|
|
| Stadig dårlig gående/kronisk forfangen/A |
|
|
Det er nu 2 mdr. siden min hoppe blev forfangen. Behandlingen er holdt efter alle forskrifterne. For ca. 14 dage siden fik hun sygebeslag på. MEN... såsnart der hobede sig sand/jord op i hoven (midten), blev hun dårligt gående. Hendes hove er lukket af med fyld og plast plade, samt ringsko. Hun går fint i mange timer, men altså dårligere og dårligere eftersom det begynder at trykke op under. Jeg ved med sikkerhed det er årsagen, da jeg lagde et gummi stykke på omr. og derefter gav hende boots på. Det skal siges at jeg bruger boots udover skoene, og dette gør hende symptomfri...(ingen trykken)... Men gummipladerne i boots`ne påvirkede hende negativt. Ergo blev jeg bekræftiget i, at det er dette tryk der påvirker hende...På med boots`ne uden det påsatte gummi. Nu tænker jeg i baner som, at smeden må svejse en metalplade på skoen, der hvor plastpladen feks. er. Altså en plade der ikke kan bøjes/trykke op ved ophobning af skidt. Samtidig evnt. minimere kanten til skoen. Er der nogen der har haft lign problem, samt div. erfaringer fra alternative beslag osv, er jeg meget interesseret i jeres vidensdeling. Det skal siges at sygdomsforløbet har været..og er stadig noget af en kamp, da hun har haft mange små og store tilbagefald, samt fået meget smertestillende medicin. Røgten viser begge med en del drejning, dog med mulighed for genoprettelse over et år. Nu... umiddelbart taget fra det smertestillende, samt øget bevægelighed på større areal... men altså med boots på. Så helt klart en forbedring, bare meget langsomt. Lad mig høre fra jer derude...tak  Venligst Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, vi har oplevet det her |
|
|
for tre år siden kom der en smældfed forfangen hest i træning/til omplacering pga adfærdsproblem (ankom forfangen,muligt udløst af transporten; den nåede ikke at få eet græsstrå her). Et helt år efter (eller mere ?) kunne den ikke tage at der kom snavs op i hovene (uanset hvad den havde på).....den fik puls og blev småstikkende - og det gik væk på et splitsekund når den fik renset hove. Den fik/får IKKE græs, da den også får dårlig mave af det og den har været OK siden. Hovbenene er OK og den er slanket og rides normalt. Men den var superfølsom for snavs/tryk i hovene....bedret med tiden, nu er der vist ikke noget. Jeg ejer den ikke mere, men kender den godt. Varme/ altså hedebølgevejr- kunne også udløse puls i lang tid efter den var rengående og i fuldt arbejde igen. Jeg vil foreslå at du får lagt en hospitalsplade på (det ved smeden godt hvad er) eller får den beslået med aluplade-sko; det er ikke noget problem, hvis den ellers kan tåle sømningen og pakningen ikke bliver hård med tiden. Vi har her i foråret overtaget en svært kronisk forfangen hest med meget drejede hovben og hun er smertefri i en boots-løsning med følgende konstruktion, set nedefra: * boot (Cavallo Simple en halv størrelse for stor) * 10 mm celleneopren-sål, * 6 mm plastindlæg skåret som en heartbarsko, men åben i tåen * indlæg til forreste del af sålen af 10 mm neopren, så det passer ind i plastindlægget (hård støtte bag, blød foran) * øverste sål over hele fladen af samme 10 mm neopren Jeg skifter diverse neopren indlæg efter behov, når de bliver for flade....har købt 2 m2 på Aalborg gummifabrik. Hun kan IKKE tåle det silikone smeden mest bruger (sure tæer og grim lugt på to dage, så hun bliver ikke lukket inde med det i 4 uger) og jeg forventer hun skal over i en limsko´-model med blød (Vettec Soft)PU pakning og træplade senere og måske derefter en træplade"sko" med pakning. Men LIGE nu er der altså ikke plads til det smedene plejer at bruge og jeg har en grum fornemmelse af at sømme hende nu. Hun har det absolut fint, men er ikke på fold endnu. Hun bliver raspet ind i tåen hver 14. dag og sænket i hælen nu, hvor vi har fået kilen væk.
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det |
|
|
Det er godt at hører der er muligheder samt man ikke er helt alene om problemet. Samtidig har min smed bekræftet at det sagtens kan lade sig gøre med hårdere plade i feks. metal. Din beskrivelse af beskæringen af den svært forfangen hest med drejet hovben, er identisk med det der er gjort for min. Bruger ligeledes Cavallo simple og disse har simpelthen været min redning mange gange...og er det stadig. Utroligt hva de kan holde til.... Har også gummi og silikone plader fra Amagerforbrændingen som flittigt har været brugt. Dog behøver jeg dem ikke mere da hun nu har sko på i støvlerne... maske så kun for at skåne støvlerne. Hun har heldigvis ikke reageret på sømningen. Vi ventede også til hun var symptomfri og lidt til...(masser af horn) Er interesseret i de limsko du nævner. En hjemmeside eller andet du kan henvise til? Mange tak Venligst Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De tanker jeg har om |
|
|
limsko er to-tre forskellige modeller. 1. Dallmer har et koncept med limsko til voksne heste og som kunne kombineres med O´Gradys træskoplade-koncept, som jeg synes er genialt- men ulempen er at han skruer ind forfra med skruemaskine og det er smeden ikke helt fjong med her- ligesom jeg ikke vil have metal i de fødder lige nu. KOnceptet med at gipse det fast er også muligt- jeg har skaffet gipsen. At kombinere med Dallmer, vil fjerne skruen i konceptet, men bevare fordelen....yes. http://www.equipodiatry.com eller google laminitis Stephen O´Grady, der ligger en række artikler på hans hjemmeside. Dvs jeg vil skrue træpladen, lavet efter O´Gradys model, på UNDER Dallmer- plasticskoen og så får jeg et mellemrum til pakningen fortil, som skal være Vettec Soft eller neopren-gummi i det her tilfælde. Måske kan det endda laves som en træ-hospitalsplade så jeg kan holde øje med indlægget, fx en gang ugentlig. 2. O´Gradys træ-plade med et heartbar-indlæg af træ, blød pakning fortil og så limet /gipset fast med almindelige limtunger (dem har jeg ikke skaffet endnu, vil nok lave dem selv, skal lige have fundet materiale)- men det kræver at hele balladen kan ligge 4 uger, dvs lige nu hvor vi rasper hver 2.-3. uge er det for tidligt med at sætte det SÅ fast. 3. Man kan få skallerne fra Easyboot Glove, som er lukkede i bunden og de kan genbruges http://www.hovfokus.dk De ville være funktionelle når vi har lidt plads at lægge en flydende Vettec pakning ind i, men plads nok er der ikke nu og Søren som har prøvet dem til disse tilfælde, siger at man kan ikke lægge meget ekstra ind, så sådan som sålen er nu, er det for tidligt her. Lige nu fungerer det fint med Simple booten og jeg kan lufte, skifte indlæg osv efter behov. Næste trin i booten er at lægge en alu-heartbar-idiotsko NED i booten, så hun får endnu fastere støtte bagtil og bevarer neopren-modellen fortil. Hun har ikke haft tilbagefald og skaden er sket andetsteds, men blev forsøgt efter 2,5 mdr i boots og 2 mdr medicinfri, med en sømmet sko og det duede SLET ikke.....så vi fortsætter med boots indtil videre og afprøver hvert eneste trin inden vi gør noget "mere vedvarende". Hvor langt er I i forløbet ?? - det er dejligt at høre om andre der leget Ole-opfinder med en så forfangen hest.......hvor meget er hun roteret ??
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hearth bar |
|
|
Jeg er stor tilhænger af Myron Mclane full support pads kombineret med en roller sko eller en ringsko der er flad i fronten, det kan eventuelt kombineres med Vettec flydende sål. Det er vigtigt at tåen aflastes og der holdes tryk på strålen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen viden |
|
|
Jeg har ingen viden om beslag, men har selv indtil nu haft stor succes med diverse fodertilskud til min vallak, som var forfangen sidste år. I år er han nu oppe på 8 timers græs uden symptomer.. Han får : Magnesium - opvejer kaliumen i græsset YSY - holder tarmfloraen i orden Burresnerre - et overset naturprodukt, som nok er det der hjælper mest æbler - holder lægen fra døren.. Derudover, ikke specielt forfangen relateret: hvidløg taurin hørfrø
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja,vi er helt enige..... |
|
|
tåen aflastes og dragter/stråle/ bagerste del af hoven skal bære.Booten er forbavsende god fordi den er støttende, men ikke blød og der er plads til at arbejde med indlæggene og se hvordan hesten reagerer på hver ændring. Vores er bare SÅ roteret at der ikke er plads til noget nedenunder endnu, så vi venter på mere vækst og at den gamle sål fælder af - der er temmelig sikkert dobbeltsål pt, men den må ikke røres endnu. Efterhånden som hun skal mere ud, ændres behovet selvfølgelig og når hun er så god at "beslaget" kan ligge 4 uger og man kan pakke med noget mere langstids, kan man lægge noget mere fast på. Jeg har også kigget på Myron McLane-pad´ene og tænkt at de ser gode ud, lige nu har vi bare ikke plads i hoven. Det gummi jeg har, har samme densitet som vettec soft-pakningen. Hun blev raspet i går og vi rasper 1-2 gange mere og tager så nye røntgenbilleder. Hun får diverse tilskud: *MSM for at sætte lidt fart i væksten *vitamin-mineral i 1,5 gang dosis med diverse urter og spormineraler og højt på D vitamin *godt og vel oppe på proteindækningen (vækst og vævsregeneration) *æbleeddike 1,5 dl/d *magnesium og salt *kanel 2 spsk, gurkemeje 2-3 spsk, koriander 2-3 spsk *Actipatch på den dårligste hov........ Hun er glad og ikke smertepåvirket, så vi håber at det går.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forløbet pt. |
|
|
Min smed ville godt vente i optil 5-6 uger med at røre hende da han mente hun lige skulle have tid til tilvæningen samt mere horn. Nu finder vi så en tid i næste uge, da hun jo er super sensibel i sålen, og ikke er smertefri ved ophobning af jord i dette omr. Skal derfor have metalplade på... det er ønsket, om ikke amdet. Hun er drejet meget... kender dog ikke graderne, men husker det som noget henad dette:  Oveni det har hun fået nogle grimme gnavesår på ballerne...på begge hove og sider. dette gør at jeg ikke kan lægge cavallo boots`ne på... så nu har jeg fundet nogle gamle sokker frem og ligger dem på. Dette gør at jorden ikke kan trykke sig fast. Dog kræver det MANGE sokker, da de hurtigt slides... og sælsomt ser det ud  Er samtidig lidt lun på Easyboots RX, da de ikke umiddelbart trykker på ballen, og der er plads til bandager. Er begyndt at gå små ture med hende, dette nyder hun stort. Skal snart på en større fold (jordfold), men igen skal de små tiltag hvergang tjekkes efter i hovede og r.. om det giver tilbageslag. Har i en ide om, hvornår man opdatere røgtenbillederne i forløbet? TAK... jeg vil søge yderligere viden om alle ovenstående materialer i har nævnt. Min smed kommer til at "svede" når jeg kommer med alle mine "klogeåge" foreslag... he he  Mange tak alle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ellers kunne du lime en |
|
|
masonitplade under sålen, indtil smeden kommer ?? Eller fylde op med Vettec- materiale til uskoede heste ?? Det skulle kunne klistre udenpå sålen. Eller en gummiplade og gaffatape.... Hvis det er hestens aktuelle billeder, ja- så er den meget roteret. Problemet med hospitalspladen er den dårlige overrulning....men den vil jo tage trykket af nedefra. Synes du skulle lade din smed kigge på Steward Clogs- konceptet.........prøv at google det. Der er instruksvideoer osv.hos producenten af de syntetiske clogs, men man kan altså selv lave dem i træ for ingen penge. Jeg skifter mellem to boots, den ene et nummer for stor, så jeg har polstret bagkanten med liggeunderlag - ingen gnavesår endnu. Rx er fin nok, men støtter ikke så meget (derfor har jeg valgt de andre, Simple og Delta), men når den skal udenpå skoen, så giver skoen jo støtten, så det ville nok fungere OK med Rx i dit tilfælde. Vi tager nye billeder efter næste raspning, dvs ca hver 6. uge her i starten.Men jeg kan tydeligt se på hoven at nedvækst-vinklen er bedret betydeligt. Pøj pøj og keep us posted, vi er vist pt. de eneste ole-opfinder-nørder med så dårlige heste, herinde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak, rigtig fint |
|
|
... tjekker Steward Clogs- konceptet ud, tak. Har imellem tiden set nogle gummisko der hedder Easywalk eller DynamixIHT. Har bedt smeden om at se på dem. De er umiddelbart rimelig kendt i USA. Brugt bla. til forfangen heste. Min hoppe kan nu heller ikke tåle de hårde stød jernskoene giver...ugh... så det er ingen eller, gummisko hun skal bruge. Jep... de er meget drejet... også derfor hun er SÅ sensibel overfor den mindste påvirkning udefra...smadder synd.
Det var tit der skal tages røgten??? Er det virkelig nødvendigt da det tager optil 1 år at rette op.? Måske ved en drejning som min, der skal mere til inden man er nået slut resultatet, og derfor ikke skal røgten så tit, andet en i slutfasen... eller hva? Hm... det må jeg lige tale med dyrelægen om... og smed. Får røgtenbillederne tilsendt, så skal jeg uploade dem ved lejlighed. Ja man presses til at tænke udenfor boksen, og tage utraditionelle metoder og materialer ibrug... også fint nok, men gud hvor det giver grå hår når alt hva man gør, har direkte konsekvenser for hesten, og alt skal vejes og måles imens man holder vejret..." går det...går det ikke"?...næste udfordring, problem, løsning. Dog er hendes sår på ballerne blevet pænere, og med bandager og blødt materiale bagpå, har jeg atter lagt boots`ne på. Hun stak sig og var øm benet af stødende fra jernskoene, dog i mindre grad på blødt underlag. Ergo kan det kun være de stød der påvirker hendes ben. Hun er altså bare enormt sensibel så længe vi stadig er i starten af oprettelses fasen... sådan er det. Lad mig vide hvis du har kendskab til ovenstående gummisko...eller andre  Takker i øvrigt for dine kommentare og vidensdeling. Venligst Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I lige måde...... |
|
|
nørdernes paradis....... Jeg har indkøbt Dynamix IHT til en anden hest engang, men de var rigeligt korte bagtil- så jeg har faktisk en stak liggende som jeg ikke lige kan finde. De er str 130 mm i bredden, så HVIS jeg finder dem og din er samme størrelse, så må du godt få et sæt at prøve med. Men der er ikke plads til pakning til min nuværende...så jeg kan ikke bruge dem nu. Og de er til at sømme på. Jeg har prøvet om jeg kunne få firmaet til at sælge separate limtunger,så jeg senere kan prøve den som limsko/ prøve dem som limsko på en af de andre først for lige at lære konceptet - men nix- eller jo, til 300 kr og det er bare rigtig meget for dyrt for sådan et stykke plastic til en ti´er. Det som jeg vælger, når hun skal ud af booten, måske efter næste røntgenbillede er at * sætte en dallmerlimsko hvor vi lægger et heartbarindlæg i/ hård pakning bagerst og blød vettec pakning forrest www.smedjeriet.dk/dallmer-cuff-p- 709.html http://www.dallmer.com eller www.hufschuh.de/cms/index.php/en Den vil give de 8-10 mm LØFT under hoven så pakningen kan være der. Under den skrues så træpladen eller steward-clog´en fast til at lukke nedenunder (eller retere det skrues selvfølgelig sammen før man sætter det på hoven) www.tfp-shop.co.uk/acatalog/ EDSS_Steward_Clogs.html www.hopeforsoundness.com/cms/ steward-clog-instruction-video.html hoofcare.blogspot.com/2008/07/clog- on-clog-removable-system-for.html NÅR hun engang er så god at hun kan undvære pakning, er jeg lun på det her system (jeg må indrømme at Dynamix IHT sikkert KUNNE fungere til den tid, men når de er så usamarbejdsvillige NU, gider jeg ikke). www.imprintshoes.co.uk/ fitting_instructions.htm Jeg har tænkt mig at prøve et sæt sæt af imprintskoene på en af ridehestene forinden, så jeg lige kan se hvordan de er at sætte på. Lige nu ER hun en del bedre, men jeg har ikke ubegrænset "løft-hovene-tid" så boot er bedst da intet skal størkne mens vi venter osv. Du kunne også se Pete Rameys hjemmeside www.hoofrehab.com/ rehabilitations1.htm Der er lidt forskellige måder at gå til beskæringen på (tåen ind til lamellerne og ned i hælen gradvis der dog enighed om), men Ramey rører IKKE den gamle sål og det ville jeg heller ikke gøre på din, da hun er meget- meget tæt på at kunne perforere. Vi rører ikke sålen heller, her de første mdr - den må selv fælde af. De der er meget erfarne i at pakke med Steward-clog´en fjerner al gammel sål inden de lægger pakningen (se instruksvideoen), men de er altså mere garvde end vi er - og jeg vil hellere have en smed der LYTTER end en der siger "vi gør bare" for min hoppe duer ikke med et konventionelt sømmet sygebeslag nu (jeg har ikke noget imod sko, ellers- min ridehest har 4 på). og hun fungerer heller ikke barfodet i en blød bund. Lad mig høre hvad du synes........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Raspe af tåen |
|
|
Jeg må giveEva ret i at at hoppen bør ' forfangenheds' beskæres Tåen raspes af helt ind til den hvide linie og hælen gradvis. Der er alt for meget vovvæg i yåen på billederne, det meste kan raspes af men hoppen for eksempel står på et stykke træ, men alt det bør smeden vide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er et link mere |
|
|
www.horseshoes.com/forums/index.php - hvor der er et forum om forfangenhed hvor smedene diskuterer- rigtig fedt med deres samlede erfaring om hvad der er godt og skidt og HVOR nøje man må evaluerer hvert enkelt lille trin undervejs. Den del er alle enige om. Der er et par tråde med virkelig grumme billeder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wdwdejerr |
|
|
Utroligt spændende... Håber virkelig min smed kan tænke udenfor boksen. Vil absolut bede ham om at lade sålen være. Ved bare at hun ikke kan have jernsko på, samt have tryk på sålen ved feks. ophobning af jord under skoen. Ergo...plast eller boots med støtte, samt lukket med minimal kant i sålen. Så må han arb. udfra det. Jeg sender de RIGTIGE røgten af hende på mandag. Her skulle ferien være overstået på Højelse Dyreklinik. Meget interessant med den hvide gummisko. Vil gerne vide hvordan du syntes de fungere, når du har afprøvet dem...samt at sætte på, for det virkede lidt afskrækkende på mig... men alt skal jo lige afprøves. Bestiller du i USA? Og mange tak for lån af skoene, hvis du kan finde dem. Jeg må lige tjekke hendes mål igen. Kan hun passe dem, vil jeg gerne købe dem af dig hvis du vil sælge? Vil absolut afprøve Dynamix IHT, måske også med lim, men det bliver senere. Håber der stadig kan lægges en plade og stødabs. ind så sålen er beskyttet...Det skal der være plads til. Ligenu, vil jeg bare have de sko af hende. Samt have hende udaf boots`ne ligeså. Bare jeg rører forsigtigt med svampen når jeg skal desinficere sårende på ballerne, reagere hun tydeligt. Så hun er meget øm der. Ved sku snart heller ikke hvad der genere hende mest... ballerne eller ømheden i hoven. Måske begge dele...øv...stakkels tøs. Kan hverken have sko eller boots på... et par krykker måske? Ja jeg ved snart ikke. Håber VIRKELIG smeden kan finde tid i næste uge... det skal han. Har gummi, silikonegummi, alm. indlæg til boots, liggeunderlag, samt gaffatape. Ved i om det er holdbart at skære ovenstående til og herefter sætte fast på skoen med gaffatape? Har også sekundtlim hvis det skulle være...? Sidder i skriven stund og tænker om jeg skulle prøve det. Jeg bliver nødtil at få luftet de grimme sår hun har, samt minimere trykken derpå, og det kan jeg ikke sålænge hun har boots på. Samtidig uden at skabe stød op i hoven. Det ender med jeg får skabt min helt egen boot... så tager jeg sq patent gør jeg Boots udaf gummi og gaffatape, ikke så svær at kopiere.  Nå, men jeg må forsøge mig frem med jeres hjælp i baghovedet. Opdatere jer om en dags tid. Rigtig god weekend og igen mange tak for jeres uundværlige erfaringer. I er samtidig velkommen til at skrive til min privat mail. ch@oncable.dk Venligst Christina og "hoppen Lady"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, du må finde på en midlertidig |
|
|
model at klare hende på, mens de sår heler.........en af de gutter i de smedetråde brugte at lime velcro på hoven og lægge en bandage med vettec selvklæbende og så gips yderst, men der kunne gaffa nok godt klare jobbet...især hvis du kan holde hende tør. Vi havde engang en lille fætter opstaldet, med virkelig dårlige hove. Ham holdt jeg pakket med tjærevat og gaffa en hel lang vinter. Skiftes hver 3. dag. Jeg ville lægge en sål/plade af enten masonit, tyndt finer, tykt gummi, nylonplade (kan skæres af et tyndt skærebræt) eller lignende nederst mod jorden og så pakke med en blødere gummi mod sålen og holde det hele med en sok og så gaffa yderst. Jeg har også skallen fra et par easyboot bare str 3 hvor man kan pille resten af booten af, samme størrelse som cavallo simple 3 i bunden. Den kan limes på uden at gå op på kronranden og så kan man hælde en flydende pakning ind til at gøre det blødt der hvor hun er så øm og lægge en hård pakning bagerst til at støtte strålen og hælen. De skaller kommer i handlen hos hovfokus.dk meget snart (de er i udlandet) og de fåes både i en alm udgave og en wide til runde hove. Du er velkommen her i Sorø hvis størrelsen passer- den kan også fæstnes med gaffa, tror jeg.Jeg har modificeret på gaiter-delen men kan ikke bruge den, så du må få dem.Den kan fint bruges som lim-skal, hvis størrelsen passer. Men sømmene skal TRÆKKES ud, skoen må IKKE brækkes af, når hun er så øm. Stakkels pus......smeden skal tage de sko af NU.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja helt enig |
|
|
... og smeden kommer på torsdag. Dog ved jeg ikke helt hva han finder på. Har oplyst ham om problemerne med jernskoene, og at hun ikke kan have dem på. Vil nævne at de skal trækkes ud, samt at hoven ikke må slippes og banke ned i jorden...dette skete sidst... dog nok noget han ikke tænkte over. Er samtidig også ude i sammme kreative løsninger med gummi og gaffa på hoven. Men nu kan jeg umiddelbart holde hende konfrontabel med 3 stykker engangs-vaskeklude, flex bandager og gaffatape som støtte på ballerne i boots med indlæg. Dette gør hende næsten rengående. Ovenstående bliver naturligvis renset 2´gange dagligt... og med en masse gulerødder...det sure med det søde ikke;-). Desværre kan hun ikke passe str. 130 Hun bruger 134-141 (4)i Cavallo boots... mindst. Men det var smadder sødt af dig, at tilbyde mig både Dynamix`ne og skallerne. Tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|