|
|
| kan man bruge 2 slags foder samtidigt? |
|
|
Er der nogen af jer foderfolk der ved, hvordan det ser ud, hvis man bruger både 16+ fra Brogården og High fiber cubes fra Spillers samtidigt.? Dette fik jeg anbefalet af en fodermand.... Hesten er tidligere forfangen og småtspisende...... TAK PÅ FORHÅND
3 sække horseluxeasy sælges samlet for 420 kr. De er uåbnene og har lang holdbarhed. (Fyn)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm............. |
|
|
Og er denne fodermand også sælger?? Har din hest tidliger været forfangen, er det vigtigste at du ungår for meget sukker og stivelse. Jeg ved ikke om du kan sammensætte disse to foder produkter, men det lyder dyrt :/ Hvorfor ikke gøre det billiger også foder med roepiller - Lucerne - olie - salvamin eller måske VitaBolsjer. Så undgår du sukker og stivelse og holder det samtidigt på et billigt plan. Mvh Signe
Highland Pony Man er vel Skotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder ... |
| Forfatter:  |
Anja (Sussi-Mille) |
| Dato:  |
21-07-2011 12:04 |
|
Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle være et problem. Det kræver selvfølgelig, at du ikke giver anbefalet mængde af begge slags da din hest så bliver overforsynet med vitaminer/mineraler men derimod regner ud, hvor meget af hver slags din hest skal have for at være dækket ind uden over- eller underforsyning. Dog ville jeg nok foretrække at fodre 16+ i anbefalet mængde (hvis den tåler det mht. stivelsen og tidligere forfangenhed) og så supplere med opblødte roepiller og hø/wrap.
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Jeg havde forestillet mig, at give hesten 1 kg 16+ og ½ kg cubes dagligt.?? Det er en almindelig DV hest der bliver redet let 3 gange om ugen. Den får lækkert hø, grønpiller, slobber, ysy, fiberpiller.
dont go faster than your angel can fly.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når.... |
|
|
Når min skal have 16+, får hun det heller ikke i fuld mængde, hun er nøjsom, så vil supplere med vitaminer. Det er normalt, når man har en nøjsom hest. DOG - få det tjekket i et foderprogram, og hvis det ikke dækker hesten ind, så find et tilsvarende foder, ex. tm raket (altså hvor der ikke er så meget calcium-fosfor), hvis den er nøjsom.
Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid råd at hente |
|
|
Hmm hvorfor vælge foder fra 2 forskellige foder firmaer...??? Måden Brogårdens produkter er fremstillet på er jo en helt anden, end den som de fleste andre gør. Man kan altid ringe til Brogården og få råd og vejledning. Jeg bruger selv 2 slags foder fra Brogården, Fase balance og Build Up. Dette er helt fantastisk til min hest. Brogården har også noget specielt foder til forfangne heste, det kunne være det var noget for din... Pøj pøj ;O)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Småtspisende |
|
|
Du skriver hesten er tidligere forfangen samt småtspisende. Hvordan er dens foderstand? Er den også småtspisende når det kommer til hø?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Hestens foder stand er fin. Han er typen der efter 2-3 måneder med samme foder ikke gider æde det længere. Han gider ikke æde det hvis mængden af foder i krybben er for stor. Den er i det hele taget besværlig at fodre på, for på den ene side skal jeg passe på kalorierne, sukker, stivelsen osv og på den anden side, så har hesten en tendens til at tabe sig hurtigt om vinteren....det er noget af en jungle.... Hesten spiser gerne høm hvilken han også får masser af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
|
|
kan du det. Hvis du sætter dig lidt ind i hvad de to fodertyper indeholder og hvad din hest har brug for. Jeg bruger også ofte to fodertyper fra forskellige leverandører ad gangen. Man skal bare holde styr på hvad de får. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Tina: tak for din besked.! Det er beroligende, at hører at jeg ikke er den eneste der forsøger sig på denne måde...... Jeg må se, om jeg kan få foderet lagt ind i en foderplan og få tjekket tallene igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Nogen der måske har tid/ lyst og overskud til at hjælpe mig med dette? Hvis det viser sig at tallene er helt hen i vejret må jeg finde et alternativ i Borgårdens foder at supplere op med. Det er vigtigt for hesten, at den får lidt musli og piller for resten, da den ellers ikke gider æde det....meget underligt......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja man kan sagtens fodre med to forskellige slags foder. Jeg har eksempelvis tidligere fodret med en kombination af spillers highfibre cubes og spillers horse&pony cubes. Det eneste problem er, at når man vælger fuldfoder og ikke tildeler hele den anbefalede mængde af foderet, så skal du være sikker på at hesten er dækket ind og at der er balance i det. Så foderplanen skal regnes igennem. Men det kan helt sikkert sagtens lade sig gøre. Jeg vil dog som andre sige, at det er en meget dyr løsning du har valgt. Du ville kunne fodre væsentligt billigere og mindst ligeså godt (hvis ikke bedre) ved i stedet at vælge et koncentreret vitamin/mineral produkt og så give fx roepiller eller fiberpiller samt fx lucerne og evt.olie, hvis den har brug for flere kalorier. Det er jo vigtigt, når hesten tidligere har været forfangen, at du holder dig væk fra stivelse og sukker så vidt muligt, og at du hele tiden kan justere foderplanen, hvis hesten tager på eller taber sig. Ved at vælge vitaminer samt fiberpiller eller roepiller og lucerne, kan du let skrue op eller ned for mængden af foder uden at det går ud over balancen og vitaminindholdet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Har forsøgt mig med løsningen, der hedder vitaminer/ fiberpiller, olie og lucerne, grønpiller/ roepiller, men hesten gider ikke æde det efter kort tid. Den er totalt kræsen på sine gamle dage..... Ellers er jeg enig i, at det er den bedste løsning. Det er klart den jeg foretrækker, men de nytter jo ikke noget når hesten ikke vil være med til det....ØV. Jeg har det såden et "simple is better mht. foder"......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øvvvvvvv |
|
|
er der ingen der har overskud og tid og lyt til at forsøge sig med, at lægge mit foder ind i en foderplan? DV- ældre- 160 cm- let arbejde/ vedligehold Hesten får nu dagligt: 8 kg hø står på halm 500 gr fiber piller fra Miljø. 500 gr slobber 1 kg 16+ 500 gr high fiber cubes 500 gr opblødte grønpiller YSY PÅ FORHÅND MANGE TAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan du sagtens |
|
|
...jeg blander selv St.hippolyt med noget fra Brogården om vinteren.....bare undgå sukker, stivelse og for meget olie...og melasse mht. den tidl forfangenhed
Har en dejlig frieser dreng på 7 år. Han er sød, smuk og rolig. Han elsker at spise....så det med at ride dressur keder ham! Tidl. hest Mille, en smuk oldenborg; frisk, og energisk - rigtig dame.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|