Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller / Speedi beet...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:39

Hej..

Hvor mange FE er der i roepiller?? Og hvad med Speedi beet??

Jeg har hørt at Speedi beet er skåret ned i sukker mængden.. Passer det?? Og i så fald, hvor meget er sukkerforskellen på det ene og det andet??

Jeg mangler at give min meget kræsne hest nogen flere FE uden for meget sukker/stivelse/energi..

Linamix, olie, fiberpiller osv osv er prøvet, så dette har ingen interesse..

Håber nogen vil hjælpe mig, for er virkelig på bar bund....

Hilsen en frustreret hesteejer

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller ...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:05

Både almindelige roepiller og Speedibeet/kwikbeet indeholder max. 6% sukker. Eneste forskel er at Speedibeet/kwikbeet er mikroniseret, dvs. varmebehandlet, så de opsuger vandet hurtigt (omkring 15 min.), hvorimod almindelige roepiller skal stå i blød i 6-8 timer.

Foderenhederne i begge produkter svarer til havre (ca. 0,85 FE pr. kg)

Det er Betfor der indeholder meget sukker, ca. 23% og dermed er de meget velsmagende. Jeg kender ingen heste der ikke vil spise Betfor. Hvis din hest er kræsen kan du starte med at give halvt Betfor og halvt alm. roepiller, for derefter at trappe mængden af Betfor, og dermed sukkeret, ned efterhånden. Det virker ret godt :)

Bare lige som side bemærkning, hvis du ikke selv skulle være opmærksom på det ... så kan det være du skulle få din hest undersøgt for mavesår, hvis den er kræsen og utrivelig.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

1111111111
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:16

Ja selvfølgelig.. Det er jo Betfor der indeholder meget sukker.

Jeg vil bestemt tage dit råd til mig og prøve med halvt af hver :)

Den spiser gerne de andre nævnte ting, men reagerer meget kraftigt ved at se spøgelser alle vegne og være totalt fjollet..

Får han denne blanding er han fantastisk, men taber sig desværre :(

1kg Cooling mix

60 eller 70g Grøn Salvimin ( kan ikke huske de nøjagtige gram, men så han er 100% dækket ind med vit/min)

1kg lucerne

ca 15kg wrap ( ad libitum)

Det fungerer han SUPER på.. Så snart jeg så tilføjer andet ( olie, linamix, fiberpiller osv osv) reagerer han ved at se spøgelser og være direkte ukoncentreret..

Så jeg prøver at finde noget han kan lide som giver minimum energi :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider