har større ny-tilvækst og saftigere, end højt græs, der er mere træget og fiberholdigt og derfor mindre energifyldt.
Heste spiser helst der hvor der er nedbidt eller tilklippet.
Læg mærke til, om der er meget gødning, i de områder hvor de ikke spiser. Det afholder dem også fra at ville spise på de pletter. Og så gror græsset stort her.
Det bedste er at trimme sine marker. F.eks. at klippe det med maskine, hvilke også får spredt gødningen i småpartikler. Så bliver det jævnt fordelt og regner hurtigere ned og hestene vil spise igen.
Hvis man ikke trimmer sine marker, er der stor risiko for at der kommer en masse ukrudt, i de områder som hestene ikke spiser af. Og skulle det vise sig at være ukrudt som hestene ikke bryder sig om, så ender man op med en brakmark.
Man kan også tage hestene fra i en periode og sætte får på stykket. Så får man den fineste jævne græsmark igen, hvor græsset vokset jævnt og hestene græsser mere jævnt.
Gæs kan også klare jobbet, men der skal hegnes ret lavt så.