Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

spiserørsforstoppelse erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 16:40

hej

Jeg har en hest der ofte lider af spiserørsforstoppelse.( ca 1-2 årligt)

Jeg gør hvad jeg kan for at hun ikke skal få forstoppelse, bløder hendes mad op og vander høet grundigt osv.

Det er faktisk altid hø hun kløjes i og jeg har prøvet at skifte til wrap men det har det også lykkedes hende at kløjes i.
Jeg har fodret med hønet, men dem splitter hestene simpelthen ad.
Det har næsten altid kunnet lykkes at få proppen videre ved at enten massagere eller ved muskel afslappende medicin givet af dyrlægen.

Det jeg er bekymret for det er jo så dette: hun har jo nok forsnævret spiserør (har dog ikke fået det undersøgt)
men hvis hun nu har en forsnævring og hun evt. får lidt ekstra arvæv hver gang hun forsluger sig i hø, så vil det jo nok blivere værer og værer.

Hvilket er problematisk da jeg fodre mine alle heste i løsdrift med hø ad libitum.

Så skal min hest med forstoppelses problemet enten gå alene for sig selv og aldrig mere få hø (hvilket jeg synes er ret brutalt) eller også skal jeg lade hende blive ved med at risikere forstoppelser.

Men ved I om man kan operere sådan en forsnævring forebyggende og få den udvidet? (hvis det altså er en forsnævring der er tale om)

Og er det et meget voldsomt indgreb?

Er der nogen der har erfainger de vil dele, jeg er snart ret desperat!

(min egen dyrlæge har ikke mulighed for at foretage den slags undersøgelser og operationer og ved derfor ikke ret meget om dem)

0
0
Svar på denne tråd

ingen med
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 12:12

erfaringer?

0
0
Svar på denne tråd

Puhhh - i samme båd
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 21:56

Hej klemme.

Jeg har selv en hoppe der døjer meget med spiserørsforstoppelse. Hun er nu 10 år, men har haft problemer løbende siden hun var 6 år.

Pt har hun store problemer, og jeg ved ikke mit levende råd, da hun går med 1½ mdr. gammelt føl ved siden jeg vil tro at hun i de sidste 2 mdr. har haft 6 spiserørsforstoppelser (nogle mere seriøse end andre) men alle gange er det lykkes mig at klare det selv, ved at sprøjte vand i hende mund med en engangssprøjte + massage op af hendes hals på venstre side! Jeg har den aftale med dyrlægen, at hvis der går mere en 45 minutter hvor jeg ikke kan få proppen væk, ja så skal jeg ringe.

Jeg har selvfølgelig rådgivet mig med dyrlægen, og hun kunne desværre meddele mig at der ikke rigtig var noget at stille op. For hvis man fjerner arvvævet vil der blive dannet nyt igen

Så jeg synes efterhånden det er rigtig synd for hende og ved ikke helt hvad søren jeg skal gøre.

Det jeg gør for at "forhindre/minimere" at hun for forstoppelse, vand i foder (men her kan hun stadig komme galt afsted) hvis hun skal på ny græsfold med meget + højt græs, ja så har jeg købt en mundkurv hun har på, denne har jeg dog klippet et stort hul i bunden af den, da hun jo gerne må få græsset, bare i voldæde med kæmpe mundfulde. Dette virker på folden!

Jeg modtager gerne råd fra dig og andre.

0
0
Svar på denne tråd

ingen erfaring
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 00:21

Jeg har (heldigvis) ingen erfaring, men jeg tænker, kunne man give en god portion opblødte roepiller først, for at stille den værste sult og så blande wrappen godt med halm, så hesten er nødt til at "lede" efter wrappen imellem halmen og derved ikke kan foræde sig sådan og altså først servere dette stråfoder efter roegrøden er spist?

Bare en tanke.

Jeg har nogle meget finmaskede net fra England, til mine tykke, ædedolke og der bliver hevet i dem fra alle 4 sider, de holder altså selv til frustrerede heste, der gerne ville prop-æde sig i wrap

Men held og lykke med din hest.

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 06:16

Min fik sidste år, det var første gang og jeg har ikke oplevet det siden.

Men hun har siden fået græskurv på, når hun skulle på tørt, langt græs og får roepiller ved alle måltider. Hvor fik afvide olie i maden ville være godt, hvis det var noget, som ville gentage sig.

Men jeg har så kigget på et luft huttelihut middel fra Blue Hors, i forbindelse med hende om sommeren, hvor hun generelt er lidt luft generet. -Tror du det kunne hjælpe? til ligesom at åbne lidt op?

At ride er en hobby - at have hest er en livsstil

Skønne hvalpe sælges - FT springer blandinger

-Undervisning fra begynder til MA niveau i dressur på Sydsjælland

0
0
Svar på denne tråd

Vandslange
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 15:26

For et par uger siden fik min spiserørsforstoppelse.. Jeg havde givet hende en vitaminkiks og tilbød hende derefter noget hø.. Er ret sikker på at jeg så det ske præcis da det gik galt.. Jeg skyllede først med en engangssprøjte og derefter med vandslangen..

Det gik hurtigt over på den måde men hold da op hvor er det grimt at se på..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

de kære dyr
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 16:19

Libri: jeg er sørme glad for at min hest ikke er lige så plaget som din er det, men det er jo netop mit mareridt at der med tiden dannes så meget arvæv at det bliver lige så slemt som med din.

jeg fodrer kun min hest med helt opblødt super smattet foder og jeg vander høet inden hun får det. Jeg er for et par år gået over til at fodre i hønet og ad libitum fordi hun så er mindre forslugen og der ikke er slåskampe over høet når det hele tiden er tilgængeligt.

Det er lidt vanskeligt at rende og gøre så meget hø vådt men det gør at jeg ikke har haft andet end 1 tilfælde af forstoppelse det sidste år.

Problemet med hønettene er at fordi maskerne er nødt til at være små, ja så gumler hestene maskerne i stykker for de synes selvfølgelig at det er pisseirreterende!

Jeg har forsøgt at lade nettetene hænge og dingle frit så tager det hestene timer at få dem tømt og de kan ikke hærge nettetene, og så er de aktiverede men jeg er ikke sikker på at det er en god form for aktivering, for de bliver vist lidt frusterede over at det skal være så besværligt at få noget at spise.

Angående foderet: her ligger jeg en stor sten i krybben og fodrer i små portioner så kan min hest ikke skovle kæmpe store mundfulde indenbords, det virker faktisk ret godt.

0
0
Svar på denne tråd

tænder & hayfeeder
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 20:48

Jeg går selvfølgelig ud fra, du har fået tjecket og ordnet tænder på din hest, men nævner det alligevel ;)

Et overset bølgebid viste sig nemlig at være årsagen, da min gamle i sin tid havde en periode med spiserørsforstoppelser.

- Efter et grundigt tandtjeck og rettelse af bølgebid samt tandspidser, kunne han igen tygge foderet korrekt, og vi slap af med spiserørs forstoppelserne.

Det bliver nævnt i et andet indlæg, at hestene ofte tygger hønet med små huller i stykker i ren utålmodighed over ikke at kunne få høet ud hurtigt nok (efter hestens egen mening :D)..

- Hvad med at konstruere en hayfeeder med metal gitter (5x5 cm gitter), det kan hesten ikke ødelægge..

Derudover lærer de hurtigt at få fat i høet med læberne, så efter en lille tilvændings periode, slider de ikke på tænderne (mod metalgitteret).

På den måde vil din hest være nød til at spise langsomt og tygge hø/wrap ordentligt inden den synker...

Håber idéerne kan bruges :)

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt med erfaringer
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 21:37

..og gode råd :)

Min hoppe fået tit ordnet tænderne pga spiserørsforstoppelserne, men der er næsten aldrig noget særligt at rette op. Så desværre kan det ikke hjælpe hende!

Jeg har igen snakket med dyrlægen om hoppen, og hun melder pas! Så jeg vil forsøge med nogle af jeres gode bud, og se om det ikke kan hjælpe (bare lidt)!

Jeg håber og ber til at det ikke går helt galt, nu når hun har føl ved siden !

0
0
Svar på denne tråd

flotte tænder
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 22:24

min hoppe har en nydelig og fin mund da jeg har haft en heste tandlæge til den pga problmer med biddet, som sagde at hun havde en super fin fin mund.

Min hoppes problemer kommer af rendyrket forslugenhed, som jeg tror hun har lært fra føl af, da der var ren kaos omkring måltiderne på det stutteri hvor hun kom fra.

men tak for de gode råd vil prøve at undersøge med sådan en metal hayfeeeder

0
0
Svar på denne tråd

ej roe piller
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 14:36

roe piller er bandlyst til heste med tildens spise rørs forstoppelse , de har faktisk den modsatte efekt mange heste med det problem får det pga dem , ,har selv haft en af slagsen og dyrlægen bandlyste de roepiller

0
0
Svar på denne tråd

Tina (fimpe)
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 21:19

Af ren nysgerrighed, hvad var begrundelsen for at undgå roepiller? :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Opblødte roepiller
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 21:31

Mon ikk det er UOPBLØDTE roepiller der advares imod. Der er stadig folk der ikke bløder dem op, men jeg kan ikke på nogen måde forestille mig at opblødte roepiller skulle give problemer, tværtimod.

0
0
Svar på denne tråd

Kamp om foderet
Forfatter: 
Dato:  27-07-2011 07:47

Jeg ville tro at det var løsdriften og dermed kampen om foderet, der gav problemet med hø/wrap og spiserørsforstoppelse.

Den eneste gang, jeg har prøvet at have spiserørsforstoppelse hos en hest, var det ihvertfald en tilsvarende situation. Vi havde lagt en stor bunke wrap ud på folden, de gamle hopper stimlede sammen og spiste, og så stak en af de unge pludselig næsen frem og huggede en tot. 2 sekunder efter stod hun og savlede og havde det rigtigt skidt.

Jeg tror at fodring i boks uden konkurrence om foderet langsomt vil give den ro, så den spiser langsommere.

0
0
Svar på denne tråd

ikke løsdriften da
Forfatter: 
Dato:  27-07-2011 16:12

Jeg har ikke haft løsdrift altid.

Jeg har haft min hoppe i 7 år nu og hun har har kun været i løsdrift de sidste 2 år, men har haft problemet siden de sidste 6 år. Hun er 9.

Det er ikke blevet værre for hende af at komme i løsdrift, tvært imod hjælper det, at hun har adgang til foder 24 t i døgnet. Og der er ingen kampe om maden, for der er rigeligt til alle.(imodsætning til førhen hvor jeg gav hø på folden 2xdagligt)

Jeg tager i øvrigt hoppen fra og fodrer den alene, så der er heller ingen konkurence.(har en syge/fole boks)

Da hun stod i boks stod hun lidt for sig selv, så der var ingen heste til at stresse hende, men det at komme ind fra fold uden, at have fået hø hele dagen gjorde, at hun forslugte sig ofte i høet.

I starten vidste jeg ikke noget om forstoppelse og vandende ikke høet og brugte heller ikke hønet. Men så gik jeg over til at bruge hønet til hende i boksen, og sidenhen gik jeg over til også at vande høet.

For ca 2 år siden flyttede vi til et nyt sted, hvor jeg kunne realisere min drøm om løsdrift, så nu fodrer jeg ad libitum, vander og bruger hønet til høet for at være sikker)

Hendes problem er nu reduceret til 1-2 gange om året, men jeg ville jo gerne det helt til livs, og derfor forhørte jeg mig om hvorvidt man kunne operere, men det lader det ikke til at man kan.

Men jeg er jo bekymret fordi hver gang hesten får en prop, så dannes der arvæv og på sigt kan det jo blive så slemt som en anden hest i indlægget.

Det øvrige foder forsluger hun sig ikke i, det har de store sten i krybben lært hende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider