Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mundkurv på vinterfold ?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:25

Hejsa ænder,

Lige et måske ubegavet spørgsmål herfra

Min hoppe har en rasende god appetit og desværre et stofskifte som en lille pony. Dette betyder at hun er blevet noget rund.

Hun går på vinterfold uden græs overhovedet, men med fri adgang til hø/wrap i ca. 9-10 timer dagligt.

Hun bliver uheldigvis heller ikke holdt lidt væk fra hø-skurene af de andre, men har fast plads. Hun står med mulen i høet fra hun kommer ud til hun kommer ind.

I boksen får hun kun vitaminer, en ganske lille smule hø og så halm.

Jeg har ikke mulighed for at lukke hende på en fold med frøgræs eller halm - eller bare mindre hø. Derfor tænkte jeg på, om man kan sætte mundkurv på dem på vinterfolden ? Kan de spise hø ( i mindre mængder) med den på ? For det dur jo ikke, at hun står i 9-10 timer uden noget at tygge på ?

Det ville være rart at få hende slanket lidt inden sommergræsset "truer"

0
0
Svar på denne tråd

det er værd at prøve
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:38

tror jeg.

Det skal nok være en greenguard muzzle.

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 15:07

I sommers var der en del tråde om mundkurve, og jeg mener bestemt der var nogle der skrev, at deres heste godt kunne spise hø i begrænsede mængder med en GreenGuard mundkurv.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 15:43

Heste kan sagtens spise hø med mundkurv på, både med greenguard men også med den sorte med et lille hul foran. Det kan godt være det tager et par dage, men de skal nok få det lært!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Greenguard
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 20:26

Min shetter gik med Greenguard mundkurv og kunne sagtens spise wrap på folden, så det ville jeg prøve hvis jeg var dig. Min lærte det med det samme, sådan kan det jo (heldigvis) gå når man er madglad nok

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv på vinterfold
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 20:39

Hej,

Ja jeg tror bestemt du kan anvende en mundkurv på vinterfolden - ikke at jeg har det specielt godt med at give heste mundkurv på, men det kan jo være nødvendigt for ikke at få en syg hest.

Har selv en pony gående, som har været forfangen forrige sommer og som dyrlægen mener har EMS bl.a. på grund af at hun kan leve på en sten og har fedtdepoter bestemte steder.. Hun går ikke med mundkurv om vinteren godt nok, men når der er gro i græsset er jeg nødt til at give hende én på. Denne pony kan sagtens indtage hø og wrap igennem mundkurven, men det begrænser indtaget betragteligt.

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 08:03

Min hest kan godt spise hø og wrap med mundkurv på, jeg bruger den sorte med rundt hul.

Gitte

Systematik giver sikkerhed

Et mål uden en plan er bare en drøm.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 08:14

Hvorfor så ikke give den lidt frøgræs inden for. Det feder ikke nær så meget som hø og wrap. Hvis hun har ædt så meget hø/wrap i løbet af dagen, kan hun godt nøjes med frøgræs.

Du kunne evt lade være med at give hende halm. Evt skifte strøelse hvis det er halm i bruger.

Lever livet på gården med familie og hyppere.

Gården er sat tilsalg det samme er den gamle.

0
0
Svar på denne tråd

tra la laej
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:43

Tak for alle svarene

Jeg tror jeg vil prøve med sådan en mundkurv - mon ikke jeg skal vente til vejret bliver lidt mildere, så hun ikke kommer til at fryse ? (Hun går uden dækken).

Men hvad så med at drikke ? Kan de de med mundkurv ... jeg tænker også på vandkoppen i boksen, for jeg er der jo ikke lige til at tage mundkurv af og på, når de bliver lukket ud og ind.

Er det synd at lade hende stå med mundkurven i boksen også ? Uha, jeg kan mærke at jeg vil få lidt dårlig samvittighed over sådan en mundkurv - også selvom jeg jo gør det for hendes egen skyld ... hun kan jo også bare lade være med at æde så meget

Dandi: Hun står på boks i 14-15 timer i døgnet og skal jo også have noget at spise dér ... og så er halm vel mindre næringsrigt end frøgræs, ikke ? Eller tager jeg fejl her ?

Jeg ville jo allerhelst at der var frøgræs på folden - eller i det mindste begrænsede mængder hø/wrap, men det tilbyder opstaldingsstedet desværre ikke.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville også
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:02

prøve med en mundkurv på folden, også selvom det er vinter. De kan sagtens spise med den, og drikke lige så.

Om natten på boks ville jeg tage den af. Green guard er jo bare en grime med en kurv under mulen, og er ikke bøvlet at give på eller tage af. Så forhåbeligt er det ikek et problem for opstaldningsstedet at gøre dette for dig.

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

Halm og frøgræs
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:30

Syntes bare de får en kæmpe vom hvis de æder meget halm, det gør de ikke af frøgræs. Det gjorde min shetter i hvertfald ikke. Hun fik frøgræshalm ved siden af hendes hø om sommeren. Hun havde været forgangen og skulle stå på jordfold. I starten fik hun kun hø og halm, men hun blev meget fed syntes jeg. Så jeg gik over til frøgræshalm og en smule hø. Det virkede.

Det jeg mener med den har fået nok er at fodringesmæssigt har den fået dækket sit beohv hele dagen med wrap og kan godt nøjes med at tygge i frøgræs natten over.

Selvfølgelig skal den ikke stå inde uden noget at æde, det er den direkte vej til mavesår.

Lever livet på gården med familie og hyppere.

Gården er sat tilsalg det samme er den gamle.

0
0
Svar på denne tråd

greenguard mundkurv
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:38

hej

hold dig til greenguard mundkurv, de kan spise hø + drikke vand med den. Den er så luftig indrettet, at vejrtrækningen er god på de varme dage + der ikke opstår fugt ved fx vandindtagelse eller når de trækker vejret.

Dem der ligner et sort krus med hul i bunden, skaber høj varme + fugt,(prøv selv at suge vand op igennem sådan en eller træk vejret i den) flere dyrlæger har set svamp i mundvigen ved denne model.

Dem der er lavet ligesom en grime i blødt matriale, er for længe om at tørre når de er våde og giver tit gnavsår.

Som en anden sagde, brug strøelse fx spåner+træpiller i box og kun den mængde halm + hø den skal have.

OG HUSK AT MUNDKURV KUN ER TIL UDENDØRS BRUG...

venlig hilsen charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider