|
|
| Tætte torntappe |
|
|
Ville du turde købe en hest med tætte torntappe?? Hesten er velfungerende under rytter og i alt anden omgang....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer |
|
|
rigtig meget an på hvor langt den er i uddannelse og hvad du skal bruge den til. Jeg havde fornyligt en i røngten som havde samme problem. min dyrlæge frarådede det, den var kun 5 år og skulle købes mhb. på kommende GP hest. hun sagde man aldrig kan sige om det vil give problemer eller ej, men der er en øget risiko, og efter hendes vurdering ville man altid skulle have ekstra fokus på det, og hun var helt sikker på det ville blive et problem ved videresalg samt forsikringen kunne nemt risikere og tage forbehold for det. Derfor turde jeg ikke selv om jeg var meget vild med hesten. Desuden er der jo også en risiko for at det kan give problemer da du jo sikkert rider anderledes end den nuværende rytter og det kan være nok til at give problemer.fordi den fungere med nuværende rytter er det ikke sikkert at man kan overføre det så den også kommer til at fungere under din ridning. Men tag en dialog med din dyrlæge og evt forsikring tror det er dem som kan råde bedst. vh gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en risiko at løbe.. |
|
|
Og det skal du være opmærksom på. Jeg købte for nyligt en unghest med karperyg, men der har været kiropraktor hen over, og undersøgt ham godt og grundigt, og har konstateret at det kun er kosmetisk, og at han er utrolig smidig, og at rykken kan rettes ved kiroprakti. Men derfor skal jeg stadig være obs. Rådfør dig med din dyrlæge, det er nu ham der ved bedst  Måske man er heldig  Jeg troede at jeg havde købt katten i sækken, men nu er jeg mere sikker på at jeg har skudt papegøjen  Held og lykke 
G&B ? - Nu med en Firfod Kærlighed er ikke det, der får verden til at løbe rundt. Kærlighed er det, som gør turen umagen værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nej - det ville jeg aldrig nogen sinde. Vi har i efteråret sagt nej tak til en, selvom både forsikringsselskab og dyrlæge havde sagt ok. Jeg ville ikke orke, at hvergang der var et eller andet anderledes med heste, at tanken om KS skulle i spil.
En dyrlæge sagde: Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den. Læs her før du handler Henra trailer http://www.henra-trailers.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm..... |
|
|
Tjaaaaa bop bop - ved rgt-undersøgelser er der påvist op til 60 % kissing spine heste, og det vel og mærke uden symptomer. Så hvis så stor en del af hestene, som er fungerende rideheste rent faktisk viser sig at have kissing spine, ja så er "forstadiet" til kissing spine tætsiddende torntappe vel meget normalt ? Lige for tiden tror jeg, at utallige heste bliver undersøgt i h&r, og da næsten ingen heste kan gå rent igennem et total rgt-tjek, så hører man meget. Jeg tror nemlig, at mange af de heste som går rent igennem, er fordi dyrlægerne udfra hvad brug hesten skal bruges til m.m. vurderer dem som rene. Så en 5 års med tætsiddende torntappe - tjaaa hvad skal du bruge heste til, og hvor meget skal du give, samt kan du få den forsikret ? Skal du op at ride GP - og hånden på hjertet har man selv evner, tid, penge og rygrad til at træne hele vejen ? I så fald skal den være i orden fra start af - så ville jeg ikke købe. Skal du ride på L-niveau, og all round, så ville jeg umiddelbart ikke være bekymret. Koster den +100.000 og skal du ud at låne penge for den - så skal den også være mere i orden, end en hest til 30.000 kr. For hånden på hjertet igen, skal du højt op i klasserne så ser man ikke på heste til under +100.000 kr. Kan du få den forsikret ? Og husk vi snakker uanvendelighedsforsikret - ikke kun livsforsikret. Alt efter hvad du svarer på disse sprøgsmål - ja så ville jeg efterfølgende tage en snak med min dyrlæge, og evt med en second opnion dyrlæge. Jeg har personligt aldrig haft mine heste i rgt - hvad jeg ikke ved, har jeg ikke ondt af/ er bekymret over  Men jeg køber så også kun billige heste, og træner meget afvekslende, dressur, distance, military osv, og rider kun på L-niveau, mere har jeg ikke tid(og evner) til med et fuldtidsjob og 3 heste. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville aldrig købe en hest med tætsiddende torntappe/kissing spines - hvis jeg vidste det, før jeg købte den! Desværre købte jeg for knapt et år siden en hest, der viser sig at have tætsiddende torntappe = kissing spines i grad 1. Der er virkelig mange ting, der skal tages hensyn til med en KS-hest, den skal rides ofte, den skal rides på en bestemt måde, og handelsværdien for en sådan hest er lig 0 - så mit svar er et klart og rungende "nej".
Af skade bliver man klog - men sjældent rig !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum... |
|
|
Jeg tror endda procenten ligger helt oppe på mellem 80 og 90 %. Jeg ville ikke betænke mig ved det, hvis der ellers ikke var andet af betydning på den. Det er SÅ svært at finde en OK hest, når først man begynder at undersøge dem til bunds.
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeanneN |
|
|
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre mere om din træning af dinKS hest. Jeg har netop fået konstateret det hos min den unge. Vi fik blandt mange råd hos dyrlægen bla at vide : Træn ofte - minimum 5 gange ugentligt enten med rytter eller i longe. Træn kort og intenst i stedet for længere tid og mindre intenst. overgange mellem skridt og galop er rigtig godt. Longe med bom arbejde osv osv.
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun -Lækker håndsyet dressur sadel ekstra bred sælges billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tætte torntappe |
|
|
Jeg mener også procenten for heste med tætte torntappe er oppe på ca 70-80 procent, og de fleste af dem er ganske velfungerende, uden nogen form for problemer. Tætte torntappe er ikke det samme som KS. De fleste heste der får problemer med for tætte torntappe, er hvor rytterene ikke formår at ride eller træne dem ordentligt. Som jeg har hørt en af landets dygtigste dyrlæge sige "Når en hest kommer ind med problemer i ryggen, så sider problemet så at sige altid oven på sadlen. Desværre kan mange af rytterne ikke tåle sandheden" Jeg ville ikke være bange for at købe ovenstående hest, hvis dyrlægen og din træner siger, at det kan du sagtens formå ridemæssigt. Som du selv siger, så er den velfungerende idag, ergo har den ikke et problem med det. Så igen, som jeg tit skriver på HN. Brug den sunde fornuft, tal med de mennesker der kender dig, altså din træner og dyrlæge, og lad vær med at lytte på alt det, der tit kommer herinde. Held og lykke med din nye hest  Annette
Kvalitets avl af springheste Vi er behjælpelig med at finde din nye hest Safemate folingsalarmer udlejes Ny hjemmeside www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kissing spines |
|
|
Vores ene hest fik konstateret kissing spines da den var 5 år gammel. Den har gået som springhest hele sit liv på M-niveau. Den er i dag 18 år gammel og går nu som lærehest og går bare LC. Den er blevet sprøjtet i ryggen 1-2 gange i året siden den var 5 år. Arbejder meget i dyp form og kan ikke samles op i form til en MB dressur længere. Men den har fungeret hele sit liv med dette. Til sammenligning har vi en anden hest som faktisk blev røntgen fotograferet i hele ryg og nakke før køb uden andmærkninger, denne har tilgengæld haft mange rygproblemer.... Der findes fejl på alle heste hvis man leder nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til |
|
|
Limelight: Jeg rider/træner ikke min KS-hest - jeg har lagt sag an mod sælger, da KS jo er en skjult handelsfejl, og da det som sagt er forbundet med stor elempe, at have sådan en hest. annettet: Jo - når torntappene sidder med mindre end 4 mm. afstand, så hedder det KS grad 1. Det var den diagnose, min fik. Det kan godt være, at "forkert ridning" i nogle tilfælde er årsagen til rygproblemer hos heste - men man er nødt til at se på den enkelte hest/ekvipage, før man dømmer, og skærer alle over én kam. KS viser sig allerede i 2-3 år alderen, hvor torntappene bliver relativt bredere - dvs. FØR hesten får rytter på ryggen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grotesk |
|
|
Ja, jeg synes jo det er grotesk at man ligger sag an i mod sælger, for noget som måske aldrig var blevet et problem, såfremt hesten blev trænet på en anden måde. Det bør være lige så meget købers ansvar, at få taget røngent af ryggen, som det må være sælgers. Hvis 70-80 procent af alle heste har tætsidende torntappe, så er det jo mere normalen, end unormalt. Jeg er ret sikker på tager man røngent af mange af de heste der går på højtplan, så vil de have lige så tætsidende torntappe, som mange af dem amatørerne sender retur til uskyldige sælgere. Det er jo lige før en god rytter, ikke kan tillade sig at sælge en hest, til en uerfaren eller endnu være, nogen af de ryttere der tror de kan ride, men hvor niveau og ambitioner ikke helt stemmer overens. Vedr. definationen på KS, jamen så kommer det jo nok an på hvilken dyrlæge man spørger. Nu ved jeg har nogen af landets bedste dyrlæger, så jeg holder mig rigtig meget til deres ord. Held og lykke med din retsag, jeg må sige, jeg håber du taber. Det er ikke myntet for dig, men på tendensen og systemet, som er alt for grotesk, og så håber jeg snart det her problem som bliver større og større med at folk sender heste retur, snart bliver taget op i EU, og at vi snart får en ejerskifte forsikring, ligesom ved huse. For det er sjovt som antallet af de her sager er vokset, efter loven blev lavet om. Hestene er ikke blevet ringere. Annette
Kvalitets avl af springheste Vi er behjælpelig med at finde din nye hest Safemate folingsalarmer udlejes Ny hjemmeside www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hård udmelding |
|
|
I nogen øjne, er det nok en lidt hård udmelding jeg kom med til dig, JeanneN, men jeg synes nok jeg havde læst noget tidligere vedr din hest, og fandt lige denne tråd : www.heste-nettet.dk/forum/5/573685/ 573356/ Her skriver du selv at din dyrlæge har sagt hesten sagtens kan fungerer, det kræver nogen små tilretninger fra din side, men du er ikke villig til nogen af tingene. Undskyld mig, men så mener jeg ikke man kan tillade sig, at sende en hest retur, eller kører en retsag. Det er jo ikke sælgers skyld, at du ikke kan ride i en mindre sadel, at du ikke vil have en part, at du er syg i et eller andet omfang. Hesten har jo været helt og aldeles velfungerende under tidligere ejer, ergo må det jo være nogen nye forandringer i udefra kommende omgivelser der gør den nu ikke fungerer. Lige netop det som mange dyrlæger siger, at problemet ikke er hesten, men rytteren. Nu har jeg selv en smadret skulder, slidegigt og en knæ der heller ikke er for godt. Jeg arbejder stadig, dog ikke på fuldtid mere, går til behandlinger, genoptræningen og hvad ved jeg. Jeg har da også måtte lave ændringer i mit hestehold, bla. at ridning er helt uaktuelt, med min skulder. Udmudning står kæresten for, træning af unghestene bliver nu gjort ude i byen, hvor jeg før tog heste i træning. Hjælp til at få trukket et føl ud f.eks., en masse småting i hverdagen. Jeg har lige fået tilbudt at overtage en hoppe, tre år gammel, kvit og frit, da avleren kender mig. Super afstamning, og jeg vil kunne lave nogen gode føl på hende. Men hun har et hæftig temperament, og vil kræve lidt ekstra, og jeg ville kunne risikerer at skulle have noget fat i hende engang i mellem, bare fra stald til fold. Det ved jeg at jeg, ville kunne blvie et problem, da jeg ikke må få pludselig ryk i skulder og lænd. Men lad os nu forstille os, at jeg tog hende hjem, og faktisk også gav lidt penge for hende. Hun har ikke været et problem ved avler, men når hun kommer til mig, så prøver hun altså grænser af, som nogen heste gør, specielt ungheste. Skal jeg så ligge sag an mod avler, fordi JEG ikke har fysiken til at tumle den her hest, eller lysten til at lade andre hjælpe ?? For det er et hundred, at kører jeg den ned til mine dyrlæger, og siger "Find noget", så vil de nok godt kunne finde et eller andet. Det svarer til at jeg vil sende min ny indkøbte bil retur, fordi dens koblingspunkt ikke lige passer mig, eller sædet ikke lige kan indstilles som jeg ønsker, etc. Det får man altså ikke lov til. Jeg siger ikke det her er din skyld, det er lovgivningen der ikke fungerer pt, og det er der desværre nogen der tager udnyttelse af. Som lovgivningen er idag, bliver en hest sammenlignet med et køleskab, og det kan man ikke. Der vil altid være brodnekar i den her verden, og de heste hvor sælger bevist har snydt, der skal sælger selvfølgelig have muligheden for at sende hesten retur. Men den mulighed har altid været der, men var bare ikke så nem som idag. Idag er det nærmest kotume, for mange køber, og det er virkelig et problem. Tror folk glemmer, at det jo en dag kan være dem selv der er sælger, hvordan vil de så have det ?? Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej hej.. |
|
|
Godt ord igen, Annette.. Det er nemlig helt grotest at være sælger i de her dage.. Og der er langt større risiko ved at sælge heste til "amatørerne", end der er ved at sælge heste til de "professionelle". Sjovt nok, så er de professionelle heller ikke så vanskelige at sælge til. De ved godt i en handels situation, hvad der er relevant, og hvad der ikke er. Hvor lille Lise, som har 40 tkr., hun skal både have den gående stævner på la-niveau. Hesten skal være smuk og uden nogen former for fejl.. Det er sgu helt grotesk. Derudover, så vil jeg lige tilføje, at min mand var med til dyrlægernes årsmøde, og i den forbindelse havde de røntgenbilleder som et oplæg. De selvsamme billeder fik flere forskellige diagnoser og resultater. Det er jo skræmmende, at nogen kan finde en masse fejl, hvor andre dyrlæger på selvsamme billeder intet kan finde.. Lidt tankevækkende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Annette |
|
|
Til dig Annette - hvor er det dejligt at der stadig findes hestefolk som dig - du har virkelig fat i noget. Selv tør jeg næsten ikke sælge en hest af frygt for at den returneres flere år senere med erstatningskrav..... Det er jo de mest vanvittige historier man hører om hvad angår hestehandler.
Corratus x Champion For Pleasure Super charmerende hingsteføl af spændende springafstamning sælges til rette køber. Evt. også 4 års halvblodshoppe efter Carson Ask til salg. Se mere på www.avlogfoder.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kørt helt af sporet |
|
|
Nu er denne tråd da kørt helt af sporet - takket være anettet! Hvad er det dog for en opførsel?!? Hvis du ønsker at kommentere MIN sag, så skriv dog i MIN tråd, i stedet for at ødelægge denne tråd med fuldstændig usaglig og uvidende kommentarer- du aner jo intet om min måde at ride på, og sagen i det hele taget! Skriv som sagt gerne i min tråd - så skal jeg hjertens gerne svare dig - men ikke her i en andens tråd, som ikke har noget som helst med min sag at gøre! Jeg har svaret på et indlæg, og du er nødt til at acceptere, at der er mennesker, der har mange andre holdninger, som du ikke er enig i. Jeg gætter på, du ikke er ret gammel, ud fra din måde at reagere på, eller at du har en dårlig dag - for sådan opfører du dig forhåbentlig ikke til dagligt - hvor herre bevares!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på |
| Forfatter:  |
Islaenderen |
| Dato:  |
23-03-2011 21:24 |
|
Jeg har selv haft en hest med ks.Der var kun få mm mellem torntappene.Nogen gange var der ikke noget at mærke,når jeg red den,men andre gange havde den store problemer med at udføre forskellige øvelser.Da den havde fået konstateret ks,genoptrænede jeg den,men den blev ved med at have problemer.Det endte med en retssag,som jeg vandt(efter næsten 2 år),så sælger fik hesten retur. Jeg ved godt,der er heste,der ikke er påvirket af ks,men der er altså mange heste,der virkelig lider under det,og det er en handelsfejl,som beretiger køber til at lade hesten gå retur. Mit råd er:lad være at købe en hest med ks -du risikerer at få en hest,du reelt ikke kan bruge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg |
|
|
Puha, jeg føler mig ellers meget gammel ind i mellem  Nu anser jeg mig selv for at være et ret klog person, som bliver anset for at været meget velformulerende og velfungerende. Har da også både en god uddannelse, arbejde, selvstændig, så helt grøn bag ørerne er jeg jo nok ikke  Jeg forventer skam intet svar af dig, men du starter faktisk selv med at belære mig om KS og tætsidende torntappe, og du giver et svar til en person der spørger til tætsidende torntappe, og det er du selvfølgelig i din fulde ret til. Jeg er så også i min fulde ret til at give mit svar, og give modspil. Jeg bliver harm når folk skriver de ligger sag an, og eftersom jeg kunne huske at have læst noget tidligere om din hest, vælger jeg at bringe det ind, da jeg mener det har stor indflydelse på dit svar og din holdning til emnet. Nu har jeg mine heste som forretning, udover jeg elsker dem ubetinget. Jeg gør alt hvad jeg kan for at de har det godt, passer dem i hoved og rumpe, kun det bedste er godt nok til dem. Derfor er det her med at "folk bare sender heste retur og fører sager" noget som går mig og mange andre på. Derfor reagerer jeg, som jeg gør. Du kan jo også se i andre indlæg, at jeg ikke er ene om dette. Jeg kender intet til din ridning, med ved en hurtig gang Google, kan jeg se din hest af er ukendt herkomst, og det kan jo tænkes, at den faktisk ikke er bygget til det der kræves af den til. Eftersom din dyrlæge har sagt den skal gå med 16,5 tommer sadel, er den jo nok ikke den længste i sin ryg, og heste med en kort ryg, er mere disponeret KS. En kort ryg, er jo ikke en skjult handelsfejl. Der er jo også en årsag til nogen af os avler målrettet efter nogen avlsmål, det er bla. for at hestene kan holde til de forventninger der er til dem. Et stort problem i dagens Danmark, er for store forventninger i forhold til hesten og rytterens egne evner. Faktisk også en ting, som mange dyrlæger siger er problemet med mange af de heste de ser med rygproblemer. Forresten, så kan man godt få sadler med 16 tommer puder, og 17 tommer sæde, det kunne jo være en løsning for din hest. Nu skal det jo ikke være en diskution, om jeg er for ung og uerfaren indenfor hesteverden, og om du kan ride eller ej. Jeg valgte bare at sætte et perspektiv på tingene, og udfra dit svar, kan jeg se du har følt dig truffet, det beklager jeg da meget. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|