Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 11:21

Jeg har nogle spørgsmål til jer, der har eller har haft hest med kissing spine.

Min hoppe har fået konstarteret KS i mildeste grad. Det viste sig allerede efter jeg havde haft hende i 2½ måned.

Dyrlægen siger, det har været til stede, da jeg købte hesten, men mener dog heldigvis, hun kan komme til at fungere fint, hvis hun får en optimalt tilpasset sadel.

Nu er der blot flere problemer i det, der efterhånden har fået det til at se håbløst ud i forhold til, at hesten og jeg skal kunne fungere sammen:

Hesten bør gå med en 16,5" sadel - men jeg skal have en 17" for at kunne sidde ordentligt.

Dyrlægen siger, at en hest med KS bør holdes i gang med jævnlig ridning - dette er ikke muligt for mig, idet jeg har en muskel/led-sygdom, der gør, at jeg i perioder ikke har kræfter og energi til at ride i en 2-3 ugers periode.

Hvordan fungerer det for jer med heste, der har fået konstateret KS? Hvor ofte rider I, og hvad gør I, hvis der er perioder, hvor I ikke har mulighed for at få hesten redet regelmæssigt?

Håber på en masse svar, da jeg virkelig føler, jeg er kørt helt fast, og slet ikke kan se vejen frem i forhold til at få det til at fungere med denne ellers fantastiske hest......

Af skade bliver man klog - men sjældent rig !!

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 11:40

fik du ikke taget røntgen før du købte den?

Jeg ville overveje om det var en hest jeg ville beholde - hvis det var så find evt en part der kan ride den de dage du ikke kan,

hvis ikke du vil beholde den så undersøg om der er belæg for at handlen kan gå tilbage...

-Stephanie

Nu uden egen hest men med partmussen - Rosengårdens Caliopi

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 12:42

En hest med Kissing Spine i mild grad, kan sagtens komme til og fungere 100%

Min hoppe fik det konstateret for 4 år siden.

Blev rådet til og få hende aflivet eller kun bruge hende til skovtur..

Men gik igang med et genoptrænings program over 6 mdr..

Og i dag fungerer hun 100%..

Blir redet hver dag og er snart 20 år..

Og ja det er rigtigt at de skal holdes igang..

Men jeg har så fået en helt fantastisk part til hende, så hun altid er igang..

Var det ik en ide for dig og din hest og finde en som kunne ride når du ik kan..

Lige et spørgsmål.. Har du fået genoptrænet hende?

Det er jo meget vigtigt at hun får den ryg op på plads..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

karina 299...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 13:48

Jeg har lige et spørgsmål til dig....

- Hvordan har du trænet din hest op igen?

Min 14 årige vallak har det nemlig også i mild grad... og jeg skal nemlig til og igang med at træne den op igen efter en længere pause.. så det ville være skønt med et par råd...

med venlig hilsen

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 15:31

Steph88: Nej, hun blev ikke røntgenfotograferet inden jeg købte hende. Jeg har spurgt sælger, om hun vil tage hende tilbage, men det har hun ikke mulighed for.

Karina299: Jeg gik i gang med genoptræningen med det samme, men pådrog mig en skulderskade, så jeg har ikke kunne gøre noget i en periode, og skal derfor starte forfra med genoptræningen.

Jeg håber ikke, det vil blive opfattet forkert - men det med en part til min hest vil jeg slet ikke kunne leve med.

Karina9: Vil du ikke være sød at oprette en anden tråd med dit spørgsmål til Karina 299 - jeg ser meget gerne, at denne tråd holder sig til det, den startede med

0
0
Svar på denne tråd

Smerter?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 17:04

Har din hest ondt iforbindelse med KS? Går jeg ud far den har da du har fået taget rtg.?

Men der er jo utrolig mange heste som der har KS, der fungere helt uden problemer/smerter.

Der er jo også mange heste som man slet ikke er klar over har KS.

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Baby*Hesten*
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 17:55

Hun har ingen smerter nu, hvor hun ikke bliver redet, men inden da, blev hun stram og øm over lænden.

Du har ret i, der er rigtig mange heste med KS, der trives helt fint og uden smerter, og det siger dyrlægen også, at min sagtens vil kunne, da det kun er grad 1, hun har. Hun siger desværre også, at en sådan hest skal rides jævnligt, og at hun ikke bør have større sadel end 16,5".

Begge dele er et problem, idet jeg skal have en 17" sadel. Hvad ridning angår, har jeg perioder på 2-3 uger, hvor jeg ikke KAN ride p.gr. af min sygdom.

De to ting til sammen gør, at det er en ret uholdbar situation, jeg står i......

0
0
Svar på denne tråd

JeanneN
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 18:41

Hvorfor vil du ik kunne leve med en part til din hest?

Det ville jo betyde at hun kunne blive redet noget mere, som jo ville være rigtig godt for hende..

Der findes jo rigtig gode parter derude..

Jeg har en helt fantastisk helpart til min tøs, ved slet ik hvad jeg skulle gøre uden ham..

Jeg syntes personligt du skulle overveje den løsning, så ved du at din hest blir redet de uger hvor du desværre ik kan pga din sygdom..

Men det er selvfølgelig noget, som kun du selv ved, om det ville en mulighed..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

0
0
Svar på denne tråd

handlen skal gå tilbage!
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 19:10

Hej

Ja det lyder til at være en uholdbar situation, og en situation du ikke kan byde hesten ift. det faktum at den skal genoptrænes og derefter rides stabilt.

Det betyder jo at hvis du skal beholde hesten er du nødt til at finde en god part, som kan leve med at han/hun skal være meget på i 2-3 uger af gangen, og deltid resten af tiden.

Du kan også låne/leje hende ud fuld tid, og bare beholde ejerskabet.

ELLER, du skal af med hesten. Nu ved jeg ikke hvad prisleje hesten lå i da du købte den, men unægteligt vil prisen falde en del efter denne opdagelse. Derfor er der for mig at se kun den mulighed at handlen skal gå tilbage.

Og dette kan sælger IKKE nægte! En hest går ind over købeloven og det betyder at handlen skal/kan gå tilbage ved skjulte fejl og mangler, hvilket dette er.

Sælger har ret til at få en anden dyrlæges mening, men mon ikke de kommer frem til samme resultat..... Og gør de det er der ikke noget at komme efter...tilbage med hyppen selv om det er hårdt.

Mvh Anja

Der findes kun få mennesker der ved alting, men mange som ved alting bedre.

Johannes Hohlenberg

0
0
Svar på denne tråd

En hård melding
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 19:17

Det her kommer til at lyde hårdt.

Du skal ikke spørge tidl. ejer om hun har mulighed for at tage hesten tilbage - du skal kræve at hun gør det. KS er en handelsfejl - hesten har særlige behov hvad enten den kan komme til at fungere 100 pct. eller ej (tjek selvfølgelig dette med en jurist, men sådan mener jeg det er). Hvis det skal lykkes skal du igang med at gøre noget nu.

Det vigtigste for en KS hest er at få opbygget rygmuskulaturen og VEDLIGEHOLDE den. Det kan du ikke hvis ikke du har mulighed for regelmæssig ridning - derfor er det ikke den rette hest for dig. Det er selvfølgelig forfærdeligt at sende hesten tilbage, der er jo en grund til at du valgte den, men hverken du eller hesten er tjent med noget du allerede nu kan se ikke vil fungere.

Håber på det bedste både for dig og hesten

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 20:42

enig med schnellen :)

-Stephanie

Nu uden egen hest men med partmussen - Rosengårdens Caliopi

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

tilbage med hesten
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 21:15

Sælger skal tage heste retur!! Længere er den ikke. Få en advokat til at kigge din sag igennem. Havde selv for nylig fat i Pernille Skinnerup, som er hesteadvokat (og super dygtig), hun tager ingenting for en konsultation over tlf, da hun betragter det som markedsføring. Ring til hende, der får du klar besked!

Held og lykke med det hele.

VH May-Britt

0
0
Svar på denne tråd

JeanneN
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 22:00

Vil så lige sige at hvis du skal køre en sag mod sælger, så skal du regne med der går 1-2 år før der er en afklaring..

Og du skal kunne bevise at hesten havde Kissing Spine da du købte den..

Har selv prøvet det..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

0
0
Svar på denne tråd

Svar til
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 22:30

Karina299: Det kan lyde snoppet, men sådan skal det ikke forstås: Jeg ønsker ikke at have part på hesten, da det er uhyre vigtigt, hun bliver redet rigtigt med den diagnose, hun har.

Til alle jer, der mener, handlen skal gå tilbage:

Selvom dyrlægen siger, at det allerede var der, da jeg købte hesten, vælger jeg at stole på sælger, som siger - og har skrevet under i en salgskontrakt på, at hesten - hende bekendt - ikke fejler noget.

Jeg har i det halve år, jeg har ejet hesten, haft god kontakt til sælger, og tror som sagt på, at hun virkelig ikke har vidst det.

Jeg har nu tilbudt hende at købe hesten tilbage for 10.000 kr.,

og siger hun nej tak til det, vil jeg sætte hende til salg,

og så må jeg sluge dét tab, der nu engang er, selvom det vil betyde, at der kommer til at gå rigtig lang tid, før jeg får råd til at købe en ny hest......

0
0
Svar på denne tråd

Har ikke
Forfatter: 
Dato:  02-11-2010 22:38

selv erfaring med KS. Men lige et par spørgsmål til dig;-)).

Når du er syg, kan du da arbejde med hesten fra jorden uden gener, for det kan i den grad lade sig gøre både at vedligeholde og bygge muskler, ved korrekt arbejde uden at sidde på hesten.

Hvis du kan det er det en mulig løsning for dig mht. træning.

Kan hesten gå med en bomløs sadel? har selv pga problem med skæv lænd på hest, skiftet til bomløs og det har hjulpet til at løse problemet, er blevet helt glad for min barefoot; selvom jeg helst ville have beholdt min isabell werth.

Håber du finder en løsning så både du og hesten får det godt

VH Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar til
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 07:55

Nino: Nej det kan jeg ikke, i de perioder hvor det er værst, føles mine muskler og led som gummi, og jeg bliver vanvittig træt.

En bomløs sadel kunne måske være en løsning til hende - men den må man jo desværre ikke starte stævner med, så vist jeg har forstået.

0
0
Svar på denne tråd

tag en beslutning
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 08:16

Det er nu også svært at starte til stævner, når man ikke træner jævnligt og ikke har hesten genoptrænet, når den er genoptrænet

kan den måske gå med anden sadel der er passet til, nu ved jeg ikke hvorfor du ikke kan ride i en 16 1/2 " tommer sadel, er det fordi du har en stor bagdel, så vil en lille kur jo hjælpe dig og hesten meget, det er ikke for at lyde grov, dette foreslås, men

en måde til at komme vidre. som tidligere nævnt, træn din hest fra jorden, og rid når du kan, og det der med du ikke ønsker dig en part, måske skulle du for din hest skyld, overveje det, da det

vil gavne hesten mere, end ingenting når nu du er så syg selv eller hvad det er der gør at du ikke kan. Du har anskaffet dig en hest, om den fejlede dette eller ej før du købte den er en lang

vej at gå, og som tidligere nævnt i tråden, er der mange heste der går med den dianose KS, uden problemer, måske tidligere ejer red hesten optimalt og aldrig har haft problemer fordi den er redet hver dag og rigtigt, når du så ikke rider så tit og i forkert sadel og hvad ved jeg, er det da klart at den for smerter.

Så op på hesten og kom vidre med eller uden hjælp, det lyder som en hest der sagtens kan kommer til at gå igen, hvis ejer ikke kun tænker på sig selv og tager en beslutning

mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar til
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 09:04

Adams: fra jeg fik hesten og frem til den fik konstateret KS, har den været redet regelmæssigt (hver anden - tredje dag). Mht. sadlen så det faktisk samme slags sadel, som sælger havde - min er blot 17" hvor sælgeres var 16,5". Sælger red også hesten hver anden-tredje dag. Hvordan hun rider i forhold til mig, kan jeg ikke udtale mig om, da det ikke var hende, der fremviste hesten, før jeg købte den - men jeg kan fortælle, at hun har været ude og se mig starte stævne på hesten, og sagde efterfølgende, at hun synes, jeg rider hende super godt (og med 3 1-pladser og en 3. plads fordelt på de 5 klasser, jeg har startet på hende, er det nok ikke helt helt galt )

Jeg ved godt, at med KS vil det gavne hesten at blive trænet mere, end jeg med min sygdom kan klare - men det er jo netop derfor, jeg startede denne tråd - for at høre, hvad andre med KS-spine-heste gør, i de perioder, de ikke har mulighed for at træne hesten selv!

Jeg ved ikke, hvad du mener med (citat): "Du har anskaffet dig en hest, om den fejlede dette eller ej før du købte den er en lang

vej at gå....." ???

Det er en lidt barsk beskyldning, du kommer med - jeg vil bestemt ikke påstå, jeg blot tænker på mig selv - jeg har brugt rigtig meget tid (og penge) i forbindelse med dét hér - netop fordi, jeg vil min hest det bedste! Hvis du har læst hele tråden, vil du også opdage, at jeg nu HAR taget en beslutning!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 09:54

JeanneN.. Syntes ik det er helt fair over for hesten at den nu blir sat til salg..

Hvad nu hvis de nye ejere ik rider den korrekt?

Så vil problemerne med ryggen vel blive værre..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

0
0
Svar på denne tråd

Send hesten RETUR!!!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 13:10

Hej,

Jeg syntes du skal få fat i en advokat (så du har retten på din side før du gør mere), og derefter fortælle sælger at du ønsker handlen annulleret.

Christine:)

0
0
Svar på denne tråd

Retur eller ej
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 13:51

Du skriver at du er helt sikker på at tidl. ejer ikke kendte til hestens KS. Det er sagen uvedkommende, du kan stadig sende hesten retur (forudsat at dr. dyr vil skrive under på at KS også var der på salgstidspunktet). Om du så vil gøre det mod den tidl. ejer som du lader til at have et godt forhold til er en helt anden sag - det må være helt op til dig. Hvis ikke sælger vil købe for 10.000 ville jeg dog mene at det var bedst for hesten hvis du insisterede på at lade handlen gå tilbage. Du ved (lyder det som om) at den vil få det godt hos hende - du ved derimod ikke hvordan den vil få det hos en anden.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 19:01

Træls situation, du og din hest er kommet i.

Umiddelbart, synes jeg, som du også giver udtryk for, at situationen (som den ser ud nu) er uholdbar.

Dog synes jeg måske du giver en anelse hurtigt op på visse områder - du skal nøje overveje, hvorvidt din hest passer til dine behov (-og du til dennes).

Hvad angår sadel: nogle mærker laver med ekstra korte puder bagtil. Måske kan disse være et alternativ til et eventuelt kompromis (en 16,5")

Ridningen... tja - jeg kan ikke følge dig hvad angår part.

Hvis en part kan muliggøre, at du kan beholde din hest, hvorfor så tvivle???

^^500$-spørgsmålet du skal spørge dig selv...

Med Venlig Jeanne ;)

0
0
Svar på denne tråd

KS hest på 20
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 15:24

Jeg har en hest med kissing spine, og han er nogenlunde gående på 20. år. Ganske rigtigt går det hurtigt ned af bakke ved manglende ridning/træning, men ved ridning 6 x om ugen, skiftevis ridebane/hus og skov + lidt spring, ja så klarer han sig rigtig fint.

Jeg har selv valgt at få en part 2 x om ugen, netop fordi det er svært at få tid til selv at ride 6 x om ugen uden at det går ud over familien som jo også gerne vil se mig engang imellem.

Jeg kan sagtens forstå at man ikke ønsker en part, og hvis man ikke har helbredet til ridning 5-6 x/ugen, men derimoden har tiden, er der jo masser af mulighed for træning af hesten uden at side på dens ryg.

Longering, horsemanship, sidebevægelser fra jorden, træning i lange liner - ja, du kan også få hesten tilkørt og købe en lille sulky/vogn og dermed få familie og venner med på tur. Springning fra jorden i longe, bomme - cavalettis - kun fantasien sætter grænser.

Men magter du kun at træne og omgåes din hest i perioder syntes jeg du skal finde et andet hjem til den. Et hjem hvor de har tiden og overskuddet - og så skal du gøre op med dig selv om du er for fysisk dårlig til at have egen hest, men evt. selv kun bør få part i en hest - eller køber en pensioneret hest der kan nøjes med at blive kløet lidt bag ørene og et minimum af ridning.

Men hvis man vil kan man sagtens få en dejlig ridehest ud af en KS hest - men det kræver lidt arbejde og betænksomhed.

Vedr sadel: Jeg har opgivet sadel med bom - jeg rider kun bomløs eller bareback. Det trives min hest og jeg bedst med.

Derudover har jeg meget fokus på hvordan han rides - han rides meget frem og ned, hvilket selvfølgelig slider på forparten, men mange kommer ubevidst til at trække hestens hovede op, hvormed den sænker ryggen - og det er den sikre død for en KS hest. Hesten kan sagtens gå i holdning og bære vægt henover ryggen, men det skal foregå anatomisk korrekt, så man for alt i verden ikke risikere en sænket ryg. Men din hest skal nok advare dig, for det vil unægteligt gøre ondt på den.

0
0
Svar på denne tråd

Svar til
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 17:23

Karina299: Jeg er ikke enig - jeg mener derimod ikke, det er fair, hesten bliver hos mig, når jeg ved, der vil være perioder, hvor jeg ikke kan træne/ride så meget som denne hest kræver.

Selvfølgelig er det uhyre vigtigt, at en evt. ny ejer skal være 110% indstillet på, hvad det indebærer at have netop denne hest - dvs. have god tid til hende, og kunne ride hende frem og ned.

Schnellen: Du har ret i, at jeg er i min gode ret til at kræve, at sælger skal tage hesten retur - idet dyrlægen siger, det var til stede på købs-tidspunktet.

Jeg er også helt enig med dig i, at det bedste ville være, at den kommer tilbage til tidligere ejer, og det er da også mit store håb, at hun vælger at tage hende tilbage.

Hvad angår part, så har jeg svaret på det tidligere i tråden: jeg ønsker ikke en part til hesten, da det er uhyre vigtigt, hun bliver redet rigtigt. selvom jeg fandt en rytter, der kunne ride hende rigtigt, ville denne rytter også skulle kunne træde til med kort varsel - p.gr. af min sygdom, så der er flere ting i det (for mit vedkommende) med at skulle have en part.

Medulla: Mit problem er, at i de perioder hvor min sygdom er værst, får jeg (som regel) meget ondt, har et minimum af kræfter, og bliver utrolig træt, hvilket betyder, at jeg ikke engang har overskuddet/kræfterne til at træne fra jorden. Jeg er på førtidspension p.gr. af denne sygdom.

Jeg vil dog stadig ikke være i tvivl om, at jeg sagtens kan klare at have en hest (uden KS!!!). Min gamle haflinger og jeg har fungeret upåklageligt sammen igennem de seneste 16 år, selvom der er perioder, hvor jeg ikke har kunnet ride/træne hende. Hun er 20 år i dag, men er nu pensioneret, og skal blot gå her og hygge sig resten af sine dage....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider