Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Havre eller byg?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 13:45

Hej alle "foder-eksperter" herinde!

Vil gerne høre jeres mening om fodring med havre kontra byg.

Der hvor min hest er flyttet hen, kan man vælge mellem at fodre med valset byg eller havre, plus vitamin/vitaminblanding og lucerne...

Så vidt jeg ved, er stivelsesindholdet i byg større end i havre. Og byg feder lidt mere?

I "gamle dage" fik alle hestene jo bare havre, der hvor jeg havde min daværende hest, og den trivedes på alt.

Min nuværende hest er svær at holde huldet på, krybbebider, og skal have meget hø. Og har i mange år fået div. müsli blandinger, primært fra Brogården - det er jo rart, når de lægger en foderplan for ens hest, som bare ser ud til at fungere.

Men nu er jeg godt nok i tvivl om, hvad er bedst/værst at fodre med...

Hø får hun heldigvis nok af, og energi mangler heller ikke.

Camilla Grenaa Clausen

- mor til de dejligste tvillinger - og ejer af et par skønne heste!

- dressurrytter og hygge-turrytter...

No hour of life is wasted that is spent in the saddle ...

Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 13:48

Til en krybbebider gælder det jo om at gå udenom al stivelse, så hvis jeg var dig, ville jeg bare takke nej til både havre og byg

Er hesten undersøgt for mavesår??

Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011??

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 14:38

Der er vist ikke mange alternativer på stedet, andet end bare at fodre med lucerne og vitaminer... men kan da godt være, det er bedre end korn. Man må desværre ikke have sit eget foder med.

Nej, hesten er aldrig blevet undersøgt for mavesår - men behandlet i flere omgange. Vores daværende dyrlæger, både Højgård hestehospital og lokalt, mente (for 8 - 10 år siden) at det var nemmere at give hesten en kur mod mavesår, end at sende den til Ansager og få lavet en gastroskopi. Åbenbart kunne man ikke lave det på Fyn dengang...

Så den fik Pronutrin i en periode, og nogle år senere Gastrocare, (mener jeg det hed) Og har så flyttet stald nogle gange i årenes løb, hvis der ikke var ordentlige foldforhold. Jordfold uden strå- foder dur slet ikke, ej heller mangelfuld sommergræsning.

Hesten er 12 år nu, og har været krybbebider siden den var 1 år (fra før jeg købte den), men har heldigvis ikke haft "synlige" maveproblemer de sidste 3 år - bortset fra at den krybbebider, uanset om den står på stald eller går på græs (det sidste nok mest for hyggens skyld, nu og da på en pæl eller på ryggen af en pony!)

Camilla Grenaa Clausen

Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 15:02

Hvor meget hø kommer din hest til at få...? Hvis du kan holde den kørende på hø, lucerne og vitaminer, ville jeg gøre det. Hvis du bliver nødt til at supplere med korn, ville jeg vælge havre i så lav mængde som muligt :-)

Havre er langt nemmere for hesten at fordøje end byg, og risikoen for rod i mave-tarmsystemet er dermed mindre med havre :-)

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 15:27

Tror også jeg vil prøve uden korn, og se hvordan det går. Jeg fodrer også med lidt Kwik Beet fra Brogården, bare som et supplement, men det giver jo ikke stivelse.

Ja, hø/wrap kan hesten få så meget af, som det skal være - man betaler bare efter forbrug. Udgangspunktet er 6 kg dagligt, det var iflg. en foderplan fra Brogården...men den kan sagtens få mere.

Camilla Grenaa Clausen

Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 21:37

Jeg ville bestemt ikke fodre en krybbebider med korn, da stivelsholdig fodring netop øger krybbebidningen. Jeg har selv en hest med tendens til for meget mavesyre. Han har fået foretaget en gastroskopi pga. mistanke om mavesår. Han er dog ikke krybbebider. Han havde ikke mavesår men er disponeret for det. Han bliver fodret med roepiller, olie, vitaminer, wrap lucerne og hø. Foder med en del korn og sukker i er fuldstændigt udelukket. Jeg ved at det er noget jeg skal tage hensyn til, når han fodres og når jeg vælger opstaldningssted, på samme måde som din hests krybbebidning er noget du skal tage hensyn til, når du vælger hvor den skal opstaldes.

Personligt ville jeg aldrig vælge et opstaldningssted, hvor jeg ikke selv kunne medbringe eget foder, hvis min hest ikke kunne tåle det, der blev fodret med på stedet. Det er på den ene side enormt trælst at skulle tage det hensyn altid, men på den anden side er der ligesom ikke noget alternativ.

Jeg ville i øvrigt sætte den op i hø, hvis den har svært ved at holde huld. 6 kg er ikke voldsomt meget og slet ikke til en tynd hest, med tendens til krybbebidning.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider