Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 stalddækken vs udedækken ?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 15:35

jeg har en travhest der går med et amigo overgangsdækken med 150 g foer , da han ellers står inde hele dagen (de går i løsdrift) , og jeg overvejer om jeg skal give ham et stalddækken på istedet om natten når døren er lukket , da der jo naturligvis er noget koldere .


mit spørgsmål er så , om et stalddækken til sådant brug skal være med mere fyld end de 150 g ?


jeg har overvejet at købe et insulator på 150 g og putte under hans overgangs mens der er helt koldt ude , og er dog i tvivl om hvorvidt dette bliver for varmt når han ikke er klippet ?


håber at nogen kan hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 bommelom
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 15:49

Du skriver at han står inde hele dagen, er det fordi han vælger at stå inde fordi han fryser?

Min hoppe går i løsdrift og hun har underdyne 300 gram og vinterdækken 380 gram på, hun er klippet og virker veltempereret, men hvis du ikke rider ham, så kan han jo gå uden dækken (hvis han ikke fryser) :-)






Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 dækner
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 02:09

åh de kære dækner... Min går med et 300 g vinterdækken, er ridehest og ikke klippet. Hun står på stald om natten og fold/løsdrift om dagen - dvs de tit først kommer ind kl 21-23 stykker om aftenen og hun har godt no bare det samme dækken på dag og nat og det har de 3 andre dækkenheste i stalden også.. De 11 andre heste går uden dækken og de har ingen problemer - heller ikke når det har været koldest



*Heste tages i ridning -skriv for mere info*



Mvh Jannie


Engedals E.T. & Astoria


Engedals Piaffe, savner dig, du vil altid være min lille prinsesse:) <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan ikke
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 10:13

automatisk regne med at fordi temperaturen falder så er det koldere om natten


Når de står ude er hestene fx. udsat for såkaldt chillfaktor når det blæser - og det er altså ikke mange sekundmeter der skal blæse før det er ualmindeligt hundekoldt!


I øvrigt så vil hestene også varme rummet op i en eller anden grad når de er lukket inde.


Mine står ude med dækkener på (200g foer til den store, regndækkener med fleeceforing til de to små - og ingenting til shetlænderen) men de får altid tøjet af når de kommer ind og de ser bestemt ikke ud til at fryse nogen af dem - på trods af at plagen ellers har ultrakort pels (Han er faktisk den varmeste af dem).


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


Skøn palominoplag sælges på grund af sygdom- se ham på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste rejser pelsen for at holde varmen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2010 16:42

Hejsa!


150 g dækken-fyld lyder umiddelbart ikke af meget som temperaturene er i øjeblikket, men det er jo meget individuelt hvor kuldskær hestene er.

Du skal dog være opmærksom på, at heste normalt rejser hårene for at danne et isolerende luftlag, når det er koldt. Men hvis hesten har et dækken på, kan den ikke rejse hårene, og så kan det blive en kold fornøjelse for hesten, hvis temperaturen er lav og der ikke er varme nok i det dækken hesten har på.


Et lille tip til at vurdere om hesten fryser, er at mærke på den nederste tredjedel af dens øre - hvis de er kolde, er det et tegn på at hesten fryser. Endvidere vil en hest som fryser typisk sitre/ryste, og stå med krummet ryg.



Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen


www.modernehestehold.dk


- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!


Julegave-idé: Online-kurset: "Optimalt Hestehold ..."


0
0
Svar på denne tråd
 
 123123
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 08:00

Jeg ville aldrig går op i fyld i staldsækkenet, derimod kunne jeg godt finde på at gå ned i fyld i et stalddækken.. MEN jeg vælger da min stald er kold, blot at lade dem stå med det samme antal gram ude som inde.. Grunden til jeg ikke går op i fyld på stald er både at de står i læ, og at det i nogen grad eller i nogle tilfælde vil varme stalden op.. Hvorfor jeg kunne finde på at tage fyld af, hvis de varmer det meget op, som på mit tidligere opstaldningssted..


Jeg har stalddækkener liggende, til hvis hesten får brug for mere fyld, her mærker jeg mig frem og ser på hesten.. Eller hvis dækkenet mod forventning ikke skulle kunne holde tæt en enkelt dag...


Så mit råd er hvis hesten trives nu og ikke er kold, så giv ikke mere på.. Men mine som heller ikke er klippet, går med henholdsvis 200g og 370g, og det bliver de ved med indtil eller hvis temperaturen kommer under 10 minusgrader om dagen.. Eller hvis de viser tegn på at denfryser..


Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd
 
 Traver
Forfatter: 
Dato:  21-12-2010 16:37

Hejsa..


Jeg har altid lært at hvis hesten er kold på det nederste af ørene, så fryser den, men om det passer ved jeg ikke.. :)


Men ihvertfald, min traver som faktisk har en ret tyk pels, og som er ved ganske godt huld, han har 300 grams vinterdækken på, både nat og dag, han står på stald fra 22 aften til ca. 8 morgen, og han er lun under dækkenet.

Han kunne nok ikke gå med tyndere dækken, for han fryser hvis det bliver tyndere, også derfor jeg har købt 2 vinterdækner til ham, så det kan blive skiftet hvis det ene bliver vådt. :)


Synes også jeg har lært at hesten temperatur ikke ændres hvis de får mash og diverse varme retter, så det jo gør ved os mennesker, men at varmen bliver produceret i maven når de får grovfoder? og det virker vel egentlig meget logisk.. :)


Jeg var nok ikk til meget hjælp, men håber du finder en løsning. :)


Venligst og glædelig jul Christine



Øffe. <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider