Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Krybbe-klovn!
Forfatter: 
Dato:  16-02-2011 23:14

Nu er det forhåbentlig ikke ret mange der har heste med samme forhistorie som min, men måske der er nogen kreative sjæle der kan komme på et godt råd?

Mit hoppeføl fra i år mistede jo desværre sin mor bare 8 dage gammel, og har fra da af været vandt til at få mad af spand. Først mælkeerstatning, senere følfoder efter foreskrifterne.

Hun har altid været urolig omkring fodringerne, rodet rundt i foderet (også mælken), skrabet med forbenene osv. jeg tillægger det manglen på at skulle stimulere hoppen til mælkenedlægning, med skub i siden og omkring yveret. Der er jo et instinkt der, der ikke har kunnet udleves ordentligt.

Hun startede med at spise af en opvaskebalje, men den satte hun hurtigt et ben i, og så lå foderet på jorden. Når først det lå der, var det åbenbart uinteressant, og så var det lettere at gå hen og spise hø. Derfor begyndte hun at få af spand, og det gik bedre en tid, men efterhånden blev hun mere og mere hård ved spanden, og trak den baglæns rundt i hele løsdriften imens hun spiste, og hvis den væltede = samme mønster som med baljen.

Jeg kunne selvfølgelig stå og holde spanden som jeg gjorde da hun var lille, men det er da et uheldigt mønster og de andre skal jo også fodres:-)

Så fik hun sin egen krybbe, og det var bedre en tid, men nu er hun begyndt at smide foderet ud over kanten, og igen gider hun ikke samle op (der er heller ikke så let i dybstrøelsen).

Hun ser fin ud, men jeg synes jo ikke hun får helt det hun skal på denne måde. Hendes tænder sidder som de skal, det er tjekket, så jeg er ret sikker på at det er en af de få ting hendes utraditionelle opvækst er skyld i.

Hun følger samme mønster uanset om det er våde (roepiller) eller tørre måltider (lucerne), og også da hun fik færdigblanding. Portionernes størrelse har heller ikke betydning.

Er der nogen der har ideér til udformning af krybber eller lignende, der kan holde lidt på foderet for hende?

Hilsner

Anja

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

Elmholts Diamant er drægtig ved Firfod Jetset

... og ja, alle de andre er bare til pynt!

0
0
Svar på denne tråd

Man kan
Forfatter: 
Dato:  16-02-2011 23:22

købe en krybbe med en kant på, så foderet ikke kan kastes ud over kanten ;-)

Kan du på nogen måde, låne en hoppe - bare en tanke - der kan lære din følle, hvordan tingene foregår??

Tine

OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g

BERTRAM, kl 17.06 - 260410 - 55 cm - 3830 g

RIP. Surprice - 13 juli 1990 - 29 juni 2010.

RIP. Ticco - 15 april 1991 - 29 juni 2010.

!Altid elsket, altid savnet!

0
0
Svar på denne tråd

sten i krybben
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 02:58

Måske du kan lægge et par store sten i krybben så hun skal flytte lidt rundt på dem for at få foderet;

0
0
Svar på denne tråd

følbasse
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 06:53

Vort føl begyndte på det samme - og først nu hvor hun bliver 4 ser det ud til at aftage. Det skal siges at hun først blev taget fra mor som 9 måneders - så her har det bestemt ikke været den manglende stimuli. Vi har prøvet alt - store baljer, små baljer osv. Nu en krybbe med kant - endvidere har vi lært at lægge det hun bedst kan lide øverst, så hun ikke skal have "fjernet" alt det andet for at komme ned til guffen he he.

Held og lykke med det - dette var ikke et godt, som du jo efterspurgte - men håber på tilgivelse

0
0
Svar på denne tråd

mulepose
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 07:54

hvad med en mulepose? Det er da en gammel kendt teknik til personlig og bærbar fodring

kræver måske lidt tilvænning

0
0
Svar på denne tråd

den bedste løsning
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 10:17

er en stang gennem krybben der er boltet fast på begge sider så de kun lige kan få mulen ned i den, vores gamle pony gør det samme men med denne metode kan han ikke kaste fodret op af krybben. Kan prøve at tage et billede så kan i se hvordan vi har løst problemet.

Og ja en krybbe med kant virker også helt efter hensigten den koster små 250 kr(har jeg også brugt til en men han er ikke i stalden mere)

Jane Brask Larsen

0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 10:17

Jeg har en plag på snart 2 år som følger samme mønster. Hun er heller ikke taget fra sin mor for tidligt.

Da jeg lige fik hende skrabede hun helt vildt når hun fik mad. Hun går i løsdrift og jeg tager hende ud og fodre hende af spand på jorden. Nu skraber hun ikke så meget mere, men til gengæld så vælter hun sin spand hvis hun kan slippe af sted med det.

Hun er dog god til at spise af gulvet når foderet er smidt ud, men jeg synes jo ikke det er så smart.

Jeg har også prøvet med baljer, store spande, små spande osv.

Jeg satser på at det aftager med tiden når hun kommer over sine teenagerår :-)

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

Ingen respekt
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 13:39

for sin mad.

Den slags pejer man hurtigt at kunne løse, ved igennem et par dage, kun at give en ganske lille håndfuld krybbefoder.

Som regel opstår problemet, ved at man udfodrer for store krybbemåltider, så hesten så at sige får "mad-lede".

Det er desværre sjældent, at folk har så meget is i maven, at de vil nedsætte foderet som ovennævt, men det virker altså. Og så får man en hest der spiser pænt af sit trug.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil nok give Jettenimand ret...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 13:44

... og så ville jeg binde op ved fodring, så hun ikke bare kan "gå hen og spise noget andet" :)

Så skal hun såmænd nok lære det i en fart.

Løsdrift er godt for mange ting - men ved fodringstid er det altså ikke lige hensigtsmæssigt for alle heste.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

foderspild
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 20:23

min plag begyndt også at smide sit foder over kanten af krybben, og han har gået sammen med sin mor til han var 1 år, dog lige med undtagelse af et par måneder.

efter at have afprøvet med et par stykker træ på hver side af krybbekanten har jeg nu købt en krybbe med kant, og det fungerer altså upåklageligt. de kan fåes billigere end 250 kr, tror ikke jeg gav meget mere end 100 kr for min.

0
0
Svar på denne tråd

det.....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2011 20:53

Det der har jeg døjet med hele min hoppes liv. Og hendes plag har arvet det. :)

Ja, benet skal ned i spanden, og i boksen skal benet også op i krybben! Og de smider også begge maden ud af krybben, hvorefter de spiser det fra jorden.

Mine hest er lidt Damp-agtige, og det eneste der har hjulpet på moren, var når det var en DYB, højt sat krybbe, og meget gerne en muret krybbe. Så kunne hun altså ikke være hys. :)

Når jeg har fået nok af at de smider spanden frem og tilbage, plejer jeg at tæmme det ud på gulvet. SÅ er der spise ro! Og total fokus. :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 07:16

Tak for svar.

Nå, det lader til hun ikke er den eneste... Så kan jeg altså ikke finde noget som helst tegn på flaskefølsyndrom . Hun er skam opdraget af den bedste onkel i hele kongeriget .

Jeg har faktisk hendes gamle følkrybbe med tværstænger, den vil jeg lige modificere lidt og prøve om ikke det virker.

Ellers må jeg jo ofre de penge på en helt ny krybbe med kant.

Jeg kan godt binde hende op, det hjælper bare ikke på problemet.

Hilsner

Anja

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

Elmholts Diamant er drægtig ved Firfod Jetset

... og ja, alle de andre er bare til pynt!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 08:47

Måske kunne du ryde arealet i boksen lige under krybbe, så der altid kun ligger rent halm eller hø der?

Min er også et svin med sin mad - det bliver smidt ud over det hele, og ofte også sjasket henad boksmuren ved siden af krybben. Han er dog så tilpas madglad, at hvis bare der ligger rent halm under krybben og ikke dybstrøelsse, så kan han sagtens finde ud af at samle maden op fra gulvet bagefter. Det i kombination med en muret krybbe med bred kant har pt minimeret madspildet hos ham :)

Adfærden bliver i øvrigt værre hos ham, hvis han bliver forstyrret af mennesker eller andre heste mens hans spiser.

Min har haft en hel normal opvækst i øvrigt, han er ganske enkelt bare et svin til at spise.

0
0
Svar på denne tråd

Krybbe med krybbeoverslag
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 11:41

Vallakken hos os er også en værre bandit. Den er bare voksen men kaster maden op i luften og ud over kanten. Vi har fået en krybbe med krybbeoverslag på, det har hjulpet meget.

Der er mere ro på også når han spiser.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

gode erfaring
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 11:53

Hej

Har også kun rigtig gode erfaringer med krybber med kant, har nemlig også et par heste i stalden der syntes det var sjovt at læsse det meste ud over kanten men det fik en ende med krybben med kant på.

Det kan jo ikke undgås at der går en del foder til spilde når de står og hælder det ud på jorden.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider