Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For meget ledvæske i has???
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 15:27

Hej HN'er


Min overdejlige - og uheldige Unette faldt i januar på noget is, og fik som følge af det, et overben i haseleddet, som har givet for meget ledvæske


Hun fik for snart 4 uger siden tappet ledvæske, og fik efterfølgende sprøjtet binyrebarkhormon (mener jeg det var) ind i leddet.

Vi fik af vide at behandlingen muligvis skulle gentages efter 6 uger, hvis hævelsen kom igen.

Det er den så


Vi fik valget med at lade det tage den tid det nu tager, eller få tappet ledvæske ud. Vi valgte det sidste da det skulle hjælpe hende noget hurtigere.


I tilfælde af hun skal have turen igen, betyder det 2 uger i boks, efterfulgt af minimum 2 uger på lille fold og så må tiden vise hvordan det går.


Jeg kan næsten ikke bære hun skal snydes for foråret (endnu en gang!) pga boksro, men synes også det er synd hun har ondt...


Med til Unette hører også, at hun ikke længere må rides pga. 3 seneskader på forbenene, og vil selvfølgelig det bedste for hendes ben, så hun kan gå som skovturs/hygge/avlshest i mange år endnu...

Hun skal i april til hingst (naturlig bedækning) og skal gerne kunne holde til dette i bentøjet, hvorfor jeg også er lidt skeptisk for endnu en tapning af ledvæske...


Har du erfaringer med lignende skader på din hest?

Hvor lang tid tog det før laddet var i orden igen uden at ledvæsken blev tappet?


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!



0
0
Svar på denne tråd
 
 piphas????
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 17:15

er det piphas du mener i tapper for vædske og så prøver at dulme ned ?


Det er der desværre sjældent gode erfaringer med, dvs vædsken gendannes, men er det piphas plejer det kun at have kosmetisk betydning.



Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 piphas
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 20:11

Det er desværre ikke "bare" en piphas, men en hævelse som sidder "foran" leddet..


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!



0
0
Svar på denne tråd
 
 hævede haser
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 08:27

Min søsters hest havde også hævede haser med for meget ledvæske, den ene has dog mere end den anden.


Den var ikke halt, men havde dog en lille reaktion i bøjeprøven, som dyrlægen mente ligeså godt kunne skyldes at den ekstra ledvæske generede når leddet blev presset sammen.


Den fik tappet ledvæske og fik en ledbehandling og skulle så hjem i boksro. 2 dage efter var leddet lige så stort som før, og hesten fik foretaget en kikkertundersøgelse (som dyrlægen mente var unødvendig, da hesten jo ikke var halt!).


Kikkertundersøgelsen viste at al brusken i leddet var væk, så hesten faktisk gik knogle mod knogle! Dyrlægen var helt forundret over hvordan hesten overhovedet kunne gå på benet, og der var desværre ikke mere de kunne gøre for ham, så han måtte desværre aflives...


Håber ikke det går ligeså slemt med din, men det lyder jo også til at I kender årsagen til den ekstra ledvæske i din situation


Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.

Ayn Rand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Conquer fra Kinetic
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 11:11

Jeg synes også at det ville være en god idé at få leddet undersøgt igen. Hvis det ellers ser ok ud, ville jeg prøve Conquer Liquid fra Kinetic, det er et led produkt på hyaleronsyre, som gør ledvæsken tykkere og hjælper på væske i leddene. Min gamle hoppe havde et såkaldt leist i kodeleddet, som også hævede op og derved trykkede endnu mere - efter få dage på conquir var hævelsen forsvundet, og hun blev rengående.


"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også her
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 13:30

Vores hest har også haft lidt problemer med for meget ledvædske i hase-området det seneste ½ år. Vi har dog ikke pillet ved det, da jeg ikke ønskede at påføre mere skade end godt er.

Vores hest har dog været rentgående hele tiden.


Jeg har anvendt BOT-hasegamache så meget som muligt, hvilket jeg kan se har haft en effekt.


Grundet forskellige årsager blev vores hest ikke redet så meget / så seriøst i et par måneder, men har været i fuld ridning siden januar.


På det ene bagben havde hesten en kugle på størrelse med et lille hønseæg (dueæg) på siden af hasen, som efter ca. 3½ måned forsvandt af sig selv.

Pt. har den en lille hævelse på forsiden af det andet bagben, men jeg kan se at den bliver mindre og mindre.


Jeg har drøftet problemet flere gange med dyrlæger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 14:51

Min hest har tendens til lidt for meget ledvæske / gennemstående galde i haserne. Hesten er undersøgt tilbunds og den fejler intet (jeg gik naturligvis i panik, og fik ham undersøgt på kryds og tværs, da han en dag havde en del galde - det viste sig efterfølgende blot at være en reaktion på at han havde ædt en farlig masse sukker). Det er rent kosmetisk og bare noget han (og en andre heste) har tendens til at få. I hans tilfælde kan det holdes på et minimum ved stivelses og sukkerfri fodring, men det er ikke noget der på nogen måde generer eller har betydning for hans brug og holdbarhed. Det er rent kosmetisk.

I hans tilfælde er det selvfølgelig ikke pga. en skade som tilfældet er hos trådstarters hest, men blot noget han har tendens til at få og som opstår i særlig grad hvis ikke han fodres korrekt. Men hvis ikke hesten er halt eller på anden måde generet af det (dvs. ikke er halt, har ondt, er øm osv.), ville jeg lade det være. Ikke mindst når hesten alligevel er færdig som ridehest. Man skal også tænke på hvad der er rimeligt for hesten. Hvis ikke den har ondt og ikke på anden vis er generet, så ville jeg ikke begynde at behandle på den igen.

Har den derimod ondt, er halt osv. så er det naturligvis en helt anden sag. Og så man man gøre op med sig selv om det kan behandles eller om det er noget som bliver ved med at vende tilbage. Og kan det ikke behandles og har hesten ondt, så skal man nok overveje om den skal udsættes for belastningen af at skulle bære rundt på et føl.


Ledvæske i moderate mængder er i sig selv ikke farligt - det er først hvis ledvæsken er et symtom på et egentligt problem (fx mus, spat, skader osv.) at det er galt. Ledvæske i sig selv er jo ikke en skade - det kan være symptomer på skader, men det behøver ikke at være det.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det forbandede is!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 15:36

min hest var også gledet på marken og var hævet i haseleddet, vi fik 2 gange tappet ledvæske og binyrebak. men hævelsen kom tilbage. hun har været i røngten 2 gange hvor der intet var at se og hun er ren i bøjeprøve.


hævelsen kunne godt varierer.


men heldigvis brugte jeg de mange på på en kikkert operation og det viste sig at der var en skade på brusken, jeg fik at vide af dyrlægen at brukskader bare bliver værre og værre hvis man ikke får det stoppet i tide, det håber jeg at jeg har fået, vi er lige begyndt på 2 uge af genoptræning, hun blev opereret 17/1


Håber i finder ud af hvad der genere, så hun kan komme til hingst:)


Hilsen Tanja.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider