Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

nægter at drikke??
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 09:12

hejsa i går da jeg tog hesten ind syntes jeg den så lidt mat ud, tænkte at pga det gode vejr havde den det nok for varmt under ulddæknet,så det kom af.

da de kommer ind vil hun ikke spise sit krybbefoder sit hø eller drikke, jeg tænker straks kolik og går en tur med hende.

dette giver ingen bedring, men hun viser heller ingen andre koliktegn.

jeg tjekker hende løbende igennem aftenen og natten og hun udviser stadig ingen tegn på kolik. hun sveder ikke, hun puster ikke hun står bare og ser "nedtrykt" ud, og der er kommet alm afføring.

kl 7 er der stadig ingen bedring men kl 8 har hun pludselig spist sit krybbefoder og vrinsker på mere da ponyen får morgenmad, dette spises også.

hun kommer af med tis(meget gult) og skraber for at komme på fold, derude stiller hun sig og spiser hø.

men hun drikker stadig ikke og ser stadig meget "syg" ud (det skal siges at hun normalt drikker 70 liter i døgnet)

eftersom hun er i "bedring" er dyrlægen afventende.

men hvad hulen kan det være ?( der er ingen snot eller hævelser eller sår af art)

og hvor længe kan den tåle ikke at få noget at drikke??

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

drikke...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 09:51

De skal drikke. Jeg har ind imellem også observeret ret gult tis hos mine her i vinter. Så har de fået lidt ekstra salt. De får til daglig ½-½ spsk salt, alt efter hvad foderplanen kræver. En spsk er normalt, når de får fuldfoder, medmindre der er et rimeligt niveau at natrium og clorid i. (Min tm hors balance giver plagen halvdelen af hendes behov, det er det meste, jeg har set i indhold).

Jeg putter også vand i foderet. Bruger dog ikke roepiller eller mash mere, så det ryger direkte i alm. foder. Hvilket gør, de får bedre ædelyst. (Det er nemmere at spise, når slimhinderne ikke er udtørret pga. mangel på væske. )

Og så er der det gamle råd med at putte æbler (gerne små) e.l. i en stor spand med vand. De kan ikke få fat i dem, før de har drukket vandet - jo, hvis de er meget smarte. :)

Opstaldning boks/løsdrift ledig i stald ved Århus (8471), med ridebane, 1000 kr incl. hø/halm. :) www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=467233

Gratis shetter-hingsteplag til godt hjem! Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 10:32

Jeg stod med en pony på en varm sommerdag, hvor den så rigtig sløv ud! Den nægtede simpelthen at drikke!

jeg tog den med hen til vaskepladsen og proppede vanslangen i munden på den så jeg var sikker på at den fik vand. Efter et par sek. begyndte den selv at drikke. Måske du skulle prøve det samme og så se om ikk den vil drikke.

Eller tag noget foder, hæld vand i og æble juice og se om ikk den vil drikke/spise det.

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

pyha..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 11:52

så har dyrlægen været der og taget en blodprøve, da hun stadig var sløj og intet havde drukket.

hun kunne dog ikke finde nogen forklaring før hun nåede til tandkødet som var helt gult.

så hun har nu fået smertestillende, antibiotoka og vitaminkur og så håber hun på at hesten kan overleve indtil svaret kommer på blodprøven.

hun troede det var leveren eller nyren der var ved at sætte ud så en aflivning er nok enden på det.

men nu må vi afvente og se og håbe på at hun ikke bliver ringere.

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 13:46

Godt du fik dyrlægen ud! har du prøvet at "tvinge" vand i hende som jeg skrev?

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

hjælper desværre ikke
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 10:53

hejsa jeg har prøvet at tvinge hende til at drikke dog uden held.

jeg har købt mash til at blande i hendes krybbefoder så der bare kommer lidt væske indenbords.

hun fik en sprøjte med binyrebark hormon i går og derefter var hun helt frisk og både spiste og drak dog har virkningen fortaget sig igen og nu er vi tilbage på kun at spise krybbefoder.

håber på hurtigt svar på blodprøven så vi kan få en afklaring..

opdatere når jeg ved mere så andre også kan få glæde af tråden hvis det er

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

rerwerwerwe
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 10:24

Du kan evt. prøve at blande æblejuice i hendes drikkevand.

Mange hilsner

Fru Bach

Stald Nickolos.dk

Nu med avlshingsten

Hr. Siem

0
0
Svar på denne tråd

leversvigt
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 11:21

vi havde et tilfælde af leversvigt i sommer - symptomer: hesten er meget svag, er gul i tandkød og det hvide i øjnene.. hesten stiller sig an til at tisse, men kan enten ikke eller der kommer meget lidt, meget gult tis ud.. Min dyrlæge kunne give mig svar på levertallene samme dag, de havde taget blodprøver. og det er vigigt for dyrlægen at vide, mine dyrlæger ville ikke give nogen form for medicin eller smertestillende før de kendte resultatet på lever og nyretal, da dette belaster lever og nyrer yderligere.

Vores var meget hårdt ramt, faktisk stod jeg og overvejede en aflivning.. jeg kunne heller ikke få ham til at drikke.. som en sidste udvej valgte jeg at give ham drop (det kostede ca. 800,- og oven i div undersøgelser, blodprøver samt besøg af dyrlægerne var det jo en dråbe)

Han fik først 12 l drop med tilsatte vitaminer og salt.. det gav synlig bedring i løbet af 10 minutter,han tissede meget og livede meget op (dejligt at se - men sådan en dropbehandling på en lille welsh pony tager 1½ - 2 timer, så vi havde vores hyr med at holde ham stille under behandlingen )

Jeg valgte at han fik endnu en drop behandling - 12 l saltvand dagen efter.. han havde det egentligt fint, men bare for at være sikker.. har stor respekt for dehydrering og jeg syntes ikke at han gik nok til vandet selv.

Ponyen lever i bedste velgående i dag 8 måneder efter - så mit råd er at du skal ikke give op.. men tal med din dyrlæge om muligheden for at give hesten drop (om det er lever eller nyresvigt er væske alt afgørende)

Og et sidste godt råd er at tjekke dine marker og dit hø/wrap - leversvigt kan komme af en forgiftning (eg, brandbægre mv.) I mit tilfælde havde jeg ingen anelse om hvad der havde startet forgiftningen.. ponyen var nemlig smuttet ud fra marken og havde været på besøg bla i flere naboers haver..

God bedring med hesten!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

leveren
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 14:48

hejsa så er der svar fra blodprøverne og lever og nyrer tallende er skyhøje, så enten er det en forgiftning eller en tumor.

da der ikke er noget i høet eller i foderet og marken er jordfold, og den anden hest som er altædende ikke fejler noget tror jeg ikke det er forgiftning.

der var heller ingen tegn på infektioner.

da hesten stadig spiser og drikker men ellers ikke ser rask ud fortsætter vi behandlingen med antibiotika indtil mandag hvor der skal være en væsentlig forbedring ellers tror jeg den bliver aflivet.

kristina: hvor lang tid gik der før jeres pony var helt rask og hvornår foretog den gule farve sig? og har den efterfølgende nogen følge symptomer?

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 19:54

den gule farve fortog sig i løbet af 48 timer fra han fik 1. drop.

Han havde nogle ret skrappe efter veer, når leveren har svigtet er der for mange urenheder i blodet og de skal ud - det kom de ved ham gennem huden hvor den er mest sart - ved ham hans 3 hvide sokker og på mulen ved blissen, som var store væskende sår.

Da dette stod på i sommerperioden holdt vi ham inde da solens sråler ikke anbefales til heste med leverproblemer.

Han stod inde i 10-14 dage, hvorefter han begyndte at komme ud først et par timer om natten, så hele natten og derefter på overskyede dage.. efter 5 uger gik han ude sammen med de andre igen.. i dag 8 måneder efter kan man kun se det på hans hove, der har nogle grimme rander fra dengang.. men hovene vokser fint ud og hornet over randerne ser super fint ud.

Jeg kan forresten anbefale flydende aloevera til sårene - det var det eneste der lindrede for vores pony, og så kan det sprayes på.

Jeg må endnu engang opfordre dig til at sætte hesten på en gang drop - det gør simpelthen underværker og da det ikke lyder helt så akut med din hest kunne en enkelt gang væske måske give den lysten til at drikke igen.

God bedring!

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

hejsa....
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 11:25

dyrlægen mente ikke at drop ville have en effekt nu hvor hun går fint til vandet, ellers var det også en af mulighederne, dog med indlæggelse..

du siger at den gule farve fortog sig efter 48 timer, det er nu 3 dage siden at hun startede med at drikke og hun er ligeså gul som hun hele tiden har været.

hmm tror det ender med en aflivning, hvilket også er dyrlgens mening hvis den ikke er bedre på mandag.

hader ventetider

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

frustrerende opdatering
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 13:59

så har dyrlægen lige været her.

hoppen er i bedring, men desværre gul i slimhinderne hvilket kan tyde på at leveren stadig ikke fungere optimalt.

derudover er den pludselig meget hævet i alle 4 ben.

så nu får hun endnu en antibiotika kur for at undgå infektioner samt en sprøjte binyrebark homon til benene.

når så kuren er ovre skal vi tage blodprøver igen for at se om levertallene er bedre eller det samme, og så bliver konklusionen derefter.

det skal siges at hun er meget frisk og ingen tegn viser på smerte. så leveviljen er der;)

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 14:13

hvor længe kan en lever egentlig have været i uorden før den står af?

det er fordi hun jo egentlig hver sommer har reageret med muk på de ben hvor der er sokker og meget slem solskoldning på mulen på trods af solcreme.

kan det betyde at den i flere år har været svækket, men først nu viser sig tydeligt??

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  18-02-2011 12:28

så er der kommet svar på de nye blodprøver og leveren er regenereret så alle tal er i fineste orden.

dyrlægen er i chock da hun ikke spåede den mange overlevelseschancer;)

men en dejlig opdatering herfra

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider