Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:43

Hvorfor fortrækker min hest det korte græs han skal helt ned og bide over og nippe af - iforhold til det lange græs ?

Synes jo det lange græs ser mere saftigt og lækkert ud, men det synes min hest ikke?

Jeg undrede mig egentlig hvorfor, har det mon noget med sukker indholdet at gøre?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

også min !!
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 00:25

Hej Sandra !

Min den ene gør lige det samme !!!

Jeg har en teori - som du selv - at det er fordi der er mere sukker i det korte, og det dermed smager bedre !!

Jeg må lukke til "den høje fold" når de er der - ellers går han lige ud igen på den nedbidte fold igen !!

Mange hilsner fra Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Nedbidt græs
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 07:22

har større ny-tilvækst og saftigere, end højt græs, der er mere træget og fiberholdigt og derfor mindre energifyldt.

Heste spiser helst der hvor der er nedbidt eller tilklippet.

Læg mærke til, om der er meget gødning, i de områder hvor de ikke spiser. Det afholder dem også fra at ville spise på de pletter. Og så gror græsset stort her.

Det bedste er at trimme sine marker. F.eks. at klippe det med maskine, hvilke også får spredt gødningen i småpartikler. Så bliver det jævnt fordelt og regner hurtigere ned og hestene vil spise igen.

Hvis man ikke trimmer sine marker, er der stor risiko for at der kommer en masse ukrudt, i de områder som hestene ikke spiser af. Og skulle det vise sig at være ukrudt som hestene ikke bryder sig om, så ender man op med en brakmark.

Man kan også tage hestene fra i en periode og sætte får på stykket. Så får man den fineste jævne græsmark igen, hvor græsset vokset jævnt og hestene græsser mere jævnt.

Gæs kan også klare jobbet, men der skal hegnes ret lavt så.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

både får og gæs/ænder
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 07:42

hjælper også med og holde ormebestanden nede, da hinandens orm går til i den "forkerte" mave. Altså en meget økologisk måde og bekæmpe orm på.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider