vi havde et tilfælde af leversvigt i sommer - symptomer: hesten er meget svag, er gul i tandkød og det hvide i øjnene.. hesten stiller sig an til at tisse, men kan enten ikke eller der kommer meget lidt, meget gult tis ud.. Min dyrlæge kunne give mig svar på levertallene samme dag, de havde taget blodprøver. og det er vigigt for dyrlægen at vide, mine dyrlæger ville ikke give nogen form for medicin eller smertestillende før de kendte resultatet på lever og nyretal, da dette belaster lever og nyrer yderligere.
Vores var meget hårdt ramt, faktisk stod jeg og overvejede en aflivning.. jeg kunne heller ikke få ham til at drikke.. som en sidste udvej valgte jeg at give ham drop (det kostede ca. 800,- og oven i div undersøgelser, blodprøver samt besøg af dyrlægerne var det jo en dråbe)
Han fik først 12 l drop med tilsatte vitaminer og salt.. det gav synlig bedring i løbet af 10 minutter,han tissede meget og livede meget op (dejligt at se - men sådan en dropbehandling på en lille welsh pony tager 1½ - 2 timer, så vi havde vores hyr med at holde ham stille under behandlingen
)
Jeg valgte at han fik endnu en drop behandling - 12 l saltvand dagen efter.. han havde det egentligt fint, men bare for at være sikker.. har stor respekt for dehydrering og jeg syntes ikke at han gik nok til vandet selv.
Ponyen lever i bedste velgående i dag 8 måneder efter - så mit råd er at du skal ikke give op.. men tal med din dyrlæge om muligheden for at give hesten drop (om det er lever eller nyresvigt er væske alt afgørende)
Og et sidste godt råd er at tjekke dine marker og dit hø/wrap - leversvigt kan komme af en forgiftning (eg, brandbægre mv.) I mit tilfælde havde jeg ingen anelse om hvad der havde startet forgiftningen.. ponyen var nemlig smuttet ud fra marken og havde været på besøg bla i flere naboers haver..
God bedring med hesten!