Hej Mia
Jeg har en pony der for nogle år siden havde nyresten. Jeg går ud fra at det er det samme. Hvis din hest ikke drikker ret meget lugter tisset stærkere af amoniak. Det kunne måske være en god ide at bruge en eller anden form for salt så den drikker noget mere så den kan skylle stene ud.
Symptomerne:
- stiller sig for at tisse, men bliver ikke til noget
- stiller sig og tisser, der kommer kun en lille smule, slår med bagbenene bagefter og stønner mens den står i tissestilling
- det sidste af tisset der kommer kan være slimet eller sejt
- skærer tænder fordi det gør ondt
- men ellers fungerer han som ridehest uden problemer
Behandling:
penincilin for blærebetændelse + medicin specielfremstillet til at opløse stenene
PS:
man kan risikere at de kan vende tilbage efter behandlingen. Jeg fik anbefalet at bruge C-vitamin, man kan vælge dem fra Matas - 500 mg. Jeg giver ca. 2 tabletter om dagen. 1 morgen, 1 aften på en pony 130cm høj / 332 kg.
Mvh
Annette