Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest sparker i boksen
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:56

Hej alle i dejlige heste-folk

Har virkelig brug for noget hjælp her.


Min super skønne 9 års hoppe, har det med at sparke i boksen. Det er på bokssiderne og den betonpille der står i boksen(som holder loftet). Hun sparker voldsomt, og jeg er bange for, at det pludselig går rigtig galt.


Jeg har hørt, at man kan få sparkeringe til at sætte på bagbenene. Er der nogle der har hørt noget om det?? Evt. hvad de koster og hvor man kan få fat i sådan nogle henne?!?!


Jeg er bange for, at hun gør skade på sig selv, og ville da rigtig gerne, at de andre i stalden, ikke skælder mig sådan ud, fordi min hoppe, er lidt "sparke glad".


Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg kan ikke stå i stalden 24/7, for at skælde hende ud, når hun sparker.


"VENNER FOR LIVET"

# JASMINOG VINKA #

0
0
Svar på denne tråd
 
 Symptombehandling
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:00

Hvorfor sparker din hoppe?


Hvornår sparker hun?


Er hun mon stresset ved fodringstid?


Sur på naboen?


Træt af renderiet op og ned af staldgangen?


Hvor meget kommer hun på fold?


Og så videre....


Venlig hilsen Camilla


HN miniordbog til fri og gratis afbenyttelse :-)


Sys (n) = synes (y)

Afvide (n) = at vide (y)

Tildens (n) = tendens (y)

Selvskab (n) = selskab (y)

Generalt (n) = generelt (y)

Invistere (n) = investere (y)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sparkeringe
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 08:04

Ja, har set dem på Ålborg travbane, men om de virker ved jeg ikke.

Ringene kan helt sikkert købes over på staldsiden, i en af de (små) boder ellers prøv at ringe til Travdiscount i Vodskov

http://www.travdiscount.dk/ de kan helt sikker sende, dem til dig.


Hilsen Martin

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 13:06

Jeg er helt enig i at man bør finde årsagen i stedet for at forhindre symptomet.

Min hest sparkede selv voldsomt mod naboboksen i forbindelse med fodring. Vi blændede boksen af så han ikke kunne se nabohesten, men det hjalp ikke.

Jeg har nu flyttet ham over i en anden boks, hvor han ikke har nogle naboheste - Og jeg sørger samtidig for at han har godt med stråfoder. Han har ikke sparket én eneste gang siden han flyttede boks.

Prøv dig frem, det kan jo være individuelt hvad der hjælper.


Det har været en udfordring for mig at finde en balance med stråfoderet, for han må heller ikke blive for tyk. Løsningen har været at han udover at få hø til måltiderne, også har et par kilo halm hængende i boksen i et fintmasket hønet.


If a problem can be solved, there is no use worrying about it.

If it can't be solved, worrying will do no good.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kjfdmhjbgjhfjf
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 14:23

hun er ude 6-8 timer om dagen. hun får 6 kg wrap + halm om dagen. hun er sur på nabohesten, ja, men har ingen mulighed, for at flytte hende til en anden boks. der er sideheste ved ALLE boksenen. Men det er ikke kun mod nabohesten hun sparker. Også udmod staldgangen,når der ingen går forbi. Hun er ikke generet af mennesker på staldgangen. Det er hun ligeglad med. Der er heller ikke mange der kommer på den side..


"VENNER FOR LIVET"

# JASMIN OG VINKA #

0
0
Svar på denne tråd
 
 sparker
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:04

Det er sjovt. Min hest sparker også. Har faktisk næsten sparket igennem muren sådan at ham der har stalden blev nødt til at mure om.. pinligt!! Men min gør det kun om morgenen når der skal lukkes ud. Tror det er en blanding af stress og så tror jeg hun bliver klaustrofobisk når hun bliver stresset. Kan sagtens stå alene i en hel stald. Bare ikke om morgenen. Tror hun er bange for at de andre forlader hende.

Men nu er jeg flyttet til en stald hvor hun kan få hovedet ud over boksen. Håber det Før var der tremmer hele vejen rundt. Måske din hest er klaustrofobisk. Vil da lige læse med hvad folk har af gode råd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sparker i boks
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:37

Det har været et stort problem for mig, at min hest har sparket i boksen. Der kan gå lang tid imellem, men så kommer det for fuld knald, så der kommer huller i betonvæggen, og hun har faktisk også skadet sit ene bagben et par gange.

Jeg har gjort flere ting: først skærmet af mod naboer med plader for tremmerne,for naboen må absolut ikke se, når hun spiser.

Desuden hængt gummimåtter op på væggene. Dem kan hun ikke lide at sparke på, måske fordi lyden ligesom "dør", når pladen rammes? Desuden sørger jeg for, at der altid er lidt at tygge i. Hun kan få hovedet ud over døren, og er ret kontakt-glad. Hun kan godt stå alene inde, men går ellers på dagsfold.

Gummimåtterne fandt jeg på nettet ret billigt, men husker desværre ikke adressen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 årsagen
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 21:48

jeg ville også forsøge at finde årsagen til sparkeriet inden man behandler symptomet... det er jo en grund til den sparker, så det er jo med at undersøge sagen nærmere :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sparker
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 20:29

Det bedste vil jo nok være løsdrift. Men det er jo ikke altid lige til... Lyder som noget der er svært at gøre noget ved :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor sparker hesten i boksen...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 11:54

Hejsa!


Jeg er enig i, at du bør finde ud af hvorfor hun sparker, og kan bestemt IKKE anbefale sparke-ringene/kæderne! Det vil måske nok kunne hindre sparkeriet (men ofte lære de dog hurtigt bare at sparke med begge bagben samtidigt?), men vil ikke løse problemet, men blot gøre at din hoppe nu står med endnu et problem, og derved får det endnu dårligere. For at beskytte hendes ben (og boksinventaret) indtil du har fundet ud af hvad problemet er, og fået gjort noget ved det, kan du beklæde boksvæggene og betonpillen med gummimåtter.


Som Anita foreslår, vil en løsdrift nok være optimalt for hende. Men hvis ikke dette er muligt, så prøv at observere hende på folden og find ud af hvem hendes bedste ven/venner er - Hvem holder hun hele tiden kortest afstand til? Hvem leger hun mest med? Med hvem dyrker hun oftest social hudpleje? (Og lad dig ikke snyde af eventuel aggressiv adfærd - ofte ser man mere aggressiv adfærd blandt vennepar end man ser mellem de øvrige flokmedlemmer. Men blandt vennepar er der hovedsageligt tale om meget mild aggressiv adfærd som fx tilbagelagte øre, mens der blandt de øvrige flokmedlemmer er tale om mere alvorlige former for aggressiv adfærd som eksempelvis bid eller spark). Når du har fundet ud af det, så prøv om ikke I kan bytte lidt rundt på hestene i stalden, så hun kommer til at stå ved siden af den/de heste hun bedst kan enes med. Det kan mange gange hjælpe rigtigt meget.


Selv om heste er sociale dyr, har de stadig behov for at opretholde en vis afstand til andre. Hestes personlige rum er typisk på 1-1,5 meter, men kan varierer meget fra hest til hest. Mange heste har problemer i vores stalde, fordi boksene simpelthen ikke er store nok til at hestene føler at de kan opretholde en tilstrækkelig individafstand, og når hestene jo ikke kan flytte sig væk fra situationen, reagere de ofte med én eller anden form for aggressiv adfærd, som fx at sparke til inventaret. Har man ikke umiddelbart mulighed for at give disse heste mere plads i stalden, kan det i mange tilfælde hjælpe at blænde den ene side med en træplade, stof, rullegardiner mv. Herved får hesten "et hjørne" hvor den kan søge hen og få fred. Nogle gange er det nok at blænde den ene side, mens andre heste trives bedst med begge side blændet, og andre igen måske blot behøver en halv side, fx ved siden af krybben.


En anden ting du skal være opmærksom på er, at din hoppes bokssparken også kan skyldes smerter. Eksempelvis begynder mange heste som udvikler spat, eller andre lidelser, i ét eller begge bagben at sparke til staldinventaret, fordi de generes af smerterne. I disse tilfælde vil sparkeriet ophøre når hesten får smertestillende medicin / behandles for deres smerte.


Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen


www.modernehestehold.dk


- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!


Sidste nyt: Online-kurset, "Optimalt Hestehold ..."


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 13:28

Vores smed lavde ring til en vi havde der lavede samme nummer. Det havde en gavnlig effekt, og vi slap for at skælde hende ud.. Den blev sat på så den "raslede" på benet nede ved hoven. Vores gjorde det kun ved en bestemt hest som nabo, havde bestemt ikke tænkt mig, at hun skulle styre hvem der stod hvor, så hun fik ring på, det hjalp for det meste, tog den selvfølgelig af i perioder (den var heller ikke på uden på fold), så den ikke blev en vane


VH Anja

STALD ANTO. Avl af DSP

Dejlig campingvogn udlejes:

Køjer, siddegruppe, dobbeltseng, årg 2003. 200 kr pr. påbegyndt døg ... aun2011@live.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et alternativ
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 13:47

kunne være at hænge en gummimåtte op på væggen. Du skal fastgøre en liste/brædt på boksvæggen, hvor du så hænger måtten. derved bliver der lidt luft (bare et par cm) mellem måtten og væggen.


Det tager stødet fra benet og lyden ligeså. Hos nogle heste kan det helt fjrene lysten til at sparke.


Hørte også fra én for nylig at et oplukket vindue havde løst problemet.


Hesteejendom sælges syd for Odder

www.edc.dk/Sag/ ?Pid=83006882&cid=s01m05

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sparker
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 08:44

Hej.

Min hoppe har også altid sparket i boksen. Hun sparkede hul i murstensvæggen flere gange, og smadrede træværket ind til nabohesten, men efter hun er flyttet i udeboks med løsdrift, har hun ikke sparket en eneste gang, og hun har stadig samme nabo.

Mvh Tina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsningen til heste der sparker i boksen
Forfatter: 
Dato:  08-02-2024 15:31

Lige hurtig FYI, til jer som stadig har en hest der sparker i staldboksen, så er der nu et produkt der løfter hestens behov fra at sparke i staldboksen og derved løser problemet permanent.

 

Det kan findes her: www.quietstable.com

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider