Jeg har ikke haft løsdrift altid.
Jeg har haft min hoppe i 7 år nu og hun har har kun været i løsdrift de sidste 2 år, men har haft problemet siden de sidste 6 år. Hun er 9.
Det er ikke blevet værre for hende af at komme i løsdrift, tvært imod hjælper det, at hun har adgang til foder 24 t i døgnet. Og der er ingen kampe om maden, for der er rigeligt til alle.(imodsætning til førhen hvor jeg gav hø på folden 2xdagligt)
Jeg tager i øvrigt hoppen fra og fodrer den alene, så der er heller ingen konkurence.(har en syge/fole boks)
Da hun stod i boks stod hun lidt for sig selv, så der var ingen heste til at stresse hende, men det at komme ind fra fold uden, at have fået hø hele dagen gjorde, at hun forslugte sig ofte i høet.
I starten vidste jeg ikke noget om forstoppelse og vandende ikke høet og brugte heller ikke hønet. Men så gik jeg over til at bruge hønet til hende i boksen, og sidenhen gik jeg over til også at vande høet.
For ca 2 år siden flyttede vi til et nyt sted, hvor jeg kunne realisere min drøm om løsdrift, så nu fodrer jeg ad libitum, vander og bruger hønet til høet for at være sikker)
Hendes problem er nu reduceret til 1-2 gange om året, men jeg ville jo gerne det helt til livs, og derfor forhørte jeg mig om hvorvidt man kunne operere, men det lader det ikke til at man kan.
Men jeg er jo bekymret fordi hver gang hesten får en prop, så dannes der arvæv og på sigt kan det jo blive så slemt som en anden hest i indlægget.
Det øvrige foder forsluger hun sig ikke i, det har de store sten i krybben lært hende.