Ja det er ikke helt nemt med en shetlænder og græs.
Min datter fik en shetlænder foråret 2009 - Den sommer gik han på græs hele sommeren. De mdr hvor der var mest græs var de dog lukket ind på en meget nedbidt fold ca 12 timer i døgnet. - Han blev fed, men det gik...
Sidste forår blev han så forfangen i april - @!#$ jeg var slet ikke forberedt! - MEn tænker at vejret - frost om natten og sol om dagen var medvirkende! - Men da absolut også, at han stadig var for tyk!
HAn kom sig hurtigt (efter dyrlæge - og medicin), men derfra tog jeg/vi det meget alvorligt!
Hele sommeren stod han på stald om dagen, med frøgræshalm. Om aftenen kom han ud på græs med de andre 1-2 timer og så gik han på en micro jordfold ved løsdriften om natten. - Han blev slanket og havde det super godt!
- Jo han savnede de andre, men af to onder er jeg ikke i tvivl om at dette var bedst!
Denne vinter har jeg passet meget mere på med fodringen - de plejer at gå ude hele året, men det er skisme svært, da han så når at æde alt for meget hø/wrap!! Så i år er de i boks om natten. - HAn får nok ædt lige rigeligt hø på folden om dagen, men til gengæld får han minimalt hø i boksen og så klare sig med halm. - HAn er en lille bitte smule buttet, men klart pænere end forrige vinter!
Til foråret har vi besluttet, at dele løsdriften op, så han får sin egen lille micro jordfold og løsdrift, så han kan være ude ved siden af de andre hele dagen (når ikke de lige går på græs). Og ved at tage det i opløbet, så håber jeg på, at han så kan klare nogle timers græs med dem hver dag (1-4, nu må vi se). Og så bliver det ellers halm og en lille smule hø ved siden af.
Jeg har det helt fint med dette, dog ville jeg ønske jeg havde mulighed for at give ham en ven at gå med - men sådan bliver det ikke.....
HAr også overvejet flere timers græs med mundkurv.
Sidste år prøvede jeg og da tabte han mundkurven et par gange, så ved ikke helt om jeg tør.... Men tror jeg vil forsøge med en greenguard (eller havd den nu hedder), da jeg har læst meget positivt om den herinde.
Men alt i alt så tror jeg, at det er os (pyller) mennesker, der finder det værst - når bare hestene har noget at tygge i, så tror jeg ikke de lider!