Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Magnesiummangel hos heste er sjældent
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 13:06
Indsat fra nyheden Magnesiummangel hos heste er sjældent:

Med hylder der bugner af tilskudsfoder, kan det være svært at vælge hvad og hvor meget man skal tildele sin hest. Skal man blande selv eller skal man give et fuldfoder, og ikke mindst - hvad skal man tilføje yderligere? Skal hesten havde ekstra tilskud til hove og pels, og hvad med mave-tarmfunktionen? Magnesium er også et meget brugt tilskud, bl.a. til nervøse heste.


Magnesium er et essentielt makromineral, der er nødvendigt for heste til at opretholde normal nerve- og muskelfunktion, samt for at producere protein og DNA. Ved mangel kan der ses symptomer som muskelsvaghed, høj puls, nedsat ædelyst, nervøsitet, væksthæmning og muskelkramper. Hos en del heste kan nok observeres et eller flere af omtalte symtomer, og bør hesten så få et tilskud af magnesium?


Magnesiummangel ses sjældent

I følge professor Allison J. Stewart, der for nylig har publiceret en artikel om magnesiummangel hos heste, er reel magnesiummangel hos hest et meget sjældent problem. Grunden er at vegetabilske fodermidler (f.eks. græs, hø og korn) generelt indeholder meget magnesium, og hesten derfor nemt får dækket sit behov. Hvis hesten modtager en god, afbalanceret diet, eller har adgang til god kvalitet hø eller græsfolde, vil der derfor sjældent være behov for yderligere tilskud.


Omvendt er magnesiumforgiftning også meget sjældent, og man skal derfor ikke være bange for at overdosere hesten, selvom den både bliver tildelt mineralblanding, får hø og går på græs.


Kilde: The Horse

0
0
Svar på denne tråd
 
 magnesium mangel
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 13:32

jeg har en hest som får tilskud af magnesium da han var eksrem nærvøs og tog ikke rigtig på og fik meget hø og græs men efter han har fået tilskuedet i fodret af magnesium er han nu faldet meget til ro og tager på med det foder han nu får.


håber på sigt det kan undværet men ind til videre får han magnesium i fodret når jeg kan se det har så stor en efekt

ingen heste er ens og det er svært at lave forskning der passer til alle heste

man må tage udgangs punkt i sin egen hest og de erfaringer man har.


efter min mening


jeg elsker min spanske drenge Mohicano, Colorao og Imperioso LIX

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 13:50

Magnesium har en dæmpende virkning i forhold til mavesyre og dannelsen af for meget mavesyre. Det gælder i øvrigt også for mennesker.

Nervøse eller stressede heste vil ofte have tendens til at danne for meget mavesyre og her kan magnesium hjælpe på at dæmpe den FYSISKE stres reaktion i kroppen. Også selvom hesten ikke mangler magnesium.

Jeg er ikke dyrlæge, men ved dog at der generelt kan være en sammenhæng mellem fysisk stres og psyikisk stres - dæmper man den ene, vil det typisk også hjælpe på den anden. Så når man med magnesium dæmper nogle af stressymptomerne hos hesten, kan det jo godt tænkes også at have en positiv effekt på dens psyke. Det kan jo være svært at afgøre hvad der kommer først med den slags. En fysisk svækket hest (fx en hest med smerter) vil ofte også være mere nervøs eller stresset en en fysisk vellfungerende hest, og her kan det netop hjælpe på psyken at behandle fysikken.


Jeg ved det ikke med sikkerhed, men man kunne måske godt tænke at netop magnesiums hæmmende effekt på overprdouktion af mavesyre, kan være en medvirkende faktor, når nogle hesteejere oplever en positiv psykisk effekt af magnesiummet? Også selvom hesten ikke som sådan er i mangel.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Med modifikationer...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 14:23

Tvivler meget på denne publikation

Hvad er de antagelser mon baseret på? Teori eller forsøg?


Jeg har ikke kendskab til konkret forskning, men oplever at man flere steder i udlandet er begyndt at tale om mangnesiummangel i relation til forskellige sygdomme - Under henvisning til ny forskning. Blandt andet om gavnlig effekt af magnesiumtilskud til forfangenhedsheste.


Faldt desuden over dette link forleden, nok ikke uvildigt, men linker alligevel. Man kan sikkert søge på disse undersøgelser?


www.pavo-hestefoder.dk/ r%C3%A5dgivning/magnesium+alarm!+


Er fornylig begyndt med Magnesium til 2 heste, af forskellige årsager, og må sige at effekten har været markant! Langt større velvære end nogensinde. Hvordan det kan lade sig gøre, hvis de ifølge denne artikel skulle være dækket ind gennem kosten, ja det henstår som et mysterie


Selvom heste får rigeligt magnesium gennem foderet, tror jeg ikke man kan regne med det er ensbetydende med at de fleste er dækket ind. Magnesium udskilles så vidt jeg ved meget let, plus at optimal optagelsen også er afhængig af en korrekt mineral og vitaminbalance iøvrigt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjdfker
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 17:08

Jeg har også god erfaring med magnesium ved stress. Det jeg har fået at vide er, at heste med psykisk stress udskiller meget magnisium i urinen. Magnesium indgår i dæmpende systemer i kroppen, og derfor kan denne udskillelse udløse endnu mere stress. Her er det med at få brudt den onde cirkel.


Problemet med magnesiummangel eller ej er også de blodprøver man kan få lavet.


Dels ved man vist ikke helt hvordan forholdet er mellem bundet magnesium og det frie magnesium i blodet - det er i øvrigt også til dels et øjebliksbillede man får.


Dels er de minimumsværdier, der er sat vist også virkelig minimumsværdier. Så er man i nærheden af dem er vi tæt på overlevelsesgrænsen, og det er jo ikke hensigtsmæssigt, hvis hesten er topatlet og ikke bare en foldbums.


Det vil sige, at man kun kan se, hvis hesten er i ekstrem mangel på et mineral eller er kraftigt forgiftet med et, mens det kan være svært at vurdere om niveauerne er optimale.


- har ingen dokumentation for mine påstande - blot hvad jeg har læst og hørt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lebech
Forfatter: 
Dato:  29-06-2011 18:37

Spændende! Enig. Jeg har også hørt noget lign..




0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 14:45

jer der giver magnesium tilskud, hvilket produkt giver I så?


Som jeg forstår det, må der ikke samtidigt være calcium i?


Er vi ude i Betamag12, magnesium fra blue Horse, eller andet?


Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd
 
 dljfreso
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 17:53

Jeg har brugt den fra blue horse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad filan er
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 22:07

Et makromineral?

Nu har jeg godt nok haft kemi på højt niveau i sin tid... Men det er længe siden.

Er det ifamilie med de "kemiske fenoler"? ;-)



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 makromineraler
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 16:21

Hhv makro- og mikromineraler er en opdeling af mineraler der benyttes indenfor ernæringsområdet.


Makro er f.eks calcium, phosphor, natrium osv.

Mikromineralerne er jern, zink, kobber osv.


Jeg tror umiddelbart ikke denne opdeling er brugt i kemiens verden, jeg har ihvertfald aldrig hørt det i en kemiforlæsning, kun i de ernæringsrelaterede fag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for opklaringen
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 07:40

Går opdelingen på mængden, man skal have tilført dagligt?

Det kan umuligt gå på molekylestørrelsen/atomvægten.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider