Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gode råd om indgræsning
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 10:12

hej jeg er den lykkelige ejer af to ponyer, en fjordhest og en welsh.

fik først min fjordhest og welshen hjem her i oktober sidste år, derfør havde jeg dem opstaldet, og stod derfor ikke for indgræsningen, og er jo på den måde ny i faget, så alle gode råd modtages med kyshånd, man bliver jo ikke for gammel til at lære selv om man er blevet 43 :)

mit spørgtsmål lyder hvordan indgræsser man sine heste korekt så man undgår kolik og forfangenhed?

jeg har begge hestene hjemme, og kan derfor jo gøre som jeg selv vil, skal ikke spørge eller tage hensyn :)

vi bor på en ejendom og fik sidste år tilsået 11 hektar i græs, selvfølgelig med henblik på at lave hø og wrap, men en del af marken skal jo så laves til fold til hestene.

pt går de på en jordfold for at skåne græsset så det får ro til at vokse og danne rødder, der ud over har vi en eng som har været græsmark i nogle år.

har hørt at nysået græs er for stærkt til hestene og at man helst skal have lavet et slæt hø på det først, før man lukker dem der ud, er det korekt?

så hvad gør jeg for at det er bedst for mine heste, er det bedst at jeg lukker dem i engen hvor græsset jo ikke er ny sået eller hvad gør jeg lige.

0
0
Svar på denne tråd

indgræsning...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 11:00

Hej Doddi !

Jeg ville lave 1. slæt på alt det nye græs, og lade det få ro herefter, minimum 4-5 uger efterfølgende, så det kan få ro til at vokse op igen, og få et godt og stabilt rodnet, inden dine heste skal ud og vandre på det !!

Derudover mht. indgræsning, så pas godt på !

Brug gerne din "gamle" eng, og gid dem forsigtigt mere og mere græstid, gerne eftermiddag/aften, hvor fruktanen som regel er længst nede.

Personligt har jeg selv 2 heste, som aldrig kan tåle fuld sommergræs, og jeg bruger min jordfold hele året.

Mine indgræsses sådan her (og jeg har endnu aldrig haft en forfangen hest !) Starter altid om eftermiddagen på et tidspunkt, og så fremad mod aften.

1. dag - 10 minutter i håndholdt snor.

2. dag - 15 minutter i håndholdt snor.

3. dag - 20 minutter osv. indtil jeg er nået 1 time. Efter 30 minutter står jeg ikke med dem i snor mere - de er bare ikke meget for at komme igen når man kalder, ikke i starten i hvert fald !!

Derefter øger jeg med 15 minutter dagligt til 2 timer ialt.

Så øger jeg med ½ time dagligt til 6 timer ialt.

(mine heste går først 3 timer og længere, når vi når hen til slut juli/start august ca.)

Når de kan gå 6 timer, burde de kunne gå fuldtid, hvis ellers hestene kan tåle alt det græs - det kan mine desværre ikke ....

I april, maj og juni måned, får de maks 1 time dagligt, da græsset er voldsomt stærkt på det tidspunkt, og jeg øger så først derefter.

Dette er ikke nødvendigvis "måden" og gøre det på - men det er sådan jeg altid har gjort, og jeg er sluppet for syge heste i de mange år, jeg nu har haft heste!

Pas især godt på din fjordhest, som sandsynligvis ikke kan tåle så meget.

Mange bruger også mundkurv - jeg har selv ingen erfaring med dette, da jeg hellere vil give dem kortere tid på græs, så længe de altid følges ad !!

Jeg sætter tilsvarende mine ned i grovfoder langsomt efterhånden som de græsses op - hvis du bruger fuldfoder, kan det sættes ned, og alt efter hvor meget græs dine heste tåler, kan du måske udelade det helt, bare husk vitaminer/mineraler skal dækkes ind på anden vis.

Pøj pøj med hestene og græsset !!

Venlig hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

indgræsning
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 11:05

Fuldstændig enig med Tina i måden at gøre det på.

Har selv nøjsomme islændere og mini-shetlændere og de tåler aldrig døgngræs.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 12:00

www.brogaarden.eu/Artikelarkiv--- Heste.184.aspx?recordid184=53

Der er en smart lille tabel i den artikel jeg har fået i brogaardens nyhedsbrev

Lille hus sælges, se præsentation.

Venter Sunny Boy føl juni/juli.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 12:16

takker for jeres gode og er nu sikker på at det er måden på det, da jeg har to som har tildens til at blive for tykke rigtig hurtigt, og det passer jo fint med at det er bedst at gøre det sidst på dagen da man jo er på job om til over middag :)

vitamin og mineraler er det de samme man bruger om sommeren som om vinteren, har indvesteret i en balje med miniraler i til marken så de altid har fri adgang til det :)

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer/mineraler
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 13:18

Hej igen Doddi.

Nej vitaminer er ikke ens sommer og vinter - ikke nødvendigvis i hvert fald !!

Ved den balje du har indkøbt, skal du være opmærksom på, at nogle heste bare æder løs, og nogle slet ikke kan lide det, og dermed ikke får noget overhovedet !!

Jeg ville anbefale dig, at købe f.eks. TM minivit - de fås både til sommer og vinterforbrug, og er udvikler efter om hesten får græs eller ikke eller eggersmann vitamin bricks - skal tildeles X antal pr. kg hest dagligt - det står på poserne/pakkerne.

Så ved du, at dine heste er dækket ind hver især, og det er samtidig en god måde, lige og tjekke hesten for småskrammer, sår osv., når man dagligt lige har en hyggestund med dem, når de får vitaminer !!

Jeg selv bruger Travo sport mineral, og der får de nøjagtig det samme sommer og vinter, men mine heste får jo heller ikke ret meget græs med "velplejede, gødede marker", så de skal dækkes 100% ind af anden vej.

Venlig hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

hej Tina
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 13:29

mine får også vitamin mineral blanding, nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, blandet i deres foder + fjordhesten i øjeblikket får en kur med loppefrø skaller, da hun pludselig begyndte at spise jord, brugte faktisk travo sport, men havde fået afvide at jeg sagtens kunne købe en 20 kg sæk men da jeg nåede 3/4 ned i sækken begyndte min fjordhest pludselig at æde jord, købte så øjeblikkelig nye vitamin/mineral blanding hos hedegaard, det er sådan noget grønt granulat som de skulle optage bedre og så købte jeg så samtidig den balje til marken i håb om at hun i stedet for at æde jord ville slikke lidt på den, hvis det var fordi hun manglede noget :)

og skiftet af vitamin har gjort så hendes jord spiseri er totalt stoppet.

så mit bedste bud på hendes jordspiseri har skyldtes at vitaminerne er blevet svagere, hvis du forstår hvad jeg mener :)

Wraphø og alm. hø sælges løbende og så længe lager haves

bestillinger modtages også.

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 13:54

Jeg forstår hvad du mener !

Men måske er der en anden forklaring: Når de bittesmå rødder begynder og spirer - og dem elsker hestene !! - kan der være derfor mange tror deres hest spiser jorden - de leder i virkeligheden efter rødder osv., som kommer frem i jorden her i foråret !

Men det kan jo være en farlig affære - hvis de får for meget jord med ind !!

Men super at du fik hende til og holder op med det griseri !!!

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider