|
|
| Bomløs og letridning... |
|
|
I en anden tråd er der flere der nævner, at det er totalt NO GO at ride letridning i en bomløs sadel. Jeg tilrider min pony i en bomløs, og fik som rådgivning, da jeg valgte den bomløse, at man gerne måtte ride letridning, hvis bare man havde et trykfordelende underlag på, der tog højde for rytterens vægt. Ponyen er 146 cm og vejer ca 450 kg. Jeg vejer 73 kg. Jeg rider i en Barefoot Cheyenne, med et mellemtykt ( jeg kan ikke lige huske antal millimeter, men jeg tror det er ca 19mm) trykfordelende underlag. Jeg traver ikke ret meget, så der er nok ikke sket nogen skade, men hvis det alligevel er rigtigt ( til trods for vejledning, at man ikke må ride letridning i en bomløs, så skal jeg da have fundet en anden løsning, selvom det er svært, da jeg endnu ikke har mødt en bomsadel, der kan ligge på hende.
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordel |
|
|
vægten ned af benene, når du rider letridning og lad være at stå i let sæde ud over manken med AL vægt i bøjlerne i ret lang tid.(men det gør man jo heller ikke på en ung pony) Barefoot kan man godt ride letridning i (det er dem jeg kender bedst, har selv haft en Cheyenne), en del af de andre ligeså - men det kommer meget an på hvordan du faktisk rider og hvor sart hesten er og hvordan ophænget er lavet. Barefoots, især de nye, har en meget god trykfordeling og jeg har aldrig set en hest der fik problemer med dem- vi har vist haft ialt 5 i stalden med forskellige Barefoot...gennem en del år. Jeg synes en stiv sadel er værre, da den snarere låser brystkassen rigtig meget. Selv rider jeg i læderbom, som er en mellemting.
Til salg: 1. Stor, rolig sortbroget IC -vallak på ca.163 cm/ 8 år. Tilredet for adskilte signaler af let rytter, stabil i skoven, lydhør og letgående for størrelsen. Ren i røntgen af forben ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Det kommer lidt an på hestens bygning. Både min veninde og jeg har en barefoot cherokee og bruger nøjagtig det samme trykaflastende underlag fra grandeur. Min venindes hest er mere markeret end min (vil kalde den normalt markeret, hvorimod min er meget rund) og den får decideret ondt der hvor stigremsophænget er, så den kan ikke gå med den sadel. Jeg har oplevet at min hest har været en lille smule øm, så derfor har lagt dobbelt indlæg i mit underlag, men synes ikke at det er holdbart i længden. Jeg har desuden hørt fra flere distanceryttere at når man kommer op og ride over 30-40 km er der mange der har måtte droppe barefoot sadlerne pga. trykninger. Jeg har besluttet mig for at droppe den bomløse og har istedet købt en passier, jeg tør simpelthen ikke risikere at min hest får ødelagt sin ryg. Men hvis din hest ikke er meget markeret og det kun er til stille og rolig ridning i en kort periode burde det ikke skade, men sørg for at være opmærksom på hestens ryg.
Mvh. Louise O.P. Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cheyenne |
|
|
Jeg ville ikke være bekymret når du ikke vejer mere og det lyder ikke til at du rider 30-40 km distance? Men som sagt er der jo forskel på heste og deres følsomhed og bomløse ligger bedst på lidt runde heste fremfor markerede. Jeg rider med Sensation bomløs som er mere blød og fleksibel end barefoot Cheyennen men rider også med Skito trykfordelende underlag som er ret massivt og mine heste har aldrig gået bedre. Da jeg havde min frieser, blev den thermograferet 2x hos Falk-Rønne og hun blev redet hver dag 1-2 timer (trænede til distance) og jeg red udelukkende letridning (vejede dengang omkring 75-80 kg) og hun var fuldstændig "pletfri". Dyrlægen var meget imponeret over hendes generelle tilstand. Desuden bruger jeg min sensation på min welsh der har haft rygproblemer og hun har været tjekket løbende af kiropraktor som behandlede hende for hendes rygproblemer og har også kun haft rosende ord selvom hun nu ikke havde megen fidus til bomløse sadler. Min islænder går fantastisk med bomløs så hun tøffer også rundt med sensationen så jeg må sige at jeg er overbevist om at bomløs er den bedste løsning for mig og mine heste.
Hilsen JP Sydhavsøernes Beslagsmedie "Kvalitetsbevidst hovpleje og højt serviceniveau" Åben for nye kunder på lolland,falster og sydsjælland -ring/sms 60159930 Utrolig smuk 2 års tinkerhoppe sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ret rund..... |
|
|
Tusind tsk for jeres indput. Nu er jeg lidt mere rolig igen. Hun er ret rund og har ikke nogen makeret manke, desuden er hun meget lige i ryggen, så det er stort set umuligt at finde en bomsadel til hende. Desuden er hun kun 3 år og under tilridning, så det meste foregår i skridt, lidt trav og en smule galop. Det var min plan at bygge hendes muskelmasse op ligeså stille, og når hun er ved at være, hvor hun skal være rent muskelmæssigt, så ville jeg prøve at fine en bomsadel til hende. Jeg tjekker jævntligt ryggen for tegn på ømhed. Det har jeg lært af skade med en anden hest, og hun viser aldrig tegn på at være øm. Det lød bare i den anden tråd, som om at man ville smadre ryggen fuldstændigt på sin hest, hvis man red letridning i en bomløs.
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er rigtig mnge fordomme |
|
|
om bomløse sadler. Lad være med at tro på det, Barefoots sadler er udmærkede, og en bomsadel er kun bedre end en bomsadel, hvis den ligger helt perfekt, hvilket de færreste gør. Jeg rider ligesom Eva L. i en sadel med læderbom, hvilket er en mellemting.
hilsen Pernille den heldige ejer af lusitanoen Urque Pony Prestige dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.... |
|
|
Bare lige som en sidebemærkning - både min og min venindes hest fik problemer med barefoot sadlen ved ganske almindelig ridning (skovture på 10-15 km), og der er ikke nogen af os der vejer over 70 kg....så det er altså ikke kun fordomme, vi er rent faktisk nogen som oplevet at barefoots sadler ikke trykaflaster ordentligt.
Mvh. Louise O.P. Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Vi har redet bomløs på flere forskellige heste de siste 5-6 år. Både unge og gamle og kraftige heste og araber i super form. Vores heste har startet mange 40 og 60 km. klasser med dem og flere 70 og 80km. klasser. Der er ingen af vores heste som endnu har fået en anmærkning på ryggen i nogle af alle de dyrlægekontroller som de har været igennem til stævnerne. Såvel træningen af dem og stævnerne foregår meget i letridning og let sæde. Jeg plejer dog at ride med et ekstra lammeskind under det trykfordelende underlag. Så jeg kan kun give cheyenne mine bedste anbefalinger  Hilsen Dorthe E.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs... |
|
|
Jeg har en Barefoot London og under den, har jeg et physio trykfordelene underlag ( naturhesten.dk/ product_info.php?cPath...ucts_id=18 ) og jeg vejer 70 kg. Hesten er en Tinker og umulig at finde bomsadler til. London, ligger bare perfekt og hun har aldrig haft ondt af den, på trods af mange timers ridning og dressur 5 dage om ugen i 5 uger. Så det afhænger meget af hvilken type hest og hvilket underlag man bruger.
Hilsen LisA Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man skal så |
|
|
lige huske, at ligesom med almindelige bomsadler, så passer alle bomløse sadler ikke til alle heste. Ergo kan man ikke "bare" købe en bomløs sadel over nettet eller lignende og så regne med, at den passer. Så hvis hesten får ondt, så det højst sandsynligt fordi, at sadlen simpenthen ikke passer hesten. Hvis man rider med et godt trykfordelene underlag og ordentlig stigremsophæng, så burde det ikke være noget problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barefoot London |
|
|
Jeg har ligesom Lisa også en London, med samme type underlag, som jeg har brugt som tilridningssadel til min Islænder uden problemer. Har også fået OK fra Katrine fra Optimal sadler at man godt må ride letridning i denne model.
Mange hilsner fra Mette Nilsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke god erfaring med bomløs sadel. |
|
|
Da jeg begyndte at ride letridning i min Cheyenne, fik min hest ondt i ryggen. Jeg red med et trykfordelende underlag med 12 mm polyindlæg og ægte lam, så et trykfordelende underlag af rigtig god kvalitet. Jeg vejer 62 kg og hesten er en DV'blanding på 165, så ingen anbefaling til Cheyenne fra mig. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min tråd |
|
|
Ja det var jo i min tråd hvor en masse mennesker skulle spille smarte.. Hvis man vælger en ordenlit bomløs, der passer hesten og med det korrekte underlag til den type sadel samt hest så er der intet problem i at ride letridning.. Mange tror desværre at bomløs = passer alle, men der er stadig stor forskel på hvilke der passer hvilken hesteform, og hvilke underlag man bør bruge til hvilken hest.. Bomløse er klart bedst (i de fleste tilfælde) til de lidt runde ikke markerede typer, frem for de mere markerede heste.. Lammesadler ville jeg ikke bruge bøjler i og sadler hvor stigremmene er monteret i en "rem" over ryggen der ville jeg være ekstra obs på korrekt underlag og holde ekstra øje med ryggen..
Hilsen Signe Og guld klumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten |
|
|
Undre mig lidt over folk der har haft en kedelig oplevelse med en bomløs, sandsynligvis er der jo tale om at den ikke har passet deres hest godt.. men alligevel "hænges" sadlen ud som dårlig.. har man en bomsaddel der ligger forkert så konkludere man derimod blot at sadlen ikke passer den hest, men man "hænger" da ikke mærket ud som dårligt..
Hilsen Signe Og guld klumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft Barefoot i flere år og har aldrig haft problemer med letridning.der kan hentes en skabelon så man får det rigtige indlæg og sætte i. Det er nok der jeg tror mange gør en fejl med det forkerte indlæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja og jeg undrer mig så lidt over at man kan antage at andre ikke har forstand på bomløse sadler og tjekket om de rent faktisk passer deres hest, bare fordi man ikke er tilhænger !!!! Ja undskyld men jeg føle mig faktisk lidt truffet over nogle af de bemærkninger der er kommet fra folk med gode erfaringer med bomløse. Især fordi jeg ikke bare er en af dem de går ud fra at man sagtens kan klaske hvilken som helst bomløs sadel på ryggen af sin hest og så regne med at den er i orden. Jeg har haft flere forskellige sdelkyndige ind over, som alle har sagt god for sadlens pasform til hesten. Og jeg har rent faktisk en meget rund umarkeret hest, med en fin rygmuskulatur, som burde kunne gå med en bomløs - det kan den bare ikke. Så jeg synes ærlig talt ikke at det er fair at stemple folk som uvidende, bare fordi de ikke har samme holdning som en selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har ingen personlig erfaring med bomløse sadler, men min veninde red med en i en periode. Desværre fik hendes hest ondt i ryggen af den. Og jo hun havde fået professionel vejledning over flere omgange både i forhold til valg af model, underlag og tilpasning. Men det hjalp desværre ikke. Jeg rider selv i bomsadel og det bliver jeg ved med. Jeg ved der er en del, som er glade for deres bomløse sadler, og ingen problemer har med dem. Men det er ikke en løsning for alle - uanset hvilket underlag man bruger under det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|