Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

suk om igen... mulig forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 20:17

Hej igen alle

Hvad gør jeg nu, har tidligere skrevet en tråd herinde omkring min pony, som jeg var bange for var ved at blive forfangen dengang, ringede også og snakkede med dyrlægen og en veninde (uddannet dyrepasser med heste som speciale) og vi blev enige om udfra hvad jeg fortalte at det nok var beskæringen da han var blevet beskåret ret hårdt sidst, har så siden holdt øje med det, og han blev ved med at have lidt puls i benene, men så det lidt an i starten da jeg tænkte at det jo godt kunne tage lidt tid hvis det var beskæringen der var skyld i det, også fordi inde på marken løb han jo hver dag sammen med den anden osv, og benene/hovene var ikke varme eller noget.

Igår blev jeg så enig med mig selv om at jeg måtte prøve at gøre noget, da der nu er gået knap halvanden måned og tog dem af græsset og ind på jordfolden for natten, og ak imorges var pulsen næsten væk, og så vidste jeg jo godt hvad klokken havde slået, han er lidt ømtået inde på jordfolden da jorden jo er ret hård pt, men inde på marken går han fint, så hvad gør jeg nu, er det forsvarligt at lade dem gå på jordfolden om natten, eller er det bedre at sætte dem ind for natten? ulempen er at de kan ikke skilles ad, og kommer de ind er det ikke så godt for den anden min "gamle" som har slidgigt, han har jo bedst af at blive ude hvor han kan bevæge benene.

Og hvad gør jeg til vinter, ville jo have nøjes med at give ponyen hø, lidt halm, og vitaminer/mineraler, men da han også får urter er det jo rart at have nogen at blande det i, ville gerne have fodret med roepiller om aftenen og evt lidt safe and sound om morgenen evt med lidt ysy, men er det forsvarligt, når han er lidt for tyk? De kommer til at stå på spåner til vinter for indeklimaets skyld da de begge hoster en smule ved støv.

Hvis der er tvivl imorgen endnu ringer jeg til dyrlægen så jeg kan finde ud af hvad jeg har at forholde mig til.

Har aldrig været så meget i tvivl, så please del jeres erfaringer og viden med mig.

Undskyld hvis tråden virker rodet, har bare aldrig været så frustreret over hvordan jeg kunne "overse" det, og aldrig været så meget i vildrede og tvivl før.

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

du skal have
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 07:21

hesten ind og så på blød bund. Motion er absolut no go ved en forfangen hest. Lamellerne i hovene kan slet ikke holde hovbenet på plads hvis hesten er forfangen, så det er vigtigt med ro.

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

0
0
Svar på denne tråd

altså jeg har
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 08:35

ikke lige så meget erfaring på området. men min ene hest har også haft pulse i benene jeg undersøgt om det var på grund af græsset og det var det, hun går nu på jordfold. med en rundballe halm.

der lader jeg hende gå i en uges tid , med lidt foder ved siden af så hun kan tabe sig. så prøver jeg at indgræsse hende igen og laver folden om til stribe afgræsning. og evt så for hun mundkurv på. og udover det så kommer alle hestene ind på jordfold om natten bare for en sikkerheds skyld.

jeg håber det løser sig for mit vedkommende.

men hvis du er så usikker så tag en snak med din dyrlæge.

bare for at være på den sikre side.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor jordfold om natten?
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 12:00

Det er om dagen der er mest fruktan i græsset, det som blandt andet er med til at frigive de giftstoffer der medfører forfangenhed.

Mine heste græsser om natten og går på jordfold fra kl. ca. 9-20 med adgang til halm at tygge på.

Det har jeg været nødt til, da de ganske enkelt bliver for fede ellers!

Så mit råd: græs om natten, jordfold om dagen

En anden ting der undrer mig, er at din dyrlæge (og egentlig også din uddannede veninde) ikke råder dig til at tage hesten væk fra græs?

Det giver da sig selv at med øget puls og ømme hove, hvor den er på vej hen?

Forstår det simpelthen ikke...

Godt du har taget affære og den er i bedring.

Du skriver han er øm på jordfolden. Han skal på blød bund hvis han er forfangen.

Enten en boks med et tykt lag ståner, tørv eller sand, eller lav en lille fold på marken med sand.

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

Kig forbi min BLOG - kreative indslag, bagværk og sludder

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror der er
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 16:11

meget uenighed om hvornår der er mest sukker i græsset.

så man må vel gå efter det der passer bedst til ens hest /pony og efter vejledning fra dyrlægen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider