Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

VALG AF HESTEKLIPPER - IGEN
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 22:31

Jeg fik købt min Hauptner hesteklipper, og i går aftes skulle jeg klippe datterens connemara-pony. Intet problem tænkte jeg, for det har jeg gjort så mange gange før, da jeg selv red konkurrencer, dog med en kreatur-klipper fra den nærliggende bondemand.

Jeg gik igang med min helt nye maskine - ville den klippe min meget uldne pony - nix. Jeg læste brugsanvisningen igen, for der måtte jo være en fejl ved maskinen - der stod blot RENS DEN.... hvilket jeg så gjorde - intet resultat. Maskinen valgte at bide sig fast i hårene og hive i min stakkels tålmodige pony, og den kunne slet slet ikke klippe i bund eller lave noget der lignede en pæn klipning.

Jeg fik klippet ganske lidt af bagparten, så syntes jeg, det var for synd.

Ud til forretningen i dag for at aflevere min til reperation og få en låne-maskine af samme slags med hjem - mig over i stalden, for nu skulle den kære pony klippes - DET SAMME SKETE IGEN......

Så nu står jeg så her - jeg skal i morgen ud og aflevere låne maskinen med ordene: "den kan heller ikke klippe min lille bjørne-pony, som godt nok er langhåret, men da slet ikke så langhåret som en islænder, som maskinen gør reklame for, at den kan klippe.

HVILKEN MASKINE KAN KLIPPE ANDET EN KORTHÅREDE HESTE??????? KAN JEG MON FÅ PENGENE TILBAGE? HVAD ER DER GALT MED MIN PONY'S HÅR, UD OVER AT DE ER HALVLANGE OG SIDDER TÆT? SKAL JEG MON HAVE ANDRE SKÆR?

Håber der er nogen af jer, der har erfaring med at klippe tyk-hårede heste/ponier, så I kan fortælle mig, om det er maskinen, brugeren eller poniens hår, det er galt med, smil.

På forhånd tak.

Vivi

0
0
Svar på denne tråd

Horser hesteklipper
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 07:18

www.heste-nettet.dk/forum/6/176952/ 175901/

Jeg har også lige fået Horser klipper 200W hjem.

Har dog ikke en pony, men en der er halv oldenborg og virkelig har pels.

Den tog det som en leg.

Kan kun sige at det er en super maskine og utrolig god service derovre fra.

Jeg bestilte om torsdagen, fredag morgen kom den med posten.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Vores pony
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 07:45

som havde utrolig tyk og vamset ryatæppe som vinterpels, han blev klippet med Constanta-klipper. Og det røg af som små fe-hår.

Men du skal sørge for at din pony er gennemstriglet, så der ikke sidder mudder og sager i dens hårlag. Det tager nemlig livet af ethvert sejlivet skær og giver også en grimmere klipning.

Sidder der ikke sådan en skrue "regulerings" dims på din klipper, som kan justeres? Det kan nemlig være den ikke er "korrekt" indstillet og så klipper den ikke men "fejer" bare til hårene.

Held og lykke med det hele

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

indstilling af skær
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 07:52

hvis 2 maskiner har drillet dig er jeg tilbøjelig til at tro du ikke har indstillet/strammet skæret korrekt.

For den model du har prøvet dvs hauptner er en god gammel kending der plejer at kunen klippe ALT.

I min verden er Hauptner, Liscop, Aersculap etc maskiner der holder år efter år efter år efter år.......

Selv har jeg en Liscob, der kører på 5år uden problemer. Og min ene hest har nærmest islænderpels selvom den er DVér

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Hauptner klipper
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 08:42

Hej Vivi,

Forstår godt dine frustrationer. Jeg har lige solgt min Hauptner klipper, fordi jeg ikke synes den var kraftig nok til min hest, som ligeledes har en meget tæt pels, selvom han hverken er pony eller islænder.

Jeg har besluttet mig for, at jeg fremover vil betale mig fra det der med klipning, da det simpelthen har givet mig for mange frustrationer. Man hvis jeg nogensinde skal have en klipper igen, så vil jeg nok vælge en Aesculap. Men den koster en "bondegaard"!

Det du skal være opmærksom på med Hauptner klipperen er den der lille plastic firkant, der sidder inde i den. Hvis ikke du har samlet den 100% korrekt, så tager den ikke fat og kan slet ikke klippe. Desuden skal den have olie min. hver andet minut, når hesten har sådan en tæt pels, specielt når man klipper henover krydset og på benene, hvor hårene er lidt "stride", og der er mere skæl. Ellers smutter der simpelthen for mange hår ind i maskinen og stopper til.

Jeg kunne højest klippe tre gange med min Hauptner klipper, før skærene skulle slibes. Det skal så lige siges, at jeg klipper ben hver gang.

Og husk at hvis du strammer skærerne for meget, så bliver de meget varme og holder ikke så længe. Og omvendt hvis du ikke strammer dem nok, så klipper den ikke så pænt.

Du kan altid ringe over til Thordal Christensen i Randers, hvis det går helt galt. Han er meget flink til at vejlede, når man ikke kan få "lortet" til at virke! ;-)

Kh Lise

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

samme problem
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 11:35

jeg havde sidste år samme problem med min constanta klipper, men i år har jeg købt nogle andre skær samt har fået indstillet maskinen korrekt og nu klipper den perfekt.

Så se om du kan få en anden slags skær samt indstil maskinene

god klipning

Valbjerggaard heste og hunde center, stedet hvor børn lærer at behandle dyrene ordenligt.

www.valbjerggaardhestecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 12:05

Hauptner 2000, og den klipper ganske udemærket.

Jeg kører jo ud om vinteren og kun en gang har jeg måtte efterlade en hest, med en bitte smule rester imellem forbenene, hvor den havde enormt fint pels. -Meget kaninagtig.

Det kan en lille klipper så tilgengæld tage.

Det er vigtigt man indstiller skruen ordentligt, ellers virker den ikke optimalt. -Og skal smøres konstant og bliver varm.

Er den indstillet korrekt, så bliver den ikke varm, skal smøres ca hver 5-10 min som alle andre afhængig af arbejdsmønster og fungere perfekt.

Dog vil jeg sige, at min næste bliver en asceloup, idet den er nemmere at indstille end en Hauptner.

Mvh. Tine

Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 12:10

Jeg har både en hauptner og en heininger.

Hauptneren er degraderet til kun at tage ben. Den klipper simpelthen for dårligt til jeg vil bruge den ellers (og lave en masse striber)

Dog burde den kunne fungere, hvis du tjekker at det inderste skær sidder korrekt på plastikfirkanten (som selvf også skal sidde korrekt). Du sætter skær 2 på og sætter strammeskruen på. Så strammer du skruen så meget du kan og så løsner du den 1-1½ omgang. Du tager og putter olie i det lille hul på toppen og kører en klat olie hel over selve tænderne på skærene. Så burde den kunne klippe. Ikke pænt, men den klipper. Det er forresten også vigtigt at du holder den fladt mod huden, ellers strejker den. Du kan evt. flytte lidt hår til side med hånden inden du starter, så du kan komme ind til huden.

Hvis du skal ud og have en anden, kan jeg kun varmt anbefale Heininger. Den laver meget sjældent striber, er langt mere lydsvag og så klipper den alt. Eneste grund til jeg ikke bruger den på benene, er at der oftest er mudder man har overset og så vil jeg hellere smadre hauptneren end heiningeren.

Held og lykke med det :)

Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring.

For hver hesteejer er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig

Vibekær Ridecenter

Problemheste tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

Hauptner
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 12:15

Her vil jeg så lige tilføje, at selvom min Hauptner klipper drillede mig ret meget og i øvrigt også larmede en del, så synes jeg altid resultatet har været pænt :-)

Hvis der er striber, så skyldes det som regel, at skærerne ikke er skarpe nok. så er det nok ligegyldigt hvilken klipper, man bruger.

Men jeg har nu også hørt meget godt om Heiniger klipperen. Den er vist heller ikke så forfærdelig dyr :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 12:33

Har du husket at give den olie - ofte??

0
0
Svar på denne tråd

Heiniger!
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 13:09

Min Heiniger klipper er bare helt fantastisk at klippe med :D ingen streger, behøver ikke forfærdeligt meget olie for at fungere, larmer ikke, og er ufattelig nem at bruge.

Dog havde jeg også problemer med at få den til at klippe min "Bjørnepony" i år.. den greb bare fat i pelsen uden at klippe. Sendte den til reperation hvor de instillede den korrekt, og vupti klippede den både bjørnen og min DV'er :D så kan kun bende tomlen op ad til Heiniger .. super lækker maskine!! (desuden den eneste maskine min pony tillader at lade sig klippe med )

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 14:17

Det lyder som om du har indstillet den forkert?? har du husket olie? og sidder skærne korrekt, samt sammenspændt korrekt? den mindste fejl kan gøre at maskinen ikke virker!

Jeg stod den anden dag med min haupner, lige pludselig ville den ikke klippe, skiftede skær, ville stadigvæk ikke! Men så fik vi sat skræne helt korrekt på, skruet og presset sammen som den skal, og så kørte den ellers igennem :-) Let og elegant!

Mine heste har/havde meget pels!

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Aesculap
Forfatter: 
Dato:  10-11-2010 20:46

Jeg synes som de andre siger, at det kunne lyde som om der er noget i vejen med indstillingen.

Jeg har købt en Aesculap. Ja, jeg har faktisk to, fordi jeg - da jeg havde sat en købsannonce i Gul&Gratis (den trykte udgave) - fik tilbudt to til gode priser fra to forskellige pensionerede landmænd, som havde medbragt deres klippere, da de fraflyttede deres gårde.

Det gjorde jeg også første gang, hvor jeg købte en gammel Aesculap, som jeg præsterede at slide op, så den ikke kunne repareres mere ;-)

Den nåede at klippe mange heste - også ekstremt langhårede fjordheste mv., og endda en del langhårede og tykpelsede heste med samme skær. Fantastisk maskine!

Eneste ulempe ved mine maskiner har været, at de larmer. Til gengæld er det til at vænne hesten til, hvis man tager sig tiden til det.

Jeg har ikke klippet med den "nye" model endnu, så jeg ved faktisk ikke, hvor meget larm, der kommer fra dén.

Jeg klipper helst ikke mine heste mere, men skulle jeg købe klipper igen engang, så ville jeg helt klart vælge Aesculap. Og jeg vil gætte på, at der er flere pensionerede landmænd, der har klippere liggende, som de er villige til at sælge til en rimelig pris ;-)

_______

Dejlig 5 års vallak på 165 cm i stg. til salg

Se præsentation for yderligere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

Hauptner
Forfatter: 
Dato:  11-11-2010 19:02

Vi har en Hauptner med to sæt skær - et grovtandet og et fintandet. Måske du kun har et fintandet sæt? For så kan det godt være meget svært at få klippet sin "uldtot". Vi bruger stort set aldrig det fine skær af samme grund...

Hilsen Inge

- med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonbergerhvalp, Sully!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 16:36

en Aesculap Equipe.

Den er super fantastisk!

Kopieret fra Thodal Christensen:

AESCULAP EQUIPE hesteklipper Markedets mest støjsvage maskine samtidig med en meget høj kvalitet.
AESCULAP EQUIPE hesteklipper. Speciel højkvalitetsmaskine med ekstra lavt støjniveau (< 70 dB).
Produkt detaljer: Høj klippeeffekt med en motorydelse på 160W og høje hastighed ca. 2200 klip/pr. min.
Vægt: ca. 1300 g uden ledning.
Lav varmeudvikling via stor luftgennemstrømning
Ergonomisk håndtering via slankt hus på max. 59 mm. i tykkelse og god vægtbalance
Servicevenlig opbygning.
Luftfilter renses uden brug af værktøj.
Elektronisk startstyring og overbelastningssikring integreret.

Den blæser bare igennem ALLE typer pels. Islændere, sportsheste, fjordheste , DV. Ja ALT!

Men ja man skal være opmærksom på at man har skruet skærene rigtigt på...

Og man skal ikke give olie direkte på tænderne/skærene!! KUN i oliehullet.

Kh. Margit

0
0
Svar på denne tråd

ajshdkjahskjas
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 11:09

Jeg har læst side op og side ned om klippere.

Min hest er tinker og sætter en pels der siger spar 2 til de fleste andre i stalden.

Hun er de sidste år blevet klippet med hauptner klippere - det er gået, men der har været samme oplevelse som den du beskriver (med at den ikek tager fat).

I år har jeg så valgt at købe min egen - en horser 200 watt (som den tråd der linkes til i et af de første svar).

Jeg er mildest talt imponeret! 1500 kr har jeg givet med levering, 2 sæt skær, olie, børste, klipper (med 5 meter ledning) og en værktøjsskrue til maskinen.

Den åd sig gennem min tinkers pels (4 cm lang og både tæt og kraftig). Det tog 10 min. at grovklippe hver side!!! Derudover 15 min til justeringer (jeg er jo ikke prof. klipper..)

Der var 1½ trillebørfuld hår fra en hest på 150 cm ;)

Alt i alt en fuldklippet hest på 35 min. - dog uden benklipning.

Maskinen blev ikke varm, skærerne kørte på 35. minut som på første og ja alt i alt har jeg kun ros til overs :)

Jeg valgte at vaske min hoppe dagen inden klipningen for at mindske slidet på skærene og fordi jeg har haft så "dårlige" oplevelse med hauptnerklippere, men er bestemt ikke sikker på det havde været nødvendigt...

Så tja... Den koster 1/3 af andre gode klippere - og holder den 10 klipninger har den allerede tjent sig selv hjem x 2 i forhold til at få klippet hesten af en prof.

0
0
Svar på denne tråd

Master hundeklipper....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 09:01

Sidste år klippede jeg min pony og i år min ridehest med en hundeklipper fra Harald Nyborg.

Det er ikke den hurtigste klipper, men det er også det eneste negative jeg kan nævne om den:-) Den kæmpede lidt med min ponys pels, men tog uden problemer min Trakehners overfrakke:-)

Den er meget lydsvag, bliver ikke varm og så kan man indstille hårlægden, så hesten ikke bliver helt hårløs.

Begge hypser, havde ikke prøvet at bliver klipper før, men ingen af dem sagde noget til det. Jeg kunne endda klippe ponyen i hovedet...

Så det er mit valg af klipper....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider