Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hvilke vitaminer i horselux
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 16:30

hej igen

som overskriften siger hvilke vitaminer bruger horselux i deres blandinger.


mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 155 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:04

tænker du på hver især de enkelte vitaminer der er i, eller?


jeg ved det indeholder organiske mineraler, som gør det er meget nemmere for hesten at optage og man er mere sikker på at hesten optager hvad den får.



dem der har prøvet at ligge det i forderprogram siger tallene ser rigtig fine ud (easy)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 18:57

nej jeg tænker på hvilket mærke??


de skriver jo bare at de er organiske men er det fra vitfoss som jo er det vestjyllands andel fører, eller?


det er mere fordi jeg ikke syntes min hest ser så godt ud på dette foder og derfor overvejer at gå til et andet, og så er det jo ikke så smart at vælge eks vitfoss hvis det er det der er i horselux;)


lidt svært at skrive håber det gav mening;)


mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 155 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:36

jo syntes det gav mening nu :-)



jeg har ingen ide om hvilke vit/min de bruger. men tror da ikke de bruger nogle fra andre firmaer????



hmm det var da egentligt et godt spørgsmål, troede de selv sammensatte hele foderet inkl, vit/min men ved det som sagt ikke.




hvis jeg var dig ville jeg skrive/ringe til dem og høre ad. men det er jo ofte sammensætningen af det hele der kan være skæv, og det har set fint ud det jeg har set.





sammensætningen kan være ret forskellig for de forskellige mærker.




hvad får dig til at tro det lige er vitaminerne det er galt med?


dyrlægen kan lave en blodprøve på netop dette, om hesten mangler noget, så man behøver ikke gætte men kan få et svar på det :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er varedeklararationer....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:49

... på www.miljoefoder.dk - og Vestjyllands Andel køber ikke færdige blandinger hos andre foderstoffer, de blander dem selv ;)


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 12346568
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 21:36

jeg ved godt at de ikke bruger andres mærker men de bruger jo en slags forblanding som evt kunne være den samme som i eks travo eller salvamin...

har fundet ud af at det er vilomix og ikke vitfoss der står for "vitamin mineraldelen.


men det er sjovt at ifølge foderprogram er det super godt foder, men det var tm minivit og lucerne også ifølge foderplanen og det var heller ikke så godt.

tror bare jeg dropper foderplanen og fodre efter forskrifterne på sækkenene (det ser ud til at virke for andre;))


jeg ved ikke om det er vitaminerne den er galt med kan bare konstatere at hun ikke ser ligeså godt ud som sidste år på samme foder derfor overvejer jeg skift;)

kan også være jeg bare skal se tiden an...


står pt imellem flere ting:


fiberlux basis eller champ

lucerne og vit/mineral

fiber-o og vit/mineral

tm musli champ og lucerne



kommenter endelig

mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 155 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder.....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 22:00

ja der burde jo ikke være noget i vejen med sammensætningen, på hverken easy eller tm minivit.



der er ikke andre ting der er ændret i forhold til sidste år, eks grovfoderet?


det kan jo ændre sig voldsomt i indhold fra år til år og alt efter hvor man får det fra.


hvis man skal være sikker på samme indhold skal der være en analyse af det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 maja;)
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 09:54

jeg skal ikke kunne sige om høet har ændret sig det er det fra sidste år jeg bruger endnu så det burde jo ikke have den store betydning (det har selvfølgelig stået et halv år mere;)

selvfølgelig vil der være forskel på det fra sidste år og det i år.

men derfor burde vitamin minral jo stadig være fuldt dækkende. høet er jo kun fe?


mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 155 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder underligt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 20:17

at det skulle være foderet. Min hoppe har fået Easy i 8 mdr nu og hun ser SÅ godt ud. Hun er sort og folk kommenterer hele tiden hvor flot blank og sund hun ser ud i pelsen. Hun har rigeligt energi og fungerer bare super på det.


Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth


Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 20:33

Jeg brugte også Horselux-muesli sidste år, og her hen af foråret, og min hest var også VIRKELIG "træls" at se på. Jeg får altid lagt professionelle foderplaner, og han skulle være dækket godt ind, men han "manglide" også bare ligesom noget.

I år har jeg droppede Horselux-muslierne (prøvede to forkellige sidste vinter), så i år får han i stedet Horselux Majs, Linamix, Horselux Fiber Pellets og Travo Sport vitaminer/ mineraler og han ser bare SUPER godt ud indtil videre, så har bestemt ikke fortrudt mit foderskift


Mqan skal forrsten passe lidt på med kun at følge producenternes doseringsvejledninger, for det er ikke altid at hesten er dækket ind. Jeg havde fx købe Eggersmann vitaminer/ mineraler, men da min "foderplansudvikler" plottede det ind i foderprogrammet kunne hun se at han SLET ikke ville være dækket nok ind med flere vitaminer/ mineraler, derfor gik vi i stedet over til Travo


Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne



Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang fodringen
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:02

hun får 700g horselux easy og adlib hø, og lidt halm..


hun er dv på 170 som ikke laver andet end at æde og ifølge foderplanen er det helt super


tror bare hun er sær, da min pony ser fin nok ud selv med vinterpels

mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 tequila9
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:17

Hej tequila9


Du skal være opmærksom på at det kun er i Horslux PLUS at der er vitaminer op mineraler i. De øvrige produkter skal du selv tilføre en vitaminblanding til.

Jeg bruger Horslux SPORT og har brugt den i 5 år nu med et vitamin tilskud fra Salvana der hedder Salvana OK mineral. Der er den billigste og også den der passer bedst med Horslux SPORT. Jeg har fået det analyseret.

Der er nok vitamin og mineral mangel der får dine heste til at se lidt tamme ud.


THORDAHL.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er forkert
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:36

Det er ikke kun Horselux Plus, der indeholder vitaminer og mineraler. Det gør der også i Horselux Easy. Der skal IKKE tilsættes noget.


Blot til orientering.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux easy
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 18:51

Jeg skal ikke kunne sige hvorvidt det er foderet der gør noget, eller ikke noget, så du synes den ser trist ud...

Men jeg plottede for sjov skyld data ind i et excel ark da jeg kiggede på foder, hvor der bliver taget højde for den anbefalede daglige mængde, i alle slags foder som jeg sammenlignede med, og der lå horselux easy lavest i samtlige vitaminer/mineraler i forhold til andre jeg sammenlignede med på dagsbasis...

Jeg har ikke forstand på hvad de skal og ikke skal have helt teknisk, jeg kan bare konstate værdierne pr dag iforhold til en klassisk hest på 500 kg, var lave...

Så jeg ville ikke vælge det foder hvis det var mig...

Det var lige min observering...

0
0
Svar på denne tråd
 
 jp2010..
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 20:55

hejsa


havde du tilfældigvis dangrønts fiberlux eller tjørnehøj mølle musli champ med i dit excel ark??


ellers vil jeg gerne vide hvilke der lå bedst af dem du sammenlignede med;)


mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 gammelt hø
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 22:25

hø fra sidste år er der ikke meget ved nu.

jeg ville aldrig bruge hø der er så gammelt.


det mister mere og mere næring og jeg kan ikke selv have hø liggende til længere end jul, så bliver det dårligt af fugten fra luften.



det kunne meget vel "bare" være det der er galt.






0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 22:58

Det står på indekssedlen.

Man er altid velkomme til at ringe til dem. Der er meget flinke at snakke med.



Sunde heste, er stærke heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hø,
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 09:38

da jeg kun bruger hø til fyld, bruger jeg altid kun fra 2 eller 3 slet og mit "gamle" hø fra sidste år som både dufter helt nyt og ser helt nyt ud er fra 2 slet og er stadig mere kraftigt rent protein mæsigt end mit nye hø som er 3 slet.

så det er vel et spørgsmål om opbevaring;)


men igen høet skal i min verden ikke tælle med i vit mineral indtaget



mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til louise
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 09:57

Nej disse to var ikke med... Men hvis du har nogle ønsker vil jeg gerne plotte det ind, hvis du kan linke til indholdsfortegnelsen...:-)

Jeg sammenlignede med produkter som travo, minivit salvana og en del andre...

Jeg ville se hvor godt blue hors feed complex lå iforhold til andre musli blandinger og vitamin/mineral tilskud...

Og den lå rigtig højt! Jeg kan vamt anbefale dette produkt, det er super nemt, drøjt og blander du det i lucerne som jeg gør evt med lidt gulerødder som guf og saltsten, er den rigeligt dækket ind i foderprogram sammen med den mængde hø hesten skal have (som jeg plottede ind i bagefter)...

kender også mange der siger de har super flotte heste på dette produkt...

Skriv gerne hvis du vil høre yderligere...

0
0
Svar på denne tråd
 
 jp2010
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 21:37

så faldt valget på salvamin grøn, med lucerne og hø og halm. det var det eneste der kunne få zink/kobber forholdet rigtigt.


kom til at se at på horselux lå den på 6,5:1 så det kan jo nok være grunden;) samt at jeg efter vejning af høet fandt ud af at hun kværnede 17 kg om dagen, så protein tilførslen var noget overskredet (typisk når man bare vil være flink) så nu er høet sat til 8 kg om dagen og så 2 kg halm og så må hun klare sig på det...


mvh louise


mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 og 165 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider