Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hovbyld i kronranden
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 06:12

Er der nogle der har erfaringer med hovbylder i kronranden?

Kan man gøre noget udover at sæbebade?

Skal hoven pakkes ind på marken?

Jeg havde dyrlæge igår men fandt ud af min nye hest var total panisk for at blive stukket så vi kom ikke videre... ja og dyrlægen.. han havde bare travlt med at komme afsted igen :-(

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville bade
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 09:04

jeg ville bade i sæbevand 1-2 gange dagligt til den er fri for snask.

Hvis folden er rimelig muderfri ville jeg lade hesten gå der - bevægelse er godt hvis den er rimeligt gående på benet.

MHT dyrlægeskrækken - ja så tager det nok lidt tid.... men det kræver en tålmodig dyrlæge og massere af f.eks. æbler :)

Når de skal stikke min, der tidligere var PANISK angst for dyrlæger, ja så står han i løst tov hvor jeg giver æbler og så er aftalen med dyrlægen og hyppen at hvis han får behov for at flytte på sig - så er det baglæns. Så går han ikke i panik og jeg har ham rimeligt under kontrol.

Herudover har vi brugt lang tid på at hilse på alle de dyrlæger der kom forbi stalden og fået dem til at give ham en guf (i starten turde han dårligt tage imod og da slet ikke tygge dem :) ) samt at stå med hovedet ind i dyrlægebilen og finde guffere :)

Det tager tid - men hvor er det fedt når den endelig forstår at det ikke er verdens undergang at dyrlægen, massøren, kiropraktoren og tandlægen kommer :)

Lækker Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor slemt er det?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 09:35

Er det en byld, der er brudt ud gennem kronranden? Jeg var barnepige for en hest her i sommer, der første dag i min varetægt var halt :(

Det viste sig at være en hovbyld, som smeden skar fri. Behandling var 2 x 10 minutter i sæbevand om dagen. Nogle dage efter skulle skoen lægges på igen - men der var en ny hovbyld. Som blev skåret fri. Et par dage efter brød der noget byld igennem kronranden (at dømme efter placering fra den første byld)..Så kontaktede jeg først den ene dyrlæge, der mente at jeg blot skulle bade videre, da antibiotika kunne gøre det værre. Den besked lå ikke så godt i maven, så jeg kontaktede en anden - og meget velrenomeret hestedyrlæge, der sagde, at i den situation ville han ordinere antibiotika. Jeg hentede så noget medicin pasta i sprøjter på apoteket, som jeg selv kunne give hende (hver dag i 5 dage). Sæbebadningen fortsatte under hele forløbet. Efter endt behandling var hun rent gående - og der har ikke været bylde problemer siden.

Vh

Eva

0
0
Svar på denne tråd

hovbyld i kronranden
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 11:00

sådan en havde min hest i sommers, det forløb problemfrit. rensede den med sæbespånevand 2 gange dagligt, tørrede stedet grundigt, og puttede et lag BlueHors Skinhealer på, det holdt fluer væk og skidt ude, og det helede rigtigt hurtigt.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 20:56

Tak for råd og erfaring. Han har sådan sjove lidt aflange huller langs kronranden og hoven hvor der kommer lidt ud - ikke meget men lidt. Jeg bader ham inden og efter fold - han kommer ind om natten. Idag går han stortset normalt igen.. det er stort fremskridt da jeg mandag morgen ikke engang kunne få ham til at gå ud af boksen.

Det mystiske er at han faktisk også har samme huller på den anden hov samme sted men der er intet ømhed/væske.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider