Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplan "nørder" hjælp mig :)
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 08:52

Hej.

Tænkte om nogle af jer foderplannørder, ville ligge denne i jeres program og tjekke den? :)

Vi har en miniature hingst på 3 år. Han vejer 100 kg. Er ikke den nøjsomme type, men heller ikke svær at fodre på.

Han bliver brugt pt. 4 gange om ugen i vedligeholdende træning. Næste månede skal træningen sættes op til 5 gange om ugen og lidt mere krævende arbejde, let træning.

Han skal til kåring til maj.

Jeg har købt Saracen Show Improver til ham. Det jeg kan regne mig frem til er at han skal have 250-400 gr. om dagen. Samt self. god wrap, dette får han RIGELIGT af. mellem 3-4 kg.

Derudover er det muligt at give ham lucerne med Omega olier, elektrolytter, b-vitamin og e-vitamin.

Jeg er meget i tvivl om han får alle de proteiner, e-vitamin osv. som han skal, så håber i vil hjælpe :)

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:42

Jeg håber ikke det er en professionel foderkonsulent der har rådgivet dig.

vi taler om en mineature hingst der vejer ca. 100 kg.

iflg. mine beregninger så skal han have 1.2 fe dagligt

hvis du giver ham 400g foder og ca. 5 kg wrap får han 2.2 fe

så jeg vil da helt klart finde på noget andet, iøvrigt er han protein indtage helt hen i vejret

I min verden skal han have hø og lidt wrap samt vitaminer intet andet - men vi er jo så forskellige

jeg har 2 mineature en vallak og en hingst, de deler ca. 3 kg. wrap, 4 kg hø dagligt og lidt halm til tyggetid og får vitaminer ved siden af.

de er smukke, har masser af energi og bliver altså også trænet hver dag, samtidig med at de løber på fold sammen med vores store heste.

jette

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 12:32

Jeg ville, som Jette skriver, kun vitamin/mineral bla. evt. salvimin eller salvana. Og så bare med lidt gulerødder f.eks. så det er lidt lækre for den at spise og så hø/wrap.

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 13:37

Pt. får han 600 gr. foder for at holde huld, plus 3 kg. wrap. Så vitaminer+mineraler og gulerødder er udelukket. Der skal noget mere kraft i det foder!!

Der er meget forskel på miniature heste! Vores shetlænderpræget hoppe får 200 gr. foder om dagen, ville fint kunne klare sig på vitaminer og mineraler.

Vores anden hoppe får også 600 gr. om dagen, hun har MEGET svært ved at holde huld! Hun har været oppe på 1 kg. foder, efter foderplan lagt af brogården.

Miniature HESTE, har meget større forbrænding end ponyer. :)

Men tak for jeres bud...

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 15:54

foder skal saracen show-improver erstatte?

Hvis DD falder uden for alle programmer, så kan du jo udfra hans nuværende fodring regne baglæns hvad han får nu, og hvad han så bør have af saracen ved intensivering af træningen.

På denne måde kan du også beregne hans protein indtag. - Bare husk at tage højde for, hvornår en miniature er færdig med at vokse.

Pøj-pøj med det.

Cirkelinemus .

Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

Se min præsentation for yderligere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 16:35

Tak for dit råd :)

Det foder han får nu er heller ikke udregnet med foderplan. Derfor ville jeg gerne have lagt dette i foderplan.

Har prøvet at fodre ham med vitaminer+mineraler, roepiller og lucerne, men dette blev han alt for tynd på. Derfor får han nu fiberpiller, havre, lucerne og salvimin.

Grunden til skiftet er at jeg gerne ville have lidt mere power i ham. Plus han skal stråle til kåringen :)

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 16:44

Jeg kan kun finde ret sparsomme oplysninger om Saracen foderet. Men jeg har fundet FE/MJ, protein og selenindholdet på det.

Jeg har prøvet at lægge det i mit program, MEN jeg kan ikke sige dig om det er komplet dækkende pga. manglende oplysninger.

Jeg kender heller ikke kvaliteten/analysen af dit stråfoder, men har tastet nogle gennemsnitstal ind ... så alt i alt en temmelig svævende plan :)

Iflg. mit program har han brug for 23,7 MJ pr. dag (Jeg tastede ham ind som lidt svær at holde i huld) og hvis du giver 300 g. Saracen og 3 kg. wrap får han dagligt 24,8 MJ, hvis dit wrap er gennemsnitlig i kvalitet. Selen og proteinbehovet er ligeledes dækket, men mere kunne jeg ikke regne ud.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 21:30

Ok :) TUSINDE tak for hjælpen!!! :)

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider