Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Låste led
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 08:47

Nu har jeg lige haft en kranio-sakral behandler ude til Røde Hest (kiropraktik er for voldsomt for hende, så hun får kranio i stedet). Røde Hest var låst/ stram i begge skuldre, havde en masse i nakken (hun har sprunget sin sikkerhedsgrime), låst brystben og lidt stivheder ned om lænden.

Røde Hest er stadig under tilridning og hun har haft mange tænkepauser fordi hun har nogle angst-issues som vi arbejder med. Hun har derfor primært været arbejdet fra jorden og skridtet og travet meget lidt i skoven.

Mit spørgsmål er: Hvordan pokker kan en hest blive SÅ låst i skuldrene og brystbenet på de 4 mdr. siden hun havde kiropraktor sidst? Hvad er det der gør at de (heste) bliver låst? Skal der en ekstern påvirkning til, som et fald/ styrt eller kan det "bare" komme af at de løber rundt og laver sliding stops på folden?

Jeg er meget interesseret i at høre jeres bud på, hvorfor heste bliver låst i kroppen, så man kan prøve at forebygge det man kan. :)

Med venlig hilsen

Vassen

0
0
Svar på denne tråd

skævheder...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 09:09

Hvis de bliver ved at være låste, og i øvrigt er unge og ikke skadet, er det sikkert pga. naturlige skævheder.

Det har vi mennesker også, når jeg selv har været ved kiropraktor, sidder det skævt igen, når jeg går ud af døren, fordi det er medfødt. Men forværres af at jeg bærer på tunge ting, etc. Her skal det også være meget blidt, enten af fys., akupunktur e.l.

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

Naturlige skævheder
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 11:21

Hvis det er naturlige skævheder, burde det så ikke kunne trænes væk? Altså med noget decideret "straightness" træning og så selvfølgelig dressur (det er jo på træningsskalaen)?

Synes det er synd for hesten, hvis den skal gå rundt og være låst i skuldrene resten af sine dage, bortset fra når den er blevet behandlet og det synes jeg jo så er synd for min pengepung, hvis den skal behandles en gang hver 14 dag resten af sit liv (sat på spidsen). :)

Gad vide hvor skæv jeg selv er i skroget... Måske det i virkeligheden er mig der påvirker, selvom jeg jo ikke synes jeg sidder skævt...

Hesten er i øvrigt ung og uden skader.

Med venlig hilsen

Vassen

0
0
Svar på denne tråd

bummelum....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 14:30

Ja, jeg funderer også lidt over diverse låsninger, selvom man synes man har været obs. på hesten.

Nu er jeg jo lidt spændt på at skal have min dyrlæge ud at gå Happy igennem næste fredag og mindst lige så spændt når massøren så kommer ud igen efterfølgende.

Men det i hoften er i hvert fald blevet rettet før.

Nogle heste er måske bare disponerede for at få låsninger meget let - og der er da ingen tvivl om at de selv kan lave dem når de laver spasser ting ude på folden.

Man hører jo også af og til om mennesker, der laver én lille forkert bevægelse, som de så får monster hold i ryggen af, eller lænden.

Og ja, ingen tvivl om at du højst sandsynlig selv har nogle skævheder og at disse meget vel kan gå ned i hesten

Jeg véd at jeg sidder med mest vægt på venstre sædeben - det har svedmærker i sadellejet afsløret et par gange :-)

Det fedeste er da uden tvivl om man kan holde den slags skævheder og låsning i skak med korrekt træning - men det kommer sikkert igen an på den enkelte hest og rytteren/trænerens formåen.

Hvem havde du i øvrigt ude så?

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

låsninger
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 19:30

Jeg tænker at Røde hest måske vil få færre låsninger med tiden. Hvis hun har angst-issues som du så fint kalder det, så forestiller jeg mig, at hun kommer til at spænde.

Prøv at tænke på hvis du/i selv har være meget stresset en periode, og lige pludselig får du ondt i nakken eller lænden eller andre steder.

Hvis man samtidig ikke er i superform endnu (hun er jo på vej din fine hest), jamen så tåler man mindre end hvis man er i superform.

Deudover kommer der det, som nogle af de andre her i tråden peger på: naturlige skævheder. Oveni det kan vi så komme rytterrens eventuelle skævhed, som også påvirker hesten.

Dertil kommer eventuelle bygningsfejl. Min hest er f.eks indfodet fortil og fransker lidt bagtil. Og så er hun højt bygget bagtil (typisk paint hest). Der giver bare lidt flere låsninger i ryggen.

Jeg har brugt forskellige kombinationer for at løsne op for min hest. Jeg træner akademisk, og for min hest har det virket godt. SÅ har jeg brugt Lene fra Back in-balance . Hun har nærmest udvirket mirakler.

Så kender jeg en del som med rigtig gode resultater har brugt Back on Track stald dækkener.

jeg aner ikke hvordan Back on Track skulle virke, men jeg må konstatere at samtlige heste-ejere har fået at vide at deres heste var dejligt afspændte i ryggen når de har haft kiro/fys/kranio behandler på.

Håber du kunne bruge mine tanker til noget

0
0
Svar på denne tråd

Nugga...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 16:03

Se sådan havde jeg ikke lige tænkt på det, altså at hendes angst-issues og låsningerne hænger sammen og selvfølgelig gør de da det! Hun spænder jo helt vildt, når hun får sine panik-anfald og ofte, så smider hun sig rundt i panik, så det giver jo fin mening med de der låsninger og muskelspændinger.

Jeg træner også akademisk, da det virkede super med genoptræningen af Vassen, så besluttede at Røde Hest skulle tilrides akademisk. Så vi arbejder meget fra jorden og jeg er ultra OBS på hendes bevægelsesmønster, så da hun pludselig ikke sporede lige, så måtte der en behandler ud.

Jeg tror, at på trods af varmen, så må Back on Track fleecen frem igen.

Hun får sidste behandling KST i morgen og så må vi se om BoT kan hjælpe os videre på vores vej... og så må vi altså til bunds i de der angst-issues, så vi kan komme de værste spændinger til livs.

Med venlig hilsen

Vassen

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 16:33

hvis der har været låsninger, er det sjældent at det er løst med én gang kiropraktik,- sådan er det i hvert fald hos mennesker.

hvis noget har siddet forkert et stykke tid,- har det let ved at sætte sig forkert igen, selvom kiropraktoren har løsnet det,- derfor er det normalt med gentagne behandlinger.

jeg tænker også at angsten også sætter sig som spændinger i kroppen,- og derfor låsninger.

og hvis der er én låsning,- kommer der let flere

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider