Hej.
Jeg har brug for lidt hjælp. Sagen er den at mit opstaldningsted har valgt at gå over til halmpiller, i stedet for halm - pga. de høje halmpriser.
Derfor skal han have noget at tygge i. Og lige pt. får han ca. 5 kg wrap om morgenen (max!) og halm at tygge i. Han er på fold 3 timer dagligt, og på folden er der ikke noget at tygge i.
Han får roepiller, havre, lucerne og vitaminer som foder.
Hans mave har i en periode nu på ca. 14 dage været splattet (ind i mellem, andre gange er den alm.) og han sk*der mere end han plejer.
Jeg vil gerne gå over til at give ham grovfoder som det primære foder - så han konstant har noget at tygge i, mens han står inde. Min opstalder siger dog, at hvis han har lidt knas med maven - så er det nok fordi han får for meget wrap NU og så er det dumt at give ham mere.
Så hellere øge hans halm. Men han får allerede meget halm. Så i stedet foreslog hun at sætte hønet op - men jeg er ikke fan af dem, dels fordi det ikke er hestens naturlige holdning og dels fordi jeg er panisk angst for at han sidder fast i dem.
Hø er ikke til at opdrive her, ellers kunne det være et godt alternativ. Jeg er ikke så meget inde i alt det med FE mv. men hesten er en nordsvensk skovhest på 4 år og han vokser pt. Han er i godt huld og ser pæn ud.
For at opsummere - jeg er bange for at wrappen slår hans mave i stykker, omvendt SKAL han også bare have noget at tygge på. Måske wrap suppleret med frøgræs?
Men jeg har også hørt at frøgræs indeholder svampesporer på denne årstid - kan der være noget om det?
Kom gerne med rigtig gode forslag, jeg er lidt i vildrede.
OG - be nice..