Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Manglende kvalitet - smede??
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 12:43

Kære alle

Ville gerne høre jeres erfaringer med smede her i DK.

Vi har en dressurhest, som vi har haft i 7 år. I den tid er den selvfølgelig blevet passet m alt, også smed (4 sko). Vi har brugt smede fra lokalområdet. Også når den har været opstaldet ude i byen pga studier osv (anden landsdel), så har vi bare været med på en af de smede, som nu kom i stalden alligevel.

Hesten har stort overtramp og er rigtig god til at træde sine forsko af (går m dobbeltklokker). Derfor er dens hovkvalitet på især forhovene ikke så god, svært at sømme i osv. Biotin får den og går på fold uden mudder samt står på træpiller.

Nu prøvede vi så en anden smed igår, meget erfaren, som siger, at hestens hove nærmest er helt ødelagte pga forkert beskæring. For snævert pålagt rollersko, som ifølge smeden er noget værre L...., han bruger esse, altså sådan så de bliver brændt fast (som i gamle dage) og en anden slags flade sko.

Hesten har ikke været halt i de 7 år vi har haft den, er redet rigtig meget og har gået mange stævner, hvor den som regel får 7 i gangarter.

Men er selvfølgelige meget bekymret over hans udmelding, fortsætter med ham, det er noget dyrere end de andre smede..

Men hvad er jeres erfaringer?? Er kvaliteten af "alle" andre smede bare hamrende dårlig??? Det er jo trist, hvis det virkelig står sådan til... og svært for et almindeligt "hestemenneske" at se, at der er noget galt, når hesten virker glad og tilfreds og er stort og flot gående ...

Kom med jeres erfaringer...

mange hilsner

Helle

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 13:27

ikke klage over min smed, jeg har brugt ham i 15 år tror jeg.

Jeg oplever dialog om min hests dårlige hove, da det var allerværst blev den også varmskoet for at de skulle holde lidt længere så der lige kom lidt at arbejde med igen.

Han er meget opmærksom på hvordan den står på benene og på et tidspunkt synes han den var kommet forlangt ned at gå på dragterne fortil og tager så selv initiativ til at få den rejst med bagsko på forhovene.

Han vejleder mig mht. plejeprodukter der er godt netop til min hest uden at han pragger mig noget på og laver lange salgstaler, han siger bare "det her ville nok være godt til din"

Hvis jeg har spørgsmål for jeg en god forklaring.

Jeg ved ikke om jeg vil kunne opnå samme tillid til en anden smed, en enkelt gang han han været kommet til skade så han ikke kunne komme og slå en tabt sko på, og da havde jeg en anden smed ude men ihhh hvor var jeg skeptisk.

Jeg bruger Carsten Gabrielsen, Odense.

OPSTALDNING TILBYDES I ODENSE SØ

kontakt Louise Kløcker 42 32 24 15

0
0
Svar på denne tråd

Mark Chirstiansen
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 19:39

Jeg bruger Mark fra Fyn, som jeg er helt fantastisk glad for og går gerne langt for at beholde ham til trods for at mine heste opholder sig hhv. på Lolland og i Københavnsområdet.

Siden jeg skiftede til ham, har jeg aldrig haft en tabt sko, benproblemer eller en smed der ikke kommer. Han er SÅ professionel og dygtig. Hvis han ser godt smede arbejde fra andre er han ikke bleg for at anerkende det, og det synes jeg er fedt. Jeg stoler 100% på ham og hans vurdering omkring hestens tarv og andre smede.

Men jeg tror bestemt at der er en problematik i at der findes smede der ikke er uddannet, og/eller efteruddanner sig.

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

0
0
Svar på denne tråd

smede..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2011 20:32

Nogen smede er dårlige nogen er gode - men man bør som hesteejer vide hvordan en hestehov bør se ud, og hvornår den er gal, bare det almindelige: balleforskydning, forsnævring på grund af for små sko, underløbne dragter, sur stråle, for høje dragter osv..

og så er årsagen også det som Keppie tit refererer til som 'Lack of farrier disease' Der rigtig mange der lader deres heste gå aaaalt for længe mellem smedebsøg - det gavner heller ingen.

Sadler sælges: Bred springsadel 17" og Hubertus dressur 15"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

håndværkere
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 08:04

Min erfaring er at uanset hvilken smed man bruger så synes andre smede det job der er lavet- kan de gøre bedre.

Nu skriver du dyret er varmskoet og så kan jeg næsten regne ud hvilken smed du har benyttet(MP) for der er ikke mange der kører rundt og gør det. Er det den smed jeg har i tankerne blev min hest monteret med sko større ved skift af smed........ igen de var ikke enige i hvordan dyret skule stå på sine ben.

Så længe dyret fungere lægger jeg min tillid til smeden der jo er proff udlært, og som sparringspartner har jeg min dyrlæge+ underviser.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 12:33

Jeg har erfaring med en del smede efterhånden, både fra mine egne heste og bekendtes...

Det er lykkedes mig at finde én smed, der bare er knald dygtig, på alle måder! Lene fra Lenes beslagsmedie

Jeg kan desværre nævne rigtig mange dårlige smede, som skulle finde sig et andet job, efter min mening.... Sko der ikke passer i str, ikke beskærer korrekt, ikke er søde ved hestene osv. Og det kan gøre mig så sur, fordi det jo i sidste ende kan ende med smerter for hesten. Og en trist ejer for den sags skyld, der tror han/hun har gjort det godt for sin hest.

Sagde Louise

0
0
Svar på denne tråd

smede...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 14:20

Er helt enig Louise, kors hvor findes der mange der ikke burde nærme sig en hest...jeg har mange RIGTIGT elendige erfaringer med smede, en af dem kostede mig med stor sandsynlighed en af mine heste.

Stor forskel i længden på forhovene,ene øjeblik for små hove, næste alt for store hove, dårligt tilpassede sko, for små sko, alt for høje dragter, for lave dragter, alt for lang tå, alt for tæt beskåret, sålen var helt blød! ( på smertestillende flere dage efter). Balleforskydning, sko der blev banket lidt tilfældigt til på armbolten, så den ene side var rundet, den anden side med "knæk" på i rundingen, så elendigt ud! Svejseklumper ved dragterne i hjemmelavet ringsko.

Alle har de været uddannede smede!

men NU (!!) ser det endelig ud til at jeg har fundet en smed der ved hvad han laver, og han er nu ved at få godt styr på vores pony der dælme har måtte holde hårdt for med de stakkels fusser! Alt det jeg gennem tiden har galet op om, er i fuld enighed med dygtig dyrlæge, som efter røntgen selv udtalte de ord, som jeg har hørt mig selv gentage i det uendelige til smedene, som jeg vidste, at han kun kunne fungere ved. Kort tå med ordentlig overrulning!

Jeg er sgu på ingen måder imponeret af smedene, ikke i vores område ihvertfald!

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd

Herligt med erfaringer ...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 14:50

Hej igen

Tak for rigtig gode indlæg om jeres oplevelser med smedene.

Kan forstå, at kvaliteten nok er noget tvivlsom rundt omkring (inkl. i mit eget område).

Men er der ikke nogen regler for, hvad smede må og skal kunne? Kan alle og enhver bare blive smed? Og skal man ikke på "kursus" løbende for at holde sig orienteret om nyheder osv.??

Hvorfor er rollersko pludselig blevet så slemme?

Og skulle alle smede så egentlig ikke have en esse med, så de kan tilpasse skoen helt optimalt??

Kan jo godt se, at det er svært med vores hest, da hovvæggen bliver ødelagt af, at den træder forskoene af igen og igen, men synes også at have hørt, at det er et ret almindeligt problem...

Kh

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Smede pyh
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 08:19

Hej,

Ja jeg har også haft mine blandede oplevelser med smede til min nuværende hest. Alle har de virket utroligt seriøse og mange af dem har sikkert også været meget dygtige til 95% af de heste, de har skoet, men min hoppe havde altså et ret præcist diagnosticeret problem, som på trods af mine omhyggelige forklaringer som regel blev affærdiget af smedene. Endelig fandt jeg frem til en smed, der kunne sko min hest, så den virkelig kunne gå (tidligere var den næsten altid halt de første 14 dage efter skoning - og blev altså skoet med korrekte intervaller o.s.v.), ih, hvor var jeg glad. Så flyttede jeg til en anden landsdel og kunne starte helt forfra, suk! Igen fandt jeg efter et par forsøg frem til en smed, der NÆSTEN ramte, så hesten kunne fungere, men han blev skadet. Igen blev hesten halt efter hver skoning og til sidst kunne den næsten ikke gå!

Jeg var derefter ude for en trafikulykke og kunne ikke passe min hest i en længere periode. Jeg fik derfor min mand til at hive skoene af hesten (alt andet ville være bedre end de sko), og da der i løbet af 14 dage lige var brækket nogle stykker af hovene et par steder, svævede hesten hen over jorden for første gang i mange år!!!! Da besluttede jeg, at lige præcis denne hest aldrig mere skulle have sko på! Jeg fik ad omveje kontakt med en meget dygtig trimmer (efter at en "almindelig" beskæring ikke havde været tilfredsstillende), og så gik det ellers kun fremad og i dag har jeg en velfungerende og rengående hest! Altid! Den skal ganske vist have boots på til lidt længere ture, men ellers trives den utroligt godt. Jeg er ikke "hellig", men hvor ville jeg ønske for min hests skyld, at jeg havde lagt kursen om for mange år siden!

Men jeg kender alt til frustration over smede, og jeg er sikker på, at mange af dem kan klare det meste af, hvad de møder, men så er der de heste, der er lidt anderledes, og nogle smede kan klare det ene, mens andre er bedre til det andet.... Man skal stole på sin egen fornemmelse for sin hest og hvad den trives med.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider