Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Grovfoder som primær - hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:24

Hej.

Jeg har brug for lidt hjælp. Sagen er den at mit opstaldningsted har valgt at gå over til halmpiller, i stedet for halm - pga. de høje halmpriser.

Derfor skal han have noget at tygge i. Og lige pt. får han ca. 5 kg wrap om morgenen (max!) og halm at tygge i. Han er på fold 3 timer dagligt, og på folden er der ikke noget at tygge i.

Han får roepiller, havre, lucerne og vitaminer som foder.

Hans mave har i en periode nu på ca. 14 dage været splattet (ind i mellem, andre gange er den alm.) og han sk*der mere end han plejer.

Jeg vil gerne gå over til at give ham grovfoder som det primære foder - så han konstant har noget at tygge i, mens han står inde. Min opstalder siger dog, at hvis han har lidt knas med maven - så er det nok fordi han får for meget wrap NU og så er det dumt at give ham mere.

Så hellere øge hans halm. Men han får allerede meget halm. Så i stedet foreslog hun at sætte hønet op - men jeg er ikke fan af dem, dels fordi det ikke er hestens naturlige holdning og dels fordi jeg er panisk angst for at han sidder fast i dem.

Hø er ikke til at opdrive her, ellers kunne det være et godt alternativ. Jeg er ikke så meget inde i alt det med FE mv. men hesten er en nordsvensk skovhest på 4 år og han vokser pt. Han er i godt huld og ser pæn ud.

For at opsummere - jeg er bange for at wrappen slår hans mave i stykker, omvendt SKAL han også bare have noget at tygge på. Måske wrap suppleret med frøgræs?

Men jeg har også hørt at frøgræs indeholder svampesporer på denne årstid - kan der være noget om det?

Kom gerne med rigtig gode forslag, jeg er lidt i vildrede.

OG - be nice..

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:31

Hvad er der at spise på folden? Og hvorfor er den kun på fold 3 timer om dagen?

Hvis hans mave splatter lidt nu, ville jeg give hans mave lidt hjælp til at komme tilbage i balance igen, eventuelt Bio Premium eller lign...

Havre kræver også noget at omsætte, så dette ville jeg fjerne, for at minimere stressen i maven...

Hvordan er wrappen? Våd, fugtig eller tør? 1 slet? 2 slet? Kortstænglet? Langstænglet?

Begyndte hans mave at splatte efter han fik wrap, eller har den været sådan længe?

Er han testet for orm?

Henry søger en sød part, kig her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307756/ :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar..
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:41

Jeanette -

De får ikke noget at spise på folden. Og foldtiden pt. er så lav, fordi de kommer på jordfoldene. Når det er frost, kommer de så vidt muligt ud på de store folde - og går der fra 9 til 16.

Han har hele tiden fået wrappen, så han er egentlig vant til det. Wrappen er nok fugtig - ikke rigtig tør, men bestemt heller ikke våd og strående er tynde - det er faktisk det eneste jeg ved.

Hans mave er først blevet sådan nu, efter de er skiftet fra halm til halmpiller. Det er dog som skrevet ikke konstant.

De bliver testet for orm inden for kort tid.

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 23:32

5 kg wrap er jo SLET ikke nok til sådan en stor hest :O man plejer at sige 1,5 kg HØ pr 100 kg hest, og 2.0 kg wrap pr. 100 kg hest, pga at der er mere vand i. så han bude have mellem 10-12 kg som minimum, går ud fra at en på hans størrelse vejer omkring 6-700 kg?

hvis han er vant til wrappen, så synes jeg ikke du skal være bange for at sætte ham op, men bare give ham lidt halm ved siden af, plus evt. YSY fra brogaarden, A38 eller andet som er godt mod maven. Evt. give ham en kur med loffefrøskaller eller give ham lidt mash en 3-4 gange om ugen :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 00:08

Okey, så tror jeg synderen er orm.. For det giver gerne splat mave en gang imellem, hvis der ellers ikke er ændringer i foderet og grovfoderet... Hvis han stadig får halm til rådighed, burde det ikke være pga i er skiftet til halmpiller...

Hvis han har fået wrap længe, og det lyder fint, så burde du sætte ham noget mere op... Han får slet ikke dækket sit behov for grovfoder med det han får nu :)

(og nej, halm er ikke grovfoder )

Husk at få tjekket for alle typer orm, ikke kun EPG

Henry søger en sød part, kig her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/307756/ :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider