Kære alle
Ville gerne høre jeres erfaringer med smede her i DK.
Vi har en dressurhest, som vi har haft i 7 år. I den tid er den selvfølgelig blevet passet m alt, også smed (4 sko). Vi har brugt smede fra lokalområdet. Også når den har været opstaldet ude i byen pga studier osv (anden landsdel), så har vi bare været med på en af de smede, som nu kom i stalden alligevel.
Hesten har stort overtramp og er rigtig god til at træde sine forsko af (går m dobbeltklokker). Derfor er dens hovkvalitet på især forhovene ikke så god, svært at sømme i osv. Biotin får den og går på fold uden mudder samt står på træpiller.
Nu prøvede vi så en anden smed igår, meget erfaren, som siger, at hestens hove nærmest er helt ødelagte pga forkert beskæring. For snævert pålagt rollersko, som ifølge smeden er noget værre L...., han bruger esse, altså sådan så de bliver brændt fast (som i gamle dage) og en anden slags flade sko.
Hesten har ikke været halt i de 7 år vi har haft den, er redet rigtig meget og har gået mange stævner, hvor den som regel får 7 i gangarter.
Men er selvfølgelige meget bekymret over hans udmelding, fortsætter med ham, det er noget dyrere end de andre smede..
Men hvad er jeres erfaringer?? Er kvaliteten af "alle" andre smede bare hamrende dårlig??? Det er jo trist, hvis det virkelig står sådan til... og svært for et almindeligt "hestemenneske" at se, at der er noget galt, når hesten virker glad og tilfreds og er stort og flot gående ...
Kom med jeres erfaringer...
mange hilsner
Helle