Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

KOLIK IGEN!
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 08:59

Øvøv.. Så har min venindes ismule fået kolik igen...

Er der nogle der har nogle gode råd til både hvordan hun kan forebygge en evt nyt andfald, og hvad hun skal gøre ved ham nu.. Dyrelægen har været ved ham, og han får det forholdsvis ofte.. På de sidete 3 måneder har han haft det 2 gange

Alt tages imod med kyshånd!

Hilsen Siv

- Med den dejligste pony, og den skønneste plag :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 10:02

Det er lidt svært at komme med gode råd, når man ikke ved, hvordan hesten står opstaldet, foder osv.

Min den ældre hoppe fik ofte kolik, da hun stod på rideskole. Det viste sig, at det var pga. forskellige mængder foder, for meget korn og ingen hø kun halm. Desværre var jeg ikke klogere (var 11 år dengang). Hun blev heldigvis flyttet derfra, og siden jeg selv har sørget for ALT omkring hende af foder, foldtid mv. har hun ikke haft et eneste kolik tilfælde i 11 år

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 12:41

tjek for orm..blodorm og bændelorm tjekkes der ikke for ved almindelige ormeprøver og ormekurene man normalt får udleveret tager ikke disse orm..så det kan sagtens være dette..se evt min nu afdøde hests historie i ridehesten 2009 juni måned side 52..

0
0
Svar på denne tråd

sygdom
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 15:47

Jeg har også brug for at vide noget om hvilket foder den får og opstaldnings form o.s.v. hvor meget korn/musli?, hø eller wrap? og hvor mange kilo om dagen får den?, går den i løsdrift, på stald,står den på spåner, halm? bliver den redet? Er den blevet tjekket for orm? Er tænderne tjekket fornylig? Er der lavet en "sandprøve" for at tjekke for eventuelt sand i tarmsystemet o.s.v.

Ja, undskyld de mange spørgsmål. Men er nemmere at hjælpe hvis vi ved noget mere om hesten

Hilsen Maria og isbamserne

0
0
Svar på denne tråd

Generelle råd
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 20:08

Nu ved vi jo ikke noget om, hvordan din vendindes ismule normalt passes og fodres så det kan kun blive nogle ret generelle tanker vi kommer med - så kan I selv finde ud af, om der er noget, der kan bruges.

Mine generelle tanker om at forebygge kolik er

- mange fordøjelige fibre, dvs. wrap eller hø, evt. god frøgræshalm, men så skal der måske suppleres med nogle kilo luserne, som har høj fordøjelighed

- vitaminer som supplement til stråfoder

- krybbefoder gives kun i det omfang næringsbehovet ikke er dækket via stråfoder og vitaminer

- evt. opblødte roepiller pga. højt fiber- og vandindhold og som fyld, hvis det er nødvendigt at rationere stråfodderet

- fodring mindst fire gange dagligt - gerne flere

- mange timer på fold hver eneste dag

Og som allerede nævnt: tjek for orm, tandspidser og evt. mavesår, som kan være årsag til dårlig fordøjelse.

Alt sammen noget der efter min mening hører til godt horsemanship for alle heste, og altså også for heste med tendens til kolik.

Håber I finder noget, der hjælper.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

god jul
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 20:33

hej

jeg er meget enig med det de andre har skrevet.

super vigtigt at få tjekket for bændelorm, da det giver mange kolik tilfælde.

Men i denne her tid er det også vigtigt at holde øje med om hestene får drukket nok vand. Der er nogle heste som simpelthen ikke får taget nok væske til sig.

Det kan afhjælpes med Roepiller opblødte og så evt med lunken vand på så det bliver en slags roesuppe. Eller en meget vandholdig mash, kan hjælpe hesten.

og som de andre skriver masser af stråfoder det er vigtigt og motion.

Men har dyrlægen ikke sagt hvad de tænker kan være årsagen.

God jul

fra Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Kolik kolik kolik
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 22:54

Tilbagende vendene problem i vinter, en sygdom vi ellers ikke har haft før her på gården, men vi er nu oppe på 4 tilfælde på 3 mrd. Nikoline på 2 år fik kolik 3 gange inden vi fandt ud af det var bændelorm!! I går var det så plaghoppen på 1.5 år som viste tydlige tegn og blev belandlet med det samme og fik ormekur i dag mod bændelorm og taget en blodprøve. Så vi håber det er ormene og ikke fodret der er noget galt med. Mange mener nemlig at det skyldes vores frøgræs ikke er ok??? Dette afkræfter dyrlægen dog heldigvis men man bliver da nervøs, ikke??

Så bed din dyrlæge om en blodprøve/ormekur det kan vise sig at være livsvigtigt for din hests fremtid.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

kolik..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2010 23:51

Som et par andre skriver kan det godt være bændelorm. Min havde for et par år siden 3 voldsomme koliktilfælde på en uge og det viste sig at være bændelorm

Hilsen

Lonni

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

0
0
Svar på denne tråd

ang kolik
Forfatter: 
Dato:  11-12-2010 15:50

men pas på med at stole kun på blodprøven..jeg fik selv taget flere blodprøver på min nu afdøde hest som viste jeg skulle have en rask hest men det skulle man være både blind og døv for at se det var hun ikke..det viste sig desværre at være blodorm...så få tjekket for disse også..det kan man gøre ved en simpel gødningsprøve hvor man laver en larvedyrkning..men jeg ville nok forlange at få givet en ormekur der tager ALLE slags orm også blod og bændelorm...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2010 10:07

Han er en smule i bedring , men han er stadig ikke 100% på toppen. Dyrlægen snakkede noget om at han havde noget luft i tarmene eller noget lignene.. Men det er normalt kolik ham har.

Her er lidt mere info:

Han får islænder mix. ca. 3-4 håndfulde 1 gang om dagen.

Han går i løsdrift sammen med andre, og har en balle hø til at stå på folden som de har fri adgang til.

Han bliver redet 3-4 gange om ugen alt efter vejret..

Han er fornylig blevet tjekket for orm, og har fået ormekur. tænder er fine...

Håber det kunne hjælpe lidt..

Hilsen Siv

- Med den dejligste pony, og den skønneste plag :)

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Forfatter: 
Dato:  13-12-2010 11:38

også sagtens være fordi han får guflet sand/jord i sig sammen med sit stråfoder - det er der større risiko for når vejret er vådt og stråfoderet derfor risikerer at blive klistret til med mudder.

Det kan også være vindkolik - altså at han simpelthen kommer til at stå og spænde op fordi det er koldt. Jeg har en veninde der har sådan en hest - hvis ikke den har dækken på ude når det blæser meget og det er koldt så er den næsten stensikker så vidt jeg har forstået på hende.

Jeg holder lidt på at min egen shette vist har fået for meget sand (Ham har jeg lige spenderet en formue på her over weekenden også med kolik) så han er sat på loppefrøskaller nu som hel kur så jeg er sikker på der bliver renset helt ud!

Men ganske som de andre skriver så kan det være fodringsbetinget, det kan være ormebetinget - og så skal man jo altså huske på at vi andre også kan få det dårligt uden sådan nogen speciel påviselig grund.

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Skøn palominoplag sælges på grund af sygdom- se ham på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

forebyg
Forfatter: 
Dato:  14-12-2010 15:28

med gulerødder - giv 3-4 kg om dagen så du er sikker på at hesten får væske nok. Det er ikke altid de drikker nok når det er koldt.

Metteh

Man skal ikke ægre sig men undre sig

0
0
Svar på denne tråd

Svar til ovenstående :)
Forfatter: 
Dato:  14-12-2010 21:56

Hej med dig :-) vil give de andre ret som har skrevet her inde.
min egen har selv haft kolik for ikke ret mange måneder siden.
vi kurerede hende med Warm meal Slobber Mash fra Pavo-hestefoder, en masse ro, osv :-)

0
0
Svar på denne tråd

To ting ...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 14:34

...... som du skal sikre dig at han ikek har problemer med; bændelorm (kan kun ses ved blodprøve) og sand i tarmsystemet.

Det sidste tjekker du ved at rører en frisklagt hestepærer op i sn spand vand så den er helt opløst, lad spanden stå i 5-10 min, og hæld vandel langsomt fra.

Ligger der sand i bunden af spanden nu, har en et problem med sand i fordøjelsessysatemet.

Så ser man lige dig "ggogle" løppefrøskaller og bestille nogle over nettet. Det hjælper ham af med det, og skulel gerne få doktor dyr til at holde sig væk !!

Held og lykke

Helene W

Forhandler af:

Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.

Find os på Facebook - søg på HM Horse Nutrition.

0
0
Svar på denne tråd

Lacey..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 19:42

Hejsa jeg har kun haft kolik hest en gang, og tænkte den gang at det også skulle være den sidste...

Har altid en balle på folden. Olie i foderet næsten hver dag, og lunt slopper mash som har været kogt, og er godt klistret til natmad hver dag.. Men har bedst erfaring med den fra Pavo. Samt masse af hø inde i boksene når de kommer ind.

7-9-13 har ikke haft en kolik hest siden og de står på fold hele dagen uden problemer. Håber det er en hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 21:38

Heii jeg kommer lige med et bud :D

Hvis hestene får mad ude på marken kan det vare at den går og spiser noget af det fra jorden. Hvis det så samtidig er mudret frordi det har regnet kan det være den spiser for meget muddder og får kolik... bare et skud i tågen har ikke læst alle bud så skrev bare lige hurtigt mit bud...

0
0
Svar på denne tråd

Ældre tråd, men...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2011 14:58

De hyppige koliktilfælde når det er koldt kan meget vel hænge sammen med, at hestene ikke indtager nok væske når det er så koldt. Man kan prøve at tilbyde hesten kuld-slået vand (Ikke direkte lunkent, men heller ikke is koldt).

Det er i hvert fald en årsag iflg. vores dyrlæge.

Mvh

Linda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider