Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For meget protein? Skader det?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 21:07

Jeg har en ½ fuldblodshoppe på 7 år, som lige nu er lidt øm bagtil i bagparten, virker lidt som muskelspændinger og vi skal en smut forbi kio + dyrlægen på mandag, men det slog mig lige?

Hun har i perioder af sommeren i år og sidste år, fordi hun går military, dressur og spring samt jagter og ja, hun arbejder ret så meget for at sige det pænt, fået et tilskud af E-Amino fra BH ved siden af hendes foderplan på op til 2 kg. TM Raket om dagen her om sommeren. (samt elektrolytter, biotin og noget Equistro Pro samt sommetider også Videbæk Horsespeed for ekstra energi til konkurrence)

Men i mit foderprogram kan jeg se at blot ved indtagelse af nedbidt døgngræs og hendes TM Raket indtager hun helt op mod 183% protein og det er altså UDEN tilskudet af E-amino. 380% Vitamin E og 327% Selen (som E-amino jo primært tilfører). Hvor 100% vel og mærket er det daglige behov i forhold til mængden af arbejde osv.

Bør jeg være urolig?

Hun fungere super godt på Raket, byg og hø (+diverse tilskud -biotin, elektrolytter, E-amino, Ventilator osv) om vinteren og gjorde også sidste år, men fordi hun virker anderledes ''spændt'' i år, er jeg begyndt at tænke over det og overvejede det med specielt mængden af protein?

Jeg har forsøgt mig med at taste andre fodermidler ind fremfor TM Raket og intet af det gør at hun får under 150% protein når hun får energi nok, uanset hvordan jeg sammensætter det? Nogen der har nogle ideer?

Jeg har tastet grønpiller, betfor, roepiller, byg, havre, TM Raket, TM Horsebalance, TM Breeder, Dangrønt Fiberlux, Dangrønt Fiberlux champ og Salvimin grøn på alle mulige måder at sammensættee og ikke sammensætte disse produkter på.

(Jeg har ikke muligheden for at fodre med brogaarden, fiberpiller, eggersmann osv)

Men har muligheden for at bruge Spillers, travo-E, Videbæk, TM og ovennævnte produkter samt lucerne (skulle dog mene at vores PRIMA hø fra egne marker er lige så godt som diverse dangrønt lucerne produkter)

Hun er som sagt ½ fuldblod og skal have noget med noget Go' i for ikke at tabe sig når vi træner så meget for at holde formen til jagter og military hele sæsonen. Der har Raket virket helt fantastisk for os!

Stutteri Rannerupgaard

MILITARY RYTTER

Giza, Nelly, Hlin & Candy.

Hvil i fred; Velour, Vanessa & Jenny.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan simpelthen
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 21:40

ikke huske, om det direkte skader.

Men min fik for meget protein, da han var under tilridning og fik nogle knopper, som dyrlægen mente var pga for meget protein.

Men om der også kunne ske noget indvordes, det har jeg total glemt!

Mvh. Tine

Klipning tilbydes i Køge området.

Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb

0
0
Svar på denne tråd

Proteinmængder
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 08:40

Hej,

Jeg tror de fleste heste klarer sig fint på selv ret store mængder protein, men nogle heste kan have problemer med at tåle det, bl.a. min egen, som får knopper.

En hest, der laver så meget som din skal i hvert fald ikke mangle protein (navnlig de vigtigste aminosyrer), så jeg ville nok også se gennem fingre med et noget forhøjet proteinniveau, hvis den ikke viser tegn på problemer med det. Selve proteinstofskiftet ved jeg ikke så meget om, men du kunne jo spørge dyrlægen, om der er noget særligt, du skal være opmærksom på.

En af de største "bivirkninger" der er ved et højt proteinniveau i foderet er en forhøjet udskillelse af ammoniak, som giver dårlig luft i stalden. Det må man så tage sig af på anden vis (sugende strøelse, udluftning, og f.eks. sætte tremmer i boksdøren i stedet for en lukket dør, da ammoniakdampene lægger sig nederst i boksen og faktisk er svære at lufte ud).

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

udskilles via urinen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 09:32

Proteinet udskilles via urinen dvs det belaster nyrene ret så kraftigt hvis dyret for knap 200% for meget hver dag.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 09:45

En hest i meget arbejde har et stort behov for protein, så umiddelbart vil jeg ikke tro, at det er dét, der gør den stiv. Overdosering med protein giver selvfølgelig ingen fordele, men det er vigtigt, at den får opfyldt sit behov. En hest i moderat træning har et dagligt behov på omkring 980-1000 g. fordøjeligt råprotein.

Jeg tænker mere om der kan være andre ubalancer. Får den nok magnesium, kalium, er byggen varmebehandlet, får den evt. for store mængder korn, nok hø? Og ja, så er en gang kiropraktik nok en rigtig god idé.

Bare lige lidt tanker herfra :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

hvor.....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 15:25

Hvor meget raket får den? Jeg fik lavet en foderplan fra TM, hvor min ikke fik dækket sit behov med råprotein i følge KER (tjekker selv efter), i følge den opstillede foderplanen var hun også dækket ind - hvis jeg ikke husker galt, bruger de gamle NRC normerne, som er minimums-behovet. Kan lige tjekke efter, hvis jeg husker det.

Min plag mangler også en smule råprotein med TM hors balance, som har 26% protein, hvis jeg går efter KER. Og det gør jeg.

0
0
Svar på denne tråd

glemte...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 15:27

Glemte at svare på dit spørgsmål. :)

Ja, hvis din hest har dårlige nyrer, så skader for meget protein. Ellers udskiller de det via urin. Jeg skal selv passe på min hest. Hvis de ikke får nok råprotein, er det vigtigt, der er god kvalitet - lysin i.

0
0
Svar på denne tråd

For meget
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 10:59
Protein kan også skade raske nyrer på sigt og bla give stivhed. 150 procent protein er stadig bedre end 180 procent, hvis det er det der er problemet. Men prøv at snakke med din dyrlæge, blot du husker at de ikke altid ved ret med om fodring. En god ide vil være at kontakte en uvildig agronom, der i samarbejde med din dyrlæge kan hjælpe dig med en foder plan. Jeg ved at simpla balance systemet laver en græs piller der ligger lavt i protein, det kunne måske være en mulighed. Jeg går udfra at du har analyse på dit grovfoder? Det kan også hjælpe at du udskifter til lav protein wrap fx

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider