Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sarcoider og smittefaren
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 21:58

Hej,

Min den lille har desværre fået et par Sarcoider ved navle/yverområdet og en meget lille og flad en mellem forbenen, sammen med en del ungheste vorter.. Men altså jeg har jo ikke 2 af ALT mit udstyr.. De har selvfølgelig deres egne strigler, grimer, dækkener, sadler, hovedtøj, underlag og gamacher.. Men feks longegjord og tov er en deler, det sammen med almindelige gjord, træktove ja også sikker andre småting.. Men skal jeg være helt hysterisk over at bruge feks samme longegjord til dem begge.. ??

Ifg dyrlægen smitter det via insekter, men fik selvfølgelig ikke spurgt mht udstyr.. Og hvad med fra min hånd til den anden.. Jeg kan jo ikke gå og sprite af konstant..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Kvalitets læder dressursadel str 15½ el 16" - købes

Gerne bredbom - med mulighed for bomændring

Max 4.000,-

0
0
Svar på denne tråd

Smitter
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 22:51

Hestene står jo også og gnubber hinanden + de klør sig på de samme stolper/dørkarme, osv.

Jeg er, ligesom du, påpasselig med ikke at bruge samme strigle til flere heste (hvad enten de har sarcoider eller ej), men jeg tror at risikoen for, at du er indirekte årsag til smitten ved ikke at holde delt udstyr klinisk rent, er mikroskopisk.

Sarcoider er tildels genetisk betinget (ligesom ikke alle mennesker, der går i svømmehal, får fodvorter ) og min holdning er, at er hesten modtagelig for sarcoider, så skal den nok få dem ligegyldigt hvilke forholdsregler, vi som ejere tager.

Trist, at det er gået udover din hest. Håber de går i sig selv igen.

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Smittefaren
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 12:53

Din dyrlæge har lidt ret, men mangler altså lige en del for at give det fulde billede.

For at der skal kunne afgives smitte FRA en sarcoide skal den være åben dvs. væskende eller blødende. Så sætter fluerne sig og gnasker i den (lækkert ik) og hvis fluen derefter flyver til et ÅBENT så på en anden hest, som samtidig er genetisk disponibel for sarcoider så kan det smitte.

Så hos mig er det eneste jeg gør at holde strigler adskilt, intet andet og derudover mener jeg det er en forpligtigelse at holde sarcoiderne lukket så fluerne ikke kan gå i dem. Dog skal den anden modtager have både åbne sår og være disponibel, men fluer på sarcoide hesten smitter den selv og spreder virus på dens krop.

Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

Når du springer trinene på en trappe o ...

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 17:43

Tak for jeres svar, så vil jeg lade være med at være så hysterisk.. :)

Awina *Amon*

- det var faktisk mer eller mindre præcis sådan min dyrlæge forklarede det, jeg valgte bare ikke at skrive hele "smørren".. :)

Ditte E. T. Poulsen

Max 4.000,-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 22:01

Jeg har en hest med to sarcoider, men da de begge har været lukket de sidste 5 år, så tør jeg ikke gøre noget ved dem. Det eneste ejg gør, er som de andre siger, kun have adskilte strigler. og ejg har ikke andre ehste med sarcoider, til trods for, at de står 15 heste i stalden Købte også en hest for nogen år siden med 3 små åbne sarcoiser mellem forbenene, og dem fik jeg behandlet med det samme. Hun er sarcoidefri nu (men hun er nok stadig disponibel for at få det igen...)

SÆLGES:

3 års hoppe med rødt pas, 166 cm.

2 års ædel smuk sort vallak efter Onassis

2 års smuk welsh mountain hoppe, bla. følchampion

Skriv PB for mere info

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 22:38

Tak for endnu et svar, men nu irritere det mig altså at dyrlægen sagde jeg skulle behandle dem alle, 1 der er åben og tiltider glinsende lyserød og 2 der er tørre, som består af 1 meget lile og næsten flad mellem forbenen og 1 der er lidt mindre end en 1kr, og lidt udadstående.. Men jeg har besluttet ikke at behandle vidre på den mellemforbenen (den har fået førte gang med Xxterra)da jeg også kan læse mig til at de faktisk engang imellem bliver større ved behandling, og så kan det komme til at gå ud over gjordlejet.. Men nu er jeg opmærksom på den, og kan igang sætte behandling hvis den vokser..

Men rigtig rart at vide at jeg ikke skal ud og anskaffe alt i 2, og at jeg godt kan slappe lidt af istedet for at være så usikker og føle det er verdens undergang.. Pyyyy!! :)

Ditte E. T. Poulsen

Max 4.000,-

0
0
Svar på denne tråd

pas på ..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 23:12

..hvad du behandler.

Der har været meget om det, prøv at søge herinde og kig evt. forbi min hjemmeside. Der er andre veje en ætsende cremer, specielt ved små sarcoider

Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

Når du springer trinene på en trappe o ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider