Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvor meget mad? - shetlændere sommer
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 18:34

Hej HN.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I fodrer jeres små tykke om sommeren?


Lige pt får mine 2 små omkring 2 kg hø dagligt + omkring 150 gram foder med vitaminer og mineraler i.


de ryger snart på græs (den ene dog med mundkurv) og jeg er vildt forvirret over hvad jeg skal give dem af mad og hvor meget.


jeg regner nemlig med at tage foderet fra dem og så i stedet købe nogle vitamin og mineral bolcher, og så give dem hø. den med mundkurv får naturligvis lidt mere end den anden. de kommer til at stå på græs i nok 5 timer.


vh anne :)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 shetlænder
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 21:40

2 af mine shetlændere er blevet lidt til den tykke side dette forår så nu får de kun vitaminkiks fra Brogården (dodson & Horell)...


De går på græs i ca 14 timer og er i boks resten af tiden hvor de får hø :-)


Denne kombination bliver vi ved med indtil der er smidt nogle kilo og det betyder højst sandsynlig at det bliver hele året at de kun skal have ovenstående...


Jeg har mega meget græs men det er ikke så kraftigt (frodigt) og alligevel er de blevet tykke....


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 græææææs
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 22:03

vi har ikke specielt meget græs, og det er en speciel foderblanding. har tænkt på vitaminbriketterne fra PAVO, er der nogle der har erfaringer med det??


men de må jo bare få noget mere hø hvis de taber sig, shettere kan jo udelukkende leve af hø :)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan nogen hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 20:10

:)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 du skal
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 21:19

nok lave et nyt indlæg vedr. PAVO's vitaminbrikker.......din overskrift her er jo kun vedr. shettere :-)


Jeg ville aldrig kun give mine shettere hø, de skal have vitaminer og mineraler ved siden af....men foder har de som regel ikke brug for...


Er det racerene shettere du har eller er det "de billige" uden afstamning?


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 de billige
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 21:23

haha, sjovt indtryk :-) men så må jeg nok erkende jeg har den billige :D


jamen det er jo også derfor jeg vil skaffe mig nogle bolcher med vitamin og mineral i :-)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hi hi hi...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 21:34

det er bestemt ikke nogen kritik af "de billige" men ofte er det ikke rene shettere selv om de ligner og dermed kan der jo være forskel i fodring og hvor nøjsom den er :-)


Her er det rene shettere, så de er meget nøjsomme og der skal virkelig passes på for de bliver tykke bare de kigger lidt for meget på græsset :-)


Du kan jo give de vitamin brikker som jeg fodre med..de er gode, ponyerne elsker dem og de skal kun have max. 4 om dagen....


Når jeg har pony der har brug for foder (har lige pt. en hoppe med føl) så får de også fra Dodson & Horell..det er det der hedder Dansk lesure mix...


De skal bestemt ikke have særlig meget af det, men det giver da lidt til sidebenene :-)


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminbriket
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 23:07

Okay, jamen det lyder godt! :)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 shettere
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 23:39

Mine 2 små, får 3 x 1,5 time på lavt græs, 2 TM minivit vinter og halm ad lib. i småmasket net, samt grene fra frugttræer.


Om morgenen får de en mini-portion roepiller, med salt, ysy og en tot lucerne til tyggetid.


Kan slet ikke forestille mig de skulle have brug for hø sammen med græsset. Jo, altså hø er jo godt for fordøjelsen, men rent kaloriemæssigt ville det ikke være godt for mine.


De er rimelig pæne i år begge 2, men skal ikke være tykkere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 23:39

da en sjov generalisering At de billige skulle være nemmere at holde slanke end de dyre ..


I øvrigt også at de er dyre bare fordi de har papirer...


Min RACERENE og med bourdeaux pas shetlænder kostede mig den klejne sum af 1000,- i indkøb - billig billig!


Han går på græs sammen med de andre - uden mundkurv omkring 12 timer i døgnet og får derud over 150g roepiller tørvægt, 150g Saracen Cooling Mix og 90g Salvana mineral samt i øvrigt 2,5kg wrap.


Han er bestemt ikke tyk - men billig i hvert fald i indkøb (Kiloprisen set i forhold til dyrlægeregninger er i omegnen af 100kr/kg og jeg har haft ham i 10 måneder! Knapt så billigt!) - til gengæld er han med fuld stamtavle!


Men altså - er ponyen for tyk så gå over til ren vitamin og mineralblanding - find evt. stråfoder af 2. eller 3. slet sådan at der ikke er så meget krudt i - giv lidt halm for tyggetiden. Giv evt. pony en mundkurv på.


Og MOTIONER krikken ;) Det er faktisk den nemmeste måde at få dyrene til at tabe sig på så ud på gåtur med de små - det er også sundt for os andre ;) (y)


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 for tykke
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 23:42

de er bestemt ikke for tykke, tværtimod. Så vil jeg bare hellere give dem mere hø. Den ene kommer til at stå med mundkurv, så han får nok mere hø i stedet, og så bare en vitaminbrik :)



Min sport er min bedsteven, læremester og teammate


Gør din hest en tjeneste -

keep it natural !!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu kaldte
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 07:53

du jo dem "små tykke" ;)


Ellers - ja så ser du jo hvordan jeg fodrer min som ikke er for tyk :D


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider