Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 20:29

Jeg har en hest med forbenet dragtbrusk. Han går med sygebeslag og trives indtil videre fint med det. Han kan rides og har det godt på folden.

Jeg har søgt og søgt på nettet om dette, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget om hvordan man helst skal holde sådan en hest.

Så nu håber jeg der er nogle kolge hoveder, som har erfaring med dette, der kan hjælpe mig.

- Er der underlag de helst ikke må gå på?

- Hvor længe holder heste med forbenet dragtbrusk ca?

- Kan det på nogen måde blive bedre? Altså, kommer han nogensinde til at gå uden sygebeslag igen?

Vil gerne vide så meget om det som muligt. Synes ikke rigtig jeg har kunne finde andet end folk der fortæller, at de har været nødsaget til at aflive deres heste. Går det virkelig kun den vej for heste med dette? Ved godt det bestemt ikke er en god ting, men ved da også heste med forbenet dragtbrusk alligevel bliver handlet...(ville aldrig selv købe en hest med forbenet dragtbrusk)

Håber I kan gøre mig lidt klogere. :)

VH Anne Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

hmm.........
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 21:20

min har det i hendes ene forben og det har aldrig generet hende men håber da du finder noget der kan hjælpe din

Mvh.

Anita og Lulle :-P

Mor til prinsessen Anna 18-04-06 og prinsen Nicklas 20-01-09

En stjerne fødes på himlen, men vil hellere ha dig hos mig mor

12 sept 2007 sov godt.

0
0
Svar på denne tråd

forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 23:15

Forbenet dragtbrusk kan være en grim fætter at danse med men med den rette beskæring ,skoning og fornuftig ridning kan hestens livskvalitet og holdbarhed forbedres væsentligt.

Ved forbenet dragtbrusk er der forandringer (forbeninger som navnet antyder) der bevirker at der "blir´mindre plads" inde i hoven da dragtbruskene (som normalt er elastiske) bliver forbenede,hårde og uelastiske og dermed fylder mere og kan klemme andre dele af hoven hvilket resulterer i ømhed og/eller halthed.

Fremgangsmåden er at skabe bedre "spil" i hoven samt støddæmpning da hovmekanismen ikke fungerer optimalt.

Her ville støddæmpende såler som fx. "shocktamer" med passende blød pakning være at foretrække. Nogle heste går godt på ringsko, andre bedst på almindelige parallelsko. Nogle heste har gavn af at blive "rillet" dvs smeden skærer (normalt) 3 riller i hovkapslens bagerste halvdel, formet som en vifte for at forbedre spillet i hoven.

Hestens holdbarhed hænger selvfølgelig også sammen med brugen. Hestene er jo meget forskellige og nogle kan leve længe og endda bruges på konkurrenceplan men man bør være bla. varsom med en masse ridning på hårdt underlag (pga. den manglende støddæmpning).

Hilsen JP

Sydhavsøernes Beslagsmedie

"Kvalitetsbevidst hovpleje

og højt serviceniveau"

Åben for nye kunder på lolland,falster og sydsjælland -ring/sms 60159930

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 12:20

Min kæreste har en hest med forbenet dragtbrusk på det ene forben. Vi kæmpede i lang tid med at holde ham barfodet med forskellig slags beskæring og samtidig var han halt på det andet forben. Efter smedens anvisning opgav vi ideen om at undgå sko, og så fik han en alm sko på.

Det hjalp øjeblikkelig, og efter 1 måneds tid var han ikke længere halt på det andet ben. Så han har virkelig gået og aflastet.

Nu er der gået omkring 4 måneder sidenhanfik sko på, og man kan intet mærke på ham! Han er forresten 11 år, og vi satser da på han holder mindst 15 år mere:-)

Sagde Katrine

Mor til Jessica født 24.08.2007

Og med lillebror i maven...

http://www.dyricentrum.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2011 17:42

Min, nu snart 10-årige, oldenborvallak fik for et par år siden af min dyrlæge konstateret FB på venstre forhov - indtil videre har han overhovedet ikke været mærket af det (7, 9, 13)og har heller ikke specialbeslag på.

Han bliver brugt næsten daglig til hyggedressur og skovture - altså bliver langt fra overbelastet.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 18:33

Tak for svar. :) Må jo bare tage det en dag af gangen.

VH Anne Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider