hvad?

min havde kun låsninger i korte frikvenser 2-5sek, og ikke hvis hun bare gik lige ud, oftes kun i overgange fra trav til skridt.

0
0
Svar på denne tråd

lidt bla bla
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:13

MBM - øv :-( Jeg vil lige sige, at min også i tiden i min flok har været nederste i hirarkiet - lige fra den dag hun blev sluset ind - de var også hårde mod hende modsat hvad jeg havde oplevede når jeg slusede andre ind.

Jeg vil også gerne have artiklen tilsendt: soesdalgaard@gmail.com

KANON idé med et spørgeskema.

0
0
Svar på denne tråd

Annika ♥og Raungårds Dina♥
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:16

Ja bare det var min der kun havde det sådan som du beskriver.

Min hest's ene bagben kan låse sig totalt fast, så det slæber efter hende når hun går, selvom hun går på fold - også da hun gik på døgnfold. Nogle gange har det været så låst, at når det endeligt lykkedes at få det løst, har det efterflg konstant låst 6- 7 gange med få sekunder imellemrum - også når min dyrlæge har været der.... det er så vildt! Og det gør rigtgt ondt på hende, så i perioder har hun også været på konstant metacam. Ret ufedt for en 2 års plag - og synes ikke der er meget positivt at spore når man kigger på prognoser :-(

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 17:56

1. periode han låste, var det fastlåst og kom ikke fri selvom han gik. Så trådte han blot ned på oversiden af koden i stedet for :(

Det stod på i 3-4 dage, hvor 3. dagen klart var værst. Da jeg endelig fik skubbet det på plads, hoppede den ud igen, så for hvert skridt han tog ud til folden måtte jeg sætte den på plads.

Derefter fortog det sig, og han låste ikke længere men var småt gående.

2. periode startede han med at låse i benet, men kunne der selv få det låst op igen.

Stod han stille i kort tid, så låste benet. Det gav et knæk og man kunne se knæet hoppe på plads når han begyndte at gå.

Når han gik så spjættede han nærmest med bagbenene, som ved hanetrit.

Dette stod på i en måneds tid.

Pga. disse ting, vurderede Kasernens hesteklinik at han skulle opereres ellers ville det udvikle sig til slidgigt.

Tiden blev bestilt men som dagene gik, blev det bedre og bedre - han var der på stald om natten.

Så vi afbestilte operationen efter en snak med Højgård som ikke mente man skulle operere nu, og succes raten var ikke så stor som Kasernens erfaringer var.

Nu sov han så inde igen i forgårs nat, og der låste benet kortvarigt igen da han skulle ud af boksen.

Nu lyder der generelt igen små knæk lyde fra knæet, samt man kan se knæet hopper på plads igen når han begynder at gå.

Igen er han blevet småt gående.

Så der er rigtig stor forskel på hvor slemt det er fra hest til hest.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

knælåsning
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:33

Læser med interesse jeres indlæg , om erfaringer med problemet knælåsning . Jeg har selv haft problemet , med min nu fire års hoppe , som de sidste to vintre , har låst , skiftevis i sine bagknæ . Dyrlægen kom og satte det på plads , og derefter gav smertestillende , så boxro , et par dage , så slappede hun af og glad var jeg , når hun kunne gå , uden at slæbe benet efter sig . Men det var ikke nok , dyrlægen anbefalede en god smed , som lagde sko med kile på . det hjælper , men når de skal af igen , skal kilen først ud , og så sko på igen , de skal være på et halvt års tid , i det hele , før man prøver uden sko . Jeg har været glad for dette forsøg , så jeg ved . hvad vi gør , hvis det skulle komme igen , hvilket jeg ikke håber , jeg er nu begyndt tilridning , og det går fint . Dyrlægen anbefalede også en stor boks , så den nemmere kan bevæge sig rundt , om vinteren , når den er mere på stald . Det var lidt om min erfaring med problemet kmælåsning .

0
0
Svar på denne tråd

også mig
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 01:19

Jeg melder mig også i denne tråd.. Har skrevet i den anden af MBN.

Ville bare lige sige at min også er nederst i hierakiet. Han har måtte ta en del slag og spark, det var en overgang som om han ikke rigtig fattede pointen fra de andre heste (skrid nu makker!), men bare tog imod :(

Hans ben låser ikke fast i mere end et brøkdel af et sekund, men nok til at han indimellem "snubler" på bagbenet, slæber det et par skridt og så er det væk igen. Ligenu har han kilesko på og det hjælper, men kan nok ikke rigtig se pointen i dem, da de for mig at se kun er symptombehandling (ud over den positive effekt at knæleddet får lidt ro).

Jeg har fået oesteopat på ham og jeg tror det kommer til at hjælpe, for han er ret låst i ryggen også.

Jeg er også klar på spørgeskema! :)

0
0
Svar på denne tråd

det er muligt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 08:31

Det er muligt jeg er fejlvurderer men jeg synes ikke min hoppe har lave dragter. Nederst i hierakiet, tja huun er en ponyhoppe blandt store heste så det synes jeg ikke er underligt, og hun virker aldrig underdanig.

Hun låser dog heller ikke så slemt. Det værste jeg har oplevet er at benet sad fast et skridt, men hun kan altid selv få det fri. oftest kan jeg bare se at hun lige har en uregelmæssighed i takten.

Ane

~

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:00

Tanke - kunne det tænkes at de heste der er nederst i hierakiet og altid underkaster sig, at der er noget "mere" galt med dem, her tænker jeg på f.eks. låsninger andre steder i kroppen som forårsager låsningerne i knæet??

På de heste har kiropraktik, osteopati eller fysioterapi måske en effekt? Men hvor mange har prøvet det?

Dem der har fået opereret deres hest, hvordan har resultatet været??

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Knælåsning
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 09:24

Hej

Jeg vil lige give mit bidrag da jeg har gjort mig lidt erfarring omkring knælåsning. Min ene hest (Tyson) fik det også da han var plag.

Man taler om 3 grader - og hvis hesten har i 3. grad (kan ikke komme fri af låsningen) så kan man foretage en operation.

I gl. dage skar man simpelthen det indvendige ledbånd over - i dag kan man snitte i det - så det bliver mere elastik/længere.

Det bringer mig videre til næste punkt. For hvad er årsagen til knælåsning. Som vi alle ved har hesten mulighed for at stå op og sove. Den kan låse af i bagbenen .. . og det er fuldstændig det vores heste med knælåsning - problemet er bare at ledbåndet ikke kommer fri på samme måde - fordi det er for stramt.

Knæet har en lille tap (har selv set det på røngent og fik en suveræn forklaring incl. kig på røngen billeder af Hørsholm hestepraksis.) Denne lille tap holder på ledbåndet når den står op og sover. Når så hesten træder frem - glider den af .. når ledbåndet vel og mærket ikke er for stramt.

Så konklusionen er at knælåsning skyldes et for stramt ledbånd.

Tyson skal motioneres regelmæssigt for at holde ledbåndet smidigt og elastisk.

Jeg kender flere der har haft en plag med knælåsning. Da hesten er vækst følges alt ikke lige sammen. (vokser mere bag til end fortil osv.) Det bedste man kan gøre er at lade den gå på fold så længe som muligt og gerne i kuperet terræn.

Hvis hesten ikke vokser fra det - hedder det reglemæssig motion. Der er ingen grund til at male fanden på væggen :o) Men når man ikke ved hvad der præcis sker - bliver vi naturligvis bekymret.

Tyson har det fint i dag (11 år) og jeg kan fortælle at dyrlægen ikke rådede til operation når det var i så mild en grad.

OG .. Grunden til at man beskære tåen kortere på baghovene - er for at ændre benstillingen en smule så ledbåndet lettere kan glide af. Dette kan også gøres med kiler - men vil personligt vente med det til hesten er blevet ældre.

Håber det giver lidt ro.

Hilsen Charlotte

Charlotte Franke ............som er bidt af western
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 12:54

Hej Charlotte

Det her er mere ment som en generel tråd omkring knæskalsfastlåsninger :)

Dét du beskriver er ikke det alle dyrlæger siger, kan jeg så orientere om :)

Bare se hvad der skrives i de forskellige indlæg.

Min egen dyrlæge som nu har været og tilse min plag, siger at det har med manglende muskelmasse at gøre.

Årsagen til kilen er at dels afhjælpe så senen ikke hænger fast, men også så musklerne kan etableres omkring knæet, således at de holder det på plads.

Med tiden skulle det så kunne lade sig gøre at pille kilen af.

Dette er så groft forklaret :)

Låsninger kan også komme af låsninger andre steder i kroppen.

Her blev min tjekket for låsninger i korsbenet (mener jeg det var).

Hvis hesten er låst her, vil den gå anderledes hvilket kan provokere låsninger i knæet.

Så som jeg har forstået det kan man ikke descideret sige at knælåsninger helt sikker skylder én ting.

Der er mange faktorer der spiller ind for den enkelte hest.

F.eks. er der meget delte meninger dyrlæger imellem om hvor tidligt eller sent man bør sætte igang med en behandling.

Nogle anbefaler kiler, andre operation omgående andre siger se tiden an.

Fælles for alle er dog, at hvis hesten jævnligt gentagne gange låser, så vil det udvikle sig til slidgigt.

Af samme årsag anbefaler nogen operation så tidligt som muligt, der er bare ingen garanti for at det virker.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Nå... update...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 21:00

Björk har lige været et par dage på Dyrlægegården hos Kiwa, Mette og co.

Hendes højre bagknæ, der hele tiden har drillet blev meget bedre efter besøget hos Tove Due - men 1½ uge efter begyndte så det venstre at drille og låse totalt on and off... suk!

Bad Kiwa undersøge ALT omkring operation eller andet hos forskellige fagfolk med ekspertise i den forbindelse. Er træt af div. for mig totalt forvirrende oplysninger af mere eller mindre lødige kilder - kan ikke holde til både at min hest er syg, og at jeg ikke kan få ordentlig besked.

Diagnose er, at Björk islænderhoppe 2 år har knæskalsfasthæftning i svær grad i begge bagknæ pt.

Vi startede med røntgen for at se om der evt er slidskader på nuværende tidspunkt - det er der ikke.

Så kunne jeg tage stilling til behandlingsmuligheder kontra aflivning. Det sidste ville for mig være den bedste mulighed, hvis ikke der fandtes en ordentlig fagligt underbygget behandling, med en god prognose - for i min optik skal en 2 åring være glad og kunne gå på sine ben - og er der ikke udsigt til at godt liv på sigt - så er det bedre at sige farvel - uanset jeg ryger i det sorte hul.

Kiropraktorbesøg på 2. dagen af Marianne Dahl der også er dyrlæge og benspecialist. Hun rettede flere igen låste led i ryg og hals - og instruerede mig i hvordan jeg selv kan træne disse led i det daglige ved let manipulation. Marianne konstaterede iøvrigt at Björks muskulatur til knæleddet er mangelfuldt udviklet og derfor kan musklen ikke i sig selv pt bære optimalt.

Derfor yderligere: specialbeslag på begge bagben - ringsko lagt så de kan korrigere de dårlige bagben så de ikke falder indad men stimulerer benet i en position der stimulerer musklen.

Og: Metacam i en længere periode, så det ikke gør ondt at bevæge sig og at holde benene i den nye korrektion.

Og tilskud af Stride: et tilskud med bla. glucosamin, MSM og chondroitinsulfat.

Og vi tog derefter blodprøver for at se hendes status både med knoglevækst og indhold af feks kalk og forfor.

Mangler pt svar på knoglevækst - men hun har for meget forfor i fht kalk og skal derfor også have tilskud af foderkalk til hendes knogler. Hun er fodret med Suregrow og Lucerne fra D&D - samt gulerødder og hø/wrap ad libitum. Fik at vide at det næsten er umuligt at fodre korrekt, hvis ikke man har en analyse på grovfoderet - men når man har hestene opstaldet og får wrapballer høstet fra forskellige steder er det svært med analyser.

Så tilskud fra i dag med kalken - og nye blodprøver om en måned for at se ny status.

Operation på tale: FRARÅDES af alle til unge heste. De positive operationer der er foretaget med overskårne sener, er hovedsageligt lavet på travheste - hvor man ganske rigtigt fik en omgående virkning. Og da disse heste tages tidligt i brug og hyppigt pensioneres som 4-5 årige, har der ikke været positive langtidsprognoser. Men ved at overskære sener fratager man sin hest muligheden for at stå op og sove - hvilket heste bruger meget tid på. Oveni købet dannes der ofte store arvæv, som så vil genere udover slidgigt. Så de fleste vil blive kronisk halte med smerter på sigt. Den nye type operation med ikke overskårne sener, men hvor man blot perforerer har dårlige resultater - for mange er der ingen ændringer. Derfor siger stort set alle de dyrlæger, der har erfaringer, som vi har talt med NEJ!

Og så skal vi ud at vandre i RASKT tempo hver dag i mindst 1 time udover max. foldtid - KUPERET terræn med mange bakker og over grene mv så hun kan løfte bagbenene og bruge/udvikle sin for svage muskulatur. Vi er så heldige at have hestene opstaldet lige ved den fedeste skov med masser af kupering - det er heldigt.

Sideløbende vil vi så bruge Tove Due, som jeg også er vild med. Hende har jeg igen tid hos på mandag, hvor hun er i Roskilde - så er jeg fri for at køre til Korinth :-)

Så jeg mener, at det åbenbart er flere sammenfaldende faktorer der har skabt denne her situation - vækst, måden væksten udvikler sig på og den skade Björk pådrog sig sidste år, der skadede hendes ryg, lænd og nakke.

Men vi er gået til kamp. Jeg er meget mere rolig nu, hvor jeg har besluttet mig til denne for min hest ordentlige og grundige udredning. Og den derudfra lagte plan og træning. Så vi har valgt at sætte ind fra alle sider. Og har fået at vide af vores dyrlæger, at det for os er et spørgsmål om at få hende gennem hendes kritiske vækstperioder og naturligvis i den forbindelse at gøre den nødvendige indsats for det skal man orke og ville. Så er hendes prognoser for at vokse fra det gode. Men der er tale om at det her kan stå på on and off de næste 2-3 år. Der kan komme en stilstand når hun er udvokset - og så kan tendensen komme igen når hun er tilredet og vi begynder at forlange lidt mere mht til indundertræden i ridningen - og så vil det atter handle om en træningsperiode igen.

Men jeg føler nu, at jeg i højere grad ved hvad jeg er oppe imod - og hvor jeg kan sætte ind. det er også blevet gjort mig klart - at hvis jeg ikke orker det her - så kan jeg lige så godt aflive.

Men jeg elsker min hest - har jo købt et føl pga en drøm om at vi netop fra start skulle kende hinanden og få et dejligt liv sammen. Og ingen har jo lovet os at dette liv skulle blive uden udfordringer - og jeg vil gerne et liv med min Björk - også selvom det bliver anderledes end vi troede. Det vigtige for mig er, at hun kan få et godt liv.

Og jeg er heldig at Björk har skønne, kompetente hestedyrlæger omkring sig - at de kan arbejde sammen og gider lave en masse research og følge op på os - også når jeg føler det er ved at være for meget - har været ret uheldig med mine heste og sygdom nogle år. Det er godt ikke at føle sig alene.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 23:47

ikke et opløftende indlæg fra mig :-( men vil alligevel skrive det og ønsker jeres heste det bedste.. HELDIGVIS vokser de ofte fra det :-)

Jeg "kæmpede" med min tinker i 4 år, han låste meget i perioeder.. Har prøvet ALT træning incl. vandskridbånd en månede.. 4 gange i ugen... Blev frarådet af alle de dyrlæger og det var mange jeg havde kontakt med igennem forløbet.. de ville ikke anbefale snit i senen da det kunne give ledgigt på sigt.. Han fik så desværre også en muskelsygdom så måtte opgive kampen og give ham fred :-)) Det var nogen hårde år og kunne jeg gøre det om ville jeg klart få ham opereret og tage chance og håbe på han ikke ville udvikle slidgigt.

Pøj pøj med jeres muler :-)

R.I.P Sir Aidan Skye

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

stride.....
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 08:53

MBN; Hvor kan det tilskud Stride købes? Min er ikke så voldsomt angrebet som din, men måske kunne det gøres bedre med sådan et tilskud.

Pøj pøj med din!

0
0
Svar på denne tråd

Aldersminde
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 10:31

Tak :-)

Stride køber jeg hos min dyrlæge ( Dyrlægegården v. Kiwa Riis Olesen; Hestedyrlægerne; Bendstrup v. Hillerød tlf: 48286768 ).

Der er både til akut behov og til opfølgende.

0
0
Svar på denne tråd

produkter
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 16:01

Man kan ofte finde de der mobilitetsprodukter en del billigere i england hvis man kigger lidt.. selv om der kommer porto på sparer man en del penge hvis det er noget der skal gives i en længere periode.

Bred springsadel sælges 17"

~

0
0
Svar på denne tråd

stride....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 09:22

Ane: Jeg har googlet det, men kan ikke finde noget overhovdet med det navn

0
0
Svar på denne tråd

F.eks her:
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 10:05

0
0
Svar på denne tråd

super...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 10:53

Tak :-) Hvad koster det?

0
0
Svar på denne tråd

Det koster.........
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 11:19

vist omkring en tusse - aner det ikke præcis - min hest skal bare have det. Men det er vist billigere at bestille fra udlandet over nettet?

0
0
Svar på denne tråd

spændende læsning
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 11:36

MBN - tak for den gode beskrivelse af dit dyrlægebesøg - og tak fordi du ville dele udredningen med os andre :-)

0
0
Svar på denne tråd

mbn....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 11:53

Hvor lang tid er der så til?

0
0
Svar på denne tråd

Stride...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 12:25

Fås blandt andet her:

www.nutrecare.co.uk/Product-3284/ TRM-Thoroughbred-Remedies/TRM- Stride-Original (pulver)

www.nutrecare.co.uk/Product-3283/ TRM-Thoroughbred-Remedies/TRM- Stride-HA-solution (flydende)

og her

www.supplementsolutions.co.uk/store/ catalogsearch/result/?q=stride (flere typer)

og her

www.whiterose-equestrian.co.uk/trm- stride-ha-liquid-fast-acting-horse- mobility-supplement-1272.html (flydende)

og så er der en mængde andre produkter der kan det samme, cortavet og cortaflex eksempelvis som også bliver ordineret af dyrlæger

:)

Ane

~

0
0
Svar på denne tråd

det jeg søgte på
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 12:36

bare lige et tip:

når man skal søge på et produkt som 'Stride' som er et helt almindeligt ord på engelsk er det tit lidt mere tricky end når det er et unikt produktnavn

Jeg søgte i google på:

Stride joint horses site:co.uk

Det sidste sikrer at jeg kun får engelske sider frem, jeg er nemlig ikke interesseret i amerikanske (på grund af told).

Bare til info til en anden gang :-)

~

0
0
Svar på denne tråd

ane....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2011 12:50

Mange tak for hjælpen :-) og google tips, det vidste jeg ikke :-)

0
0
Svar på denne tråd

ladid..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 10:39

Hej,

Jeg havde en ny dyrlæge ude igår til nogle rutine ting. I den forbindelse spurgte jeg mht. knælåsning, da jeg stadig ser det på min af og til.

Han er også kiropraktor. Han mente ikke det gjorde nogen forskel med kiropraktik. Derudover mente han, at det kunne trænes væk.

Kunne det ikke det eller var det i svær grad, havde han siden 2005 i samarbejde med landbohøjskole (hvor han arb ved siden af) udført en specifik operation. Kunne gøres uden at åbne op og hjemme ved en selv. Han havde noget med 92% helbredelseskvotient på det. Havde udført omkring 50.

Han sagde flere mere specifikke ting, som jeg ikke husker godt nok til at genfortælle. Men de af jer, der kunne være interesserede, kunne jo give ham et ring for flere oplsyninger: Brian Mossin, tlf. 29802484

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 10:48

Carina - der er generelt meget meget forskellige erfaringer og holdninger til knæskalsfastlåsninger kan vi nok efterhånden konkludere :)

Den operation din dyrlæge taler om er nok den hvor man "punkterer" ledbåndet, således at det strækker sig??

Hvis det er den, siger Kasernen f.eks. at 80% af deres patienter har gode erfaringer med den, mens Højgård kun har 50% og siger at det er da en udemærket operation at prøve.

Vores egen dyrlæge siger at kiropraktik i nogle tilfælde kan hjælpe, men afhænger af hvad selve årsagen til låsningerne skyldes.

Skyldes det skævheder, låsninger i bækken/hofte, så kan det i de fleste tilfælde afhjælpes med kiropraktik, men kan ikke trænes væk.

Skyldes det løse knæled, ja så hjælper kiropraktik ingenting, men kan i mange tilfælde trænes væk.

Jeg synes det er spændende at høre om andres erfaringer med knæskalslåsninger og hvad der har virket eller ej.

Men at sige noget generelt omkring knæskalslåsninger har jeg efterhånden fundet ud af man ikke kan, da det afhænger af hvorfor låsningerne opstår.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

ladid..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 11:42

Ja, det var nok det med ledbåndet, han talte om. Og ja, der er mamge holdninger til dette område :-) Det er svært at finde rundt i!

0
0
Svar på denne tråd

Status Björk...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 15:43

Har siden sidst været 2 gange hos Tove Due og 1 gang hos Marianne....skal snart have omlagt sine specialbeslag, og er pr. 30/10 kommet i en løsdrift jeg har lejet med mine 2 andre heste. Ellers har hun stået i boks bortset fra de lyse timer.

Hun har ikke haft antydningen af knælåsninger - og hun er efterhånden mere og mere fri i hele kroppen. Så for hendes vedkommende ser det ud til at være en kombineret problematik med vokseværk og vanskeligheder ovenpå hendes skade for over et år siden.

Så jeg fortsætter den massive indsats med en smedeperiode mere på specialbeslag på bagbenene, stride, løsdrift, og regelmæssige besøg hos Tove Due efter behov. Marianne mente ikke hun pt skal have ny kiropraktortid, kun hvis hun får tilbagefald. Hun har siden udgangen af oktober været ude af Metacambehandling. Hun stortrives, er glad og løber igen :-)

Så jeg er super glad for den indsats der er lykkedes omkring hende...det har været hver en krone værd ;-)

0
0
Svar på denne tråd

status..
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 20:37

Ja Pixi har stadig låsninger.. om morgenen. Hun skal i løsdrift når jeg får plads. Det tror jeg bliver det der hjælper. Når hun har gået ude hele dagen er der sjældent noget. Om morgenen er det værre.

Kiropraktik og osteopati har helt klart hjulpet, hun er blevet fint muskuløs, og bevæger sig som May-britt beskriver 'mere frit'. Hun bliver stadig trænet en del. Men jeg kan ikke mærke forskel på mere eller mindre træning. Som forsøg får hun nu et skud cortavet - men jeg tror som sagt det der skal til er løsdrift.

~

0
0
Svar på denne tråd

Min er stadig...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 08:12

Min er stadig gående uden låsninger siden august, vi sluttet genoptræning for en måned siden og hun har siden været i fuld ridning :)

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering herfra
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 11:17

God idé med opdateringer

Vores tinkerplag er også røget i løsdrift - det lykkedes os at finde den helt perfekte løsdrift, hvor folden er let kuperet over det hele, samt steder med forholdsvis små stejle skråninger som plagene elsker at fræse op og ned ad :)

Samtidig er vores smed meget opmærksom på at han ikke bliver for lav i dragterne.

Jeg har intet set til knælåsninger, og generelt er han ovenpå må man sige, i sådan en grad at han nu er ved at overtage magten fra vores anden plag.

Han løber og leger fuldstændig normalt nu :)

Så vi håber at "kuren" er fundet hos os :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

update
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 19:27

Mens jeg venter på en løsdriftplads har jeg givet det ekstra udetid jeg kan komme til (hestene er begyndt at komme tidligere ind) og cortavet..

Ville ikke selv have fundet på at give et tilskud af den slags, men da MBNs dyrlæge ordinerede Stride tænkte jeg at jeg ville forsøge noget lignende.

Det har givet en forbedring... til min store overraskelse

Der er utroligt få låsninger på trods af mere tid i boks.

~

0
0
Svar på denne tråd

Update Björk...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 20:43

Hun kom i slutning af sidste måned i en ordning hvor jeg har min egen stald hvor mine heste frit kan gå ud og ind - de har deres egne bokse - men de står åbne når de ikke lige spiser krybbefoder. Bjørk havde forrige uge en lille fastlåsning - men hun kom ud af den helt selv. Fik 3 dage Metacam for ikke at have smerter og låse mere af samme årsag. Der har intet været siden - og hun fiser rigtigt mange timer af indendørs - hun ELSKER sin boks og bruger den efter mit hovede FOR meget - det var ikke lige hensigten.

Hun får stadig den gule Stride - der er vel til 1 uges tid eller 2 endnu - og jeg har hentet den blå Stride hos Kiwa, der er vedligehold.

Har for en sikkerheds skyld tid hos Tove Due d. 6 dec.- jeg tør ikke andet end tage hende med til jævnlige besøg hos hende - men sidst sagde Tove, at der ikke var meget at komme efter ( men Tove, Kiwa, Marianne og Mette er mine/vores livliner).

Ellers har dullen det super fint ... hvilket jeg er glad for. Er selv ved at genoptage et normalt liv og overvejer forsigtigt lidt ferie med nogle dage i udland i foråret - og DET er nyt, da jeg ikke har turdet rejse fra hende.

0
0
Svar på denne tråd

Smerter?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 20:23

Min hest har lavet et vrid på folden med det ene bagben, som nu roterer udaf ved vendinger (knæskalsfasthæftning). Hun låser i knæet i 2-5 sek af gangen og jeg har ikke set, at det har været "låst helt fast", så hun ikke kunne bruge benet. Så hvad jeg kan læse mig til i denne tråd er det en "mild" grad.

Jeg har selvfølgelig dyrlæge med inde over og har tilset hesten. Hun er på Metacam på 2. uge og går på sygefold. Derudover er der beordret skridtmotion for at få gang i muskler og ledbånd igen.

Mit spørgsmål er så, hvordan har I oplevet jeres heste med smerter? Er det normalt at de har mange smerter ved knæskalsfasthæftning og hvor lang tid ad gangen har Jeres været på smertestillende? Må nok indrømme, at det er svært at have is i maven og dyrlægen bliver kontaktet igen på mandag. Så må jeg se hvad han siger og om det er en udredning der skal til eller om forløbet er helt normalt og at det skal have tid til at hele (en forstuvning tager jo trods alt noget tid at komme over).

0
0
Svar på denne tråd

MaleneJ (Dixie)
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:07

Hej Malene.

Stakkels din lille hest. Var det min havde jeg valgt at få det forvredne sat på plads om muligt! Men ikke så længe der er ledhævelse og - følgende inflammation. Det er jo netop der ro og Metacam hjælper.

Björk har været smertestillet i ugevis i de perioder det har været nødvendigt - hvilket afgøres i meget tæt samarbejde med min dyrlæge ( Kiwa ) der er tæt på os hele tiden sammen med de øvrige dyrlæger - dog med Kiwa i spidsen og som koordinator.

0
0
Svar på denne tråd

MBN - tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:23

Tusind tak for dit svar

Dejligt at det går fremad med din - det giver lidt håb for vi andre.

Min er desværre stadig lidt hævet omkring knæet og dyrlægen, som også er kiropraktor ville gerne lige have skaden til at "sætte" sig inden han kan gøre mere.

Det er bare frustrende ikke at se den store forbedring, men jeg må jo have lidt tålmodighed og så må jeg se hvad dyrlægen siger på mandag

Håber at hun snart får det bedre og at prognoserne er positive - det fylder meget i ens liv når hesten ikke er fit for fight.

0
0
Svar på denne tråd

MaleneJ (Dixie)
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 22:58

Hej igen.

Ja det er så super hårdt og deprimerende når ens hest er syg. Ved det desværre alt for godt.

Rigtig god bedring til din hest.

Knus

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider