|
|
| Tidligt ude - Sommereksem. |
|
|
Hej. Avalon har sommereksem, og de sidste på år, synes jeg at jeg har været for sent ude, med at give ham eksemdækkenet på. Så i år, når vejret bliver bedre, overvejer jeg at give ham halsen til eksemdækkenet på ham, når han får sit overgang/regndækken på. Og så senere hen, kun eksemdækkenet. Hvad gør i andre? Hvornår begynder mitterne at komme? For vil gerne være på forkant, så han ikk klør hele sommeren.
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon* & kattene Dina & Kailey. R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klogt nok |
|
|
Hej Pernille Det syntes jeg lyder som en klog beslutning. Hos os er det ikke nødvendigt men insekt dækkenet (endnu) men så snart vintertøjet kommer af, begynder vi af behandle mod mitter. mvh Joan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Jeg overvejer binyrebakhormon til min vallak. Han skal ikke på sommergræs alligevel - hormonet øger risikoen for forfangenhed.. Men han har slem eksem ( Hööks laver et fantastisk dækken til eksem som min gamle Harpa bruger, men de er ikke store nok til kæmpedyret! Hva med Økozon?
Ejer af; - Narnia fra Lille Nørregård IS
- Harpa fra Ytra-Vallholti IS (ifol)
- Álfur fra Danefeld IS
- Diamant DV866
OS Oslo trense str II sælges! Nypris 5.700,- NU 4.000,- ALDRIG BRUGT!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mitter |
|
|
Højsæson for mitter er i april og igen i september-oktober, da det er mitternes ynglesæson. Jeg gjorde det, at jeg brugte et regndækken med hals i ydersæsonerne og eksemdækken om sommeren. Ydermere gjorde olien Equioil fra Equidan underværker. En 5 liters dunk kostede 399 kr. og varede i et halvt år. Det tog det værste af eksemen på min hoppe og gjorde, at jeg i de varme måneder midt på sommeren helt kunne undvære eksemdækkenet selvom hun gik på døgnfold.
Sprenger Bow Balance stigbøjler str. 12 cm. købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
| Forfatter:  |
Gitte ♥Ryan♥ |
| Dato:  |
10-02-2011 11:01 |
|
Jeg hopper lige med i denne tråd. Håber at det er ok  Jeg har ingen erfaringer overhovedet med sommereksem, men er nu den lykkelige ejer af et stk shetterpige med den lidelse. Jeg læser og læser så jeg er helt rundforvirret. Og tænker at nu vil jeg høre hvad der virker for jer kloge HN´er. Sagen er den at hun er 12 år, i fol med forventet termin i maj. Kan jeg bruge et eksemdækken til hende når hun har føl ? og kan man overhovedet få eksemdækner så små ? Har hørt om en urteblanding som man skal starte op med inden mitterne kommer, men kan ikke huske hvad den hedder, og mon den virker ? Jeg vil så gerne gøre det godt for hende, så hun ikke kradser sig selv helt til blods som hun nåede at gøre sidste år. Med venlig hilsen Gitte
Man kan hvad man vil Det er bare et spørgsmål om vilje 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Vassen |
10-02-2011 11:16 |
|
Think Mud i kombi med Think Icelandic skulle forebygge indefra... Jeg har ikke selv prøvet den kombi, men bruger selv Think Mud og Think Calm og de produkter virker i hvert fald helt sindssygt godt, så tænker, at det må det andet også gøre?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vassen |
Gitte ♥Ryan♥ |
10-02-2011 11:20 |
|
Hvad er Think Mud og Think Icelandic, hvor kan det købes og hvordan bruges det ? Mvh Gitte, som undskylder for sin uvidenhed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Her har vi kun haft succes med følgende: Jeg gjorde det, at jeg brugte et regndækken med hals i ydersæsonerne og eksemdækken om sommeren - som Lisbeth ?Figorina? skriver. Dækner, dækner, dækner (året rundt for vores vedkommende). EKSEMDÆKNER er det eneste (jeg har erfaring med samt kendskab til) der yder 100 % beskyttelse!!!!! Man kan, hvis man vil, tildele div. tilskud som hjælper i en eller anden udstrækning, det sker der bestemt ikke noget ved, MEN har man en hest med lidelsen sommereksem kommer man ikke uden om, at lægge et eksemdækken på den - går sådan en hest uden eksemdækken er det ren dyreplageri. Mange mange mange heste, med denne allergi, tåler IKKE hverken fysisk eller psykisk at gå ude 24/7 om sommeren. Disse heste trives bedst med at gå ude om natten, hvor insekterne ikke er aktive, & så stå på boks om dagen mens insekt inferno udspiller sig.
WINTEC 500, All-round, sort, 17", m/blåt kopfjern (Medium Wide) sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
Gitte ♥Ryan♥ |
10-02-2011 11:48 |
|
Har rodet rundt på nettet og nu fundet et dækken, hvor man kan afmontere mavedelen, så det måske ville være nemmere for et føl at komme til patten. Har i erfaringer med det ? www.hyldahl.com/ page.asp?sideid=93&zcs=9 Det er jo monster dyrt, så jeg vil ikke fare ud og købe det, hvis nogen har dårlige erfaringer, eller en billigere løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Internettet :-) |
Gitte ♥Ryan♥ |
10-02-2011 12:59 |
|
Godt jeg har fri idag. Har nu brugt flere timer på nettet. Og her er hvad jeg fandt ud af. Think icelandic 379,00 kr for 4 kg. købes bla hos www.think-equine.dk/webshop/ category.php?id_category=6 Min shetter skal have ca 120 gr om dagen så det skal klart prøves. Det skal startes op i hvertfald en måned før mitterne kommer så det kan nå at have en effekt. I hvertfald efter hvad jeg har kunne støve op. Der ud over er Think fly et godt produkt til at have som slikkesten/spand på folden, hvis man ikke lige kan være der hver dag til at fodre. Equioil kan købes hos bla Gærum Dyreklinik www.gaerum-dyreklinik.dk/ ?s=sommereksem Men ellers kan jeg anbefale at man søger på Joras.dk hvor islænderfolket færdes. Her er der en stor vidensbank om emnet sommereksem. Med venlig hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BOETT dækkenet |
|
|
Til Gitte Eksemdækkener er der mange af med det suverænt bedste er det fra Boett. Det koster men det holder også i flere år! Pasformen er rigtig god og spænder mm. er i en ordentlig kvalitet. Prisen viser ikke tegn på meget konkurrence  Sammenlign det med hvis du skal ud og købe et nyt dækken hvert år og køber et rigtig godt som kan holde i flere år. Vores is-mule har haft sit dækken i 3 år, men holder ikke en sæson mere  Der er delte meninger om, om man bør avle på en eksemhoppe! Vores hoppe fik føl et år og selv med dækken på var der ikke noget problem for følle at komme til. Hun folede også med dækkenet på og der var ingen problemer der heller. Vi købte hende til vores søn som en hoppe med let eksem, men har så erfaret at hun har eksem i svær grad, selvom vi bor mere "luftigt" end sælger. (Der var sælger nok ikke helt ærlig ) Der er virkelig prøvet rigtig, rigtig mange ting på den hest og senest har hun udviklet hudkræft, men jeg ved ikke om det har en sammenhæng. Hesten er ellers FANTASTISK, der kunne skrives bøger om hendes enestående meritter! Følle har ikke vist tegn på eksem, han er 3 år nu. Jeg prøver at tage mig sammen til at få hende aflivet, men måske skal jeg prøve det omtalte Think Icelandic og give en chance med det først. Hilsener Anette Ps: Gad vide hvor længe vi skal vente på en vaccine til eksemheste??
Stor skøn varmblods hoppe, med unikt temperament, 5 år søger ny rytter, grundet ejers helbred. Evnt. bytte med broget el. palomino shetlænder hoppe, maratonvogn + sele til shetlænder eller islænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Lige et spørgsmål vedr. sommereksem (tilføjer mig selv til de uvidendes gruppe på dette emne ): Heste med sommereksem, klør de sig også om vinteren? Hvordan konstaterer man sommereksem? De kan jo også klø sig af mange andre årsager. Har dyrlægen en måde at konstatere den lidelse på?
2 stk. ponyhingste til salg. 2000 kr samlet. 1 rød meget flot shetlandshingst og 1 knapstrupper blandingsplag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Think Icelandic |
Kitty 1 |
10-02-2011 18:47 |
|
Think Icelandic er helt fantastisk til heste med sommereksem , har ikke selv haft hest med sommereksem, men kender efterhånden en del og har kun hørt meget positivt omkring Think Icelandic. Bruger selv Think Pink og Think Sound til min hest med spat ... og er super tilfreds med resultaterne )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Akupunktur |
|
|
Nu bor jeg lidt længere sydpå , men mitterne er her desværre. Min lille hvide dame har haft eksemdækken på så godt som hele vinteren. Jeg har gennem de sidste to år haft held med akupunktur. Det var egentlig ved et tilfælde at jeg fandt personen (dyrlæge selvfølgelig) som siden har givet den lille dame en tur med nålene en gang om ugen til at begynde med og sidenhen en gang hver 14. dag, forår og sommer. Derudover bruger jeg lidt til at tage eventuel hård hud (får det lavet specielt på apoteket) hvilket gør at damen kan gå uden dækken midt om sommeren. En klar fordel da temperaturen normalt er over 30 midt på dagen. GrislingQ (Sylvester)- du får dyrlægen til at tage en blodprøve og få den undersøgt. Derved får du også konstateret hvilke slags mitter den er allergisk overfor (her har vi fire typer - hun er kun allergisk over for en) og kan regulere hestens inde/ude tider + påklædning alt efter hvornår de er aktive. Hejsa Tine
****** Små fødder sætter også dybe spor ****** _______________________________
Leder du efter en rideferie i Toskana -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kisselrod olie og Hostesaft :) |
|
|
Har en shætter med meget voldsom sommereksem. De sidste to år har vi holdt det nede ved at give ham kisselrod olie og smøre ham ind i hostesaft Swedenbitter naturhostesaft. Hostesaften smøres på en gang i døgnet og gnuppes godt ind i man og hale Det virker!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Prøvede Think Fly sidste år på et par af vores. Udover at de ikke brød sig om det gav det heller ikke nogen videre synlig effekt. Men som med alt andet virker de forskellige produkter forskelligt på forskellige dyr. Et er ihvertfal HELT sikkert, det er IKKE nok alene at tildele det til en hest med sommereksem. Min erfaring er, at det er langt billigere at investere i et godt eksemdækken med det samme, frem for at famle sig frem med div. tilskud som alene ikke beskytter hesten mod Mitters spyt. Har man en hest med sommereksem ender man, før eller siden, op med at investere i et sådan dækken. God & oplysende artikel som nok kan gøre mange klogere omkring denne lidelse: www.hyldahl.com/ page.asp?objectid=10&zcs=9 ALLE heste uanset race & alder kan udvikle denne allergi..
WINTEC 500, All-round, sort, 17", m/blåt kopfjern (Medium Wide) sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223575 |
|
|
Min hoppe døjet også med sommereksem og fandt til sidst ud af at der kun var dækken som en god løsning, jeg var generalt hurtig til at hive overgangsdækken af så hun kunne få 14 dage uden dækken. dog har hun de sidste år været skadet og ikke stået med dækken om vinteren, besluttet så i sommer da hun skulle have føl at jeg kun ville smøre og først lægge dækken på hvis hun begyndte at klø, det gjorde hun dog ikke. Hun gik hele sommeren uden dækken på, trods der på hendes fold gik en å gennem folden og der også var et krat med tætte træer, tror hormonerne i hendes krop gr føllet gjorde at hun ikke udviklet sommereksem. efterfølgende kan jeg desværre ikke sige om det har hjulpet, da hun blev aflivet da følle skulle fravænnes.
Dressur/spring hest søges til part omkring egtved. Aloe vera produkter sælges Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|