Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Shetlænder på døgngræs?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 22:09

Hej Hn'er!

Jeg har lige rykket min hyp hesti ud til en ny opstaldning hvor der endelig er til at han kan komme på døgngræs om sommeren, hvilket jeg syntes det er mest optimale, er ikke meget til at de står på jordfolde og så med wrap. Syntes græs er meget bedre!

NÅR men altså jeg ved ikke hvad han var vant til det gamle sted, men da jeg havde ham den første sommer smed jeg ham på døgn græs med det samme uden en tanke. Det gjorder jeg bare. Ja han blev fed (pga overfodring oven i) men han blev ikke syg. Da han kom det nye sted var der stadig græs men ikke HELT vildt. Han fik så den sommer der også en fold, med lidt græs som hurtigt blev nedbidt. En dag løb han ud af folden og ind på en der ikke var blevet rørt i evigheder og åd godt igennem. Endte i noget små kolik, men ikke noget der kom dyrelæge på. Han var bare meget sløv.

Den næste sommer fik han så INGEN græs, selvom det egentlig var det jeg ville.. men var ikke muligt, da de også fik hø oven i græsset, og det er for meget for den lille! Men så tog jeg på en ferie med ham i 5 dage hvor han igen bare blev smidt på græs uden indgræsning og der var intet.

Nu er det så jeg tænker om jeg skal passe på på nogen måde ?? Hvis heste er vant til græs, kan de så bedre tåle det eller hvad?

Det er først nu at jeg skænker det en tanke, for vito har altid bare tilpasset sig.

jeg ved mange siger shetlænder + græs er NO GO, men det kan jeg altså ikke se problemet i. Det er det mest naturlige for dem og spise græs?

Han vil kun få vitamin"pille" ved siden af.

Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side

.. som nu også er kørepony !

0
0
Svar på denne tråd

da......
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 22:18

da jeg var ung, og ikke havde kendt heste, der var forfangne, smed vi også vores heste på græs on/off, uden tilvænning som sådan. Og min oldenborger har været smælder-fed hver eneste sommer, fordi jeg har prioriteret at hun har kunnet bevæge sig på folden 24 t.

Og hvad skete der så - ris til egen bagdel. Kroppen har sagt fra nu, blev forfangen i sommers, og kan absolut ikke tåle græs mere. Bare en lille smule græs - som ville sulte andre, får hun voldsom diarre , hendes mave går i stykker, og får giftstoffer i tarmsystemet.

Så - på med mundkurven, og en HELT nedgnavet fold i månederne maj-juni. Giv hø og halm på folden et par gange om dagen. Jeg har lært det på den hårde måde.

Opstaldning boks/løsdrift ledig i stald ved Århus (8471), med ridebane, 1000 kr incl. hø/halm. :) www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=467233

Gratis shetter-hingsteplag til godt hjem! Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

Både tilvænning
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 00:11

og begræsning af græs er vigtigt til sådan en lille fyr. Ja græs er naturligt, men de mængder vi giver vores heste er IKKE naturligt for dem. De skal helst gå og lede efter foder, vandre langt hver eneste dag. Sætter vi dem på en mark, hvis de kan stå stille og køre top græs indenbords, så bliver de syge før elelr siden.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

åh hvor er det godt du vender
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 00:15

det spørgsmål herinde. Jeg er uddannet agronom/hestekonsulent og har arbejdet med hestefodring siden 1997. Tro mig, det går godt i nogen år, og så går det galt med stofskiftet. De får en art sukkersyge af længere tids overvægt og så bliver den forfangen en dag.

Det er mildest talt sk... træls at have en hest af nøjsom type, men tro mig en shetlænder havde ikke overlevet på shetlandsøerne hvis den ikke var utrolig nøjsom og kunne klare sig uden mad hele vinteren og samtidig producere føl.

Du skal lave en shetlænder paradis uden græs og ændre din tankegang om at det er synd den ingen græs får. Masser af grene den kan tygge i og nogen gode legekammerater og små afmålte portioner hø og halm. Folden skal nærmest være jordfold.

0
0
Svar på denne tråd

Shetter?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 10:53

maya ?nobi og vito?:

Slå sparegrisen i stykker og snup en forlænget weekend på Shetlandsøerne. Dér kan du garanteret få fantastisk inspiration til den perfekte shetterfold.

Er der noget der ikke er naturligt for heste - og i særdeleshed små shettere, så er det knæhøjt saftigt grønt græs så langt øjet rækker.

Det vigtigste for heste er motion, beskæftigelse, selskab, at de er dækket med vitaminer og mineraler og så at deres mave holdes igang hele døgnet med små afmålte portioner grovfoder. Døgngræs er misforstået godhed med sandsynlighed for katastrofale følgesygdomme...

En jordfold kan sagtens gøres til et spændene paradis med masser af udfordringer og beskæftigelse for hesten. Man skal bare være kreativ - og det véd jeg at du er!

Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 11:15

Jeg synes os det synd hvis de intet græs for sådan sommer. De elsker det jo. Så kan du ikke bare nøjes med smide ham på en græsfold max 15 min nogle gange om ugen i stedet for døgn?

Min hare gået på græsfold de sidste to år. Ingen problemer. Men han blev liiidt vommet/tyk sidste år. Det bare ikke godt og besværligt at slanke dyret igen. For så kommer alle sadelproblermen når jeg skal ride imens. Så i år har jeg besluttet at han max kommer derned i en time (når han er indgræsset) og så hjem igen et par gange om ugen. Max to gange. Ellers er det på jordfolden resten af tiden med frøhalm.

Mon ikke din shetter os kan klare det. Ellers en times eller to med mundkurv.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

vores går på græs
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 11:20

Vores gamle shetlænder hoppe går på græs året rundt og har aldrig nogensinde haft problemer med dette.Hun går sammen med 2 islænder hopper og på 5 HA så har masser af plads at røre sig på.Men ville ikke sætte den på knæhøjt græs for så ber man om forfangenhed.men hvis hesten går på græs året rundt regulere de det selv som i naturen og for ikke kolik pga af jord og sand pga jordefolde.

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Susanne Mehren
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 13:32

Jeg kender desværre en del shetlændere der er blevet forfangne på folde som dem du beskriver, hvor de går på nedbidt græs året rundt.

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre på bestemte typer græsfolde og hvis det er hingste som motionerer sig selv meget, hopper der i fol hvert år, ponyer der køres/løbes med hver dag, eller hvis man ikke giver suppleringsfoder om vinteren, så de ikke er runde året rundt.

Men en gennemsnits dansk shetlænder er ikke en brugshest, de er som oftest fede og har ofte små tegn på forfangenhed, som ikke opdages af ejer. For det kræver at man ser dem bakke eller vende skarpt på hårdt underlag.

Og jo flere år den er og jo flere gange den har været fed på sommergræs, jo større er risikoen.

Og jeg synes der er for mange der overraskes over at den "pludselig" er forfangen, for den kunne tåle det de andre år? Og kender man tegnene, så kan man faktisk spotte det inden det går galt. Problemet er at ofte sker der ikke noget, før ejeren har fået en stor bon fra dyrlægen pga "full blown" forfangenhed og en kraftig henstilling til at slanke dette lille dyr.

0
0
Svar på denne tråd

Døgngræs
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 13:53

Det afhænger vel af vægten. Hvis han bliver for tyk, så kan han ikke gå på døgngræs. Hvis du kan holde ham passende slank, så lad ham gå på græs.

Det er altså rigtig vigtigt, at han ikke bliver for fed, den kære pony!

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Puslebord, blå skråstol (næsten ny) ammepude (ny) bortgives - skal afhentes!

Forskelligt babyudstyr sælges, bl.a. tvillingeklapvogn, voksipose, og Baby Skies madras.

0
0
Svar på denne tråd

Uha ...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 16:01

Uha - det vlle jeg aldrig turde byde en Shetlænder. Det er en sød forestilling du har om døgngræs, men nok desværre også lidt naiv.

Da min datter var lille havde vi også en Shetlænder der blev brugt til lange trækketure, hun gik på døgnfold om sommeren, men ikke døgngræs, hun fik tildelt hø og halm samt vitaminer på den nedgnavede fold og var rigtig fin i huld indtil hun en dag brød gennem hegnet (ikke blot er de små og nøjsomme, men også temmelig kreative ;) ) Hun nåede kun at gå på den almindelige græsfold et par timer, men alligevel var det nok til at hun blev forfangen.

Jeg gætter på, at din pony ikke er så gammel, siden den ikke har reageret de andre år, men ofte reagerer de når de bliver ældre, især hvis de tidligere har været overvægtige eller tæt på forfangenhed, så jeg vil virkelig råde dig til, lige at tænke dig om endnu engang inden du smider den på døgngræs.

Pøj pøj med hyppen :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 18:44

Jeg har også en MEGET nøjsom hest. Ja, hun er jo lidt større end Vito, men har samme problem I mine yngre dage, da jeg ikke vidste noget om forfangehed mv., gik hun også bare på døgnfold om sommeren. Fed det blev hun, men ikke forfangen.

Jeg har de seneste år forsøgt at holde hende slank, ved at hun gik på en mindre fold, hvor der ikke var så meget græs osv. Men, hun blev stadig tyk.

Sidste år besluttede jeg, at give hende mundkurv på. Det hjalp! Nu kan hun gå på døgnfold med min unghest, og hun bliver ikke tyk. Hun kan ca. æde 1/3 del af normalen med mundkurven på.

Jeg valgte/vælger så, at hun ca. halvdelen af døgnet går på "jordfold" med frøgræs, så hun kan få mundkurven af lidt.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 21:18

Keppie:

"For det kræver at man ser dem bakke eller vende skarpt på hårdt underlag"

Vil det sige at man kan se på hesten at hvis den har svært ved at vende skarpt på hårdt underlag eller bakke - om sommeren - at de kan være forfangne eller hvordan ?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

shetlænder græs
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 22:03

Ja det er ikke helt nemt med en shetlænder og græs.

Min datter fik en shetlænder foråret 2009 - Den sommer gik han på græs hele sommeren. De mdr hvor der var mest græs var de dog lukket ind på en meget nedbidt fold ca 12 timer i døgnet. - Han blev fed, men det gik...

Sidste forår blev han så forfangen i april - @!#$ jeg var slet ikke forberedt! - MEn tænker at vejret - frost om natten og sol om dagen var medvirkende! - Men da absolut også, at han stadig var for tyk!

HAn kom sig hurtigt (efter dyrlæge - og medicin), men derfra tog jeg/vi det meget alvorligt!

Hele sommeren stod han på stald om dagen, med frøgræshalm. Om aftenen kom han ud på græs med de andre 1-2 timer og så gik han på en micro jordfold ved løsdriften om natten. - Han blev slanket og havde det super godt!

- Jo han savnede de andre, men af to onder er jeg ikke i tvivl om at dette var bedst!

Denne vinter har jeg passet meget mere på med fodringen - de plejer at gå ude hele året, men det er skisme svært, da han så når at æde alt for meget hø/wrap!! Så i år er de i boks om natten. - HAn får nok ædt lige rigeligt hø på folden om dagen, men til gengæld får han minimalt hø i boksen og så klare sig med halm. - HAn er en lille bitte smule buttet, men klart pænere end forrige vinter!

Til foråret har vi besluttet, at dele løsdriften op, så han får sin egen lille micro jordfold og løsdrift, så han kan være ude ved siden af de andre hele dagen (når ikke de lige går på græs). Og ved at tage det i opløbet, så håber jeg på, at han så kan klare nogle timers græs med dem hver dag (1-4, nu må vi se). Og så bliver det ellers halm og en lille smule hø ved siden af.

Jeg har det helt fint med dette, dog ville jeg ønske jeg havde mulighed for at give ham en ven at gå med - men sådan bliver det ikke.....

HAr også overvejet flere timers græs med mundkurv.

Sidste år prøvede jeg og da tabte han mundkurven et par gange, så ved ikke helt om jeg tør.... Men tror jeg vil forsøge med en greenguard (eller havd den nu hedder), da jeg har læst meget positivt om den herinde.

Men alt i alt så tror jeg, at det er os (pyller) mennesker, der finder det værst - når bare hestene har noget at tygge i, så tror jeg ikke de lider!

0
0
Svar på denne tråd

vito...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 13:06

tak for de mange svar. Har siddet og grublet lidt over det..

Det sted jeg står er der 4 store folde. 2 vinter og 2 somre, som så bare er kæmpe store. De går i kæmpe flokke (vallakker og hopper sammen) så der er ikke mulighed for at han går et andet sted desværre :-)

Nu er vito den slanke type af en shetlænder, som bliver motioneres flere gange om ugen :)

v

vommen er orm :)

Jeg tror jeg nok måske ender med at give ham mundkurv på til de har gået der i noget tid så den er blevet bidt ned. De har en 400 meter lang græs fold, men som de får delvis af, altså de starter på et lille stykke og så bliver den mere og mere.

Men er dejligt at høre med jeres erfaringer. Skal nok passe mere på en regnet, men det heller ikke sikker han de næste 10 år jo skal gå på græsfold, det er ikke sikkert . I år skal han ihvertfald .

Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008

MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF

Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side

.. som nu også er kørepony !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider