Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Go/NO go til forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 23:44
Da jeg passer en forfangen hest de næste (mange) dage, ville jeg høre om ikke i kunne være behjælpelige med en slags liste over ok og no go med en sådan hest? Takker.

Venlig hilsen Christina

Små fødder sætter dybe fodspor...

DESIGUAL forårsfrakke str. 36/38 farve sort/hvid/pink

sælges - skriv PB.

MASSER af babytøj/ting pige og dreng sælges - skriv PB

0
0
Svar på denne tråd

nu ved jeg
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 08:09

ikke præcis hvad du mener, men jeg kan da fortælle hvordan jeg behandler min forfangne hest. Han var/er ikke akut forfangen - det kom snigende.

Han står på vores ridebane døgnet rundt. Han får knap et halvt hønet med blandet hø/halm 3 gange dagligt (han skal tabe sig) og får derudover vitamin/mineraler. Han får dagligt en lille spandfuld græs (jeg har ladet mig fortælle, at det hjælper med at holde spytproduktionen igang) samt tørrede brændenælder (anbefalet af beslagsmeden, som siger at de indeholder noget som er godt for hovene - muligvis blodfortyndende)

Den må gerne få hvidløg (granulat/pelleteret bruger jeg)

evt. biotin (bruger jeg ikke da hesten ikke vil spise det, og han ifølge beslagsmeden ikke har behov for det).

Han har pt. tabt ca. 80kg så det går fremad. Han bliver redet 15 min. ca. 4-5 dage om ugen i skridt på ridebanen (han vil gerne og er rigtig godt gående igen. det hjælper med at holde gang i blodomløbet og skulle gerne hjælpe vægttabet lidt på vej - selvom 15 min. ikke er så meget.

No-go: hos os er alle former for godbidder et no-go. Ingen ekstra hø/halm mv. fordi han tigger (vrinsker når han ser os). Han må ikke få andet end ovenstående, da det er super vigtigt at han taber sig.

Håber du måske kunne bruge det.

Vh Jannie

Den heldige ejer af Ribebro´s Gizmo, Felix, Crazy´s Bonansa og Ribebro´s Bella og Ribebro´s Filur. Selvom man ikke har fine papirer, kan man godt have fine navne!

0
0
Svar på denne tråd

det kommer
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 08:39

det kommer an på jeres forhold, de er vidt forskellige. Nogle har adgang til jordfolde, andre kun store græsfolde, hvor en mundkurv desværre er påkrævet.

Er det slemt, og står den inde, eller et let tilfælde? Evt. skylle benene med koldt vand.

Gærkultur er en super ting, for at forhindre toksiner i blodbanen, der giver forfangenhed.

Pas på med frisk hø med meget sukker i, nogle heste bliver forfangne bare på jordfold med godt hø.. Dele høet udover mange portioner, så hvis der er meget sukker i, stiger blodsukkeret ikke for meget på en gang. Ellers vande høet, kan udvaske en del af sukkeret, læg det i blød i ½-1 time.

Gerne blande høet med halvt halm!

Og så selvfølgelig holde dem slankest muligt, undgå kort stresset græs, måske græs i det hele taget, gerne en lavfruktan græsmark, selvom det ikke kan sikre imod sygdommen.

Jeg ville give et tilskud med kun vitaminer og protein/lysin. Og salt. Giver selv TM hors balance, uden korn. Ikke musli.

Lucerne er godt, da det ikke har fruktan i.

Når den er kommet sig over akut-fasen, skal den helst ikke stå i boks, da det at stå stille nedsætter stofskiftet.

Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger

0
0
Svar på denne tråd

er det i kke
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 10:22

en del smartere at hesteejeren laver en sådan liste. Tænk hvis vi skriver go til noget, der gør hesten endu dårligere ??

Jeg har selv en der netop er ude af en slem omgang, men der er ikke to heste, steder, dyrlæger, hesteejere der er ens.

Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være

Bitches
have more fun

-Lækker håndsyet dressur sadel ekstra bred sælges billigt.

0
0
Svar på denne tråd

fortalte
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 10:30

Har skam fået nogle ting at vide, men tænkte jeg gerne ville vide lidt mere, da jeg ikke har haft med n forangen hest at gøre før.

Den går på jordfold i døgndrift og skal gerne tabe sig. Den får hø 2-3x dagligt + vitaminer.

Så tænker jeg på halm - er det noget den må få? F.eks. ubegrænset adgang som i en stor halmballe på folden?

Havde overvejet at smække min egen hest på jordfolden sammen med den, men ja - så skal der jo være noget halm/hø til ham = må den forfangne have adgang hertil?

Venlig hilsen Christina

sælges - skriv PB.

0
0
Svar på denne tråd

ja halm
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 10:34

halm må de godt spise med mindre de forsluger sig i det pga af sult ved en kraftig slankekur.- for så får du bare en omgang kolik i stedet for.

Så det er utrolig svært at rådgive om sådan noget.

Hvorfor spørger du ikke ejeren om alt det du tænker ??

Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være

Bitches
have more fun

-Lækker håndsyet dressur sadel ekstra bred sælges billigt.

0
0
Svar på denne tråd

ikke go
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 14:25

Okay, så hold jer væk fra "go" ;) kan godt se der selvfølgelig er forskelle - og hellere høre hvad der er "no go" og gøre dette, end komme til at give noget den ikke kan tåle.

Prøvede dog med brændenælder igår og idag, og der har ikke været bivirkninger. Plukkede dog også kun en 5-7 stilke.

Den travede rundt på folden da jeg kom idag + kunne sågar bukke (y)

Er det korrekt at de "bare skal stå på fold" eller er det sundt også at motionere lidt - med måde. F.eks. trække en tur med den.

Ejer er rejst på ferie og har kun sagt den ikke må få græs eller for meget hø. Har desuden efterladt noget smertestillende hvis noget skulle gå galt.

Den har forsko på.

Venlig hilsen Christina

sælges - skriv PB.

0
0
Svar på denne tråd

motion
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 16:02

om hesten må motioneres eller ej skal vist aftales med ejer, dyrlæge og beslagsmed vil jeg tro.

Jeg må skridte min ca. 15 min dagligt + evt. 5 min. trav på ridebanen - dette er aftalt med min beslagsmed (min dyrlæge har desværre ikke været den store hjælp i dette forløb).

Indtil han siger god for det, kommer hesten ikke uden for ridebanen medmindre det er strengt nødvendigt. Fx. kom han på stald den anden nat, da det regnede så meget at ridebanen havde store vandpytter og hesten frøs.

Med hensyn til halm, så vær opmærksom på, om det indeholder korn-rester. Vi har tilsyneladende haft massere af kornrester i vores halm -og det har hjulpet hesten til at opretholde en høj vægt på trods af kraftig nedskæring af foder (længe inden den blev forfangen). Jeg har simpelthen ikke overvejet at der kunne sidde så meget korn i halmen, for jeg har ikke lagt mærke til det når jeg har strøet. Nå men af skade bliver man klog og hesten er heldigvis i bedring.

Han får begrænset halm blandet i høet, og det bliver rystet først for at fjerne mest muligt korn.

Med hensyn til brændenælderne, så tørrer jeg dem inden udfodring. Jeg plukker gerne en trillebørfuld ad gangen og lægger til at tørre, så har jeg til en uges tid. Hesten spiser dem gerne når de er tørre.

Vh Jannie

Den heldige ejer af Ribebro´s Gizmo, Felix, Crazy´s Bonansa og Ribebro´s Bella og Ribebro´s Filur. Selvom man ikke har fine papirer, kan man godt have fine navne!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider