Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tidligere forfangen - pas på græsset
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 04:37

som overskriften siger har jeg købt en haffer som var forfanget sidste år. Hun har heldigvis ingen men, men jeg ved jo at det kommer igen hvis ikke man er yderst påpasselig. Det jeg tænker er hvornår skal man begynde at passe på græsset??? Hun går på en rigtig dejlig stor fold - løsdrift - så regner med at hun skal fra den fold på et tidspunkt om ikke andet så på visse tidspunkter. Men hvornår begynder græsset at være farligt???

Hun var mega fed da jeg købte hende og fik ingen motion. Hun har nu tabt sig en del og bliver motioneret. Hun skal rides til om en lille måned.

Håber i kan hjælpe lidt så jeg undgår at det kommer igen.

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

ysy....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 08:51

jeg har brugt ysy fra Brogaarden til min forfangne pony sidste sommer. Jeg kom først i gang med det efter den var blevet forfangen og der blev ved at være noget som ikke ville slippe. Det gjorde det efter den fik ysy. Se mere om det her brogaarden.eu/Tilskud- Hest.141.aspx?recordid141=30614

Jeg går i gang med det igen i marts tænker jeg. Og ellers så er det jo en stille og rolig indgræsning. Pas på med græs der får frost om natten og sol om dagen. Det var bl.a. det som gik galt for rigtig mange sidste år, nattefrosten ville ikke slippe.

Men at den taber sig er jo nok det vigtigste for de er bare mere disponible når de er fede.

Hanne

Mor til Villads musen født 0708-09

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lea
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 19:40

Hej Lea

Gå ind på http://www.forfangenhed.dk og køb den guide, der er.

Jeg har den selv - har læst den 100 gange, og den er guld værd!

Der står bl.a. også, hvornår man skal begynde at passe på græsset... Og selvfølgelig en hel masse andet...

Vh Sinne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 21:05

Hej.

Som Sinne siger, ind og ha fat i forfangenheds-guiden.

Jeg har selv en hoppe der har været forfangen for et par år siden. Hende købte jeg i efteråret 09.

Det jeg gjorde sidste år, var at hun kom på græs med de andre, men med mundkurv på, for hun kan virkelig køre i hovedet. Egentlig undrer det mig ikke hun er blevet forfangen :)

Jeg købte den model der hedder Greenline, med tilhørende passende grime, søg evt. for billede på nettet.

Det er ikke en mundkurv der sidder tæt.

Den koster godt nok lidt mere end de andre modeller, men her synes jeg ikke man kan gå på kompromis.

Min tog det rigtig pænt og er ikke generet af den, plus hun har den glæde af at kunne være sammen med de andre, og få græs i de mængder hun kan tåle.

Og jeg ved godt det ikke er alle der bryder sig om mundkurv på hest, og den mening skal folk have lov at have.

Dette er bare et forslag.

Det har virket rigtig godt for os.

Græs om dagen (bliver selvfølgelig græsset langsomt "ind")

og så på jordfold om natten, uden mundkurven.

Men husk at græsset er farligt hele året.. Men det starter allerede i foråret.

Kan ikke præcis huske hvornår min fik mundkurv på, men det har enten været april eller maj.

Og vi har ingen problemer haft.

Håber du finder en god løsning for dig og din hest, så ikke den skal igennem den smerte igen :)

0
0
Svar på denne tråd

mund....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 21:34

mundkurv ELLER stærkt begrænset græs (lille fold, andre har gnavet ned) og mælkesyrebakterier er rigtig godt. I flg. dr. dyr. :)

Opstaldning boks/løsdrift ledig i stald ved Århus (8471), med ridebane, 1000 kr incl. hø/halm. :) www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=467233

Gratis shetter-hingsteplag til godt hjem! Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

guiden....
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 06:31

så er forfangenhedsguiden bestilt - tak for al jeres info.

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed -
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 13:21

I skal alle være opmærksomme på, at Jeres heste også kan blive forfangne af andre årsager end græs. Dette er ikke noget, mange er klar over.

Der kører for tiden en tråd om det inde på Hyggesnak.

Hilsen fra

Louise

www.123hjemmeside.dk/ jetsmarksodessa

R.I.P. * Jetsmarks Odessa **30.04.1993 - 20.04.2010**

0
0
Svar på denne tråd

massere af motion
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 12:36

god forebygning er at sikre at den får pulsen op HVER dag :) - så fortsætte slankekuren og så sørg for at den får travet hver dag og helst også får en galop.

Jeg ville nok også afskære den fra græsfolden og så give den begrænset adgang til græs med muzzle. Og tjekke puls hver dag :)

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Louise Ø
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 13:04

Jeg har skrevet et langt indlæg i tråden under hyggesnak.

Jeg tror ikke på at frost alene kan udløse forfangenhed. Det kan være en udløsende årsag, men kun for udsatte heste.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 16:03

Da jeg var i lære for 8år siden som dyrepasser med hest som sociale fik vi afvide at dårlig hø/wrap, for meget fodre og alle tykke som tynde heste kan blive forfangen.. og i mange tilfælles er oversagen ukendt... kolik og forfangenhed kan komme hele året rundt.. jeg har erfairet at heste som har haft kolik eller været forfangen.. her er halm/wrap/større mængter græs farligt.. da kolik og forfanden kommer igen.. jeg vil give min hest hø og spåner i sin boks istedet for... og købe socialt fodre til forfangen heste og afhjælpen den med "mundkruv eller jordfold med hø" året rundt.. især græs med meget sukkerindhold foråret fra april .. og indgræsning i solskin vejret ikke er godt.. eller vådt græs fra regne vejr er heller ikke godt hos nogle heste.. Det er svært at sige for der er forskelligt fra hest til hest.. hvordan og hvorledes med din hest kan kun du vide.. og i så fald kan man som grund regle sige solskind og vådt græs frarådes..

0
0
Svar på denne tråd

Råd fra gartneren
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 12:46

Græsset indeholder altid mest sukkerstof når det er i vækst, dvs så snart det begynder at vokse igen og særligt i morgen/dagtimerne om sommeren. De små spirer indeholder mest sukker og det er dem der er farligst for hesten.

Hvis du lukker hesten ud på græs om natten vil sukkeret i græsset være at finde på en anden form, nemlig i form af stivelse, og det er sukkerformen fruktose der er den farlige for hesten. Den dannes om når planterne laver fotosyntese, altså når der er lys tilstede og fra temperaturerne når de 10-15 grader :)

håber det var en hjælp :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider