Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller holdbarhed opblødte
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 10:25

Helloooooo HN'er ! :)

Hvis jeg nu laver en stor spand med roepiller og kommer det vand i der nu skal... Hvor længe kan det så holde sig opblødt?

Kan man lave til en lille uge af gangen?

Tak

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17" fit 3,5

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll...llllllllll
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 11:29

Arg jeg ville ikke bruge det mere end to- 3 dage ..

Sådan gør jeg .- og lugter til det hver dag, for at sikre det ikke er blevet dårligt

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob

efter Ster Preferent hingsten Clononeen Royal Cash

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

www.odenserideudstyr.dk

' '

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 11:33

Nej absolut ikke, det kan holde sig et døgn (kommer an på temp.) når det er sommer kan man hurtigt lugte hvordan det gærer. Husk roepiller skal stå i 8 timer og opbløde før det må bruges så hvis du blander det om aften er det klar til næste morgen - mange laver til to måltider dvs den portion man laver om aften laves så dagsrationen kan udfodres to eller 3 gange altså morgen, middag og aften (næste dag) dvs du skal lave det feks hver aften så du har til hele næste dag og så forfra.

Du må altså ikke lave til en uge af gangen så får din hest dårlig mave!

Godt du spørger i øvrigt.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 11:36

Enig med sabrina du kan lugte det... max et døgn om sommeren i hvert flad, og husk i denne kolde tid er det ikke godt at det står for koldt heller for så kan det blive halv frossen eller for koldt til hestens sarte mave - ikke for varmet og heller ikke for koldt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 11:51

Jeg har også hørt at det må stå et døgns tid. Jeg bruger Betfor, det skal ikke udblødes så længe. Nu hvor det er koldt har jeg aftalt med min staldejer at jeg blander i forhold 1:2 istedet for 1:3 som normalt. Inden hun fodrer putter hun det sidste krus vand i, i kogende form. Så undgåes problemet med at det er alt for koldt :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 12:33

Her om vinteren kan de holde lidt længere tid udblødte, da gæringsprocessen bliver noget forsinket af de lave temperaturer. Omvendt skal man passe på at de ikke bliver så kolde at de fryser, og dermed risikerer at forårsage kolik hos hestene.

Om foråret/sommeren ville jeg ikke lade roepiller stå mere end maximalt 1 døgn og i de allervarmeste sommermåneder bruger jeg slet ikke roepiller (hesten går på græs og behøver ikke ekstra foder). Skulle jeg bruge roepiller når det er rigtig varmt ville jeg bruge den dyrere udgave som ikke behøver at stå og trække ret lang tid.

Her om vinteren kan roepillerne godt stå et par dage eller 3, hvis de opbevares koldt. Sidste vinter lavede jeg til 2 dage ad gangen uden problemer. I år laver jeg til 1 dag ad gangen, fordi jeg så har nemmere ved at dosere mængderne.

Jeg ville ikke lave til en hel uge ad gangen uanset årstid.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 13:02

1 døgn om sommeren - 2 om vinteren (husk at vær obs på om de bliver frosne) ;-)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 13:35

De har aldrig været frosne :) og er ikke iskolde :D

prøver med 2 døgn så.. Det gør det hele lettere!

lige en anden ting.

De alm. billige roepiller hvor længe skal de have i kogende vand?

Den anden dag tog det 2timer (tjekkede først efter 2 timer) og så var der ingen kerner - men er det ok at give det der? Og hvor kort tid kan man give det?

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17" fit 3,5

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 14:24

Uanset om du bruger kogende vand eller koldt vand må du først bruge roepillerne når de er helt opløste. Dvs. når de har opsuget vandet og er en jævn grød/masse uden hårde klumper. Det tager væsentligt hurtigere for roepillerne om at blive opblødte når man bruger kogende vand frem for koldt, så så snart du kan se at de er "færdige" kan du servere dem:)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 15:23

Roepiller skal stå 8 timer i blød i forholdet 1:5 Betfor står kortere men det er også noget andet.

Det er vigtigt de står 8 timer da de ellers kan give spiserørsforstoppelse samt div maveproblemer.

Der er jo ingen som har sagt det er nemt at have hest vel gør hesten en tjeneste og gør det rigtige i stedet for at hoppe over hvor gæret er lavest!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 20:27

MEN hvis man bruger kogende vand reduceres trækketiden dog væsentligt fra de CIRKA 8 timer. Hvor længe de så skal stå kan jeg ikke præcist svare på, men det er heldigvis ret let at se hvornår de har trukket længe nok:)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 09:41

kaffebønnensejer: HOLD OP en god ide! det med 1:2 og så at den der fodre om morgenen hælder 1 del kogende vand i, super smart. Hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før?!!

Min pony er efterhånden RET træt af at få kolde roepiller om morgenen inden han skal ud

Tak for et meget brugbart råd.

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 10:44

Sidste vinter, da jeg brugte roepiller, fik jeg dem ved min mester (kvægbonde). Jeg gjorde det, jeg tog 1kg roepiller og hældte først 4 liter kogende vand i, lod dem, mens jeg malke aften (3timer), så hældte jeg 2 liter mere oveni (havde sårn et overtræk fra hooks over spanden for at holder så meget af varmen som muligt), tog det med ud i bilen og kørte ned til hesten (1time), så var det opbløbt men for varmt, så kom ca 1 liter koldt vand oveni :) Og vupti klar til udfodring :)

Antal dag: sommeren vil jeg slet ikke bruge det, om vinteren plejede jeg at have til 3 udfodringer :) Morgen, aften og morgen igen :) Jeg hældte så lidt kogende vand oveni, for at de var lunkende til, når hesten fik dem :)

Sagde Berit:)

Ejer af gadekrydset Sirocco

og af welshplagen Lærkegårdens Charm Boy

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd

jashdkjas
Forfatter: 
Dato:  09-12-2010 20:52

Mine holder 3 dage på denne årstid :) Min hoppe får dem ikke hver dag nemlig (men jeg sætter ny ration over når hun har fået forgående ration).

HUn får dem som guf blandet med klid, loppefrøskaller, gulerødder og kogende vand.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider