Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mærkelig gang
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 08:46

Hej,


i går da jeg trak med min hest opdagede jeg at den gik mærkeligt.

Den går på to spor, sådan at bagbenene går til hans venstre side i forhold til forbenene når man ser ham bagfra. Han går helt sidelæns og vil helst ikke dreje til sin venstre side. Han er meget låst i hans kryds.


Han er øm når jeg trykker ham på hans højre hofte/kryds. han er lidt hævet, altså er han måske blevet sparket, men ingen sår eller noget.


Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har en ide om hvad der er galt?


På rideskolen hvor jeg står var der forskellige bud; nyreslag, spark, en nerve i klemme, han havde lagt fast i boksen, rullet på en sten...


Jeg er forvirret. Jeg gav han Matacam i går, i håb om det ku ta lidt af smerterne. Jeg ved ikke om jeg skal tilkalde dr dyr, for kan han gøre andet end gi noget smertestillende? skal jeg ringe til min massør? skal han til kiropraktor? Tove Due?


Hjælp


Mvh Simone

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 08:58

dyrlægen er da den første du ringer til! heste kan rent faktisk pådrage sig brud i bækkenpartiet og stadigvæk være i stand til at gå, så jeg ville læsse hesten ASAP og få taget røngten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 09:05

Hej Simone,


Jeg ville nok lige vente et par dage og se, hvordan det ser ud efter et par dage med hvile. Det tyder på, at den måske har fået et spark. Tror næppe det er nyreslag, for så ville den slet ikke gå fremad. Og så går jeg ud fra, at i straks havde ringet til dyrlægen!


Er problemet der stadig om et par dage, så ville jeg nok ringe til dyrlægen. så må det være dennes afgørelse om der er brug for yderligere behandling i form af massage eller lign.


Hvis der er nogen i din stald der er i besiddelse af et Back on Track dækken, så prøv om du evt. kan låne det, da det kan lindre smerterne.


God bedring med ham! :-)




Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 09:43

Spørg måske dumt...


Midicinere du din hest uden der har været dyrlæge på?


Hvor får du medicin fra?


Må man det?


Jeg ville aldrig selv gøre det...


Mvh


Silviar´s Benjamin


ox-hopper 1500,- andre 1000,-


Har fået 22p,23p,24p og flere ærespremier og gode anmeldelser, kom og se ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smertestillende
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:06

Nu kan jeg altså ikke se noget galt i at give hesten noget smertestillende, hvis den har ondt. Det er vel ikke værre, end hvis du tager Panodil eller Ipren, hvis du har ondt i kroppen, så ringer du vel heller ikke til lægen først? ;-)


Det koster immervæk over 1.000 kr. at få besøg af dyrlægen, som ofte alligevel bare ordinerer noget smertestillende og anbefaler at se tiden an. Derfor synes jeg godt det kan forsvares, at man selv prøver med smertestillende i første omgang.


Men er hesten stadig urent gående eller har ondt efter nogle dage, ja så må den nok en tur forbi dyrlægen. Hvis det var min hest, så ville jeg nok gøre det inden weekenden, såfremt gangen ikke er blevet bedre om et par dage og hesten stadig har smerter.



Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:09

må erklære mig enig med Delina.. hvis en hest har så ondt at man ikke er tvivl om at der er smerter (husk at tage med i betragtning at heste altid skjuler smerter så meget de er i stand til, for større chance for overlevelse, så løverne ikke udser sig dem som det svageste og letteste bytte) så er det da med at få bestilt den dyrlæge



og ja, hvorfor/hvordan kan det være du har smertestillende midler liggende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smertestillende
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:15

Jeg har ofte noget i overskud, da jeg aldrig giver min hest mere, end der er højest nødvendigt. Men hvis man kender sin dyrlæge godt, så kan man altså godt bestille noget smertestillende uden at det kræver dyre besøg ;-)


Der er altså stor forskel på at give sin hest en mindre dosis smertestillende og f.eks. give den penicilin eller lign. Så jeg kan altså ikke se noget forkert i det :-)




Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Netop Lise
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:39

Ja netop som Lise skriver, havde jeg noget til overs fra tidliger dyrlæge besøg.

Metacam, som jeg har givet, er blot 'håndkøbs' smertestillende til heste, som gives med foder eller oralt.

Det er ikke stærk eller skadeligt, og jeg har skam fået OK fra dyrlægen til at bruge det:)



Jeg vurderede i går at det ikke var akut, så ville vente at se tiden an i dag. Hvis det ikke er bedre bliver dyrlægen naturlilgvis tilkaldt.


Tak for jeres svar


Mvh Simone

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 13:27

Det er da helt ublu, man mediciner sq ikke en hest selv...Medicinhåndterings kursus...


Der er jo en grund til at der idag skal være midicinsider i et pas...


Ingen andre en dyrlæger kan ordinere medicin og heller ikke dig, dyrlæger behøver ikke koste 1000,- men når du kun kan bruge de dyre dyrlæger så er det jo da klart at du lige må forsøge dig frem.... Hvis du har valgt at have heste har du også valgt at ringe til durlægen uanset...


Det er totalt langt ude det der...


Føj, den kunne jo have nyreslag og så ville smertestillende bare slå din hest i hjel med mindre smerter... når du med andre ord ikke ved havd der er galt skal man da aldrig give den noget... nyreslag er ret alvorligt, en brækket hofte også...


Men du råber sikkert højt over de landmænd der giver medicin i vand/foder...


Jeg grummes...


Silviar´s Benjamin


ox-hopper 1500,- andre 1000,-


Har fået 22p,23p,24p og flere ærespremier og gode anmeldelser, kom og se ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 de......
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 13:37

Man kan godt være hævet, selvom det måske ikke er et spark. Så skal man lede i knogler, led etc. Kun et pip. :)


Har du ikke en dyrlæge i nærheden, som også er kiropraktor?


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 15:42

Ville ikke tro det bare er et spark, skal noget til før en hest går sidelæns og ikke vil dreje. Jeg ville være nervøs for den er væltet skadet hoften eller nakken. Turde ikke vente med at tilkalde en dyrlæge. Godbedring med ham.


MVH Karin


Slåning og Wapballepresning mini big tilbydes i område omkring 4190 munkebjergby
Pony sælges
kat. 1 148cm 11år Opklasset til hest pt, går LB(110cm) på C-plan

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldningsmæssige konsekvenser.
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 19:02

Jeg kan kun give Delina 100 % ret.


Og jeg kan sige så meget at i vores stald er det udsmidningsgrundlag hvis man "selv-medicinere" sin hest uden at snakke med dyrlægen først....


Og et opkald til dyrlægen, uden at de kommer på besøg, har aldrig kostet noget...



Hilsen Pia.


0
0
Svar på denne tråd
 
 HVAD....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 19:08

Når en hest udviser de symptomer, så er det da med at få fat i en dyrlæge... og det allerhelst igår... Og problemet med selv at medicinere og afvente er, at når så dyrlægen kommer, så er problemet sløret af smertestillende... Man skal godt nok høre meget før ørerne falder af... Man har altså et ansvar når man har et dyr...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Utroligt!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 19:26

Få da den dyrlæge ud nu!



*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****



R.I.P Dear Tana C


***An Angel In Heaven***



Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!


!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 19:29

For at gøre en lang historie kort SAS, så har du benyttet medicin ulovligt. Du har nemlig ikke lov til at opbevare og gemme medicin, der er ordineret til en hest, for senere at benytte det til en anden hest eller samme hest efter et længere tidsinterval.

Det er netop den slags, det veterinære rejsehold for tiden søger at sætte en grundig stopper for i Danmark.


Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 09:18

Nu har jeg tilfældigvis en onkel, som er heste dyrlæge. Så jeg ved hvad der er ret og forkert.


1. Du må kun få medicin til din hest i den mængde, som dyret skal have. Skal den have mere- skal dyrlægen ud igen. Skulle du have for meget til overs, så skal dette indleveres til apoteket eller kommune kemi, så det kan blive behandlet korrekt. Det samme skal ske med medicin til mennesker. Du må med andre ord ikke have dit eget hjemme apotek.


2. Dyrlægen må ikke udlevere medicin uden om recept. Dette er dybt ulovligt og de kan miste deres praksis og må ikke længere have med medicin udlevering at gøre. Men ved ved flere dyrlæger, at dette ses der højt og flot på.


Når det så er sagt og for at vende tilbage til trådstarters problem. En hest som pludselig smider bagkroppen til den ene eller anden side, har klart et problem. Vil umiddelbart ikke sige, at den har fået et spark. Men det lyder som om den evt. er faldet eller rendt sammen med en anden hest, så den har fået forskubbet noget i kroppen. For mig lyder det som om, at problemet sider i ryg eller bækken/krydset. Enten en diskus eller en nerve i klemme.

En hest som er "ærlig"- med ordet ærlig, mener jeg, at den fra naturens side, gør sig bedre, for ikke at se svag ud- for så vil den være et oplagt offer for rovdyr. Den viser sjældent sine smerter fuldt ud. Med andre ord, den har et enormt overlevelses instinkt.

Et nyreslag kan sagtens være mildt, men stadig dybt farligt for hesten. Mange heste har nyreslag, uden de klassiske tegn som stivhed, nægter at gå og store smerter. Et mildt nyreslag kan mange gange ikke ses, og ses kun pga. hestens præsterationer i det daglige arbejde eller ved stævner/løb bliver dårligere. Hesten vil også drikke meget mere end normalt, for at rense nyrene- den kan også have en tendens til, at ændre sind til det dårlige. Desuden er heste med nyreslags problemer meget obs på vejret- kulde/varme regn/sol. Trækker det op til regn, vil de meget gerne ind, specielt hvis de ikke har dækken på.

Trådstarter- du skal have dyrlægen ud nu! Den kan være ren gal med din hest. Havde jeg taget min hest ind fra fold i den forfatning, så var dr. dyr blevet ringet op omgående. En hest som viger til den ene side og går skævt og ind under sig selv, har store smerter! Og her hjælper det ikke, at lege "lille doktor på prærien"! Få den dyrlæge ud!


4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes på ubestemt tid!

0
0
Svar på denne tråd
 
 glimrende
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 09:44

Trottinghorse


..har også en farbror dyrlæge -- og generelt bare viden om hvordan heste fungerer..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ren besked
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 10:19

Trottinghorse, hvor var det dejligt at der var én der kunne byde ind med nogen helt konkrete facts fra en dyrlæge.


Jeg snakkede med min dyrlæge om det i morges fordi mine to drenge skulle vacc.


Og han sagde mere eller mindre det samme som du har skrevet og han kunne slet ikke forstå at der ikke var blevet kontaktet en dyrlæge i en situation med sådan en hest.


Og han sagde det samme som jeg skrev i går aftes, at det har aldrig kostet noget at ringe til ens dyrlæge og spørge til råds...


Men han håbede at hestens ejer havde lært noget af de svar jeg fortalte der var kommet på tråden.


Og igen, vi har valgt at have heste så må vi også tage de sorger, glæder og udgifter der er ved at have dyret...


Ville aldrig byde nogen af mine heste det som trådstarteren har budt hendes hest....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Anbefaler Tove Due
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 12:46

Hej Simone...


Du skriver selv Tove Due... Hun er jo både dyrlæge og kan osteotapi (mild grad af kiropraktik), hvis hun vurderer der skal tages billeder af det, skal hun nok sige til, og hvis det er noget der er gået af led kan hun hjælpe dig.


Bruger hende selv og er super tilfreds!!!


Så hvis du har mulighed for at komme til hende ville jeg anbefale det!


Ønsker jer god bedring. (0:


Med venlig hilsen


Karina Vous

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider