Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Positiv bøjeprøve hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 12:41

Ja mange herinde ved nok at jeg er på hestejagt, og har efterhånden mødt et par heste som ikke går igennem bøjeprøve.

Hvad kan grunden være til en positiv bøjeprøve?

ALtså hvis man går ud fra at det ikke er dyrlægen der gør noget forkert, men hesten der simpelthen halter efter bøjeprøven.

Lad os gå ud fra at hesten er ren i røntgen af alle 4 ben.

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd

gætteri
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 13:34

vil det jo være. Men bøjeprøver laves jo meget forskelligt, også selvom dyrlægen i princippet ikke gør noget forkert.

Min tanke er som regel: "Prøv selv at få benet kraftigt bøjet og løb så lige en tur." Nogle bøjer meget, andre lidt og sekunderne kan der jo også være forskel på.

Hesten kan jo også have trådt forkert på folden og lavet en lille forvridning, uden at det gør den stok halt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 14:08

Det kan være alt fra at hesten har trådt lidt forkert uden at blive egentlig halt til at den har mere eller mindre alvorlige problemer med led eller sener. Typisk vil man , hvis hesten ikke går gennem bøjeprøven vente 3 uger og så forsøge igen, for netop at tage højde for at der kan være en eller anden banal grund til at den netop den dag reagerer på at blive bøjet. Med mindre man selvfølgelig har røntgenbilleder som med 100 % sikkerhed kan give forklaringen på reaktionen.

Man skal i øvrigt huske, at en hest godt kan have en mus i et led, uden at det er den, som er årsag til at hesten reagerer i bøjeprøven. Hvis musen ikke generer vil den ikke resulterer i en positiv bøjeprøve.

Problemet med bøjeprøver er at alle dyrlæger ikke bøjer lige meget og lige længe. Ligeledes er der heller ikke enighed om, hvilke reaktioner, der er ok. Nogle dyrlæger vurderer det iorden at hesten er lidt stift gående / utaktet de første par skridt, hvis den derefter bliver 100 % rentgående, mens andre vil have hesten til at være 100 % rentgående fra første skridt.

Hestens alder kan også spille ind - ved en ældre (gammel) hest, vil det være forventeligt at hesten er lidt stiv de første par skridt, og her vil de fleste dyrlæger tage højde for en høj alder, når de bedømmer reaktionen.

0
0
Svar på denne tråd

her....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 15:33

Et link...

Hvad sker der i leddet ved den positive bøjeprøve?
I et sygt eller beskadiget led er der forskellige forhold, der gør, at trykket inde i leddet stiger og dermed trykket i det lednære knoglevæv ligeså. Overstiger trykket i det lednære knoglevæv 40-50 mm. kviksølv, vil hesten være spontan halt.

Trykstigninger i leddet kan opstå som følge af bl.a. følgende forhold:

• Fortykkelse af ledkapslens slimhinde.
  • Forøget mængde ledvæske (ledgalle) i leddet.
  • Blødning i leddet.
  • Kronisk forøget mængde ledvæske som følge af ledmus eller nedbrydning af ledbrusk, ar i ledkapslen eller lignende.

Sammenbøjes et sygt eller beskadiget led, vil trykstigningen både i leddet, i det lednære knoglevæv og i ledkapslen være betydeligt større end ved sammenbøjningen af et rask led, fordi en større mængde ledvæske presses sammen i et mindre hulrum. Resultatet heraf er en tilsvarende stor trykforøgelse i det nerveførende lednære knoglevæv, med heraf følgende smertereaktion.

www.netdyredoktor.dk/sw14138.asp

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 17:34

Synes ikke at man kan bruge bøjeprøver til så meget. Men det er nu os bare min holdning. Ihvertfald ikk hvis de er bøjet for meget og for længe.

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

positiv bøje prøve
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 18:32

er ikke nødvendigvis en indikator for at der noget alvorligt galt med hesten. Ligesom en negativ bøjeprøver på samme måde, heller ikke garanti for at hesten ikke har led forandringer eller andet, som kunne give den problemer senere.

Alle Omstændigheder spiller ret kraftigt ind, alder, underlag, hvor længe og hvor hårdt der bøjes, samt hestens individuelle smerteterskel.

Det er desværre ikke uhørt at nogen dyrlæger er "bedre" til at fremkalde en positiv bøjeprøve end andre.

Min gamle hoppe på 18 år, med en gigt forandring i hovleddet på forbenet, fik lavet en bøjeprøve for et par år siden i forbindelse med en let halthed, som senere blot viste sig at være en lille hovbyld på vej, men hun gik glat igennem denne bøjprøven. og det selv om vi ved en røngen undersøgelse for over 8 år siden i forbindelse med at hun var meget halt, fandt en tydelige gigtforandringer i hovleddet og særligt på det ene forben, hun har siden gået med ringsko pga det, men er ellers velfungerende.

dengang sage to forskellige dyrlæger at hun nok aldrig ville blive ridehest igen,på baggrund af billederne, de tog heldigvis fejl. Mit eksembel viser faktisk to ting:

En hest med en ren bøjprøve kan godt have ledforandreinger alligevel.

En hest med ledforandringer som kan ses på røngten kan god være velfungerende i årevis på trods af det som røngtenbillederne ellers viser.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd

Tjah, gætter på...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 18:55

Hvis hesten er ren i røntgen, men ikke går gennem bøjeprøve, er det vel fordi den ikke har særlig smidige led. Alt efter hvad du skal bruge den til, så er det jo en stor ulempe. Men mit gæt er vel, at det kan trænes? :)

Hilsen Simone :)

Du ved ikke hvad du har, før du mister det... Så tænk over det, inden du giver slip!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 21:40

Simone: det behøver det absolut ikke at være - bøjeprøven viser som sådan ikke leddenes smidighed, men derimod om der er skader eller andre problemer i leddene. Hvis hesten er ren i røntgenundersøgelsen men positiv i bøjeprøven kan det skyldes at hesten har lavet en mindre foldskade (vrid, slag eller lignende), men det kan også skyldes at der faktisk er mere alvorlige problemer i led eller sener - fx betændelses tilstande (fx hovledsbetændelse) eller andre skader/overbelastninger/ svagheder.

0
0
Svar på denne tråd

kan være både og
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 22:06

med positivt udslag i en bøjeprøve. Det kan være absolut ingenting og det kan være noget som er ufatteligt svært at diagnosticere, så selvom det er mildt grad I udslag er det en lille alarmklokke om at der kan være noget galt.

Hvis bøjeprøven laves under optimale forhold på klinik på hårdt, plant underlag og bagefter i longe og hesten ikke er ren synes jeg personligt der er al grund til at gå videre med idredning som røntgen og blokader. Men en bøjeprøve lavet som vi fik i sin tid på en knoklet sti med knuste murbrokker fordi ridehuset var optaget synes jeg ikke man kan bruge til ret meget.

At hesten er ren i røntgen viser jo langt fra alle de skavanker der kan være i bentøjet så derfor også en bøjeprøve. Kender et eksempel med 100% ren i røntgen men udslag i bøjeprøven hvor det visr sig at være et ret uspecifikt problem i hasen som har givet mange kvaler.

Så efter min mening kan en bøjeprøve stå alene og indikere om der skal udredes yderligere, men røntgen af ben bør være sammen med en bøjeprøve.

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 16:51

Nå, det er sådan! Jeg gættede også bare, var ikke sikker :) Man lærer noget nyt hver dag ;)

Hilsen Simone :)

Du ved ikke hvad du har, før du mister det... Så tænk over det, inden du giver slip!

0
0
Svar på denne tråd

Bøjeprøver
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 20:00

Det er rigtigt at man kan bøje en hver hest halt, men typisk bøjer den samme dyrlæge lige hårdt på alle 4 ben.

Så med mindre der er reaktion på alle 4 ben, så mener jeg ikke det er dyrlægen der er udslaget.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider