Hej Doddi !
Jeg ville lave 1. slæt på alt det nye græs, og lade det få ro herefter, minimum 4-5 uger efterfølgende, så det kan få ro til at vokse op igen, og få et godt og stabilt rodnet, inden dine heste skal ud og vandre på det !!
Derudover mht. indgræsning, så pas godt på !
Brug gerne din "gamle" eng, og gid dem forsigtigt mere og mere græstid, gerne eftermiddag/aften, hvor fruktanen som regel er længst nede.
Personligt har jeg selv 2 heste, som aldrig kan tåle fuld sommergræs, og jeg bruger min jordfold hele året.
Mine indgræsses sådan her (og jeg har endnu aldrig haft en forfangen hest !) Starter altid om eftermiddagen på et tidspunkt, og så fremad mod aften.
1. dag - 10 minutter i håndholdt snor.
2. dag - 15 minutter i håndholdt snor.
3. dag - 20 minutter osv. indtil jeg er nået 1 time. Efter 30 minutter står jeg ikke med dem i snor mere - de er bare ikke meget for at komme igen når man kalder, ikke i starten i hvert fald !!
Derefter øger jeg med 15 minutter dagligt til 2 timer ialt.
Så øger jeg med ½ time dagligt til 6 timer ialt.
(mine heste går først 3 timer og længere, når vi når hen til slut juli/start august ca.)
Når de kan gå 6 timer, burde de kunne gå fuldtid, hvis ellers hestene kan tåle alt det græs - det kan mine desværre ikke ....
I april, maj og juni måned, får de maks 1 time dagligt, da græsset er voldsomt stærkt på det tidspunkt, og jeg øger så først derefter.
Dette er ikke nødvendigvis "måden" og gøre det på - men det er sådan jeg altid har gjort, og jeg er sluppet for syge heste i de mange år, jeg nu har haft heste!
Pas især godt på din fjordhest, som sandsynligvis ikke kan tåle så meget.
Mange bruger også mundkurv - jeg har selv ingen erfaring med dette, da jeg hellere vil give dem kortere tid på græs, så længe de altid følges ad !!
Jeg sætter tilsvarende mine ned i grovfoder langsomt efterhånden som de græsses op - hvis du bruger fuldfoder, kan det sættes ned, og alt efter hvor meget græs dine heste tåler, kan du måske udelade det helt, bare husk vitaminer/mineraler skal dækkes ind på anden vis.
Pøj pøj med hestene og græsset !!
Venlig hilsen Tina